Spillrom
| Sjiraffen | 0 |
| Krokodillen | 0 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 0 |
Mobilspill
| Pågående | 8 764 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| akric | 2011-10-31 20:32 | |
![]() | ELLER, for mer valuta for pengene (traskinga): Ha med en tom ølkasse og setningen: Øll eller bøll! Se hvor sjarmerende folk synes DET er;) | |
| sommerfugl | 2011-10-31 21:06 | |
![]() | Helt sjokkert over det du opplevde, Fidelma! At det går an?!? Her har ingen ringt på i kveld, men fedre og barn koser seg i svingen med skummel bakgrunnsmusikk, hodeskaller, spindelvev og til og med en storskjerm i et soveromsvindu som viser ekle ting. Akkurat som om det ikke er nok ekkelt i samfunnet vårt ellers?! Jeg synes foreldre som ikke er tilhengere av Halloween skal prøve å holde igjen og ikke etter for handelsstandens og andre barns/foreldres press. Hvorfor er det negativt å ha barn med integritet? | |
| tonjemarie | 2011-10-31 21:15 | |
![]() | Bruker ikke en kr på halloween, ungene mine får ikke lov å gå på halloween. Bor nokså sentralt, men det er ingen unger her som går halloween. Men julebukk, ja da skal jeg si det er mange barn som ringer på døra, og de er jo bare så søte. | |
| Cygnus | 2011-10-31 21:30 | |
![]() | Guy Fawkes består stort set av bålbrenning og litt fireworks, ikke likt hallowwen - guy fawkes hadde forøvrig (av religiøse grunner) tenkt å sprenge parlamentet i luften, men ble tatt og hengt! | |
| HanneIL | 2011-10-31 21:35 | |
![]() | Stakkars unger som ringer på hos surmaga folk. Javel, så er dere i mot halloween. Jeg kan forstå det. Men ungene ser ikke noen forskjell på dette og på det å gå julebukk. Får vondt i magen ved å tenke på at min datter skulle måtte luske skremt vekk fra en dør fordi det står en stor voksen der og er kjip mot henne for noe hun ikke forstår. Har forøvrig aldri hørt om det med utelysene før nå i kveld, og det gjelder sikkert ikke bare meg. Og hva er det som er så dødsviktig med å ta vare på de _norske_ tradisjonene? Både språk og kultur er i stadig endring, og sånn har det alltid vært. Det er forøvrig ikke slik at det ene utelukker det andre - man kan ta vare på gamle tradisjoner og ønske nye velkommen. Virtuelle stinke-egg sendt i deres retning! ;) | |
| Tengil | 2011-10-31 21:37 | |
![]() | Det neste blir vel at handelstanden prøver på å få innført Guy Fawkes-night og St. Patricks day. Selv ville jeg heller fått økt mere interesse for julebukk (som vi faktisk har tradisjon for), og Festivus! :D | |
| Fidelma | 2011-10-31 21:39 | |
![]() | Uavhengig av gamle eller nye tradisjoner setter jeg tross alt normal folkeskikk først. | |
| mymlen | 2011-10-31 21:41 | |
![]() | Her er også ungene bare så søte - til og med på Halloween! Ber jeg om en sang så synger de, og alle takker pent for de små karamellene jeg byr dem. Ikke har jeg opplevd å blitt utskjelt av gale fedre (men jeg ble skjelt ut av en buss-sjåfør en gang. Har senere erfart at ikke ALLE buss-sjåfører er gale for det, heldigvis...) Jeg greier liksom ikke å hisse meg opp over forventningsfulle småunger. Hyggelig dessuten at det er NOE som skjer i høstmørket - det er lenge til jul! | |
| Tengil | 2011-10-31 21:45 | |
![]() | Enig med Fidelma, fikk flere ganger høre ikveld at jeg var en jævla drittsekk som ikke hadde godteri å gi, og attpåtil så kom fedrene også fram og sa "du må nå vel ihvertfall ha en liten sjokolade liggende?!" | |
| Aureka | 2011-10-31 21:47 | |
![]() | Skjønner argumentene både for og i mot. Hadde selv Halloween fest i helgen, men d var for voksne. Mye moro ut av det. Et vennepar som har barn har valgt å invitere voksne m barn på Hallowen fest, og dermed gjort det til noe hyggelig som barn og voksne gjør sammen. Populært. Ellers er barna i nabolaget her godt oppdratt, ingen egg eller sure miner dersom det ikke vanker godterier. Har dessuten inntrykk av at de fleste ringer på dører hvor de vet d bor andre barn. | |
| mymlen | 2011-10-31 21:48 | |
![]() | Hey - hvor er mødrene? Det kan virke som disse fedrene lever ut ur-mannen i seg. Godt de gjør det på Halloween i døra til godtfolk og ikke under buskene i slottsparken på lørdagsnettene.... Jeg blir litt nysgjerrig på hvilke kanter av landet sånne bølle-pappaer bor? | |
| HanneIL | 2011-10-31 21:49 | |
![]() | Jeg mynta ikke innlegget mitt direkte på deg, Fidelma. Ang. din opplevelse, synes jeg det hørtes sprøtt ut, men mymlen over her har et poeng med sin bussjåfør-analogi. | |
| Tengil | 2011-10-31 21:54 | |
![]() | 4 av di bølle-pappaene bor i Harstad ihvertfall | |
| sommerfugl | 2011-10-31 21:56 | |
![]() | Det er vel ingen her som er ute etter å skremme barna - rent bortsett fra at det er faktisk det de vil oppnå på Halloween! Man må respektere at ikke alle lar seg påvirke av glorete farger i butikken og massesuggesjon blant naboer og andre barn. Hva er det som er så galt med å holde fast ved våre egne tradisjoner, HanneIL? Å feire Halloween og Valentine's Day og St. Patrick's Day osv ville være like meningsløst for meg som å feire id og alle andre lands nasjonaldager. | |
| Aureka | 2011-10-31 22:04 | |
![]() | Tja, hvis jeg hadde så små barn at det ikke går å forklare hvorfor noen ikke ikke liker Halloween, mens andre synes det er morsomt, ville jeg ikke latt barna mine ringe på fremmede dører. | |
| wstine - Ikke medlem lenger | 2011-10-31 22:15 | |
![]() | Har aldri opplevd at julebukker har med foreldrene sine på oppdrag. Engasjerer foreldre seg mer i Halloween? Eller er det såpass skummelt at de må ha foreldrene med? I så fall, er ungene for små. Mener nå jeg. | |
| ave - Administrator | 2011-10-31 22:20 | |
![]() | Jeg ble innkjørt på halloween for 15 år siden på et boligfelt der det også bodde en amerikaner. Han presenterte i forkant via en flyer tradisjonen, og ønsket at de i nabolaget som ville være med på å lage feiring, markerte det. Dvs, utelys eller annet levende lys på: du er med! Som småbarnsforelder da syntes jeg at det var en like naturlig "greie" som julebukk. Hallo, hvor mange av oss nordmenn tenker på hva som er opprinnelsen til den? Det vi gjør er jo det samme.... At kommersielle interesser hiver seg på for å tyne et økonomisk potensiale? Det gjelder vel alle happeninger, verken mer eller mindre enn halloween. Hvis kommersialiseringen er diskvalifiserende grunn, så gjelder vel det alt vi foretar oss? Nevner i fleng; morsdag, farsdag, jul, nyttår, påske, 17.mai, vinter, sommer, høst og vår, karneval, valentine.... noe har vi lang tradisjon på, annet ikke, men "melkinga" er vel like kommersiell uansett. | |
| Kirsti | 2011-10-31 22:26 | |
![]() | Jeg skjønner godt at ungene synes Halloween er morsomt, og innser at disse greiene er kommet for å bli. Det jeg synes er litt trist, er at det hele er innført av handelsstanden, i stedet for at Halloween har vandret over landegrensene takket være at folk hadde genuint lyst til å føre tradisjonen hit. For rundt ti år siden så jeg for første gang Halloween-pynt i en norsk butikk, nærmere bestemt Mester Grønn i Østbanehallen. Jeg spurte forundret hvorfor i all verden de solgte dekorasjoner til en tradisjon vi ikke hadde her i landet, og ekspeditøren svarte da at de var pålagt av ledelsen i kjeden å ta dem inn, men at alle kundene reagerte på samme måte, og ingen kjøpte det. De neste årene var det stadig flere butikkjeder som hadde Halloween-varer, og brått er det blitt en "tradisjon" her også. Jeg har akkurat det samme inntrykket når det gjelder Valentindagen – det er handelsstanden som har dratt den hit også. Det er slett ikke vanskelig å skjønne at noen øyner en mulighet til å tjene penger og bruke den, men for meg forsvinner det meste av sjarmen når noe er så til de grader kommersielt forankret. | |
| kåreknut | 2011-10-31 22:34 | |
![]() | hvorfor skal bare gamle norske tradisjoner få leve?, vi må være åpne for at tradisjoner fra andre land blir etablert her også! Ungene har det kjempemoro og jeg tror det kan være viktig for barn å lære å møte litt skumle ting. Men når sure havvoksne tenåringsgutter kommer å strekker frem en bærepose får jeg ikke lyst å gi noe. Men har heller ikke merket at de har noen "knep" å ta til hvis de ikke får noe.... | |
| lugr1512 | 2011-10-31 23:07 | |
![]() | Det eneste problemet er at det ringer på døren når man er midt i et spill! Ordspill ... | |