Spillrom
Sjiraffen0
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede0
Mobilspill
Pågående8 604

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
bearo2011-11-29 23:19
Antall innlegg: 888

Spenstige meininger som blir ytra tidvis her. Meininger som ein skulle forvente låg fleirfoldige år bak i tid.

Om ein sjuk mann begår ei misgjerning fordi han er sjuk, skal han ikkje då få vere fri når han vert frisk igjen?

Sjølvsagt skal han det.

miamaria2011-11-29 23:23
Antall innlegg: 1002

modige ord, bamse.
selv savner jeg følgende:
når har den norske kirke bedt en eneste bønn offentlig for denne mannen?

Seier - Ikke medlem lenger2011-11-30 00:13
Antall innlegg: 86

Bearo: Ikke dersom han fremdeles utgjør en fare for samfunnet. Man har ingen garanti for at hans mentale lidelser var eneste utslagsgivende kraft for hans handlinger. Man må vurdere både sannsynlighet vet gjentakelse og ev.t konsekvens for samfunnet. Sistnevnte vil i dette tilfellet vært så stor når det gjelder denne Breivik at han aldri bør slippe ut igjen. Uansett helbred.

bearo2011-11-30 00:36
Antall innlegg: 888

Eg er samd. Det er også det norske rettsystemet. Altså i at ein person som med høgt sannsyn reknast som farleg for samfunnet bør bli holdt sperra inne.

Dette står ikkje opponert til eit utsegn om ein sjuk mann som begår ei misgjerning _fordi_ han er sjuk.

gompedyret2011-11-30 01:30
Antall innlegg: 4381

Sånn rent klinisk må det ha vært dødsens fascinerende å få lov til å studere denne iskalde premietullingens psyke.

Utover det synes jeg bare det er veldig synd at samfunnet må binde opp så utrolig mye ressurser på ham som vi vet kunne blitt brukt på mye mer konstruktive måter.

Slik setter jeg faktisk fristet til å være enig med Sommerfugl.

Actros2011-11-30 02:39
Antall innlegg: 2135

Men hva med FRP som vil ha en ny utredning av ABB. Det partiet slutter jo aldri å overraske. La mannen sitte inne med den diagnosen han har. Forhåpentlig så blir han aldri frislmeldt og må sitte på lukket avdeling veldig lenge. Også må pressen slutte å gi han så mye oppmerksomhet.

snubi2011-11-30 08:15
Antall innlegg: 500

For å oppklare mitt første innlegg: Jeg er IKKE overrasket over at han har fått diagnosene psykotisk, paranoid og schizofren. Men jeg er overrasket over at han regnes som ikke strafferettslig tilregnelig. Handlinger av denne typen vil jo alltid ansees som "sinnsyke" av samfunnet, men skal ikke gjerningsmannen kunne stilles for retten av den grunn?
Dømmes han til tvunget psykisk helsevern, skal han til vurdering hvert tredje år....noe som i mine ører høres ut som en viss risiko for at han kan slippes fri igjen!

Torill2011-11-30 10:59
Antall innlegg: 3668

Snubi, stilles for retten skal han jo. Men dersom han har gjort disse ugjerningene som følge av sinnsykdom, kan han ikke dømmes jmf. norsk lov. Han kan heller ikke skytes av politiet dersom han overgir seg. Vi har ikke dødsstraff i Norge og dersom vi hadde hatt det måtte han uansett bli stilt for retten først.
Så kan man jo spørre seg, var Hitler sinnsyk? Pol pot? De som sto bak 11. september? Er en person ved sine fulle fem i stand til å planlegge og gjennomføre henrettelse av et større antall uskyldige mennesker?

Sanding2011-11-30 11:10
Antall innlegg: 133

Porthos, det jeg skrev handler ikke om å unnskylde ham fordi han hadde en vanskelig barndom. Det har kommet fram i nyhetene at han var en unge som ikke fikk det han skulle ha, som alltid var alene, og aldri lekte med andre barn. I familien har jeg ei fosterjente som har stjålet, vi kan ikke unnskylde det med at hun har hatt det vanskelig i barndommen, men det er viktige, grunnleggende ting som må læres. Breivik høres ut som en unge som barnevernet burde tatt tak i (noe de ikke har gjort), og det er ting som bør tas med i beregningen. Blir man ikke elsket er det vanskelig å elske, og om ingen lærer en rette verdier, er det enkelt å erstatte de med noen andre. Og om man alltid er alene, vil det ikke være noen som setter ham på plass og gir fornuftige input. Vi får aldri vite om tragedien kunne vært unngått om han hadde fått hjelp som barn, men muligheten er der.

Sinabelle2011-11-30 11:17
Antall innlegg: 412

Er ikke overrasket over konklusjonen. I tillegg tror jeg at uansett om han blir frisk eller ei, så kan han ikke bli satt fri. Til det er gjerningen for ekstrem.

snubi2011-11-30 11:32
Antall innlegg: 500

Torill: Stemmer det, jeg skrev feil, mente selvsagt dømmes.

ka-ramella - Ikke medlem lenger2011-11-30 18:10
Antall innlegg: 388

Jeg er skuffet over mannens diagnose. Jeg skjønner ikke heller at han kan ha vært psykotisk så lenge som han har holdt på å forberede handlingene sine. Men at han er sprø, betviler jeg ikke. Og selv uten diagnosen tror jeg at at han måtte bli sprø gjennom planleggingen av ugjerningen og ved å skrive manifestet. Det må være vanskelig å skape en liksomverden så å si aleine uten å bli en del av den.

Hvordan han må sone er mindre viktig enn at han må det. Det er tanken på at frihetsberøvelsen evt blir for kort, som opprører meg.

wstine - Ikke medlem lenger2011-11-30 20:46
Antall innlegg: 2369

Lurer på hvilke fasiliteter han tilbys når den tid kommer....
Internetttilgang?

utlending2011-11-30 20:56
Antall innlegg: 327

he ain't mad....he's bad!

tombola2011-12-01 01:05
Antall innlegg: 232

Dette er mannen som nesten alle forstår er "gæærn".

Han kunne vel være en slu, forkvaklet psykopat som spiller sinnsyk i håp om løslatelse en gang i fremtiden, men psykiaterne mener tydeligvis ikke det. Og da tror jeg dem. Og videre opphold i psykiatrisk avdeling vil nok bekrefte om riktig vurdering er gjort.

NRK skaffer statistikk i tidlig fase der ca 50% oppgir at tvunget psykiatrisk helsevern vil være i strid med deres rettsoppfatning. Om samme andel sier at de ikke stoler på de sakkyndige, er det greit - men ellers er det vanskelig å forstå denne holdningen.

Og blir han mot formodning frisk og snill igjen, slippes han ut. Det er vondt å svelge og bidrar til debatt på Litteraturhuset i kveld.
Politikere er vant til å utrede og utrede og vil vel anbefale ny psykiatrisk vurdering - helst av utenlandske(!) eksperter, har det gått forlydender om. Vi får vel se "tann for tann tilhengere" også.
Det blir spennede.

sommerfugl2011-12-01 01:19
Antall innlegg: 473

- Hadde Breivik tatt ett skritt til, og blitt en trussel mot våre på grunn av det man trodde var et bombebelte, så hadde vi skutt ham. Og når man skyter mot en person med en bombe på kroppen, så skyter man for å uskadeliggjøre, altså for å drepe, sier Snortheimsmoen og aksjonsleder Terje.

Hele artikkelen kan leses på:

www.dagbladet.no/201.../1 9161562/

Delta visste ikke at ABB hadde ringt inn og sagt han ville overgi seg. Tjenestemennene hørte dessuten skyting da de kom til øya. En gjerningsmann som vil overgi seg legger vel ned våpnene?

ave - Administrator2011-12-01 01:22
Antall innlegg: 4987

Jeg anbefaler alle som har lyst til å få en flik av forståelse å se filmen
"A beautiful mind".

Den gir et godt bilde av hvordan verden kan fortone seg for en som har alvorlig sinnslidelse.

Emmas2011-12-01 10:28
Antall innlegg: 1671

En som dømmes til psykiatrisk behandling blir antakelig medisinert mot sine lidelser, og vil fremstå mer "normal". Det har skjedd at de da har sluppet ut fordi de ble "velfungerende". Ute i verden er det ikke lett å passe på at medisiner inntas slik de skal. Vi har vel sett noen personer som har begått nye misgjerninger fordi stemmene i hodet er tilbake uten behandling.
Jeg stoler på at denne mannen her aldri blir vurdert frisk nok til å slippe ut av institusjonen han kommer på. Noe han vel ville om han fikk den strengeste straff i en vanlig rettssak. 21 års fengsel innebærer ikke 21 i fengsel. Dessuten ville det være permisjoner etc. etterhvert.

Forbrytelser og straff, galskap og normalitet er innfløkte saker! Har akkurat lest" Mengele Zoo" av Gert Nygaardshaug. Får sannelig satt sine synspunkter på prøve...

Torill2011-12-02 02:11
Antall innlegg: 3668

Dersom han noen gang blir frisk må vel det være den verste straffen han kan få.

contender2011-12-02 17:22
Antall innlegg: 464

Mannen har både en psykiatrisk diagnose og et sett med bisarre oppfatninger - og han har gjort en ugjerning.

Man kan ha en psykiatrisk diagnose uten å ha bisarre oppfatninger, og man kan ha bisarre oppfatninger uten å være psykiatrisk syk.

Og/men: Hvis de oppfatningene en person har har er bisarre nok, vil han/hun fort få en psykiatrisk diagnose.

Opp gjennom historien er mange personer blitt brent på bålet fordi de har hatt ukonvensjonelle meninger (som f.eks. at jorda er rund...)

Mange begår ugjerninger uten å ha ha bisarre meninger og motsatt...

Jeg mener at mannen må straffes for sine ugjerninger, og behandles for sin sykdom. Hans bisarre meninger må bekjempes politisk.

Viser siden: 1 2 3
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?