Spillrom
Sjiraffen | 16 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 16 |
Mobilspill
Pågående | 8 695 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
Krisdal | 2008-06-30 00:06 | |
![]() | Etter denne debatten føler jeg det bli naturlig å etterspørre en nynorsk utgave av ordspill. Kunne vært et eget spillerom der det bare var nynorskordlista som gjaldt. Eller at en kunne velge målform når en starter et nytt spill. Hva tenker dere? (Er sjøl bokmålsbruker, men er fasinert av nynorsken. Det er jo et rikere språk - i hvertfall hvis man teller antall ord i ordlista.) | |
matias | 2008-06-30 00:28 | |
![]() | En nynorskutgave blir diskutert blant administratorene og spillvertene allerede. Det er ikke klart om det fører fram til noe konkret, selv om jeg håper det. | |
Sandman | 2008-07-03 21:50 | |
![]() | Forsvaret for kjøve blir nesten litt patetisk - når man i det ene øyeblikket henvnviser til fullformordlisten ogi det neste sier det hender at ord som ikke står der blir godkjent. Dette er inkonvekvens. Dere må holde dere til en ordliste og godkjenne det som står der og ikke godkjenne noen ord og ikke andre. Sushi, wok eri bruk i dagligtale med kjøve er det vel de færreste som har hørt. Det å godkjenne ord som er i bruk i dialekter fører galt av sted | |
qua - Ikke medlem lenger | 2008-07-03 23:51 | |
![]() | No skal eg ikkje gje meg ut på nokon stor språkdiskusjon, men den siste setninga di undrar meg: "Det å godkjenne ord som er i bruk i dialekter fører galt av sted" - er du ikkje klar over at det norske skriftspråket (og det gjeld både bokmål og nynorsk) byggjer på det norske talemålet? Og talemålet er dialektane, som finst over heile landet, til og med i Oslogryta, sjølv om mange frå dei kantar ikkje likar å høyre at språket deira blir klassifisert som ein dialekt.. Ordlistene blir laga ut frå ord som er i bruk i norsk språk, og vil derfor innehalde mange ord som du eller eg eller mange andre aldri har høyrt. Dette er naturleg og kan ikkje på nokon måte føre "galt av sted". | |
mikebj | 2008-07-04 10:23 | |
![]() | Handlet ikke tråden om rare ord som blir godkjent? Da hadde det jo vært fint om vi faktisk holdt oss til tema, hva med at vi i fortsettelsen poster rare ord vi har fått godkjent som vi er usikre på betydningen av slik at andre kanskje kan bringe litt klarhet i hva ordet betyr? | |
qua - Ikke medlem lenger | 2008-07-04 10:50 | |
![]() | Dei orda eg oftast får forundra reaksjonar frå motspelar på, er imperativ av litt spesielle verb - foreksempel ISN og HVITN. Kjekke å ha! | |
korsa1957 | 2008-07-04 11:24 | |
![]() | Hei alle sammen. Syntes ordet kjøve hørtes rart ut men når jeg tenker meg om så bruker jo vi og det i dialekten, i en litt annen variant. Er fra Harstad og veit at enkelte sier f.eks. "trudde æ sku kjøyves", dvs. trodde jeg skulle kveles. Har alltid trodd dette var et dialektord men man lærer mens man lever. | |
baltez - Ikke medlem lenger | 2008-07-05 02:33 | |
![]() | Denne diskusjonen er jo latterlig. Nynorsk har ingen fremtid, og håper heller aldri de får et ordspill. Nynorsk snakkes av en liten gruppe nordmenn, som tviholder på dette latterlige språket av en eller annen merkelig grunn, selv om de alle egentlig foretrekker å snakke vanlig Norsk. | |
katinka | 2008-07-05 03:37 | |
![]() | qua: takk for tipset! Imperativ går greit, altså, men ikke genitiv.. Jaja. Noen slemme slag må vi vel tåle. Ellers vil jeg bare tillegge, jeg som er så dreven på å skrive innlegg midt på natten: Baltez er morsom! Eller egentlig ikke så veldig morsom. Det kunne ha blitt mye bedre om han brukte litt ironi, sarkasme og slikt som er så "in" (hvilket er et godkjent ord). Og du må unnskylde meg, baltez, om det var det du forsøkte å gjøre. Være ironisk og sarkastisk og slikt. Du lykkedes ikke! Eller lukkast ikkje. Lykkedes... jemini... Dansk er fint! | |
monabeth - Ikke medlem lenger | 2008-07-05 11:07 | |
![]() | For meg ser det ut som baltes ønsker å provosere. Men han har rett i en ting. Det er en veldig liten gruppe nordmenn som snakker nynorsk. Og bra er det. Nynorsk er jo et skriftspråk for dialektene våre, ikke et talespråk. Jeg som bruker bokmål, snakker jo ikke det.... Jeg er faktisk litt stolt over at jeg til og med bruker mitt talespråk ved høytlesing nå. Tok litt tid å venne seg til, siden man ikke gjorde dette i skolen. Det ble det "rent" bokmål. Dessverre er det slik at barna i dag lærer å høre et rent skriftspråk, (både bokmål og nynorsk) via høytlesing og dubbede tegnefilmer på TV. Eks: Haven ligger like ved siden av skogen, der det hender vi ser elgen. Hagan ligger rett ve sia skævven, dære henner vi ser æljen. | |
baltez - Ikke medlem lenger | 2008-07-05 14:37 | |
![]() | Folk som skriver Nynorsk utgjør idag knapt over 10 % av befolkningen. NRK har vel omtrent 98,7 % av sendingene sine og ansatte på Nynorsk. Det er jo veldig logisk da...(minimum 40 % er vel det korrekte tallet). I tillegg så stemmer vel 99,8 % av de ansatte i NRK SV, så derfor får vi i tillegg de svært USA-vennlige og nyansjerte nyhetssendingene der og. Flott. | |
get it here - Ikke medlem lenger | 2008-07-05 15:24 | |
![]() | baltez: Til liks med andre ser at eg du prøver å provosera. Vil du provosera, er det sjølvsagt greitt å sjonglera litt med fakta, men du gjer det heile enklare for deg viss du då bruker tal som ikkje kan etterprøvast. Språkreglane for NRK seier at minst 25 % av alle taleprogram skal vera på nynorsk. Så langt har dei aldri nådd den prosenten. Frå 1972 har dei ført statistikk, og den høgste prosenten for fjernsyn så langt er 21,4 (2001), og for radio 18,5 (1983). | |
baltez - Ikke medlem lenger | 2008-07-05 15:34 | |
![]() | Vel...tale ja.....se på tekstinga da....og tekst-tv.....der snakker vi andre boller.....hvis det er over 20 prosent nynorsk tale, er jo det det dobbelte av hva populasjonen i Norge skulle tilsi, som igjen sier at de ansetter for mange som snakker nynorsk, og bedre CV-er fra normale mennesker, som snakker riktig Norsk, blir forkastet for å ansatte folk som snakker Nynorsk. At de forsøker å oppnå 25 prosent Nynorsk tale er jo latterlig, når de som sagt, nå knapt er 10 prosent som snakker det.... | |
baltez - Ikke medlem lenger | 2008-07-05 15:58 | |
![]() | Vil også minne deg på om at tallene du opererer med er helt feil, siden du oppgir tallene for radio som tv, og visa versa. Altså: 21,4 i 2001 er tall for radio, og 18,5 i 1983 er for tv. Når vi regner dialekt og nynorsk under ett, som NRK selv også viser tall for, hadde vi for eksempel i 2004: 45 prosent i radio (Nynorsk / Dialekt), og 38 prosent i tv. Hårreisende spør du meg.... | |
mcsnurp | 2008-07-05 16:17 | |
![]() | Hvis vi skal tilbake til temaet...så synes jeg WCA er det mast søkte jeg har fått godkjent! | |
get it here - Ikke medlem lenger | 2008-07-05 17:11 | |
![]() | Ja, eg blanda visst saman radio og tv. Sorry. (Litt usikker på korleis det påverkar konklusjonen, altså at NRK ikkje oppfyller sine eigne språkreglar, eller at påstanden din om minimum 40 % er litt drøy.) Du må gjerne dra inn tala for dialekt, men hugs at mange dialektar ligg nærare bokmål enn nynorsk. Du seier at det var 45 % nynorsk/dialekt i radio i 2004, og det er rett, men berre 3 % var nynorsk. På fjernsyn det året var talet 6 %. Og det er altså så godt som ingen som snakkar nynorsk, det er eit skriftspråk. Og det er lettare å ta deg på alvor viss du sluttar å omtala bokmål som "riktig Norsk". | |
baltez - Ikke medlem lenger | 2008-07-06 15:56 | |
![]() | Det er et godt poeng at du sier at "nesten ingen snakker nynorsk". Hvis det er korrekt, og NRK likevel vil at 25 prosent snakker nynorsk på kanalene deres....er jo farsen komplett...... | |
monabeth - Ikke medlem lenger | 2008-07-06 16:11 | |
![]() | Baltez: man kan mene hva man vil om nynorsk, helt greit for meg. Men du må skille på skrift og talespråk. Andelen av nynorsk skal vel dekke de talespråkene som ligger innunder dette skrifspråket. Det er blitt en talemåte å si at man snakker nynorsk eller bokmål, men dette er jo ikke reelt. Så godt som ingen snakker skriftspråkene her i landet. Du har rett i at det er få som velger nynorsk i dag. Når det gjelder den voksene befolkningen er det bare ti prosent som bruker nynorsk som skriftspråk. Men de fleste beholder sin dialekt i talespråket likevel. Slik kunne vel ordlyden i NRK sine regler endres, om man vil være litt pirkete på den fronten. At en viss andel skal være forskjellige dialekter. | |
katinka | 2008-07-06 16:13 | |
![]() | Du store allstyrels, som jeg angrer på at jeg startet denne tråden! Den har utviklet seg til noe helt annet enn det jeg ønsket, som var tilbakemeldinger på ord man kanskje aldri hadde hørt før. Og som altså blir karakterisert som bokmål, i og med at de står i fullformsordlisten, bare så det er sagt også.. Men nynorsk-skeptikere finnes kanskje i alle kategorier spørsmål og kommentarer her, og diskusjonen ville oppstått uansett hvordan jeg hadde formulert dette. Sukk... | |
katinka | 2008-07-06 16:15 | |
![]() | Monabeth: du må gjerne avslutte denne tråden! De som ønsker, kan jo opprette en tråd for nynorsk kontra bokmål-diskusjon... | |