Spillrom
| Sjiraffen | 22 |
| Krokodillen | 0 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 22 |
Mobilspill
| Pågående | 8 687 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| wstine - Ikke medlem lenger | 2012-01-29 12:41 | |
![]() | nå er vel finsk og svensk to forskjellige språk, ikke forskjellige målformer som bokmål og nynorsk..... | |
| Cygnus | 2012-01-29 13:35 | |
![]() | men eksemplene som Boubou nevner, gjelder også forskjellige språk | |
| wstine - Ikke medlem lenger | 2012-01-29 13:40 | |
![]() | sant nok | |
| BeeJay | 2012-01-29 13:47 | |
![]() | Hehe! Dette er en av de sakene som klarer å tenne mange sjeler:) Selv vokste jeg opp med nynorsk som hovedmål i skolen, for en evighet siden, og det ble jeg i voksen alder glad for. Jeg har alltid skrevet bokmål privat, selv om dialektene rundt meg har vært svært mye nærmere nynorsk. Da jeg som voksen skulle ta bl.a. norsk som privatist, i en bokmålkommune, var jeg den eneste som kunne få flyt i den litteraturen vi hadde på pensum. Og som kunne "høre" den i hodet, fordi jeg var vant til å høre "mål" som lignet . Men har vi ikke tre skriftspråk i Norge , da? Samisk er vel også et skriftspråk? | |
| BeeJay | 2012-01-29 13:48 | |
![]() | Og jeg trodde da vitterlig også at hugleik betyr kjærlighet, selv om navnet hugleik skal være relatert til fantasi el.l. | |
| Boubou | 2012-01-29 14:11 | |
![]() | Cygnus - naturligvis er det ikke ALLTID slik. Poenget mitt var at valgfrihet for baskere, catalanere, og til og med brukere av provencalsk, bretonsk og occitansk har frt til større utbredlse og popularitet. Kan ikke direkte sammenliknes noen av dem... ok. Men at ALLE finner har svensk i skolen??? Tror jeg ikke et sekund på. Jobber i en organisasjon med både svensker og finner - og finnene flest skjønner generelt ikke et kvidder av skriftlig eller muntlig svensk - de må ha alt på engelsk. Har de hatt svensk på skolen må nivået ha vært latterlig lavt. Islendinger derimot må visst velge ett nordisk språk? | |
| Cygnus | 2012-01-29 14:33 | |
![]() | kanskje nivået er sånn som for nynorsk sidemål her, Boubou? | |
| Niillas | 2012-01-29 14:39 | |
![]() | Alle som bur i Finland, har obligatorisk opplæring i svensk i ungdomsskolen (høgstadiet) anten du trur det eller ikkje boubou.Tidlegare var svensk berre obligatorisk for dei som gjekk i gymnaset, men da ungdomsskolen vart innført for om lag førti år sifdan, vart svensk obligatorisk for alle. Alle som bur i Belgia, lærer nederlandsk og fransk i skolen. Alle sveitsarar skal lære eitt av dei andre fire statsspråka i skolen. I dei tilfella du nemner, dreiar det seg vel ikkje om offisielle språk? I Finland, Belgia, Sveits og Noreg er det meir enn eitt offisielt språk (eller målformer om du vil i Noreg). I Noreg og Finland er i tillegg samisk offisielt språk og i visse område skal norsk/finsk/svensk og samisk vera jamstelte. I dei områda i Noreg der samisk er mest utbreidd, (gjeld bel berre Karasjok og Kautokeino trur eg), er samiskopplæring også obligatroisk. Også i det gamle Sovjetunionen måtte alle ha opplæring i språket i den republikken der dei budde og ikkje berre i russisk - estisk i Esland, latvisk i Latvia osb. At resultatet var så som så er ei anna sak. | |
| Cygnus | 2012-01-29 15:05 | |
![]() | Bra innspill, Niillas. | |
| Burly | 2012-01-29 15:34 | |
![]() | Enig med cygnus og niilas. Har merket at det er en slags hets mot nynorsk her inne, et merkelig fenomen. | |
| piaf | 2012-01-29 16:24 | |
![]() | Ramlet over dette gamle brevet fra Kjartan Fløgstad til byrådet i Oslo: tux1.aftenposten.no/...15 9510.htm Og her er et nyttig innspill til alle som synes at matematikk suger (selv om det er litt på siden av trådens tema. Beklager.): thebestpageintheuniv...cg i?u=math | |
| Niillas | 2012-01-29 16:35 | |
![]() | wstine:"Mållaget endrer syn fra dag til dag og slett ikke enige med seg selv :-) Godt vi har både nrk og vg som oppdaterer oss i saken!" Det er faktisk snakk om to ulike saker - og da må det vel vera lov å stø statsråden i den eine saka (som går på å gje støtte til dei som vel nynorsk som hovudmål), og å vera imot det mållaget oppfattar som ei svekking av sidemålet. At mange, t.d. Sylfest Lomheim, ikkje oppfattar framlegget frå Utdanningsditrektoratet om å ha ein eksamen i norsk skriftleg som ei svekking av sidemålet, er ei anna sak. Norskfaget er så samansett at det er mange andre ting elevane skal prøvast i enn dei to måformene. Kunnskapar om og dugleik i sidemålet skal sjølvsagt framleis vera ein del av ein samla karakter i faget. Og framleis skal elevane lære å skrive sidemålet - men det skal komma klarare fram kva dei skal kunna på det ein og det andre målet. Ikkje nødvensivis ei svekking, men ei klargjering av mål. | |
| Niillas | 2012-01-29 16:38 | |
![]() | Piaf: Brevet frå Fløgstad burde gje dei som går inn for å styrkje skolen gjennom å svekkje kunnskapar, noko å tenkje på. | |
| wstine - Ikke medlem lenger | 2012-01-29 16:47 | |
![]() | hører du bearo | |
| Boubou | 2012-01-29 16:53 | |
![]() | Ok, bøyer meg i støvet :-) Jeg har altså finske kolleger som ber om å få oversatt svært enkle kommentarer til gitte saker fra svensk til engelsk.. shocking. Det kan naturlig nok ikke sammenliges med nivået på sidemålsundervisning her hjemme all den tid nordmenn bare unntaksvis har problemer med å forstå sidemål - og da bare når det gjelder finere nyanser eller detaljer - den ene eller andre veien. Jeg er på alle måter opptatt av tilrettelegging av læringsnivå for den enkelte - og da blir det helt "høl i huet" at elever som sliter med norsk fra før skal måtte jobbe med en sideform i tillegg. Å ha bestått karakter i et VALGFRITT sidemål for alle som skal studere språk eller drive med offentlig forvaltning er helt greit, men at alle skal slite seg gjennom samme pensum tror jeg virker mot sin hensikt...Vi skal vel ikke forvente at elever med lese- og skriveproblemer dukker opp her for å forklare sitt synspunkt, men det er en del av dem... Selv synes jeg nynorsk er flott - men kan ikke skrive det. | |
| AaseB | 2012-01-29 22:26 | |
![]() | Eg syns at mange flotte innlegg i denne tråden har heva debatten opp på eit mykje meir sakleg nivå enn tidlegare trådar om temaet. Gledeleg å sjå! Fleire språkformer i eit land er ein rikdom, etter mitt syn. Ein kan godt meine at det er viktigare kva som blir sagt, enn på kva måte/målform ting blir sagt på... men, det er ikkje alt som blir sagt om ein ikkje kan uttrykke seg på den måten som fell mest naturleg. Dei som har vilje til det, forstår. Cygnus: Baltez/...... rasar fortsatt her inne, og trur han/.. gjer ein formidabel innsats med å sable ned minoritetar av mange slag. Akkurat nå er innsatsen litt nuvare.;-) | |