Spillrom
| Sjiraffen | 7 |
| Krokodillen | 0 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 7 |
Mobilspill
| Pågående | 8 702 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| ellen12345 - Ikke medlem lenger | 2012-02-29 21:58 | |
![]() | FY FILLER'N er det første jeg kommer som det er lenge siden jeg har hørt. Morsomt ord :-) | |
| Lillekylling | 2012-02-29 22:49 | |
![]() | n00b | |
| trønderlyn | 2012-03-01 00:46 | |
![]() | Trøndelag kan kanskje måle seg med Nord- Norge når det gjelder bannskap som går hinsides alle moralnormer (viss du er av den sarte typen, stopp etter første eksempel - og hold barna unna!): Dæven vaginakrampe Faen kukvrenge Dæven rasspule Faen blodrunke Dæven og faen kan byttes om etter egen preferanse. Og dersom du vil aksentuere et viktig poeng: Glodheite fanjævelen i kølsvarte helvete, lik, blod og trastskjit (er klokka allerede 9?) Det siste var iallfall uten seksuell referanse. Noen bedre/verre? Med særspråklig hilsen Willy | |
| Torill | 2012-03-01 01:49 | |
![]() | Er det flere enn meg som ikke synes skjellsord er noe særlig? | |
| Dysleksikon | 2012-03-01 03:00 | |
![]() | Jeg lærte disse alternativene på konfirmasjonen: Fy Veldig! og Fy Druen! Må innrømme at jeg ikke bruker de så ofte. | |
| kihe | 2012-03-01 07:44 | |
![]() | "Om du ikkje syns det er så mange år sidan jødeparagrafen vart tatt vekk lurer eg på kor gammal du egentlig er?" Oldergammel, Jeg er barnebarnet til Metusalem;) | |
| bris1 | 2012-03-01 08:15 | |
![]() | Torill, det er flere som synes skjellsord ikke er noe særlig. Jeg er en av dem, og jeg tar fullstendig avstand fra den såkalte nord-norske bannskapen. Lurer på hvor i nord den foregår? | |
| Sqz | 2012-03-01 08:29 | |
![]() | bearo - det er ikke så dumt å ha litt historisk perspektiv:) - skjønt det kan bli litt kjedelig i lengden å se at ting stadig gjentar seg... | |
| JoLor | 2012-03-01 08:42 | |
![]() | Ordet: "Fuck" blir flittig brukt også. Ordene: "knuller" og "puler" kan du vel også putte bak betegnelsene for hvilket som helst familiemedlem også. Feks: mora-puler. | |
| Miha | 2012-03-01 09:26 | |
![]() | En barneskole i kommunen har igangsatt en kampanje mot banning, der en elev som banner tre ganger får med brev hjem... Jeg har vokst opp med en far fra Finnmark, og ser ingen skade med den type banning jeg lærte av ham, det var mer en del av språket, noe fargerikt, særegent og morsomt. Når man bruker skolens ressurser på banning, mens elever mobbes, ikke kan lese og det er skrikende behov etter flere lærere, mener jeg det er totalt skivebom. Eller som far ville sagt: Forbanna manskit! | |
| vimsaa | 2012-03-01 09:57 | |
![]() | Jeg vet denne tråden handler om stygge banneord, men vil likevel dele et utrop som ei venninne av meg av og til kommer med, og som jeg syns er mer i den harmløse kategorien: "Dæskerten". Brukes omtrent som "filler'n" og så videre : ) | |
| Brottis | 2012-03-01 10:09 | |
![]() | Her i sør, hvor bibelbeltet strammer som hardest, er det også etter hvert blitt atskillig banning og fri benyttelse av styggere skjellsord. Floraen kan på ingen måte måle seg med Trøndelag og Nord-Norge, dessverre. Skjellsord er det dårlig med, her skjeller man ikke ut hverandre ? Det virker som det benyttes mer standard norske uttrykk, da det meste av dette da naturlig nok er import. (Horebukk, hore, f...e etc er mye brukt). Utrop: "Herli land !" , "Dra te Hekkfjell! | |
| Junisol | 2012-03-01 10:27 | |
![]() | Til Toril: Jaa!! | |
| GrandPrix | 2012-03-01 11:22 | |
![]() | Fy fillern, jeg tror deven dutte meg flere av derei ikke har slått dere på verkfingeren med hammeren hverken i overført eller direkte betydning. Bannskap og skjellsord er en del av alle språks mest direkte uttrykksformer. Så velkommen til det frodige folkelivet i Nord: www.youtube.com/watc...re =related | |
| Stigende | 2012-03-01 12:05 | |
![]() | Jeg syns absolutt skjellsordene fortjener en plass i ordlista, men da en bedre sort enn hore og jøde. De havner i samme kategori som homo, same og neger, og er feilslått som skjellsord, etter min mening. Skjellsord må innebære noe negativt, og disse er jo nøytrale. Da liker jeg bedre skjellsord som grauthode, fomlepung, sladdertaske, latstaur osv. Altså skjellsord som går på hva man gjør. Der finnes det mye oppfinnsomt og velanvendt som helt parkerer hore og jøde. Bannskap har også sin plass, men kommer best til sin rett når man slår seg, plages eller blir sinna. Og skriftlig bannskap er det bare Oluf som behersker. | |
| kihe | 2012-03-01 12:21 | |
![]() | Det er ikke bare Oluf som behersker kunsten. Les diktet "ordskifte" av Leif Halse. Nordmørsdikt på sitt beste:) Ordskifte Sjå der låg lasset og merra, og drengen han låg på kne. Greiet var flekt og flerra, og skåka og meiann med. Husbonden svor og skjente, så renningan brann i blått, og jæven han rauk og rente, og det både fort og godt: Nei, fen han retteleg farre, din sid-rauva posse-slark, din vid-øygde drengje-slarre og grøn-mygla stortå-jark! Enn køyre så uttenkte tuppe og velte lasset i koll og gjere slikt diger ruppe på skinflate slette voll og rive sund skåk og mei, din keiv-hendte gjeku-temmar di skaft-lause møssør-skei! Du skulle hatt ring i nasen og juling og straff i lønn, ditt ulsblakke Bileams asen, din romplause laka-bjønn! Men drengen som stod og lydde var slett ingen smågut-prutt. No sa han eit ord som tydde at snart laut det vera slutt: Nei no lyt du halde holet, din utlevde lengda-kall, din siste sort møkkja-påle, din blåmåla skjettu-dall! Din firkanta purkhus-glugge med vett som er gjort tå tre, din nattsure skinnfell-skugge som ikkje let folk få fred! Hell så skal eg svint forbanna slå eg flat som ei fjøl, og så skal eg ta deg i handa og gnu deg til krøtter-mjøl! I sjølvsame stride stunda vart husbonden spak og still. Han fira og aka unda og var ikkje lenger vill: Nei, kjære du må da ikkje smala og ta ikkje slik på veg! Eg har korkje sagt eller tala så ugodsleg ord åt deg! Så pynteleg som eg greidde, sa eg korleis du for. Og eg svara drengen snedde, eg har ikkje sagt eit ord! | |
| kuami | 2012-03-01 13:57 | |
![]() | For svarte svingende, Torill har rett! | |
| bearo | 2012-03-01 14:58 | |
![]() | Sqz: I historisk perspektiv har jødeparagrafen knapt eksistert. I perspektivet Noreg etter 1814 er det veldig lenge sidan paragrafen forsvann, og den var virksom under 20 % av den tida som har passert sidan då. Men no er altså mine mistankar om at kihe var veldig gamal bekrefta, så det forklarer den saken. | |
| bearo | 2012-03-01 15:00 | |
![]() | Forøvrig støttar det "fargerike" språket nordpå berre opp om stereotypar om at der bur eit primitivt folk. | |
| Torill | 2012-03-01 15:38 | |
![]() | Jeg er ikke mot at man har noen saftige ord å ty til når man slår seg med hammeren eller får W på slutten av et spill. Men skjellsord som henvises til i åpningsinnlegget er slike som brukes mot andre. Kanskje bedre å blli kalt dustemikkel enn jødehore. Men ikke videre respektfullt noen av delene. | |