Spillrom
Sjiraffen5
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede5
Mobilspill
Pågående8 732

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
meisa2012-07-17 14:01
Antall innlegg: 443

Eg har alltid sagt og skrive ei bolle, bolla (bollo), boller, bollene. Ser nå at det faktisk heiter ein bolle, bollen, bollar, bollane på nynorsk.

ddustin992012-07-17 19:48
Antall innlegg: 196

Ok, det heter vel "en bolle"," bollen" da. Er det forresten mange eksempler på tvekjønna substantiv? Oppdaget at "jenten" godtas. En jente? Merksnodig. Hvor har jeg hørt det? Er det ikke dialekt? Bergensk?DET godtas, altså... Jeg håper i det lengste det er en slange i Afrika....

filipjo2012-07-17 20:22
Antall innlegg: 43

Trodde at bolle var et verb, men så er det kanskje dansk da - så går det ikke i Norge :-)

Knusifix2012-07-17 20:35
Antall innlegg: 25

Tenker at Å bolle seg betyr å ha det riktig koselig, uten å blande danskene inn i det. Kan det ikke bøyes som Å digge - digger - digga....

Digger ihvertfall boll-er :) med eller uten sjokolade og kokos

berita2012-07-17 20:40
Antall innlegg: 848

Nei, slikt gjør vi da ikke i Norge, filipjo!

berita2012-07-17 21:04

De fleste hunkjønnsord kan vel ha enten -a eller -en i bestemt form. Tror ikke du kan skylde på Bergen, men trolig heller på Riksmålsforbundet.

Kirsti2012-07-18 02:59
Antall innlegg: 1946

Berita: "De fleste hunkjønnsord kan vel ha enten -a eller -en i bestemt form." Hvor har du det fra? Hunkjønnsord har a-endelse i bestemt form entall, hankjønnsord har en-endelse. Hvis et ord kan ha både a-endelse og en-endelse i bestemt form entall, slik JENTE kan, er det fordi det er både et hunkjønnsord og et hankjønnsord. Og det er det mange ord som er.

Riksmålsforbundet kan for øvrig neppe påta seg æren for det. Bøyningen av ord normeres etter hvordan de brukes, så når et ord kategoriseres både som hunkjønns- og hankjønnsord, er det fordi begge former er utbredt i ulike deler av bokmålsområdet. Så kan man jo lure på hvorfor ord som bolle, sand og låt, som svært mange bruker a-endelse på, ikke er oppført med to kjønn i ordbøkene ... Men da må man nesten spørre Språkrådet.

berita2012-07-18 08:12

Jeg skrev det jeg trodde (har ikke høyere utdanning innenfor språk), men har sjekket nå. Dette er fra en brosjyre fra Språkrådet, men jeg finner det samme flere steder:

"Før 2005 hadde en del hunkjønnsord -a som obligatorisk ending i bestemt form entall i læreboknormalen, mens [-en] var sideform (f.eks. ei/en bygd – bygda [bygden] og ei/en hytte – hytta [hytten]).

I 2005 ble det valgfritt med -a eller -en som ending i bestemt form
entall for alle hunkjønnsord:

ei/en bygd – bygda, en bygd – bygden
ei/en hytte – hytta, en hytte – hytten"

www.sprakrad.no/uplo...av oppl.pdf

Det er vel ikke helt feil at riksmålsfolkets kamp mot samnorsk historisk sett har hatt betydning for hvordan ordbøkene nå ser ut.

"I 1981 ble mange tradisjonelle riksmålsformer som hadde vært i vanlig bruk helt siden 1938 gjeninnført i bokmål. I 2005-rettskrivningen er skillet mellom hovedformer og sideformer opphevet i bokmål, noe som åpner for at alle riksmålsformer innenfor bokmålsnormalen kan brukes i lærebøker og offentlig språkbruk."

no.wikipedia.org/wik...ks m%C3%A5l

berita2012-07-18 22:40

Hei ddustin99, håper du ikke er vettskremt av alle bergenske slanger i Afrika:-). Flere slanger (les godkjente bøyningsformer) gir flere muligheter på Ordspill, så ingen grunn til opprør.

Nå får vi ny ordliste også, da blir det færre feil og ikke-godkjente bøyingsformer, men sikkert også en del vi vil savne. Hva skal vi gjøre uten WCA, WCET og WCENE f.eks? Foreslår at en bindestrek tilføyes ordspillalfabetet:-)

Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?