Spillrom
| Sjiraffen | 4 |
| Krokodillen | 0 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 4 |
Mobilspill
| Pågående | 8 761 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| Kirsti | 2012-12-09 23:30 | |
![]() | Nå, nå, wstine. Skal du trolle, må du passe på å være tilstrekkelig troverdig til at i alle fall noen går på. Det er hele moroa med trolling, ikke sant? Du greide deg fint en stund her, men det er neppe noen som er naive nok til å tro at en som er så aktiv i forum som du er, ikke har fått med seg hvorfor WCA ble fjernet. | |
| Persilleblad | 2012-12-09 23:35 | |
![]() | Hvorfor ble wca fjernet? Hvorfor snakker dere så nedlatende til hverandre? | |
| lillamy | 2012-12-10 00:02 | |
![]() | Boubou, er det nødvendig å være frekk!? Nei jeg begynner ikke å grine hvis han bruker nigger på skolen, men jeg har venner som syns det er helt uakseptabelt å kalle dem nigger, eller omtale mennesker med afrikansk opprinnelse nigger. Hvorfor skal jeg vom er "vit" mene hva som oppleves sjikanerende mot en annen folkegruppe!!?? Dessuten så mener jeg at det du viser til høres ut som NDL retorikk! | |
| Kirsti | 2012-12-10 01:22 | |
![]() | Persilleblad, les denne tråden for å få svaret på WCA-spørsmålet: www.ordspill.no/foru...ea did=9247 Og hvis det var mitt siste innlegg du oppfattet som nedlatende, kan jeg forsikre deg om at jeg slett ikke mente det jeg skrev slik, og jeg er rimelig sikker på at wstine ikke oppfattet det sånn heller. | |
| piaf | 2012-12-10 01:29 | |
![]() | Denne tråden tar kaka - og det sier ikke lite! Lykke til videre, alle dere som er så fantastisk flinke til å feiltolke innlegg og tillegge folk meninger de ikke har. Dere nok mange unødvendige diskusjoner både bak dere og foran dere. Jeg oppfattet trådstarters innlegg som ironisk - en "på-tide-å-få-litt-liv-i forum"-tråd i kjent wstine-stil. Jeg kan liksom ikke tro at hun er for å sensurere en ordliste, eller å ha med ord som er feilstavet - hun er tross alt lærer. Og hvordan det er mulig å trekke paralleller mellom NDL ("Norwegian Defence League" - en gjeng Breivik-sympatisører) og Boubous innlegg, er for meg komplett uforståelig. Men uansett - hvis "nigger" skal ut, bør vel alle ord noen kan tenkes å finne støtende også ut. De som har med religion, kjønnsliv/kroppslige funksjoner, kriminalitet og usunn livsførsel å gjøre, for eksempel. Hvis vi lukker øyne og ører (og munnen på våre barn) og later som ordene ikke fins, eller finner opp ord som høres penere ut, forsvinner nok problemene av seg selv. Og selvfølgelig må alle nedsettende betegnelser på mennesker generelt ut av listen. Når den sensurerte ordlisten er på plass, vil jeg ha meg frabedt å bli omtalt som "megge", "merr" eller "hurpe". Da vil ikke de ordene lenger finnes i min verden. Hvis ungene prøver seg på slike ord i Scrabble, vil de bli underkjent. De får teste ut skjellsordene sine andre steder. Lenge leve dobbeltmoralen! | |
| hotspur | 2012-12-10 07:43 | |
![]() | Jeg skjønner ikke hvorfor det er tillatt med politiske diskusjoner her. Det fins masse egnede fora for slikt, dette er et ordspillforum. | |
| Boubou | 2012-12-10 08:25 | |
![]() | Lillamy - unnskyld at jeg var frekk - du stilte deg så lagelig til for hogg. Og sannelig tok du gjen, selv om jeg ikke kan annet enn å le av at du sammenligner innlegget mitt med NDL. Jeg synes da også at det er fullstendig uakseptabelt å kalle noen nigger. Jeg lurer nesten litt på om du bedriver kontratrolling (er det et ord, mon tro?) | |
| nj48 | 2012-12-10 08:58 | |
![]() | Du verden...... Ser ut til at man skal være forsiktig med hva og hvordan man kommenterer noe her.... Man kan komme til å skape storm i et vannglass uten engang å puste på det selv. Litt snill ironi er da bare krydder i vår kommunikasjon. Smilte bredt til å begynne med der oppe, men smilet forsvant etterhvert nedover tråden. Må være en del som ikke kjenner til at ironi faktisk finnes eller kan identifisere den når den er der. Den kan være både snill og slem. Foretrekker den snille og avstår fra den slemme. Må si jeg er ganske enig med piaf. Er det ikke egentlig ganske enkelt, da? Ord du ikke kan fordra eller forbinder med rasisme eller hva negativt det skal være, er da bare å la være å bruke ..... legger du det, må det jo være fordi du verdsetter poengene det gir mer enn betydningen og/eller holdningen du har til det......eller...? Det er helt opp til deg selv hva som er ikkeord. Hva motspilleren legger, kan du jo ikke noe for.... Ei heller vet du hvilken holdning vedkommende har til det. Det kan jo hende det "bare anses som et ord" :) GODE OG SNILLE SPILL ØNSKES DERE ALLE!! :) Og en vennlig kommentar ved siden av spillet fra tid til annen er jo en annen type smakfult krydder :) | |
| wstine - Ikke medlem lenger | 2012-12-10 09:22 | |
![]() | Dette er en alle tiders tråd! Helt i tråd med hvordan en tråd bør være. Ja, hei og hå, for en tråd! Man troller litt og tryller litt - med ord. Ellers; så er det godt å være litt til hjelp også. Tenk nå bare på alle disse nye ordspillerne som ikke aner noe om WCAs endelikt. hilsen wstine, meggehurpemerra selv :-)) | |
| lillamy | 2012-12-10 11:37 | |
![]() | Jeg beklager at jeg ikke skjønner det morsomme i den ironien. Nå var det heller ikke jeg som trakk inn politikk her. Uansett om det var ment som morsomt at man kan legge nigger så ser jeg ikke det morsomme, sorry. Jeg har ikke problemer med å legge alle ord som står i ordlisten heller for den delen, det er ikke det det er snakk om. | |
| verb | 2012-12-10 12:41 | |
![]() | Ordliste er ordliste, men å se voksne, presumptivt intelligente mennesker skrive om mat at jeg ikke liker gir meg en dårlig dag. Skjerp dere! | |
| Cygnus | 2012-12-10 15:29 | |
![]() | piaf - du har (som vanlig!) helt rett, denne tråden tar kaka! Jeg føler meg hensatt til de gode gamle ordspilldager, da busta føk!! | |
| wstine - Ikke medlem lenger | 2012-12-10 16:12 | |
![]() | Men er det verre å ramse opp mat en ikke liker enn å skrive "niggerne"? Jeg undres. | |
| wstine - Ikke medlem lenger | 2012-12-10 16:14 | |
![]() | + til Piaf: stemmer det, jeg er ikke for sensur i hele tatt. | |
| ellw | 2012-12-10 22:19 | |
![]() | jeg er mer provosert av at ordet hånledde ble godkjent bingo, det heter da hånlo. eller er ordlista så ukorrekt at den tror det er et håndledd med dysleksi | |
| wstine - Ikke medlem lenger | 2012-12-11 11:20 | |
![]() | Godt bidrag! "hånledde" - hva betyr det? Kan de ansvarlige ta ansvar og forklare? Vi kan ikke ha det slik at vi kan oppnå bingo på måfå, rett og slett bare tømme bokstavrekka på en måte. Det holder ikke at et ord er lesbart/uttalebart. Det må også være meningsbærende. Syns jeg!!!!! Fortsett med å sende inn bidrag, folkens! Sammen skal vi jobbe fram en rettferdig, sunn og fornuftig ordliste. | |
| Kirsti | 2012-12-11 12:37 | |
![]() | Nå står ikke "hånledde" i ordlisten som alternativ til "hånlo", men som adjektivisk perfektum partisipp av "hånle" - som i "de hånledde latterne". Dette er en av de mange datagenererte bøyningene vi ikke har fått ryddet ut enna. Og at de finnes, og at det kommer til å ta tid å få dem vekk, har vi på ingen måte lagt skjul på. | |
| nj48 | 2012-12-12 09:39 | |
![]() | God formiddag! :) Hva med å la være å datagenerere ord og holde seg til faktiske ord??? I det siste har jeg merket meg noen endelser lik f.eks. PJOLTR .... heter det ikke PJOLTER da? I hvert fall het det det før i tiden - før du hadde tatt et par for mye ;) En motstander fikk også nettopp godkjent BEY ... Kan det forklares av Ordspill? I.flg. Wikipedia et tyrkisk ord - i beste fall et navn, men navn blir jo avvist!? Det kryr jo av meningsløse, konstruerte ord, både i Ordspill og Wordfeud - OG Ruzzle. Poenggivningen blir jo bare en vits. Et ordspill som hevder å holde seg til norsk ordliste burde gjøre nettopp det og ikke belønne fri fantasi. Spill som disse kunne bidratt til dyrking og utvidelse av korrekt norsk! ordforråd og stavemåter. På enkelte områder ser de ut til å undergrave norsk språk og rettskrivning. Når det er sagt, kan man lure på hvorfor man fortsetter å spille..... Det er jo gøy da - likevel :) Bare man greier å kose seg med å komme på og friske opp ord man har samlet opp i hukommelsen gjennom livet, se bort fra alt som frustrerer og ikke ta poenggivningen alt for høytidelig :) Lykke til med opprenskningen! :) | |
| berita | 2012-12-12 11:01 | |
![]() | Jeg er helt enig i at Ordspill bør holde seg til norske ordbøker som brukes nå. Det har jeg absolutt inntrykk av at de ansvarlige her prøver å få til, men det er fremdeles massevis av feil i den ordlista som brukes i spillet. Det er mye arbeid å få skikk på alt. Men de orda du nevner er ikke eksempler på slike feil, begge står i Tanums store rettskrivningsordbok, anbefaler at du skaffer deg den siden du er opptatt av norsk språk. Bey er en tyrkisk embetstittel, og ordet er et bøybart hankjønnssubstantiv, ikke et egennavn. Pjoltre er et verb som betyr å drikke en pjolter, eller kanskje helst flere når dette ordet brukes:-), pjoltr er imperativ av det verbet. Pjoltr og kos deg! | |
| nj48 | 2012-12-13 08:34 | |
![]() | Se det ja! Så lærte jeg noe nytt igjen - tusen takk, berita, for at du tok deg tid til å sjekke dette! Ja, jeg er interressert i språket og vil gjerne lette på frustrasjonen som av og til kommer :) Kan ikke love at den vil forsvinne helt likevel ;) (Imperativformen av et ord som ender med tre konsonanter kunne gjerne vært avsluttet med en e.) Skjønner at jeg burde ha nevnte ordliste. Særlig hvis den også forklarer bakgrunnen for ordene slik du gjør her :) Kanskje du ville invitert på et spill så jeg kan lære mer? :) Pjoltre en pjolter eller ikke pjoltre - kose meg skal jeg - og takk i like måte :) | |