Spillrom
Sjiraffen6
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede6
Mobilspill
Pågående8 540

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
seierherren- - Ikke medlem lenger2010-10-13 16:59
Antall innlegg: 168

Min konklusjon er at de som insisterer på å ikke bruke ordet neger gjør det i et dårlig forsøk på å føle seg bedre.

;)

Kirsti2010-10-13 17:48
Antall innlegg: 1946

Og min konklusjon er at de som insisterer på å bruke ordet neger gjør det fordi de synes de har større rett til å definere hva som ligger i et ord enn andre har.

seierherren- - Ikke medlem lenger2010-10-13 18:01

Synes det var en bedre konklusjon enn det du sa tidligere om "problemer med annerledeshet". For det siste gjelder sannsynligvis mer for dem som legger noe negativt i ordet.

Både de som insisterer på å bruke ordet og de som insisterer på å ikke bruke det mener de har større rett enn de andre til å definere ordet. Det ligger vel i debattens natur.

cod - Ikke medlem lenger2010-10-13 18:06
Antall innlegg: 135

Og hvordan kom du fram til den konklusjonen da seierherren? Jeg kan gjerne fortelle hvordan jeg kom fram til min.

Scrabla2010-10-13 18:23
Antall innlegg: 2275

Det var jeg som slettet innlegget ditt Chetah.

Scrabla2010-10-13 18:24

Min samboer er forøvrig født i Oslo av foreldre fra Lofoten, men vil ikke innrømme at han er etnisk nordlending.

cod - Ikke medlem lenger2010-10-13 18:28

Som vi sei på Paulus plass Scrabla: e vikkje polardegosa heile gjengen. Hilsen klimaflyktning fra Lofoten.

cod - Ikke medlem lenger2010-10-13 18:36

Skjønner godt at du ikke vil ta utfordringen seierherren, du trenger ikke. Ingen vil bli spesielt støtt av om du bruker ordet. Det er bare du som utleverer deg som en idiot og du vil ikke bli sett på som spesielt kul eventuelt få juling. Så det går naturligvis an å bruke ordet som du sier.

cod - Ikke medlem lenger2010-10-13 18:40

Polardegos er positivt ladet da det er funnet opp i beste nord-norske selvironiske tradisjon.

seierherren- - Ikke medlem lenger2010-10-13 18:43

Så så, cod.

Nå skrev jeg dette med glimt i øyet som et motsvar til din konklusjon da. Jeg synes generelt det er dårlig debatteknikk å basere sine argumenter på hva man TROR motparten mener. Men nå ser jeg jo at dette er standarden du ligger på hele veien.

Uansett, siden du spør: Folk som er overdrevent politisk korrekte styres nok både av edle og mindre edle motiver. Edle motiver på den måten at de på død og liv vil unngå å tråkke marginaliserte grupper/personer på tærne. Dette er jo fint, men jeg er redd det kan virke mot sin hensikt, da de ubevisst er med på å opprettholde ideen om at enkelte ord representerer grupper/personer som er mindre verdt.

Så til poenget, nemlig de politisk korrekte som styres av trangen til å heve seg over de ANDRE, de som ikke følger deres syn. Dette gir seg gjerne utslag i demonisering av motstanderen og stråmannsargumentasjon, slikt som bla. a. du bedriver i dine innlegg.

Motiver kan stamme fra en slags kollektiv dårlig sammvittighet eller bare rett og slett dårlig selvbilde. Eller det kan være helt andre ting.

Men som sagt synes jeg man bør konsentrere diskusjonen om sak og ikke drive diagnostisering av meningsmotstander. Klarer du det?

Tedh - Ikke medlem lenger2010-10-13 18:55
Antall innlegg: 238

En meget god betraktning herren.

Så diskusjonen er for, eller i mot neger.................... ...i
dagligtalen vel å merke:)

Vintermor79 - Ikke medlem lenger2010-10-13 19:05
Antall innlegg: 18

Kirsti og cod, er utrolig imonert over innleggene deres! For meg er dere reflekterte folk med gode argumenter og står for det dere mener. Er dere med på ordspilltreff skal jeg jammen med ta turen! Tror vi kunne hatt mange gode samtaler over ei øl eller to!:-)

Scrabla2010-10-13 19:09

.. og en "jeger" Vintermor79.

Vintermor79 - Ikke medlem lenger2010-10-13 19:12

Scrabla; Sier aldri nei til en jeger:D

JamesO - Ikke medlem lenger2010-10-13 19:40
Antall innlegg: 2649

Huff

Stig_752010-10-13 21:53
Antall innlegg: 218

Det Kirsti sier minner meg på en av mine favoritthistorier fra barnemunn. Datteren til en tidligere kollega av meg kom stormende hjem, kjempeblid. Hun hadde en avtale med det som skulle bli hennes nye bestevenninne.

Faren kjente ikke igjen navnet, så han spurte litt hvem denne jenten var. Datteren begynte å beskrive: hun bor rett borti gaten og er skikkelig flink på skolen osv.

Faren skjønte ikke hvem det var av klassekameratene. Så han spurte litt mer om hvordan hun så ut. Datteren begynte å beskrive den nye bestevenninnen og fortalte at hun var kjempesøt, hadde mørkt hår, fortalte hvor høy hun var og hvilken farge hun hadde på øynene.

Faren skjønte fortsatt ikke hvem det var, men lot det ligge. Dagen etter så han at den nye bestevenninnen var en av de nye jentene som kom fra Nord-Afrika, og dermed var mørk.

Faren ble litt klokere den dagen. Og det tror jeg sannelig jeg også ble da jeg fikk gjenfortalt historien.

Vintermor79 - Ikke medlem lenger2010-10-13 21:59

Tusen takk for at du delte den historien med oss, Stig_75. Den skal jeg fortelle sønnen min når han blir gammel nok. Han skal nemlig vite at han ikke er annerledes enn andre barn, selv om han er halvt afrikansk og brunere enn mange andre.

Riskorn2010-10-13 22:12
Antall innlegg: 15

Bra innlegg, Kirsti (fra 2010-10-13 13:17).

redhy2010-10-13 22:36
Antall innlegg: 106

Merkelig denne diskusjonen hvor noen gjør det humoristisk og noen virker hatfulle. Mange av de som ønsker at ordet ikke sies er meget flinke til å rakke ned på mennesker med andre meninger enn de selv har med svært ufine ord. Det er mennesker som jeg for inntrykk av at ikke kan bruke ordet neger for de har en evne til å være negative overfor andre mennesker. Jeg tror at om jeg sier at alle feite mennesker blir det på kun av latskap kan såre de som er feite og nærtagende, og treffer jeg en slik nærtagene unngår jeg å si at han er feit og det samme gjelder om negre og kjærringer selv om det siste vakre ordet er svært lett å unngå å si i den daglige talen.

Ta hensyn hvis noen ønsker å bli beskrevet som noe så godt du kan, men mye viktigere er å ta utgangspunkt i at de fleste mennesker ikke har ondsinnede tanker når du beskrives som noe

Hilsen fra en feit, kverulerende lakenvit, sjeggtrynete byramp som misliker å bli kalt rasist, men som regner med at det er sagt i et øyeblikks sinne eller som spøkefull debatant ellers så er det jo ikke noe å bry seg om siden den personen etter min mening ikke eier kloke nok tanker.

Ikke bli så sinna da folkens, gled dere over verdens gleder. Det er det som får dere i humør

Tedh - Ikke medlem lenger2010-10-13 22:38
Antall innlegg: 238

Fin story stig:)

Men spørsmålet er fortsatt om det er mulig å bruke ordet neger i dagligtale i Norge?

Sønnen min er kvart pakistansk vintermor, m brune auer å greier:) Men at han skal være annerledes? Tanken har ikke slått meg.

Jo, han putta over 50 på fotballen i år, er 6 år og veldig grei sier alle. Et individ annerledes fra milliarder av mennensker, men alikevel helt vanelig fyr, som trives i sine omgivelser:)

Viser siden: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?