Spillrom
| Sjiraffen | 13 |
| Krokodillen | 0 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 13 |
Mobilspill
| Pågående | 8 749 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| JamesO - Ikke medlem lenger | 2010-10-30 03:10 | |
![]() | La oss nå se. For å passe 300 spradelystne dagens sau i fjellet hele tiden trenger vi i alle fall 50 polakker, egentlig 150, men oss leve i en fantasiverden og si at vi trenger bare 2 polakker, sauene er trente til å holde sammen i en slik stor flokk i 100 dager (noe som neppe har funnet sted i verden noen gang) og at disse polakkene godtar å få betalt 100 kr timen 24 timer i døgnet. ja det høres jo rimelig ut. Og disse må da jobbe hele perioden i ca 100 dager. da blir utgiftene for bonden 2 x 100 x 24 x 100 = 480.000 kr, ja men det høres jo greit ut ....... | |
| wstine - Ikke medlem lenger | 2013-04-16 17:58 | |
![]() | www.nrk.no/nyheter/d...1. 10987985 Ulv mot sau sjekk denne du james | |
| JamesO - Ikke medlem lenger | 2013-04-21 06:14 | |
![]() | Leste bare overskrifta wstine og fant ut at det dreide seg om el-gjerde. La meg kort si at undertegnede har undersoekt grundig dette med bruk av el-gjerde mot rovdyr og funnet ut 2 hovedpunkter som medfoerer at dette ikke er praktisk egnet. 1: el-gjerdet vil gaa over saa mange privateiendommer at det vil ta aaresvis bare aa ordne de juridiske forhold og ptraktiske forhold ang. bruk av hundrvis av skogsveger, traktorveger, bilveger til hytteomraader ol..Reglene er slik at dersom en bare en av 100 grunneiere nekter oppsett av el-gjerde saa kan bare denne ene saken ta aaresvis aa faa loest.... 2, Det er strenge regler for oppsett og vedlikehold av slike el-gjerder. Disse el-gjerdene brytes raskt ned ute i skogen og i fjellet saa vedlikeholdskostnadene er svaert store, faktisk saa store at rent samfunnsmessig saa er el-gjerde langt dyrere enn alternativer uten el-gjerde. Naa driver jeg ikke aa satser saa stort paa sau lengre at jeg er saa interessert i a debattere om dette , men akkurat naa hadde jeg lite aa gjoere saa da ble det noen ord. For aa konkludere. Her jeg bor er det pkt 1. som umuliggjoer brukt av el-gjerde, og her har jeg bare nevnt en liten broekdel av hva som kan nevnes. Selv skulle jeg virkelig oenske at el-gjerde kunne brukes her hvor jeg bor og dette oensket har jeg for mange aar siden fremlagt for fylkesmannen, men ble raskt klar over de enorme saksmessige utfordringer som foreligger og som de ansatte hos fylkesmannen ikke engang toer proeve seg serioest paa. | |
| linda_GI | 2013-04-21 12:52 | |
![]() | JamesO: Trist at du ikke lenger finner debatten interessant, bare fordi du ikke "satser stort" lengre. .. Personlig synes jeg sauebøndene kunne anskaffet seg en hyrde- gjeterhund (f.eks. ungarsk kuvasz) for å få bukt med noen av problemene ;) | |
| JamesO - Ikke medlem lenger | 2013-04-21 15:57 | |
![]() | linda_GI, problemet slike gjeterhunder som skal fungere ute i utmarka er at 97% av de sauene som dagens norske gaardbrukere satser paa er vante med aa spree seg i mange smaa flokker i utmarkaa f.eks over 80 kvadratkilometer og da hjelper det lite med en gjeterhund. Dessuten ville nok en gjeterhund lett kunne bli et bytte for de stoerste rovdyra og da er man like langt, og hvem skal soerge for at gjeterhunden faar mat ? Og her kunne jeg nevnt mange flere hovedpunkter. | |
| linda_GI | 2013-04-22 08:50 | |
![]() | Du kjenner tydeligvis ikke til disse hunderasene. Det er ikke gjeterhunder, og de blir sjeldet noe bytte for rovdyr. Det er, naturlig nok, eier som har ansvar for å gi hunden mat. H*n har ansvar for alle sine dyr! Poenget mitt er at denne debatten langt fra er over (utenfor ordspill), og at det alltid vil finnes løsninger så lenge vi fortsetter å engasjere oss :-) | |
| Boubou | 2013-04-22 13:33 | |
![]() | Linda, jeg tror kanskje heller jeg ville møtt en ulv i skauen enn en sånn hund ;-) Spøk til side, jeg er helt med deg. Finner ikke bøndene noen fornuftig måte å leve med ulven på får de finne på noe annet. Og så er det litt viktig at vi som forbrukere gidder betale det det faktisk koster å ha mindre flokker med sau, hunder og gjetere. I Norge. Og ikke løper til KIWI og kjøper lammekjøtt fra Namibia (eller var det New Zealand???, nei, Namibia, tross bilde av norsk natur på forpakningen og tekst som gir inntrykk av at innholdet kommer fra NZ.) Skamme seg, Kiwi. (Ikke noe galt med Namibia, eller hest for den saks skyld, men greit å vite hva man spiser). | |
| JamesO - Ikke medlem lenger | 2013-04-22 16:15 | |
![]() | Saa ulv er viktigere enn mat tatt i betraktning dagens globale situasjon der 25% av verdens befolkning sulter ? Boubou ? Linda. Du forutsetter her at denne hyrdehunden holder kontroll paa 80 kvadratkilometer og naar den blir sulten saa loeper den hjem ca 25 km og spiser for saa aa loepe opp i utmarka igjen og passe paa sauene.. Vl nok ikke bruke mye tid paa a debattere paa mikronivaa :) | |
| JamesO - Ikke medlem lenger | 2013-04-22 16:34 | |
![]() | Vi maa vare klar over at utmarka som beiteomraade er en svaert viktig ressurs som norge har. Boubou , er helt enig med deg at det skulle vaert bedre inntektsvilkaar vfor driftsenheter med faerre antal sau. dette ville faktisk ikke vaert samfunnsmessig uloensomt , uten at jeg her vil bruke tid for aa argumentere for dette. | |
| JamesO - Ikke medlem lenger | 2013-04-22 17:49 | |
![]() | Grunnen til at jeg har vaert saa enormt frekk og uhoeflig i denne traaden ved aa flere ganger antyde noe om debatantenes kunnskapessituasjon innen for sauehold skyldes i hovedsak 2 ting. 1: orker ikke bruke for mye tid paa aa argumentere, 2: Fordommer rettet mot dagens norske sauebonde som man synes det er viktig aa faa redusert da yrkesgruppen nasjonalt sett og individuelt lider under dette. Heldigvis har disse fordommene blitt sterkt redusert de siste aarene har man inntrykk av. | |
| Boubou | 2013-04-23 12:44 | |
![]() | James; skal vi gjøre noe med matproduksjon på verdensnivå bør vi ikke spise kjøtt i det hele tatt... Sau som beiter i utmark er en minimal kjøttressurs, og kan ikke tillegges stor vekt når det gjelder verdens matressurser selv om det er supert miljømessig. Jeg mener at ulven har sin plass i norsk skog, og tenker at sauedrift umulig kan være det eneste vettuge man kan drive med - og at det vil være mulig å drive annerledes i dag - med el-gjerder, med hunder, med bemannede setre... Det som er litt slitsomt med konvensjonelt drivende bønder er at de ofte nekter å tenke nytt og annerledes - mange er kanskje redde for at de skal bli (ennå mer) presset i en situasjon hvor de alt er kjørt opp i et hjørne fordi politikerstanden ikke evner å se at matproduksjon i Norge MÅ bli dyrt og at det er et spørsmål om eksistensgrunnlag. Jeg skulle ønske alle hadde overskudd til å tenke nytt, til å finne sin nisje og til å tørre å prøve. Og at vi forbrukere, gjennom de store matvarekjedene, ville gi beskjed om at vi er villige til å betale for - og krever - kvalitet og dyrevelferd. Og at alle skulle skulle å spise kylling fra Prior og billig kjøtt fra anitibiotifisert svin med avklipte haler og ører. Ferdig snakka. | |