Spillrom
| Sjiraffen | 0 |
| Krokodillen | 0 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 0 |
Mobilspill
| Pågående | 8 753 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| ljusnan | 2013-12-18 16:53 | |
![]() | Så lenge det er oppdrett bør det foregå i Norge. "verdens beste land" | |
| akric | 2013-12-18 19:51 | |
![]() | Synes det er et tåpelig argument at andre land også driver med pelsdyroppdrett. OG at det skal være så mye verre der enn her. Det avdekkes stadig brudd på dyrevernlover her til lands også, og ville dyr i trange bur er og blir dyreplageri uansett. Vi tillater jo ikke barne- eller konemishandling i Norge heller, selv om slikt er akseptert i flere andre land. Dette handler om hvordan vi ønsker å behandle andre levende vesener, og Norge har råd til å gå foran som et godt eksempel. Som Nixita hentyder: Ingen trenger pels! | |
| akric | 2013-12-18 20:12 | |
![]() | PS filipjo: Hvilke land er det du egentlig mener vil overta det lille vi har av pelsdyrnæring? Mener du virkelig at det sitter en haug potensielle dyremishandlere i Asia og Afrika og bare venter på at Norge skal legge ned næringen? Jo, pelsdyroppdrett minsker om vi slutter! Sånn er det i grunnen med de fleste ting noen slutter med. Jo flere som slutter, jo mindre blir det igjen. Det er rart med det. | |
| auau | 2013-12-20 16:08 | |
![]() | Det er da kjempegodt med en pelskant rundt anorakkhetta i ruskevær? "Fuskepels" gjør ikke samme nytta, spør du meg. Men så lenge det er ulv å flå, er den pelsen veeeldig fin. Og så kan beitedyra gå i fred i fjell og hei og slippe grufulle lidelser der ulven herjer. Tråkket jeg i vepsebolet nå? | |
| skrabla | 2013-12-20 16:11 | |
![]() | ja det gjør du. :) | |
| akric | 2013-12-20 20:43 | |
![]() | Ja, du gjør nok det! Men du tråkker også utenfor tråden - siden denne debatten handler om pelsdyroppdrett, og ikke ulvejakt. Start gjerne en ny tråd om ulv, om det er ulv du vil diskutere. | |
| lillefixen | 2013-12-20 22:27 | |
![]() | Hadde pels vært en nødvendighet, ville jeg heller hatt pels fra norske gårder enn fra Kina. Men ingen mennesker trenger pels - vi klarer fint å lage gode, varme klær av andre materialer som ikke krever at vi holder dyr i små bur, hvor de helt tydelig mistrives enormt, for deretter å slakte og flå dem. Jeg synes det er hårreisende at denne helt unødvendige næringen får mange millioner i subsidier. Disse pengene kunne heller vært brukt på helsevesenet eller skoler. | |
| Nixita | 2013-12-20 22:52 | |
![]() | Tenker det er greit å ta pels fra døde/slaktede (hvis slakt er til mat), men å AVLE dyr, bare for pels og profitt, blir helt feil i mine øyne! | |
| akric | 2013-12-21 00:02 | |
![]() | lillefixen: Hvorfor ville du heller kledd deg med mishandlede dyr fra Norge enn fra Kina? Hva er det som får deg til å tro at dyr har det bedre i bur her enn de har der? Bare lurer. Ellers enig med deg i at pels ikke er en nødvendighet! Vi har ull, vi har fleece, vi har gore-tex, og en rekke andre materialer som holder oss varme. La pels være for pelsdyra! | |