Spillrom
Sjiraffen10
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede10
Mobilspill
Pågående8 722

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Cygnus2014-10-10 11:17
Antall innlegg: 44845

Ja dette var ikke kontroversielt. I Norge iallefall! Gratulerer til Nobelvinnerne!

Cygnus2014-10-10 11:20

Forstår ikke hborfor akkurat Jaglands engelsk alltid blir kommentert - no better no worse enn de aller fleste politikere rundt om i verden - tyske, franske, japanske osv - eller Stoltenberg!!!

JamesO - Ikke medlem lenger2014-10-10 11:24
Antall innlegg: 2649

17 år og nobelprisen ..... Noe å skrive på CV-en....for en ung jente....

Så vil jeg si at de som mener USA reduserer verdensfreden med sin politikk etter år 1900 like gjerne for meg kunne ha sagt at alle tannleger vil sine pasienter vondt. Samme tankegang.

Erik75 - Ikke medlem lenger2014-10-10 11:34
Antall innlegg: 11608

Vel, jeg skal ikke uttale meg om landets tannleger, men USA har da virkelig ikke noen færre flekker på CV'en sin enn Sovietunionen.
Dog med forskjellige virkemidler.
Der russerne i kommunismens navn valset inn i gatene med tanks og oppførte seg som politiske cowboyer, gjorde amerikanerne sitt arbeid i det skjulte og gjennom stråmenn.
Perioden 45-95 er vitterlig en særdeles lite ærerik del av begge lands historie.

Cygnus2014-10-10 11:38

Ja virkeli, James! Mener du f eks at USAs medvirken til 11. september 1973 i Chile var fredsbevarende og demokratisk?

JamesO - Ikke medlem lenger2014-10-10 11:54

Russland er gjennom sitt udemokratiske regime en kjeltringstat en røverstat i forhold til USA sitt demokrati.

Kjenner ikke til det som skjedde i Chile Cygnus. Sikkert berettiget kritikk når du nevner det. Jeg sier ikke at alt USA har foretatt seg etter 1900 er bra folkerettslig /humanitert, men det store bildet er gjennomgående positivt.

USA er i stor grad en forsvarer for lands frihet med grunnlag i verdensfreden. Russland søker imperialisme og undertrykkelse og drap av dem som kritiserer regimet.

Cygnus2014-10-10 12:03

Vi er enige om at Sovjet/Russland har mange svin på skogen, James!

Cygnus2014-10-10 12:05

Men problemet er dessverre at imperier misbruker sin makt, som Erik nevner.

Erik75 - Ikke medlem lenger2014-10-10 12:28

"USA er i stor grad en forsvarer for lands frihet med grunnlag i verdensfreden"....

Tror du f.eks. virkelig USA ville blandet seg inn i hele Irak-suppa om det ikke hadde vært for oljen, JamesO?
Og du vet at Saddam Hussein kom til makten i sin tid med USAs støtte i ryggen, og kom senere også direkte støtte til ham både økonomisk og militært under krigen mot Iran?
I senere tid har det jo også kommet frem at de biologiske våpnene Saddam benyttet også mot sin egen befolkning kom fra USA.
Litt av en forsvarer for verdensfreden, eller hva?

Jeg har fint lite positivt å si om Sovjetsunionens handlinger under den kalde krigen, men det glansbildet av USA som våre heltemodige og idealistiske allierte mange nordmenn vokste opp med under Haakon Lie, det bildet har for lengst slått så mange sprekker at det kun er støv igjen.

ljusnan2014-10-10 14:01
Antall innlegg: 175

Who cares?

AaseB2014-10-10 14:33
Antall innlegg: 8147

Ganske mange, ljusnan.

JamesO - Ikke medlem lenger2014-10-10 14:38

Hva vet vi egentlig om de oljeavtaler USA har med Irak ? Fint lite. Ikke uten grunn at Obama fikk fredsprisen.....

USA bidrar sterkt konkret til at ekstreme militante islamistgrupper ikke får herje som de vil med sin overvoldelige imperialistiske religiøsfanatiske drapstaktikk. Et kjempeviktig bidrag til verdensfreden.

Erik75 - Ikke medlem lenger2014-10-10 14:47

Men du misser jo hele poenget, JamesO.
Det er jo dessverre svært ofte USA som selv bidrar med å skape disse grupperingene ved å intervenere i andre lands indre anliggender, som oftest for å sikre sin egen oljeforsyning eller andre råvarer.
Historien er jo dessverre full av eksempler på dette.

Cygnus2014-10-10 15:21

Notable eksempler er støtte til bin Laden i sin tid, våpen etc. for ikke å snakke om Saddam!

Når det gjelder olje og irak, så er det vel ganske bra dokumentert hvem som (blant andre) virkelig tjente på det - Bush sin visepresidents venner og eks-bedrift. Det var jo også lite fredsbringende å invadere Irak (et land hvor al Qaida hadde glimret med sitt fravær) og dermed veltet mye av stabiliteten i regionen. Og ikke minst å gjør det med løgnaktig propoganda - en skandaløs 'show and tell' opptreden i FN, som Powell har offentlig angret på siden.
James, jeg ville selvsagt heller bo i USA (som er ett av mine fedreland) men en må være realistisk når det gjleder hva imperier foretar seg.

Cygnus2014-10-10 15:22

det skulle stått:
James, jeg ville selvsagt heller bo i USA (som er ett av mine fedreland) enn i Saudi-Arabia o.l. men en må være realistisk når det gjelder hva imperier foretar seg.

JamesO - Ikke medlem lenger2014-10-10 16:29

Ser ikke for meg at USA stjeler råvarer i andre land Erik. USA betaler sikkert en brukbar pris for oljen til de ulike land som USA importerer olje fra. USA er riktig nok en pådriver for å få utvinnet olje i andre land og for å få kjøpt denne oljen, men noe ran av råvareressurser kan man vel ikke med fornuft mene forekommer. Problemet ligger mye i det udemokratiske regimet i enkelte land som USA kjøper olje fra. Ikke-demokrati og korrupsjon går hånd i hånd og dermed blir fordelingen av det udemokratiske landets oljeinntekter ikke jevnt fordelt, og dermed reagerer og oppstår slike grupperinger som tyr til vold.

Erik75 - Ikke medlem lenger2014-10-10 17:01

Nei, jeg ser heller ikke for meg at USA stjeler råvarer i andre land, JamesO.

Men, du overser jo nok en gang poenget mitt.
De udemokratiske regimene som du henviser til, og som du sier er skyld i at slike grupperinger som tyr til vold oppstår i, de hadde jo i mange tilfeller aldri kommet til makten i det hele tatt uten støtte (både militært og økonomisk) fra USA.
Og la meg bare igjen få spesifisere at Sovjetunionen var like ille.

Ser du virkelig ikke problemet i at USA selv har hjulpet folk som Saddam Hussein og Augusto Pinochet til makten, og både sørget for finansiering, våpenforsyning og militær trening til både Osama bin Laden og Taliban, i tillegg til å ha gjort seg forhatt i hele midt-østen ved sine mange økonomisk motiverte intervensjoner?

Cygnus2014-10-10 17:17

Og så bomber en ikke landet hvor terroristene (9/11) faktisk kom fra - saudi - men heller Irak, hvor gamle venner blir ny fiende! Og grunnlag for ISIL oppstår så.

jsh2014-10-10 17:24
Antall innlegg: 1

Synd det ikke ble Benjamin Netanyahu.

Cygnus2014-10-10 18:26

Ja det hadde vært stas!! ;)

Viser siden: 1 2 3 4 5
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?