Spillrom
| Sjiraffen | 21 |
| Krokodillen | 1 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 22 |
Mobilspill
| Pågående | 8 634 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| lups - Ikke medlem lenger | 2015-06-30 23:14 | |
![]() | Jada pellkjell.. Syntes at du er litt kverulerenes..Men bare kjør i vei...Dette er mitt siste ord her inne ...Spille skal jeg til krampa tar meg ... | |
| pellkjell | 2015-06-30 23:20 | |
![]() | ;-) | |
| pellkjell | 2015-06-30 23:24 | |
![]() | ps Jeg er i mot dødsstraff (i motsetning til abelon). | |
| abelon - Ikke medlem lenger | 2015-06-30 23:51 | |
![]() | Ja , problembrukeren er temmelig forstyrra , med "noget attåt" ... Ikke en helt "vanlig forstyrrelse" hun har , kan man nok si ! Mangelfullt utviklede og varig svekkede sjelsevner har de til felles . Og så ,nesten helt til slutt : håper og tror at de som avgjør dette ikke gir ham rettigheter som oss andre mer eller mindre normale . Da er de på ville veier . Og så helt til slutt : At ikke de såkalt sakkyndige forsto at det var en forstyrrelse han har , er helt underlig . De virka helt forstyrra ... he he . Men nestor Randi Rosenquist skjønte det ganske umiddelbart , omtrent samtidig som meg ... det var så åpenbart . At mannen i gata kunne tro at han var/er paranoid "et eller annet" er kanskje ikke så rart . Men at de sakkyndige var så på bærtur i noe de skulle ha greie på ble helt flaut. Ja , sånn var det ... | |
| abelon - Ikke medlem lenger | 2015-07-01 00:08 | |
![]() | For eller imot dødsstraff . Kanskje det blir ditt neste tema pellkjell ? I nyere tid i Norge er det vel ikke mange som "fortjener" dødsstraff . Den eneste jeg kan komme på i øyeblikket er ABB . Tenkt scenario : Hvis vi hadde hatt folkeavstemning over om ABB skulle henrettes eller ei ; var det vel ikke mange som ville "spart ham" tror jeg . | |
| ave - Administrator | 2015-07-01 00:54 | |
![]() | Jeg er glad vi er kommet noen hakk lenger enn det primitive "øye- for-øye, tann- for - tann" prinsippet. En dårlig handling blir ikke bedre av en dårlig mothandling. Det er vel en grunn for at vi prøver å lære barna våre at det ikke er ålreit å dælje løs på hverandre, selv om man både er sint, såret, krenket, forurettet eller tilsvarende. Da prøver man å hjelpe dem til å uttrykke frustrasjonene sine på en mer moden måte, og med en hensikt om å finne en løsning på den aktuelle konflikten. Det blir jo noe absurd om man i voksenverden begynner å agere på denne umodne måten; dårlige rollemodeller, syns jeg, og ikke verdig et samfunn som har etiske standarder om nestekjærlighet etc. Ikke for å forsvare de omtalte handlingene, men han ble født som et hjelpeløst lite vesen han også. Dessverre gikk noe galt med formingen av ham som menneske, man kan jo undre seg over hvilke opplevelser og emosjonelt klima han har hatt som har gjort ham til et monster. | |
| abelon - Ikke medlem lenger | 2015-07-01 11:08 | |
![]() | Vel , og så har man selvfølgelig tenkt alle de tankene som ave setter ord på . Men så kan man tenke litt videre . Det er kanskje ubehagelig , men noen ganger må man ut av komfortsonen . Det er ikke snakk om hevn , men rettferdighet . At et menneske som har tatt livet til så mange , og skada enda flere, på kropp og sjel , skal få fortsette sitt liv . Nei , jeg finner i hvert fall ikke logikk i det . Jeg tillater meg å "omforme" siste del av teksten din ave . : Jeg ble født som et lite hjelpeløst vesen . Dessverre gikk noe galt med formingen av meg som menneske , Og jeg skjønner at dette "emosjonelle klimaet" med alle disse absurde opplevelsene kunne ha gjort meg til et monster . Men jeg tok opp kampen mot mine indre demoner , og tilgav all den urett som ble gjort mot meg . Den kampen tok ikke ABB . Hvorfor ikke ? | |
| Cygnus | 2015-07-01 11:31 | |
![]() | Helt enig med deg, ave - hevn er ikke et bra prinsipp i en rettstat (utdefinerer vi dermed USA som rettsstat?) | |
| ave - Administrator | 2015-07-01 12:50 | |
![]() | @abelon- problemet når man er skakkjørt så er referanserammene i utgangspunktet ikke det som er såkalt "allmenngyldige" , slik at man ikke ser/ skjønner at egne mestringsstrategier er "far out". Å komme til den erkjennelsen er definitivt ingen enkel prosess a la "å ta seg sammen og gjøre som de andre", vi snakker om grunnleggende strukturer i en utvikling. @cygnus- litt hardt å si at USA blir utdefinert som rettsstat, men heller at noen av statene har valgt dårlige og umodne løsninger på problemer en rettsstat må forholde seg til, og håndtere. Ingenting blir rettferdig selv om velger å ta livet av en morder, i tillegg risikerer man også å begå ny urett gjennom tilfeller der feil person er dømt. Jeg syns ikke om at hat/hevnfølelsen skal være grunnlag for at det er greit å begå uetiske handlinger, som prinsipp er det alltid lurt å koble på hjernen når man skal ta stilling i vanskelige tema. | |
| Cygnus | 2015-07-01 13:24 | |
![]() | Ja selvsagt er det bare noen US stater som har hevn som prinsipp, skjønt en kunne saktens diskutere om staten USA har hevn somprinsipp versus andre stater. Det med feil dom med henrettelse er noe av det verste med dødsstraff. | |
| abelon - Ikke medlem lenger | 2015-07-01 13:55 | |
![]() | Flott skrevet ave ! Jeg er ikke så god til å uttrykke meg skriftlig , er ikke vant til det . Derfor øver jeg meg her på Ordspill ... Ja , vi snakker om grunnleggende strukturer i en utvikling . Og det er en nesten uoverkommelig jobb å forandre på det . Da må man ha evne til selvinnsikt , og sterk vilje . Det er en så hard indre kamp , at jeg skjønner de som gir opp . Jeg hadde selv noen "forstyrra år" tidlig i tyveåra . Etter det bestemte jeg meg for å jobbe med "de grunnleggende strukturene" som var blitt ødelagt . Og vips så ble jeg "frisk" ! He he , neida , dette er en jobb jeg kommer til å beholde resten av livet , for å si det litt galgenhumoristisk ... Og så kan man ende opp med diagnosen Post traumatisk stress . Bedre det enn å bli morder . Og så har jeg jo lære mye om personlighetsforstyrrelse r da ... Evnen til selvinnsikt er det viktigste verktøyet man har i denne kampen som aldri ender . Personer med alvorlige forstyrrelser har svært liten selvinnsikt . Og da kan det i ytterste konsekvens gå så galt som det gjorde med ABB . | |
| Puddelgal - Ikke medlem lenger | 2015-07-02 16:49 | |
![]() | Fint å kunne være i den situasjonen at man kan ta en diskusjon på de rent prinsipielle siden rundt massemorderen. Litt av en luksus må man kunne si. Å lære barna å ikke dælje løs på hverandre er jo en mildt sagt absurd sammenligning. Jeg slutter aldri å forundre meg over hvor fort nordmenn glemte de over 70, flesteparten av dem barn(!) som ble jaktet på og skutt. Nei, han burde ikke få lov til å studere. Et samfunnsborger har rettigheter og plikter, og den aller største plikten må jo kunne si å være det å ikke henrette barn på en isolert øy. Gjør du det mister du dine rettigheter. Da blir studierettigheter en detalj... | |
| Cygnus | 2015-07-02 17:00 | |
![]() | Puddelgal: Jeg slutter aldri å forundre meg over hvordan mange ser seg i stand til å føle seg moralsk overlegne fordi andre er uenige med dem. Hvorfor i alle dager tror du at du vet at noen har glemt de barna (eller voksne for den saks skyld)som ble drept? Jeg kan forsikre deg om at jeg så langt fra har glemt dem - og det gjelder nok de fleste av oss, vil jeg tro. Borgere har retter og plikter, og (retts-)samfunnet har lover - åpenbart må disse diskuteres prinsipielt. Mener du også at f eks Nürnbergrettsaken var nytteløs (og feil) fordi en allerede visste at de skyldige var skyldige? | |
| abelon - Ikke medlem lenger | 2015-07-02 22:08 | |
![]() | Og , nå skal han gå til sak mot Norge , fordi han blir så "umenneskelig" behandla ... Sjuke jævel . Mangelen på selvinnsikt er total . At han har 77 menneskeliv på samvittigheten er noe han aldri kan ta innover seg . Er det noen som ønsker ham noe godt ? Det er provoserende at dette mennesket i det hele tatt får leve . | |
| pellkjell | 2015-07-02 22:15 | |
![]() | abelon: du som er for dødsstraff. Har du gjort deg opp noen mening om hvem som skal stå for henrettelser da? | |
| abelon - Ikke medlem lenger | 2015-07-02 23:18 | |
![]() | Hmmm , nå skal jeg si noe som høres veeeeeeldig dumt ut ! Nå tror du kanskje jeg er gal , men jeg er egentlig bare litt kreativ ... "Ekspertisen" på området ... Vi som har levd i en absurd virkelighet med en alvorlig forstyrra person over lengre tid . Vi er kanskje i stand til det . Kan bare snakke for meg selv da . Jeg skulle med glede ha gitt ham en giftsprøyte . Kan ikke komme på flere enn ham i øyeblikket ... Mennesker med alvorlige personlighetsforstyrrelse r skulle vært på institusjon . De fleste av dem begår ikke mord , men gjør betydelig skade på andre måter . Vel , tror ikke jeg vil ta livet av flere . | |
| pellkjell | 2015-07-02 23:22 | |
![]() | hehe ;-). Artig svar. Den skal du ha, abelon, den skal du ha. | |