Spillrom
Sjiraffen7
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede7
Mobilspill
Pågående8 565

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
ritalina - Ikke medlem lenger2018-01-20 13:33
Antall innlegg: 1630

Hehe :-)

Men tilbake til trådstart; hva er det med disse mennene, Leirstein og Tonning Riise osv. Takler de ikke maktposisjonen? Voksne menn kontra unge jenter og gutter.
Å skylde på fylla, blir ikke det for lettvint og litt ansvarsfraskrivende?

CaB2018-01-20 17:27
Antall innlegg: 2926

Fylla har nok noe av skylda, da alkohol reduserer dømmekraften vår. Men det er ikke bare fylla som har skylda her. De som står bak seksuell trakasering har tydeligvis ikke vært bevisste på sitt ansvar når de er i et slags maktposisjon, i forhold til dette med seksuelle tilnærmelser ovenfor andre personer, gjerne personer som er yngre og/eller har mindre makt. Disse ofrene vil ofte synes det er ubehagelig å si "stopp, dette vil jeg ikke være med på!".
Men jeg tror nok generelt sett at det ikke har vært fokus i de ulike gruppene på dette med seksuell trakassering, at det ikke har har blitt tatt opp i plenum. Hadde folk blitt gjort oppmerksom på hva som er greit å gjøre og ikke, og ansvaret de faktisk har når de har den makten de har, så tror jeg at mye seksuell trakassering kunne vært unngått!

Labrune2018-01-31 20:58
Antall innlegg: 162

Jeg har også tenkt en del på 'hva det er med disse mennene (og eventuelt kvinnene)'. Kan det ha noe med misforhold mellom selvbilde og selvtillit å gjøre? At man liksom bare må forsyne seg for å bevise at man kan? Og at når man har en seniorposisjon så 'kan' man mye?
Jeg har fryktelig lite sans for fyll i jobb/organisasjonssammenh eng (og litt generelt, for jeg synes det er så stakkarslig å miste kontrollen (like mye når resultatet er at man blir overdrevent pågående som når man ikke klarer å forsvare seg). Likevel tror jeg ikke man trår så fryktelig langt over egne grenser bare fordi man har drukket. Det må være noe galt på bunnen. Og mest av alt galt er jo at det ikke blir tatt tak i. Så takk #metoo for at det endelig skjer noe!

klunk - Ikke medlem lenger2018-02-02 18:02
Antall innlegg: 343

Jeg synes debatten har sporet helt av, dette handler om sex, drifter og makt. Nå høres det ut som at hvis alkoholen kuttes ut på julebordet, er alle problemer ang. overgrep løst. Det første hunden min gjør når den treffer en annen er å snuse den bak, heldigvis er eieren kommet litt lenger i evulusjonen :-) Der er ikke lenge siden barn ble systematisk utsatt for overgrep på instutisjoner. I flere kristne miljøer er det fremdeles sett på som synd og onanere, og homser og lesber er en stor skam. Jeg har ingen svar og løsning på problematikken. Men jeg tror at med å blande alkohol inn debatten blir en avsporing av det å finne ut av hva et menneske egentlig er for noe. Det er faktisk mange i landet vårt som ikke ser på mennesket som et dyr. Jeg ville mye heller lagt skylden på overgrep til undertrykking av seksualitet enn på alkohol (litt usaklig sagt). Dette må vitenskap og forskning ta seg av, og ikke særinteresser.

AaseB2018-02-02 18:44
Antall innlegg: 8147

Klapp klapp, klunk!
Det hadde vært en etterlengtet framskritt. Men om det blir bevilget penger til å forske på dette temaet, er vel lite trolig. Spesielt ikke nå som vi har en regjering som delvis henter støtte fra disse miljøene du snakker om her.

Cygnus2018-02-02 18:50
Antall innlegg: 44845

atter en gang er vi - stort sett - enig, klunk- unntatt at jeg tror det handler MER om makt enn drifter i og for seg!

bris12018-02-02 19:11
Antall innlegg: 2601

klunk er absolutt inne på noe, tror jeg. Og som deg, Cygnus, tror også jeg at det handler om makt, makt, makt! Og det er rus nok i seg selv å utøve denne makten for enkelte personer.

abelon - Ikke medlem lenger2018-02-04 10:59
Antall innlegg: 1807

Når det gjelder Giske ; så synes jeg det blir veldig galt å snakke om trakassering . At han i noen enkeltstående tilfeller har oppført seg "upassende" er det ikke tvil om ; men han har ikke trakassert disse kvinnene . Skjønner godt at de reagerer sterkt , han og samboeren .

Labrune2018-02-04 13:36
Antall innlegg: 162

fra House of cards - sagt, men ikke funnet på av Frank Underwood/Kevin Spacey... som burde vite det:
“A great man once said, everything is about sex. Except sex. Sex is about power.”

Viser siden: 1 2 3
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?