Spillrom
| Sjiraffen | 6 |
| Krokodillen | 0 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 6 |
Mobilspill
| Pågående | 8 565 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| abelon - Ikke medlem lenger | 2018-02-05 00:20 | |
![]() | Ingen tvil om at jeg trengte en "utblåsningstråd" da ! | |
| abelon - Ikke medlem lenger | 2018-02-05 00:23 | |
![]() | Har alle kranglefanter lagt seg ? Må fortsette i morgen da . | |
| Erik75 - Ikke medlem lenger | 2018-02-05 06:22 | |
![]() | Selv kranglefanter må sove litt, abelon :) Men, Trumptråden er jo morsom. Kanskje på tide at noen løftet den igjen. | |
| Cygnus | 2018-02-05 13:27 | |
![]() | Enig - frem med Trumperiene!! | |
| abelon - Ikke medlem lenger | 2018-02-05 14:56 | |
![]() | ritalina ? Nå kan du jo se om du klarer å ta andreplassen ! | |
| ritalina - Ikke medlem lenger | 2018-02-05 16:23 | |
![]() | Andreplassen i hva da? | |
| abelon - Ikke medlem lenger | 2018-02-05 17:39 | |
![]() | he he , du skrev forumstrådBINGOER ! Jeg fikk ikke med meg at det sto BINGOER , men at det sto forumstråder ! Ble litt for langt ord for meg ... Derfor satte jeg i gang kåringen av beste forumstråd ! Ingen dum ide det heller synes jeg . Foreløpig ligger jeg an til å ta førsteplass der ! Ikke visste jeg at det føles så godt å krangle , når man får "tillatelse" til det . | |
| ritalina - Ikke medlem lenger | 2018-02-05 21:10 | |
![]() | :-) Du må gjerne toppe førsteplassen på forumstråd. Jeg topper uansett forumsrelatert bingo. I tillegg ligger jeg på topp på hatlista til spillvert aase, ingen over - ingen ved siden, :-) :-) :-). Gjennom flere år, something never change........ Jadajadajada. Nytt krangletema: hvordan forholder du deg til tiggere? Gir du penger? Ignorerer? Skjeller ut? Jeg gir penger. Ja, jeg gjør det. Noe så nedverdigende som å stå der, utenfor butikker, i all slags vær, med en kopp, takke på en blanding av morsmål, engelsk, norsk. Er jeg da med på å holde liv i en kynisk bransje? Er de latsabber som heller burde være med og ta et tak i hjemlandet sitt? Si det, si det..... | |
| abelon - Ikke medlem lenger | 2018-02-05 21:51 | |
![]() | Når det gjelder "tiggere" , så har vi ingenting å krangle om ! Jeg hadde "en slump med penger" , og det resulterte i et , nesten ferdig, hus i Romania . Det tok litt av en periode , men jeg angrer ikke . Om noen måneder blir det et hus til , til en annen familie . Og prisnivået der er jo selvfølgelig et helt annet . Mannen i den ene familien bor hos oss i annekset i perioder . Han har så vidt fått en fot inn i byggebransjen , og han er dyktig . Skulle gjerne ha vunnet i Lotto ; hadde blitt en del hus da . | |
| Erik75 - Ikke medlem lenger | 2018-02-05 23:28 | |
![]() | Jeg får være kranglefanten igjen, da. Jeg gir nemlig ikke penger. Men, jeg sier "hei" eller hilser. Så sitter da også de samme menneskene på de samme plassene nå på både 5 og 6 året her hvor jeg bor. Det er knapt 100m fra den ene til den andre, og hvis jeg går runden postkontor-butikk-lege, så passerer jeg fem stykker. Går jeg til jernbanestasjonen er det tre andre. Så er det andre som kommer i tillegg til de "faste". Men, der har det vært en del ugreier, hvor noen av de har blitt filmet på en av byens bensinstasjoner der de ankommer med en stor Mercedes før de skifter til "tiggertøy". Så det er jo unektelig litt av hvert blandt de, iallefall her i byen. | |
| abelon - Ikke medlem lenger | 2018-02-06 00:15 | |
![]() | Hvis det sitter en abelon eller en Erik75 eller en hvilken som helst annen person på ethvert gatehjørne , så blir det for mye . Det er ikke noe positivt med tigging . Men her vi bor var det bare en , og det er da lettere å se mennesket bak , ikke bare en gruppe . Hun snakker engelsk , så da prata vi litt sammen nesten hver gang . Jeg er et nysgjerrig menneske , så jeg tenkte hvorfor ikke ? Det er vel nå omkring 3 år siden første møte . Alt har selvfølgelig ikke vært en dans på roser , men de har fått en bedre sjanse , og de er på vei mot en mer verdig tilværelse . Hvem er det som egentlig ønsker tigging ? Jeg mener man godt snart kan forby tigging . Rumenerne er på vei inn i byggebransjen her i Norge ; vi trenger dem . Så heldigvis er min hjelp hjelp til selvhjelp , og ikke en evig runddans . Det er først og fremst barna jeg tenker på , de har to små gutter . Den andre familien har en gutt , og de har ikke vært i Norge . De bodde i et slags hus hvor de ikke kunne stå oppreist , og gutten gikk ikke på skole . Nå leier vi et hus til dem midlertidig , og gutten har begynt å lære engelsk ! så jeg har fått "lønn for strevet" vil jeg si . | |
| Erik75 - Ikke medlem lenger | 2018-02-07 00:51 | |
![]() | Svenske Johan Hakelius skrev forøvrig en svært tydelig kronikk om dette temaet før jul. www.fokus.se/2017/12...er -det-nu/ Nå skal det nok også sies at tiggingen kanskje er enda mer utbredt i Sverige enn den er her hjemme. Hos foreldrene mine, i Hunnebostrand, et lite tettsted langs vestkysten med ca.3000 innbyggere, sitter det alltid to tiggere utenfor den lokale matbutikken fra morgen til kveld, året rundt. Det samme ser man utenfor samtlige andre ICA'er og COOP'er i nabostedene langs hele kystlinjen fra Fjällbacka og ned til Smögen også. | |
| abelon - Ikke medlem lenger | 2018-02-07 01:22 | |
![]() | Vi kan være enige i at tigging er noe dritt . Men jeg synes det er greit å forholde seg til hvis det bare ikke hadde vært så mange . Vår venn Marius , som selv har vært tigger/bladselger i perioder ; ser jo det samme problemet , hovedproblemet , at det er for mange . Det er problemet både for dem og for oss . De forsvinner som enkeltmennesker , de blir bare en gruppe . MEN , det kunne ha vært deg og meg som satt der i et fremmed land . Ja , det kunne ha vært oss . Derfor tar jeg fram Arnulf Øverlands : Du må ikke tåle så inderlig vel , den urett som ikke rammer deg selv . | |
| Labrune | 2018-02-07 08:33 | |
![]() | Når det gjelder tigging lærte jeg en hard lekse da jeg reiste i India. Vi fikk streng beskjed av reisebyrået om at vi måtte love å ikke gi penger til tiggere, men heller sende gi ett større bidrag til en organisasjon. Grunnen var at størsteparten av tiggingen er organisert, på mer eller mindre usmakelige måter. Noe av det samme gjelder rumenere i Norge. Tigging i et 'fjernt' høykostland som Norge er dessuten økonomisk og sosialt sett tullete, det er mye bedre å hjelpe som abelon, å sende klær og annet, eller på andre vis å jobbe for verdige forhold og likeverd - i Norge og i verden. Selv kjøper jeg =Oslo når det passer sånn, jeg gir til folk som lager liv i gatebildet og så er jeg med og støtter en person som har falt mellom stolene her i Norge. Og så får leger uten grenser litt. Og frelsesarmeen til jul. Men tiggere - de får aldri mer en et smil og et nikk. Men jeg synes ikke vi krangler, egentlig? | |
| trud | 2018-02-07 09:26 | |
![]() | Jeg ble fortalt av en far, med tårer i øynene, at de østeuropeiske tiggerne vi så på gaten var ‘alibi’ for de som solgte stoff - hans sønn hadde dødd av overdose av stoff kjøpt via disse. Jeg tror ikke det gjelder alle, men ser at de blir hentet i store Mercedeser og at smilet de gir er smekkfullt av gulltenner. De tigger og bygger store palasser i hjemlandet - journalistene i næravisen har vært nede og tatt bilder og intervjuet dem. Jeg smiler og hilser tilbake - og går videre. Har mine gode saker - Redningsselskapet, Kirkens bymisjon, Incestsenteret etc som jeg støtter aktivt. | |
| abelon - Ikke medlem lenger | 2018-02-07 10:58 | |
![]() | I Pogoanele , dere mine rumenske venner bor , er det ikke så lett å få øye på de palassene du snakker om . Det er en liten landsby med vel 7000 innbyggere . Jeg har vært med kristina , via skype , på vandring gjennom gatene , og inn i husene til familiemedlemmer . Vi har fulgt med til sykehuset i den største nabobyen og , i det hele tatt , egentlig vært en del i deres verden , gjennom skype . Det er altfor mange tiggere i Oslo sier Marius og Catalin , som er brødre . De kjenner til en god del av dem som "tigger" i Oslo ; de er ofte fra samme område , flere landsbyer/byer i nærheten av hverandre . Vi har snakka åpent om tigging ; når det gjelder flere titalls mennesker som de kjenner , så er ikke luksuspalasser et tema kan man si ... MEN , så må det være resten av de rundt 1000 ? tiggerne i Oslo ( Marius har vært en del rundt i Oslo , og mener at det tallet kan være sånn ca . pluss/minus , alt etter årstid m.m ) . Ja , resten av tiggene som lopper nordmenn for penger , og bygger luksuspalasser ? Høres ikke helt sannsynlig ut . Så den må du lengre ut på landet med trud ! | |
| Cygnus | 2018-02-07 11:51 | |
![]() | I Bergen tror jeg det forsvant kriminelle elementer (drug barons) etter et NRK program - så de tiggerne som er igjen, er nok stort sett reelle fattige. Disse historiene om palass og cadillacer har vel blitt ganske diskrediterte også? | |
| Erik75 - Ikke medlem lenger | 2018-02-07 12:54 | |
![]() | Har det vært så mange historier om palasser og cadillacer, da? Dette er ikke den diskusjonen jeg har fulgt med mest i, men det som jeg har merket meg er det stadig økende antallet domfellelser for menneskehandel innen dette "yrket" i Sverige, og at det er barn og unge som i stadig større grad rammes av dette. Selv om vi sikkert rammer uskyldige og reelle fattige ved et evt. tiggeforbud, så rammes vel også disse barna som blir tvunget inn i dette av egen familie på akkurat samme måte dersom vi fortsetter å tillate tiggingen? | |
| Cygnus | 2018-02-07 13:57 | |
![]() | Det har vel vært noen, også i følge trud. | |
| Erik75 - Ikke medlem lenger | 2018-02-07 14:25 | |
![]() | Ja, noen har det vært. Men, jeg har da ikke fått med meg at samtlige av disse er diskreditert? Som Hakelius skriver i sin kronikk : "Responsen på information av det här slaget (menneskehandel, organisert "svindel" etc. Min anm.) har i tongivande kretsar varit bortförklaringar. Först ifrågasattes om tiggeriet är organiserat. Sedan om särskilt mycket av tiggeriet är organiserat. Tills sist om allt tiggeri är organiserat. Små, ständiga reträtter med ett och samma syfte: att slippa tvingas till något politiskt känsligt ställningstagande om tiggeriet. Hellre blunda för att bulgarer och rumäner utnyttjas mitt framför våra ögon, än att misstänkas för att ha en inopportun ståndpunkt om tiggeri. Om någon dristat sig till att ändå lufta en sådan åsikt har all kraft lagts på att misstänkliggöra den som sett problemet." Og jeg synes da vi har mye av den samme retorikken her hjemme også. | |