Spillrom
Sjiraffen0
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede0
Mobilspill
Pågående8 808

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
ritalina - Ikke medlem lenger2018-03-11 00:42
Antall innlegg: 1630

Tilbake til nasjonalsangen; det som ER problematisk med Ja vi elsker, er heller tonen. Fin som bare det, men den går jo litt vel høyt på slutten der.

abelon - Ikke medlem lenger2018-03-11 01:05
Antall innlegg: 1807

Hva ? Høyt på slutten ? Neida , du må bare bruke "overstemmen" din , eller hva det nå heter . Når du synger vanlig , så kan det bli en knekk når du går opp i høyden . Ikke falsett . Jeg snakka med en som hadde greie på det for flere år siden , og han sa at alle har en "overstemme" , noen må nesten ta sats , mens for andre glir den mer over . Det er egentlig litt spennende å se hvor langt man kan presse stemmen . Man merker at "overstemmen" ligger på et annet sted i halsen på en måte . Vanskelig å forklare . Du får synge den noen ganger , og merke deg akkurat hvor du får problemer . Når du er oppmerksom på det , så "leter" du etter overstemmen din . Først høres du ut som en kråke i nød , men fortvil ikke . Prøv igjen og igjen !
Det er faktisk litt gøy . Men , lukk alle vinduer , ellers så kommer noen til å tro at du trenger hjelp !

ritalina - Ikke medlem lenger2018-03-11 01:38

Ok, får teste det ut :-)

+ lukke alle vinduer først ja. Hvis ikke så KAN det plutselig bli reelt med politianmeldelse :-).

Men du som analyserer slik; hva får en person til å true med politianmeldelser i hytt og pine?

Erik75 - Ikke medlem lenger2018-03-11 09:56
Antall innlegg: 11608

Ser at den godeste Oddny nå også fronter et annet forslag, om full stans i å oppkalle gater etter menn i Bergen. "Det er på tide å rette opp mannsdominansen i gatebildet", som hun sier.

Og, joda. Oddny er ei snill og hyggelig dame. (Jeg har møtt henne selv ved et par anledninger, faktisk.)

Men, hva er det som gjør at vi trekker det kortet der når det gjelder "våre egne" (snakker som SV'er her nå)? For det er jo ikke uvanlig at noen gjør som Cygnus her.

For jeg tror aldri jeg har sett noen fra høyresiden gjøre noe lignende om noen av sine.

Hidrasund2018-03-11 12:03
Antall innlegg: 100

Jeg er også stolt av nasjonalsangen vår, bortsett fra det 7. verset som det refereres til av denne SV dama. Det er en spesiell miks av religion og nasjonalisme i dette verset som ikke klinger helt bra, det gir meg faktisk relasjoner til statsledere som har brukt slagordet "Gud med oss". Dette verset kunne med fordel vært revidert.

Emil19602018-03-11 12:16
Antall innlegg: 12863

Abelon : bris1 kan jo være en beundrer fordi om hun er kvinne ?!

Cygnus2018-03-11 13:04
Antall innlegg: 44845

Jeg er ikke SVer, Erik!!!

Erik75 - Ikke medlem lenger2018-03-11 13:26

Nei, men poenget var at Oddny er det.

Cygnus2018-03-11 13:30

Da misforsto jeg.Men du sa jo at Cygnus trakk det kortet osv. Dessuten tror jeg du tar feil mht at det skulle være sånn forskjell på høyre og venstre mht å trekke X er så snill- kortet (hvis jeg ikke misforsto det også)

Erik75 - Ikke medlem lenger2018-03-11 13:37

Jeg er uenig, rett og slett fordi jeg aldri har sett noen "trekke det kortet" om noen politikere fra høyresiden.
I motsetning til venstresiden, hvor dette skjer titt og ofte.

Men, jeg lar meg gjerne motbevise.

Cygnus2018-03-11 14:40

Men hva er det du mener høyresiden ikke gjør - sier X er så snill eller lignende?

Erik75 - Ikke medlem lenger2018-03-11 14:47

Ikke at høyresiden eller venstresiden "trekker kortet".

Men det jeg sier er at jeg stadig ser folk trekke frem dette om politikere eller andre samfunnsdebattanter fra venstresiden.
Slik som du gjorde på forrige side her.

Og det ser jeg aldri noen gjøre om politikere eller andre samfunnsdebattanter fra høyresiden.

Men, jeg lar meg som sagt gjerne motbevise.

Cygnus2018-03-11 15:29

Å Forsvare noen er vel ikke avhengig av politisk side - men antagelig misforstår jeg deg (vi gamle har ikke så mange grå celler igjen!!)
- men er det ikke firsvar når noen sier at Sylvi L ikke er slem, hun bare er fra Sunnmøre og der snakker de sånn.
Men det jeg mener, dvs vet, er 1) at Oddny M faktisk er et veldig godt menneske (er godt lovlig, bris?) som faktisk ikke bare er politiker men GJØR masse godt - derav min litt panegyriske uttalelse. Og 2) Dette med endring av nadjonalsanger er faktisk nie som er diskutert rundt i verden - og til og med gjort - ikke noe O.M. fant på, hun uttalte seg etter forespørsel fra NRK. Og hvis det er av interesse - jeg synes personlig aldri slike ‘korrekturer’ er av det gode, men skjønner jo impulsen. Når det gjelder gatenavn - absolutt ok å få flere kvinnenavn!!

solfridpeder2018-03-11 15:45
Antall innlegg: 219

E--dokker tollate som vi sier på nord-norsk--

Erik75 - Ikke medlem lenger2018-03-11 15:51

Misforstår og misforstår....
Det jeg diskuterer er hvorfor man så ofte, slik som du også gjør i dette tilfellet, trekker inn hvor gode og snille vedkommende er som mennesker.

Som om det angår saken?

Jeg betviler ikke ett sekund Oddnys godhet, evne til å utvise empati og medmenneskelighet, mangeårige innsats for hennes kampsaker både lokalt og nasjonalt, o.s.v.

Men, gjelder ikke dette så godt som samtlige politikere, som bruker sin tid og energi på å kjempe for sine saker til det de mener er til fellesskapets beste?

Og det er her jeg mener å se en vesentlig forskjell på omtalen av politikere fra venstresiden og på politikere fra høyresiden.

For jeg har da vitterlig aldri sett noen trekke frem hvor snill og god, og for et fantastisk medmenneske f.eks. Høyres Ingjerd Schou er, i en debatt som handler om noe hun har foreslått?

Cygnus2018-03-11 16:06

At jeg gjorde det, må jeg jo innrømme - selv om det ikke er så enkelt som du fremstiller det, Erik! - men hvilke andre vensrevridde syndere driver på sånn? Eksempler??

Erik75 - Ikke medlem lenger2018-03-11 16:17

"Venstrevridde syndere"? (Eller skal det være "synsere"?)

Jeg skjønner ikke helt hvem eller hva du sikter til her.
For som jeg har skrevet flere ganger nå, så er det ikke de som fremsetter disse fremsnakkingene jeg sikter til her.
Snarere hvordan denne type fremsnakking, med basis i angjeldenes personlige egenskaper, virker å være forbeholdt politikere med tilhold på venstresiden.

Cygnus2018-03-11 16:36

Ja det var de jeg etterlyste - de som fremsnakker (på venstresiden) - jeg kommer ikke på eksempler (annet enn meg selv)

Erik75 - Ikke medlem lenger2018-03-11 16:46

Det er helt vanlige folk, akkurat som meg og deg, Cygnus.
De finner du i VGs kommentarfelt, i ulike diskusjoner på Facebook, på Twitter, og andre sosiale medier.

Men igjen :

Det er altså ikke de som fremsnakker som var poenget mitt her.
Men, hvordan det i svært stor grad virker å være forbeholdt aktører fra venstresiden å bli fremsnakket på denne måten.

ritalina - Ikke medlem lenger2018-03-11 16:51

Fordi de er så snille og gode og rause og velmenende og inkluderende og solidariske. Ja, sånn hjertevarme; der det er hjerterom er det husrom, liksom. Alltid.

De andre (høyresida) er ikke sånn.

Viser siden: 1 2 3 4
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?