Spillrom
| Sjiraffen | 6 |
| Krokodillen | 0 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 6 |
Mobilspill
| Pågående | 8 610 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| LilleLaila | 2019-09-22 17:23 | |
![]() | Muligens en slags analyse, Angina, men ingen har lyst til å lytte til de andre, så det blir bare fekting i blinde, og de fleste går i forsvar. Det eneste jeg blir opprørt over, er at man får skjellsord slengt mot seg i debatten. Det blir så barnslig og umodent for meg. | |
| Erik75 - Ikke medlem lenger | 2019-09-22 21:29 | |
![]() | Du skriver godt, Angina. Jeg er helt enig i det du skriver både om de helt grunnleggende forskjellene i verdiene våre, og om hvordan debatten spores av gang på gang. Jeg for min del har ikke noe behov for å bruke ordet «snikislamisering», og kan godt skjønne at folk reagerer på det i seg selv, særlig m.t.p. hva begrepet tillegges. Men, jeg har heller ingen problemer med å skjønne hva man egentlig diskuterer, uten at man skal måtte ty til de mest ekstreme tolkningene. Men, det var en på første side her som skrev at det går så sakte at ingen legger merke til det. Det er jeg ikke enig i. Jeg synes det går fryktelig fort. Og for meg er det ingenting annet som illustrerer det like godt som barnehijaben. I dag er det noe man ser hver eneste dag, og det er lett å tenke at «sånn har det alltid vært». Men, et tidsbegrenset søk av ordet «barnehijab» gir oss det eldste treffet såpass nylig som 2008. Og da i en svært kritisk kronikk av NRKs Noman Mubashir om et problem som den gang var helt i startfasen. www.dagbladet.no/mag...n/ 66528987 Denne utviklingen går rett og slett fryktelig fort. Og jeg tror det bare er vår iboende og store toleranse som gjør at vi ikke legger mer merke til det. Og tar man en titt over grensa til Sverige, så finner vi hundrevis av artikler de siste årene om hvordan sekulære minoritetskvinner trakasseres på det groveste hvis de ikke følger de religiøse skikkene, men i stedet forsøker å leve det som for oss andre er helt normale liv. mitti.se/nyheter/zel...tv ingades/ Dette har rett og slett blitt helt hverdagslig, og vi som samfunn har sviktet så grovt i å stå opp mot det. Man kan godt argumentere for at når denne dama fra Islamsk Råd nektet å ta kronprinsen i hånda, så var det bare noe helt ubetydelig som ingen tok seg nær av. Men, jeg synes man også kan argumentere for at hele den bakenforliggende tanken bak det å gjennom en planlagt aksjon avvise en utstrakt hånd fra den norske tronarvingen, det vitner om en helt grunnleggende verdikonflikt som gjennomsyrer hele samfunnet vårt i stadig økende grad. Og bruk hvilke ord dere vil, men jeg for min del vet ikke hvilke ord som kan passe på å beskrive denne utviklingen som ikke inneholder en eller annen form av "islamisering". | |
| GloriaM | 2019-09-23 07:05 | |
![]() | Det er helt latterlig å påstå at dette går sakte, ja. Og vår "iboende og store toleranse" er intet annet enn sløvhet og feilplassert snillisme. Vi snur ryggen til de svake og er snille mot de religiøse makthaverne. | |
| Angina | 2019-09-23 12:47 | |
![]() | Takk for det, Erik. Og takk for en tankevekkende kronikk av Noman. Vi bør kanskje tenke oss om litt bedre når det gjelder hvem vår toleranse faktisk rammer også, ja. | |
| Erik75 - Ikke medlem lenger | 2019-09-23 19:08 | |
![]() | Noman har forøvrig skrevet en lang rekke kronikker om lignende temaer siden den gang, Angina. I likhet med mange andre sekulære muslimer, gjerne homofile eller kvinner, som nærmest river seg i håret over hvordan så alt for mange nordmenn tror at jo mer reaksjonære og konservative krefter de støtter, jo mer rause og mindre fordomsfrie fremstår de. | |
| LilleLaila | 2019-09-23 19:57 | |
![]() | Ja, det er da svært underlig, Erik. Bra du tar deg tid her | |
| Aran - Ikke medlem lenger | 2019-09-23 20:51 | |
![]() | Jeg er admin i en singelgruppe på Facebook med 7 tusen medlemmer. I løpet av de siste 4 årene har sikkert 20.000 personer hvert innom singelgruppa. Av disse 20 tusen anslår jeg at ca 800 med muslimske navn har søkt om medlemskap. Og her kommer poenget: Av disse 800 muslimene har det vært ca 792 menn og 8 kvinner. Altså 99% menn og 1 % kvinner Blant de med norske navn er kjønnsfordelingen 51% menn og 49% kvinner. (Admins får tilgang til statistikk som viser kjønnsfordeling mellom menn og kvinner) Så ut ifra dette virker det helt klart som om den muslimske kultur i Norge er kvinneundertrykkende. Og vi vet alle at den muslimske kultur er enda mer kvinneundertrykkende i muslimske land sammenlignet med Norge. | |
| Aran - Ikke medlem lenger | 2019-09-23 21:00 | |
![]() | www.facebook.com/gro...44 3613846/ | |
| Ordputter - Ikke medlem lenger | 2019-09-23 21:21 | |
![]() | Ja, de fleste av oss tenker vel at den muslimske kulturen er mer kvinneundertrykkende enn det som godt er... men har vi noe å være redde for på vegne av "oss alle" "Ureligiøse" Norsk/Norske folk? Og hva hvis de får stadig mer innflytelse i løpet av noen tiår? Da tenker jeg at det vel ikke er umulig for majoriteten (OSS) å stoppe utviklingen. MEN, egentlig så burde spørsmålet om "avvikling" av ALL religion være hovedfokus. Sikkert utopi, men et sterkt ønske! Så er det ingen som har noe å "gjemme seg bak". | |
| Nixita | 2019-09-23 22:24 | |
![]() | Ja, men i "kristne" Norge er kvinner nærmest likestilt med menn takket være tøffe kvinner som har kjempet for det. Mener du vi nå skal ta hensyn til muslimer som mener at det vi gjør ikke er greit? | |
| Nixita | 2019-09-23 22:39 | |
![]() | Bare for å presisere, mener radikale. | |
| Ordputter - Ikke medlem lenger | 2019-09-23 23:00 | |
![]() | Når jeg hører noen si at vi skal ha respekt for andres religion, så tenker jeg at det er merkelig å se det sånn. Man skal liksom si det fordi det er "riktig". Men det mest riktige er å ikke gi denne religionen noe særlig plass; den trengs ikke; og er egentlig bare med på bygge murer. Mulig noen blir provosert fordi man ikke har fokus på det som er viktig for dem; men det som ignoreres mister ofte sin kraft. Trist at de ennå har en ubalanse mellom kjønnene i det muslimske miljøet; men det vil vel sakte men sikkert bedre seg etter som verden utenfor blir tydeligere for dem. De lever jo ikke i helt lukkede sekter. | |
| Erik75 - Ikke medlem lenger | 2019-09-23 23:18 | |
![]() | Et av de store problemene på dette området er jo at man i mange land har partier som er i regjeringsposisjon, hvor ytterliggående islamister rekrutterer hverandre inn i og skaper seg maktposisjoner i partiene. Både individuelt, og i form av antall potensielt illojale velgere/tapte stemmer. Og nok en gang holder det å se til Sverige, både i form av omfang, og hvordan partiene har vegret seg til å utstenge ekstremister, til tross for at de har vært fullt klar over hva de har drevet med. Centern har hatt en lang rekke med helt sentrale tillitsvalgte, som fremstår som de reneste islamister med koblinger til både fascistiske organisasjoner og reaksjonære islamistmiljøer. Og unngått å ta affære mot de, til tross for årevis med varsler. ledarsidorna.se/2018...ed an-2015/ Det samme med Miljöpartiet, hvor et av de mest ekstreme eksemplene på denne problematikken kom da en av deres representanter garanterer 3000 stemmer dersom man gir byggetillatelse til en ny moské. I tillegg til en lang og vond rekke med Grå Ulver (tyrkisk fascistorganistorganisasj on) og støttespillere for Det Muslimske Brorskapet i sine partirekker. www.expressen.se/led...pa -allvar/ Samme parti gjorde seg også godt bemerket da de ved forrige Riksdagsvalg endte opp med en representant i Riksdagen som ingen fra partiledelsen engang hadde hørt om før. Stemt frem fra et av Göteborgs "särskilt utsatta områden" gjennom organisert kumulering. Man kan saktens unders over hvordan miljøengasjementet plutselig ble 30-40 ganger større i dette området enn i de andre "särskilt utsatta områderna". Socialdemokraterna har også sine svin på skogen, med en lang rekke stygge saker i moderpartiet, hvor en av de endte med at en av få kritiske stemmer mot den radikaliseringen som foregår i landets muslimske miljøer, Ann-Sofie Hermansson, rett og slett ble kastet ut av partiet, etter utallige klager fra partiets muslimske fløy. ledarsidorna.se/2019...le dningen/ Og ungdomsavdelingen deres.... Den er stygg. Rett og slett. Fra før var det velkjent hvordan radikale islamistiske miljøer har søkt seg til partiets lokallag, mens de har spredd homofobisk propaganda, antisemittisme, og salafistiske tolkninger av islam. Og lyktes med å ta ledelsen i flere områder med det. www.svt.se/nyheter/l...an as-lamna Det hele toppet seg 1.mai i år, hvor de gikk i tog og ropte antisemittiske slagord sammen med flere bannere. www.expressen.se/kva...-k andidat/ Og til tross for utallige varsler om radikalisering og kritikkverdige forhold, så har det ikke vært noen i partiledelsen som har tatt noe skikkelig oppgjør med dette. Er det fordi de er redd for å tape stemmer hvis de skyver fra seg den stadig økende andelen velgere fra denne gruppen? Vänsterpartiet er kanskje de verste av de alle på dette området. De har tidligere vært så heldige å ha en lang rekke profilerte og dyktige minoritetskvinner som har tatt kampen mot æreskultur, oppblomstringen av moralpoliti i landets "utsatta områden", og den islamske radikaliseringen som skjer i stadig økende grad. Kvinner som f.eks. Zeliha Dagli og Amineh Kakabaceh. Respekterte og modige kvinner som i mange år har tatt kampen mot voksende reaksjonære muslimske miljøer og deres påvirking i stadig flere av landets områder. Og kvinner som i dag begge er uønskede i Vänsterpartiet av samme årsak. Det lille halmstrået av positivitet jeg klamrer meg til er at Kakabaveh har vært så synlig, og så respektert, også langt utenfor Sveriges grenser, slik at behandlingen hun ble utsatt for av Vänsterpartiet, og den skandaløse utestengelsen hun ble møtt med p.g.a. hennes engasjement mot disse sakene, har ført til knusende kritikk av måten partiet har håndtert dette på. www.aftonbladet.se/d...-r iksdagen Det finnes knapt en eneste politiker igjen nå på venstre/venstre-sentrum med et tydelig og uttalt engasjement mot fremveksten av æreskultur og radikaliserende muslimske miljøer, som ikke har blitt møtt med de samme reaksjonene. Det er vel de færreste som tror det vil gå så langt at disse miljøene vil få noe flertall i vår levetid. Men, jeg ser ingen grunn til at vi i det hele tatt skal slippe til disse miljøene og gi de politisk påvirkningskraft når vi ser konsekvensene for de titusener av kvinner og barn som rammes så hardt i de områdene hvor disse miljøene er dominerende i dag. www.expressen.se/deb...ja g-husby/ | |
| Erik75 - Ikke medlem lenger | 2019-09-23 23:28 | |
![]() | Du kan knapt ta mer feil, Ordputter. Utviklingen går ikke rett vei på dette området. Tvert i mot. Den har snudd. Det har allerede vist seg i både Danmark og Sverige, og er i ferd med å skje i Norge også. Og en av de største faktorene i det, er at land som Qatar og Saudi-Arabia pøser inn enorme pengesummer til Europa for å spre sin konservative tolkning av Islam, i samarbeid med Det Muslimske Brorskapet. gulfnews.com/world/g...5H ll0xAfgs Vi har allerede flere svenske skoler som er fullfinansiert fra disse landene. Skoler hvor man har full kjønnsegregering, og heller tvilsomme læreplaner, hvor konservativ islam er i fokus fra morgen til kveld. Hvor mange kull med elever fra disse skolene tåler et sekulært samfunn som Sverige før hele samfunnslimet går i oppløsning? esvd.svd.se/svenskad...3l 7k45EF9M | |
| Ordputter - Ikke medlem lenger | 2019-09-24 10:08 | |
![]() | Så kan man undre seg over at Sverige har vært så naive. Å gi dem politisk innflytelse her i Norge er helt utenkelig. Og det er vel ikke noen etablerte partier som har tenkt at det er noen god ide? Det er en selvfølge at de ikke skal få innflytelse. Ja, hvis jeg hadde tenkt at noen norske partier var i nærheten av å være så naive som i Sverige, så ville jeg stemt FRP! eller et annet parti som hadde gjort alt for å stoppe det. Innlysende. Hvorfor har ikke Sverige greid å stoppe etablering av disse skolene? Helt absurd at de kunne la det gå så langt; det kan jo være umulig å reversere. Om det skulle vært "i nærheten" av å skje i Norge, så ville vi ha gått ut i gatene alle mann! Så nei, jeg er ikke redd for "snikislamisering"; og har tiltro til at vår regjering/storting og alle andre som har vettet i behold ikke mister det... | |
| GloriaM | 2019-09-24 13:50 | |
![]() | I Sverige har snillismen alltid vært en religion. Man var livredde allerede på 70-tallet om noen ymtet frempå om at massiv innvandring fra muslimske land kunne være et problem ... i islam ligger nemlig en oppfordring til å invadere ethvert sted man har satt foten sin på. Sjekk dette før dere begynner å skyte fra hofta her :) | |
| GloriaM | 2019-09-24 13:51 | |
![]() | ... og det er intet snikende over den islamiseringen Sverige opplever i dag. In broad daylight! | |
| Ordputter - Ikke medlem lenger | 2019-09-24 14:02 | |
![]() | Stakkar Sverige! Ja, det er jo trist da at vår kjære nabo ikke har kontroll. For hvis de først har sluppet kontrollen såpass mye som det Erik beskriver; er det ganske skremmende for dem synes jeg. Og da er det lett å skjønne at folk blir redde, og stemmer på Sverigedemokratene. Ville jeg også ha gjort. | |
| GloriaM | 2019-09-24 14:30 | |
![]() | Ja, Ordputter, folk er redde, det er nok det som er den mest riktige analysen! | |
| AaseB | 2019-09-25 08:10 | |
![]() | Fikk bare lyst til å minne om at selv om en er redd betyr ikke det bestandig at en er i noen reell faresituasjon. Vi mennesker er som kjent ikke spesielt gode til å "avpasse" frykten med det reelle farenivået. Vi er forholdsvis skjøre slik sett, og tar ikke spesielt gode beslutninger når vi baserer dem på frykt. Historien viser mange eksempler på at folk/politikere med makt har forstått at det å skape fiendebilder i folks hoder for å rettferdiggjøre krigføring mot land og folkegrupper, er en velfungerende strategi. Får de folk med seg på å tro at de er i reell fare, så er det greit at vi angriper "fienden". Se hva Bush-administrasjonen gjorde i Irak f eks. Snikislamofobisering eller bare islamofobisering, (for den er jo ofte ikke spesielt godt skjult) bør folk være oppmerksomme på. Den er etter mitt syn, en like stor fare for et fredelig samfunn. Det er ikke lenge siden vi i Norge opplevde vårt andre terrorangrep fra folk som i sitt eget hode mente de var helter som forsvarte oss mot en reell fiende. Her i tråden ser det ut som at er det mange som med en voldsom iver prøve å bidra til å rasjonelt forklare hvorfor folk bør være redde. Og om en gjentar argumentene mange nok ganger, lar folk seg påvirke til å tro at de hører hele sannheten, og ikke bare deler av den. Jeg tror det er greit å minne om hvor enkelt det er å lage falske profiler her inne, om ikke alle vet det. | |