Spillrom
Sjiraffen | 0 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 0 |
Mobilspill
Pågående | 8 506 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
Ordputter - Ikke medlem lenger | 2020-05-05 21:27 | |
![]() | Men, det gjorde han ikke! Skrukk meg her og skrukk meg der. Vi må tørre å si høyt at vernet av de gamle kan ha kosta samfunnet for mye? Jeg har spurt meg selv hva jeg ville ha tenkt hvis jeg var "en gammel skrukk"? Min far, som seilte under krigen, ville ha hytta neven og utbrutt: - Bare kom du Korona, og se om du kan ta knekken på meg! Modern ville ha fnyst av koronaen; hun ble 96. Og ingen av dem ville ha gått av skaftet over å bli omtalt som skrukkete! | |
trymare | 2020-05-05 21:32 | |
![]() | Javel, Klunk, men om du ser konteksten så skjønner du hvorfor jeg er irritert! Og kan folk plis slutte å henge seg opp i ordet "skrukke" nå? Har titusen ganger sagt at jeg ikke mente noe negativt med det, også fortsetter folk bare å fokusere på det. Prøver gang på gang å spørre folk her om Norge har gått for langt med koronatiltaka, med tanke på økonomiske og psykiske følger. Er det for en gangs skyld noen som har en kommentar til dette? | |
hestlægg - Ikke medlem lenger | 2020-05-05 21:33 | |
![]() | Trymare: Håper da virkelig ikke at det blir min bane ;) Hehe Uansett så var vel poenget mitt her nettopp at man IKKE skal drive med retorikk og heller jobbe ærlig for sine saker uten å sette ting opp mot hverandre. Les hva jeg skriver. Startinnlegget ditt er sikkert velment, men du tråkket i salaten her. | |
trymare | 2020-05-05 21:33 | |
![]() | Igjen tusen takk til Ordputter. Endelig en som har forstått det. | |
trymare | 2020-05-05 21:45 | |
![]() | At jeg tråkket i salaten er din mening, Hestlægg. Jeg er uenig med deg i det, og synes det er dumt at du ikke er i stand til å komme med en kommentar til temaet jeg ønsker å ta opp. Forresten så tråkker du i salaten selv når du mener man ikke skal drive med retorikk. Skal man jobbe for en sak, må en overbevise andre om at saken er bra. Dette er retorikk, uansett om man blir overbevist eller ikke. Så der tar du helt feil. | |
ave - Administrator | 2020-05-05 21:59 | |
![]() | Jeg har lyst til å påpeke at de strenge tiltakene har hatt til hensikt å styre mengde av pasienter til sykehusene som ikke har ubegrenset med materiell eller personalressurser. Det er ikke sykehjemspasientene som blir innlagt på intensivplassene i sykehusene; det er i hovedsak mennesker i alle aldre, men overvekt 65+, som har vært normalt fungerende og friske med sine evt. underliggende sykdommer som er blitt rammet av covid. For å kunne gi helsehjelp til alle de som blir alvorlig rammet av covid har hensikten vært å holde smittespredning igjen slik at kapasiteten på sykehuset skulle holde. Dette har man klart så langt, men toppen ventes i sept-nov, så vi er såvidt passert startgropa. Og apropos, sammenligningen med at 1000-1500 dør hvert år av sesonginfluensa, ja, det gjør det, men det treffer ikke helsevesenet med så stor slagkraft som dette viruset gjør. Det flertall syke eldre som dør av sesonginfluensa, så et forbedringsområde er helt klart hygiene/smittevern på sykehjem. | |
Cygnus | 2020-05-05 22:50 | |
![]() | Takk, ave, for å bringe litt realitet inn i diskudjonen! | |
trymare | 2020-05-05 23:13 | |
![]() | Veldig gode argumenter, Ave! | |
Vannmann | 2020-05-05 23:31 | |
![]() | Nå må man vel nærmest ha vært både blind og døv i lang tid for ikke å ha fått med seg intensjonene her, ave. Tallene jeg refererte til fra influensasesongen var ikke på noen måte ment som å skulle sammenligne disse to sykdommene, men for å vise at Sverige med langt mindre inngripende og kostbare tiltak har situasjonen under svært god kontroll. Åpne skoler, åpne restauranter og utesteder, og et tilnærmet normalt arbeidsliv for folk. Og det er det jeg oppfattet at trådstarter ville diskutere. At vi lar Koronaen overskygge alt annet, og at vi muligens har latt oss "skremme" til å innføre langt strengere og mer kostbare tiltak enn hva godt er for samfunnet som helhet. | |
ave - Administrator | 2020-05-05 23:45 | |
![]() | Globalt er de økonomiske konsekvensene ganske like, enten man tok en tidlig shutdown, eller som Sverige, er mer avventende. De går absolutt ikke fri for permitteringer eller arbeidsledighet der heller. Vi, i vårt system, skal være glad for velferds- og sikkerhetsnettet vi har som hjelper dem som er i de "ikke-nødvendige" bransjene. Det er jo til ettertanke, hva som er basic needs, og hva som er i overflødighetshornet i krisetider. | |
Cygnus | 2020-05-05 23:50 | |
![]() | Ja som jeg skrev ovenfor så har Sverige fått masse problem i økonomien. (USA ikke å forglemme! Men deres sjangling inn i krisen er jo kanskje litt annerledes enn mange andre.) | |
trymare | 2020-05-05 23:58 | |
![]() | Ave, jeg ser du nevner velferdssystemet og vi hjelper dem som må stenge under koronaen. En ting er at det er dyrt, og ikke bærekraftig i lengden. Sverige har svært god kontroll på situasjonen som Vannmann sier, og er langt unna noen smertegrense. Jeg etterlyser også mer fokus på psykisk helse. Jeg tror at når en blir arbeidsledig på grunn av dette, så kan det vare lenge før man får jobb igjen. Og arbeidsledighet, pluss det faktum at de fleste fysiske møteplasser er stengt, kan føre til ensomhet, rusmisbruk og i verste fall selvmord. Jeg mener ikke å skremme nå, jeg lurer bare på om det er verdt det, å ha så strenge tiltak. Så det at man får dagpenger av velferdssystemet, tryller ikke vekk depresjonen en kan få av ensomhet. Jeg skjønner at vi også skal beskytte gamle folk og andre i risikogruppen, men jeg synes dette har gått utover folks psykiske helse. Undersøkelser nylig har vist at langt flere føler seg ensomme i dag enn tidligere... kunne det vært en ide å åpne samfunnet, og heller isolere/beskytte de svake? Da hadde vi spart mye penger, og folk flest kunne gått ut og sett folk igjen. Så er det selvfølgelig kjipt å være blant de få som må isoleres, men så er det bedre enn at alle skal sitte hjemme uten jobb. | |
Vannmann | 2020-05-06 00:05 | |
![]() | Sverige har hatt store økonomiske utfordringer i lang tid nå, Cygnus. Og det har helt andre årsaker enn Korona. Ellers enig i det du skriver om psykisk helse, Trymare. Det, og mange andre problemområder som vanligvis får fortjent oppmersomhet og ressurser virker å bli litt glemt i alt virusviraket. | |
Cygnus | 2020-05-06 00:21 | |
![]() | Vet selvsagt det, Vannmann - en må ha vært blind og døv lenge for ikke å ha fått det med seg! ;) Men jeg bygger det jeg sa på en økonomisk artikkel hvir det ble sagt eksplisitt av en eller annen svensk finansperson at det er en markant endring/nedgang etter korona! Mye av dette har selvsagt å gjøre med markeder over den ganske verden som raser sammen. Tout se tiens! | |
snubi | 2020-05-06 15:48 | |
![]() | Synes det er flere gode poenger her, fra begge sider av leieren. Dette er en ny situasjon for oss alle, og det er vanskelig å vite hva som er den mest korrekte tilnærmingen. Men en ting er sikkert, vi er ekstremt heldige som bor i Norge! Jeg har jo noen tanker jeg også. Jeg er i risikogruppen og jeg har vært syk med covid-19 i to måneder nå. Begynner å komme til hektene, men aner ikke om jeg kan ha fått senskader av dette. Har aldri vært syk på en slik måte før og det var en hard og seig runde, selv om jeg ikke har vært innlagt på sykehus. Men har hatt sykebil og helsepersonell hjem ved flere anledninger i forløpet. Poenget mitt er at selv om jeg er i risikogruppen ville jeg aldri hatt en forventning om at hele samfunnet skulle stenge ned for sånne som meg. Det ville vært svært egoistisk av meg. Tenk på hvilke konsekvenser det får for veldig mange å måtte være innesperret over lang tid, særlig barn og andre sårbare grupper. Vi må ikke glemme den biten. Da må heller sånne som meg holde oss vekk og ta grep selv. Og grunnen til nedstengningen var nok først og fremst for å bremse trykket på helsevesenet. Hvis for mange hadde blitt alvorlig syke på en gang, ville det ha kollapset. Den biten er jeg glad for at vi tok hensyn til. Men håper jo nå at gjenåpningen av samfunnet går så raskt og smertefritt som mulig og at det ikke blir en oppblomstring av sykdomstilfeller. Det eneste jeg tenker at man bør kunne forvente av hver enkelt kan gjøre, og som ikke er like inngripende i alles liv, er å opprettholde god håndhygiene (uavhengig av corona, se bare nedgangen av andre virussykdommer også nå etter at folk endelig lærte å vaske hendene sine!), gode hoste/nyse-vaner og det å holde seg borte fra jobb/skole/bhg når man er syk. Mer enn det vil ikke jeg personlig forvente av andre mennesker. | |
Cygnus | 2020-05-06 16:31 | |
![]() | Så bra at du er på bedringens vei. Litt av en runde. Lykke til videre, Snubi<3 | |
snubi | 2020-05-06 16:45 | |
![]() | Tusen takk, Cygnus! <3 | |
Nixita | 2020-05-06 17:43 | |
![]() | Oi så dramatisk. Håper virkelig du blir helt frisk snubi. Masse god bedring til deg. | |
Ordputter - Ikke medlem lenger | 2020-05-06 19:35 | |
![]() | Flott snubi! Og jeg ville nok også tenkt at det er vel heftig at hele samfunnet skal stenge ned på grunn av "sånne som meg". Norge AS har nok lært mye i denne tiden. | |