Spillrom
Sjiraffen4
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede4
Mobilspill
Pågående8 206

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
baltez - Ikke medlem lenger2010-01-31 10:25
Antall innlegg: 1398

Nei...hvis og viss brukes om hverandre....uansett betydning!

maranello2010-01-31 10:54
Antall innlegg: 304

En del bruker ordet: Ytringfrihet. Vel, det helt greit å kunne si hva en mener, men, er det sånn at det må gå ut over andres følelser? Å tråkke på dem som ikke har sammen synspunkt som de? Nei... og atter nei.... det er å provosere for å kunne si: Er det ikke rart at fins krig i verden!!!???.... Frihet har sine grenser.....
<Friheten din slutter der min begynner>

JamesO - Ikke medlem lenger2010-01-31 11:01
Antall innlegg: 2649

Er selvfølgelig enig med deg maranello. Det gjelder å finne den gyldne middelvei på en slags måte samtidig som man må gi frihet for menneskene og enkeltindividene til å kunne gi uttrykk for sine meninger. Veie væremåter opp mot hverandre og finne ut hva som er viktigst i den store sammenhengen.

baltez - Ikke medlem lenger2010-01-31 11:04

Fint å anklage andre for kverulering, deretter begynne å kverulere selv, kun for å avsløre sine egen mangel på norskkunnskaper! Fortsatt lenge til jul heldigvis.

JamesO - Ikke medlem lenger2010-01-31 11:06

gkemte ordene konsekvenser av ,skulle stå: veie konsekvenser av væremåter opp mot hverandre

JamesO - Ikke medlem lenger2010-01-31 11:07

Tror vi må søke hjelp av vår norsklærer : Liselotta hvor er du ?

Duppedingser2010-01-31 11:09
Antall innlegg: 467

Dette er ikke bare EN diskusjion Maranello, det er mange paralelle diskusjoner.

Vi må se litt på hva er egentlig en provokasjon/hva blir man provosert av? Der spriker det enormt, også innenfor samme religion.

Dersom man sier at problemet bare ligger hos den ene siden da forer man selv problemet. Så man blir medskyldig. Hvordan man oppfatter ting på bakgrunn av en ytring for så å sette i gang sine egne handlinger er også en provokasjon. Skjønner du kompleksiteten jeg vil frem til?

Så er det dét å ikke la seg påvirke av de som setter ting på spissen og VIL male svart-hvitt for så å skape negative spiraler, kaotiske tilstander, frykt.

Tenk selv maranello, stigmatisering av grupper skjer begge veier og må bekjempes begge veier.

liselotta2010-01-31 11:27
Antall innlegg: 564

hvis - viss: kan brukes om hverandre i betydningen "dersom", men "viss" kun i betydningen "en viss mann"

Mao, en viss mann har delvis rett i at hvis og viss kan brukes om hverandre.

Annet eksempel; bruk av ennå og enda. Som tidsadverb kan man bruke begge. Som gradsadverb og konjunksjon, brukes enda.

Men jeg tviholder nå uansett på "ennå" som tidsadverb.

maranello2010-01-31 11:29

Enig... med deg Duppedingser, men allikevel, hvorfor trykker man disse "bilder" når man vet at det skaper alvorlige konflikter, som å ta andres liv???...Muslimer sa < Ikke trykk dette, for det er blasfemi>...
Er det ikke lett å respektere og forstår at det fornærmer religion?

baltez - Ikke medlem lenger2010-01-31 11:36

www.ordspill.no/foru...ge =-0#9671

liselotta2010-01-31 11:49

Enig med maranello; hva er poenget med å trykke (som innledningsspørsmålet mitt). Hva kommer det ut av det, annet enn å skape ytterligere splid?

solur - Ikke medlem lenger2010-01-31 12:48
Antall innlegg: 72

Morsomme ytringer i dette forumet.

svar til ovenstående spørsmål.

Sydsklie2010-01-31 14:35
Antall innlegg: 703

Det jeg mener JamesO er at mange relgiøse setter sine skrifter over landets lover.
Norge har en statskirke. Mange steder står det at ....... skal bygge på vår kristene kulturarv osv. Skal ting bygge på det, ligger bibelen i bunn og kan brukes / misbrukes. Jeg mener at skrifter / lover som ble skrevet for så lenge siden ikke kan brukes i dagens moderne samfunn.
Skill stat og kirke.

liselotta2010-01-31 14:42

ja, hva syns du da solur? Bidrar tegningene til annet enn splid, i en betent konflikt?

maranello2010-01-31 14:54

Sydsklie: Du tar feil..... Det står i Bibelen at man SKAL ikke <blasfemere> (enten sin religion eller andre). Så hvorfor ingen Muslim fornærmer Kristendom? Fordi vi tror på noe som står i Bibelen og respekterer det, på like linje som vi respekterer Jesus som Profet.
Mange andre regler og lover som er fremdeles gyldige.... tiden spiller ingen rolle i religions tilfelle, Jødedom, kristendom og Islam. Den varer til dømmedagen.
Om en religiøs velger å misbruke sin religion, skal det gå kun over sitt folk og ingen andre, som det er i dag.... I Islam står det (når konflikter er ikke å unngå):< Du har din religion jeg har min> Dermed er det fint at hver går sin vei eller prate om noe annet.

Sydsklie2010-01-31 14:59
Antall innlegg: 703

Du har her helt rett Maranello. Problemet er at mange bare leser deler av teksten, og bruker det som passer dem og rettferdiggjør deres handlinger.

solur - Ikke medlem lenger2010-01-31 15:05
Antall innlegg: 72

liselotta - det bidrar blant annet til at vi får fokus på kanskje det viktigste i et fritt land: Ytringsfriheten!

JamesO - Ikke medlem lenger2010-01-31 15:06

Poenget med å trykke latterliggjørende bilder av religionens hovedskikkelse er mange.
1. Å få de ytterliggående religiøse som kommer med trusler pga. dette til å forstå at disse trusler er på et så lavt menneskelig nivå at selv innstillingen til infantilt sjimpansenivå ikke holder mål.
2. Å få alle til å forstå at den frie demokratiske verden der mennesker er frie og lykkelige overhodet ikke kan akseptere at noen blir truet på livet pga latterliggjørende tegninger av en religiøs hovedskikkelse.

Jeg håper at alle aviser i den frie demokratiske verden mange ganger trykker humoristiske merkelige tegninger av både Muhammed og Jesus og andre.

En religion som har skrifter som baserer seg på trusler og undertrykkelse av andre er en menneskelig global tragedie og slike teksters innflytelse må alle frihjetselskende mennesker heve seg over og fri seg fra.

Tedh - Ikke medlem lenger2010-01-31 15:22
Antall innlegg: 238

Ok Liselotta og dere andre som lurer på vitsen m å trykke noen tegninger som muslimer advarer mot å gjøre, og det varsles bråk.

At en troende muslim velger å ikke tegne/ se bilder av profeten er helt opp til dem. men å bestemme hva andre ikke troende skal gjøre, er helt uakseptabelt.Knebling av kunsten gjøres hele tiden i mange diktaturer, men det er gjennom kunst vi har sett kritiske røster blomstre. (min favoritt B. Dylan.)

De koblinger som gjøres i disse karikaturene er jo for å sette lys på det som gjøres i allah s navn. Jeg synes det er en skandale at ikke alle avisredaksjoner og andre medier har trykket dette. Da hadde det jo blitt håpløst å true en hel verden.

Man skal vere klar over at det er utrolig hva som er mulig å få til av myndigheter hva sensur og knebling av yttringsfriheten anngår. Bush sitt regime klarte å få pressen i verdens mest frie land til å skrive det han ba om. Før Irak krig 2 fantes ikke en eneste kritisk røst i USA på hva som kom til å skje. De to personene i CNN som anntydet at ting ikke stemte, fikk vaskejobb i kjelleren.

Jeg mener det er livsfarlig og la seg diktere og bli truet til taushet...

maranello2010-01-31 15:48

Tedh:
Det er ikke å diktere hva andre skal eller skal ikke gjøre. det er <å tråkke på salaten> når noen bestemmer at vi skal le og å ha det morsomt på andres beskostning.(les religion) .... og hellige personer. At man vil gjøre narr av Bob Dylan, Jackson familie eller Tom Nordlie... er overhodet ikke det samme...Jeg kommer ikke til gjør narr av deg.... fordi jeg respekter deg og jeg skal ikke fornærme deg... du har følelser som kan bli såret.... ergo du kan forsvare deg med nebb og klør for å opprette respekt du har krav på.....Hva andre vil gjøre er det greit så lenge de krenker ikke hellige elementer.

Viser siden: 1 2 3 4 5 6 7 8
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?