Spillrom
Sjiraffen1
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede1
Mobilspill
Pågående8 302

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
piaf2010-03-29 16:55
Antall innlegg: 995

Noen kan aldri få nok politi og strenge nok straffer. De vil neppe føle seg trygge før de er helt alene i verden. Men da blir vel DET gærent og.

Red - Ikke medlem lenger2010-03-29 17:24
Antall innlegg: 405

Kjempebra innlegg,Kirsti!

slaktern2010-03-29 17:56
Antall innlegg: 19

Jeg tok ikke baltez sitt (mest kontroversielle) innlegg bokstavelig, regnet med at han bare ville peke det pussige i at svært mange kvinner fantaserer om voldtekt. Siden jeg ble nysgjerrig så jeg på noen artikler som omtalte fenomenet og gadd å dele det "morsomme" fra sammendraget til en.

Jeg regner ikke med at kvinner ønsker å bli voldtatt, at det skal være nødvendig å presisere for at folk ikke skal tro det motsatte er temmelig utrolig.

Scrabla2010-03-29 18:06
Antall innlegg: 2275

Utrolig, men dessverre sant, som du ser.

Annhe2010-03-30 00:38
Antall innlegg: 49

Torill, jeg har det nok for nært innpå meg nå, men jo jeg har også møtt ofre som kan fortvile over at en overgriper slipper så lett i fra det! Om det bare er strengere straffer som er løsning er kanskje ikke så lett å si, men hva har mest forebyggende effekt?

Torill2010-03-30 00:53
Antall innlegg: 3664

Annhe, de aller fleste gjerningsmenn går helt fri, det er vel kanskje et større problem enn at de som dømmes ikke dømmes hardt nok?

Poenget mitt er at det ikke er for milde straffer som er ÅRSAKEN til kriminalitet. De aller fleste har ikke noen uhemmet trang til å gå rundt å voldta og drepe.

Og at strengere straffer ikke nødvendigvis er LØSNINGEN.

May Lene - Ikke medlem lenger2010-03-30 00:59
Antall innlegg: 614

Jeg vet ikke hva som er verst, at baltez sier at kvinner drømmer om å bli voldtatt, eller folk som lar seg provosere av han enda... Jau jau..

Kirsti2010-03-30 02:18
Antall innlegg: 1946

Det kan du si, May Lene. Og jo da, jeg kjenner baltez godt nok til å vite at han sier det for å provosere, ikke fordi han mener det. Problemet er at det _finnes_ dem som mener dette - som faktisk tror at dette er sant. Det er kanskje de samme som tror at kvinner og jenter egentlig mener "ja" selv om de sier "nei", og som tror på alle mytene Piaf viser til. Det er en av årsakene til at jeg ikke klarer å la slik idioti stå uimotsagt.

Baltez tror kanskje han er morsom og herlig ironisk her, men ironi er en vanskelig kunst, og i dette tilfellet bommer han stygt. Sannsynligheten for at det finnes ordspillere som har vært utsatt for voldtekt er nokså stor. Det er ikke vanskelig å forestille seg at utsagn som dem han kommer med her må oppleves som et slag i trynet.

Og slakteren: Hvis du ikke vil bli slått i hartkorn med landsbyidioten, bør du kanskje ikke legge ut ukommenterte fakta som det er gode sjanser for at han vil ta til støtte for sin sak.

Annhe2010-03-30 04:11
Antall innlegg: 49

Torill, all respekt for poengene dine og du får de klart og greit frem.

Synes det er et alvorlig problem med vold mot kvinner generelt og mer spesifikke typer av de er kanskje verre, også like alvorlig mot menn sånn sett (og det er noe som noen gjerne fleiper med).

Jo jeg er enig i at det er mest viktig at de skyldige blir stilt til ansvar. Det vil nok alikevel være tilfeller hvor enkelte nesten synes det blir meningsløst.

Det at Baltez i utgangspunktet bare ville fremprovosere reaksjoner er vel én side, det som ellers er, er vel at enkelte områder og vinklinger mister humor-effekten for flere...

baltez - Ikke medlem lenger2010-03-30 14:59
Antall innlegg: 1398

Denne diskusjonen blir vel tullete, når jeg baserer mine utsagn på vitenskapelig fakta, men resten driver med synsing og egne oppfattninger.

May Lene - Ikke medlem lenger2010-03-30 15:10
Antall innlegg: 614

Da syns jeg at du skal gå ut i natt, voldta alle kvinner du ser, for å så rapportere tilbake til oss, hvor mange som roper i vellyst "ENDELIG!" i det du overfaller de. Så har du VIRKELIGE fakta å basere dine utsagn på.
Lykke til.

Duppedingser2010-03-30 15:23
Antall innlegg: 467

Red: Åja, jeg leste ikke hele tråden, da hadde jeg nok lagt merke til at baltez postet noe. Men har ikke noen stor interesse av å lese baltez sine poster uansett.

medea - Ikke medlem lenger2010-03-30 15:32
Antall innlegg: 73

Bravo Kirsti!
Angrer på at jeg slang ut det med evig forvaring for voldtekt. Men: jeg syns ikke at den type overgrep/vold blir straffet nok. Det berører og ødelegger mennesker på en helt annen måte enn "vanlig" vold.
Kanskje man skal innføre gjengjeldelses-straff? Øye for øye, tann for tann...

akric2010-03-30 16:24
Antall innlegg: 455

Tusen takk, Kirsti.
Alle som har overlevd en voldtekt vet at dette er vold; til og med særdeles skremmende, fysisk smertefull og ydmykende vold - som har fint lite til felles med seksuelle fantasier.

Det verste er at ydmykelsen bare fortsetter, gjennom holdninger som dem Baltez flagger her (skjønner ikke at så støtende innlegg ikke fjernes, forresten).

Det er ille nok å være et voldsoffer, om man ikke i tillegg skal beskyldes for å like det. Oppfordrer Baltez til å lese nøye innlegget ditt som klart beskriver vesensforskjellene mellom fantasi og virkelige opplevelser. Dette kan han umulig ha forstått noe som helst av.

Ellers mener jeg også at straffenivået er for lavt, nettopp fordi voldsofre trenger å se at krenkelsen mot dem blir tatt på alvor, og at skylden legges der den skal.
Men noen gjengjeldelsesstraff skal vi sannelig holde oss for gode til.

kness - Ikke medlem lenger2010-03-30 17:39
Antall innlegg: 1134

For noen år siden tok en stakkarslig gruppe rasister Odd Børretzens "Degos Calypso" til inntekt for sitt eget syn. Børretzen uttalte da at han ikke kunne ta ansvar for at enkelte ikke oppfatter ironien i tekstene hans.

Børretzen er en ordkunstner, og de fleste som lytter vil oppfatte budskapet hans slik det er ment. Men noen vil alltid misforstå.

Baltez er en flittig bruker av ironi og slenger stadig vekk ut lite reflekterte påstander for å skape debatt i forum. Men det gjør ham ikke til ordkunstner. Jeg tør påstå at Børretzens tekster er hakket mer gjennomarbeidede...

Jeg synes derfor ikke at baltez kan fraskrive seg ansvaret for at han blir misforstått, slik Børretzen kan. Skamme seg!

akric2010-03-31 03:36

Prøvde Baltez som medlemssøk nå. Men hen fantes ikke. Håper det er han som har meldt seg ut, og ikke spillvertene som altfor sent fant ut at han hadde gått for langt.

minos - Ikke medlem lenger2010-03-31 04:38
Antall innlegg: 69

Uff. Baltus er borte!

ave - Administrator2010-03-31 15:08
Antall innlegg: 4986

Det å presentere synspunkter og holdninger som noen ikke liker betyr ikke nødvendigvis at innleggene skal slettes.

Tvert i mot fungerte forum i denne debatten på en helt adekvat måte hvor "fanebæreren" fikk svar på tiltale fra mange andre her.

bris12010-03-31 15:40
Antall innlegg: 2601

Helt enig med ave!

akric2010-04-01 01:18

Hei ave.
Det å komme med kontroversielle sÿnspunkter skal selvsagt ikke være alenegrunn til å slettes fra et forum som dette. Men det som Baltez kom med her, var svært krenkende, og ville nok ikke sluppet inn i noen norsk avis, for eksempel. Ytringsfriheten har også en grense, og den går der enkeltmennesker eller grupper blir latterliggjort eller trakkassert. Å påstå at voldtektsofre ikke er ofre, men tvert i mot nyter overgrepene, er å latterliggjøre en gruppe som allerede stiller svakt. I tillegg rettferdiggjør det faktisk slike forbrytelser. Dette er farlig, det er stygt, og det er helt på sin plass at slike utsagn ikke tillates i norske medier.

Veldig spesielt at Ordspill hever seg over "Vær varsom- plakaten" på denne måten, og mener at det ikke er redaksjonen, men andre menigmenn som skal sette innsenderen på plass. Ekstra rart blir det når man vet at Ordspill er et Aftenpostenprodukt, og at slike utsagn aldri ville blitt trykket der.

Viser siden: 1 2 3 4
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?