Spillrom
Sjiraffen14
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede14
Mobilspill
Pågående8 403

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
mumilein - Ikke medlem lenger2010-04-16 21:40
Antall innlegg: 192

Anbefaler "Heng han ikke vent til jeg kommer" skrevet av Per Egil Hegge, der står alt man "trenger" å vite om blant annet "ennå" og "enda".

Torill2010-04-16 21:57
Antall innlegg: 3664

Alfa, noen unge bruker fortsatt "dem". Men så med som mye annet er det de unge som er først ute. Det er ikke sånn at nå er det folk som er 40+ som plutselig har sluttet å bruke objektsformen.

Jeg skriver fortsatt "ham", men SIER det ikke, selv ikke når jeg snakker standardisert østnorsk.

petersen58 - Ikke medlem lenger2010-04-16 23:43
Antall innlegg: 18

Gud, Alfa93 skriver bare for å oppnå 5000 innlegg eller noe, huff.

petersen58 - Ikke medlem lenger2010-04-16 23:45
Antall innlegg: 18

Ja søta, du er jo pur ung.

Cygnus2010-04-17 09:04
Antall innlegg: 44845

Jeg sier og skriver han - ham, de - dem osv. Men er redd disse distinksjonene forsvinner, selv om Alfa holder på disse forskjellene, er det åpenbart en aldersforskjell mht dette og endringer kommer oftest via de unge. Skjønt hvorfor ergre seg - språk endrer seg hele tiden! Vi gråter ikke nå fordi engelsk kun har you igjen for 2. person pronomen - før var det forskjell på entall og flertall, samt selvsgt også objekt og subjekt, så 4 pronomen ble til ett!! (you er egentlig flertallsform). Og er ikke det egentlig ok?

Torill2010-04-17 10:05
Antall innlegg: 3664

Cygnus, klart språket forandrer seg. Det er vi gamlingene som står stille. Og klager over ungdommen.

bastet2010-04-17 10:25
Antall innlegg: 63

Det er ikke lenge siden folk skrev sint i avisene om dumme unger som drev på med endring fra kj til skj (skjolen din er fin) og sa det var 1) lathet eller 2) talefeil! Men det er like umulig å stoppe endringer som det er å stanse vulkanen fra å spre sin aske!! Skulle forresten ønske det gikk an å stoppe askestrømmen!

gerdmarie2010-04-17 11:33
Antall innlegg: 265

Iflg Aftenpostens "språkguru", så mener jeg å huske at han kommenterte at uriktig bruk av objektformen i 2. person flertall, nærmest ble et varemerke for Carl I Hagen. men det er ikke bare han som gjør det. "Alle" som snakker fint borgerspråk synes å være smittet. Følg med, følg med...
Jeg hørte flg sitat en gang: "Det norske språk er vanskelig. De skriver HUND og uttaler det BIKKJE"
Eller det sosiolektiske bidraget der hushjelpen skulle lære seg riktig tiltaleform overfor husfruen. Hun valgte på øverste hylle og sa: "DU, DE, DEM eller DERE, skal kaffen serveres oppe eller nere"
Ha en fortreffelig helg!

Duppedingser2010-04-17 12:17
Antall innlegg: 467

Løysinga på alle språklige problem er Nynorsk! Men kva skal ein gjer når ungdom blir hjernevaska til å tru at det er noko ein må kjempa imot, at det ikkje er kult og kanskje nesten umogleg å meistra.

På tide å åpne døra for sanninga ja ;D

gerdmarie2010-04-17 13:33
Antall innlegg: 265

Ja, dersom nynorsk vert oppretthalden slik som det vert skriven på vestlandet. Men det har etter kvart vorte så mange unntak frå reglane at det er nesten umogleg å ha eit "reint" nynorsk. Sjølv om eg er vaksen opp med reint riksmål, har eg ikkje problem dersom nynorsk ikkje blir altfor likt radikalt bokmål. Då veit eg ikkje kva for språk eg kommuniserer på. Lukke til som døropnar!

Viser siden: 1 2 3
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?