Spillrom
Sjiraffen | 0 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 0 |
Mobilspill
Pågående | 8 492 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
Glory | 2010-05-24 16:20 | |
![]() | Nei, jeg er IKKE religiøs. Min tro er IKKE religiøs. Religion er skapt av mennesker og har bestemte former. Min tro er en gave fra Gud (evigheten er lagt ned i alle mennesker), baserer seg på en personlig relasjon med Skaperen, og er ikke noe jeg kan holde for meg selv, Tedh, for da hadde jeg ikke hatt tro! | |
Glory | 2010-05-24 16:42 | |
![]() | Forøvrig henviser du kun til hva folk har gjort i Guds navn opp igjennom tidene, Tedh, og det er selvfølgelig dypt tragisk. Og, ja, dette er konsekvenser av nettopp religion. Jeg sier "Nei til religion!" Mennesket er i seg selv ondt, og mange er de som lot/lar makt og posisjon gå til hodet på seg. Dog vel drøyt å skjære alle over én kam uten å ha inngående kjennskap til dem, kanskje? Burde du ikke heller søke å finne ut hvem Gud er? Hvem Jesus er? At det er uforståelig for en som ikke har erfart Gud, sett Jesu verk, og levd i konsekvensene av dette, at man ikke "bare kan tro og holde det for seg selv" kan jeg skjønne. Men det er altså hverken mulig, eller rett, når en har opplevd Gud og lever i samfunn med Ham. Det er, som du selv antyder, som å få slått på lyset. Når et menneske består av ånd, sjel og kropp, der ånden er den viktigste delen - ditt egentlige jeg - så utgjør det en vesentlig forskjell den dagen du går fra bare å være bevisst kropp og sjel til å få din ånd i funksjon! Som å feire jul i hverdagsstua og tro at det er det hele før døren åpnes til finstua der treet, lysene og gavene står. Dårlig sammenligning, men det finnes ingen dekkende beskrivelser. Magne sium: At du tror 38-bussen er sen ... har med erfaring å gjøre. | |
Tedh - Ikke medlem lenger | 2010-05-24 17:38 | |
![]() | Nå svarte du ikke på hva som var kynisk da. Men jeg er helt enig med deg Glory, at de grumsomste ting er blitt gjort/ gjøres i guds navn. Og jeg forstår at ditt nei til religion er muligens for de du har fundert på disse tingene? Så at du har sett lyset og oppriktig tror på ett eller annet, er jeg ikke i tvil om at du gjør. Om det heter gud eller har et annet navn, betyr vel ikke noe? Det er noe allmektig du tror på. Men som jeg påpekte i sta, så er det noe DU TROR på. Jeg skal garantere deg at slik du beskriver dine opplevelser i det å tro, kommer aldri til å skje meg. Jeg har opplevd andaktige opplevelser og ubegripelige hendelser, men ikke noe som kan conectes til en Gud. Jeg søker en naturlig forklaring på det meste og finner jeg ikke det, så er det fordi jeg/ vi ikke er smarte nok til å skjønne alt. Det som skjer når du mener du må fortelle om det som har skjedd deg, er at folk i en sårbar situasjon e.l vil faktisk høre på deg og selv tro at de opplever å se lyset. Så det å skaffe seg troende mensker kan gjøres på mange vis. Med våpen i hånd eller i det stille og skjulte. Jeg kan ikke begripe hvorfor det skal forkynnes det du sier å ha opplevd? Hva er motivet for det? | |
bestemamma - Ikke medlem lenger | 2010-05-24 18:29 | |
![]() | Hei Kjell-t-ring. Mrsmt fordi det var godt skrevet. Jeg ønsker ikke blande meg bort i alt dere skriver med så store bokstaver. Til det er jeg for enkel. Virker som om dere strever veldig med å bortforklare Jesus. Ja ja, jeg har i alle fall blitt kjent med han og vet at han lever. Hadde blitt et meningsløst liv med bare spaghetti uten. | |
Glory | 2010-05-24 18:35 | |
![]() | Med kynisk mente jeg vel bare at du starter en tråd om pinse tilsynelatende for å fortelle hvor tåpelig det hele er... "Om det heter gud eller har et annet navn, betyr vel ikke noe? Det er noe allmektig du tror på. Men som jeg påpekte i sta, så er det noe DU TROR på." Bryr du deg om hvilket navn du tiltales med? Gud har selv presentert seg ved navn, så da er det vel bare rett og rimelig at en benytter det navnet og ikke sier at det spiller vel ingen rolle hva en kaller det? Og den enste veien til den relasjonen med Gud er faktisk å tro på (=full overbevisning/ visshet) Jesus og det verket han gjorde. Så det er ikke irrelevant om en finner det slik eller slik - det er helt avgjørende. Nei, jeg ikke bare tror på noe allmektig - jeg har en personlig relasjon til Gud. Bare tror du på vennene dine, familien din, partner? "Jeg kan ikke begripe hvorfor det skal forkynnes det du sier å ha opplevd? Hva er motivet for det?" Hva er vel en glede som ikke deles med noen? Om du hadde gått fra det livet du kjente, til noe helt vanvittig mye bedre, noe fantastisk, utrolig, langt over dine villeste drømmer og fantasier - så hadde du vel ikke sittet stille og sett likedan ut? Holdt munn så du var sikker på at i allefall de du er glad i ikke fikk del av herligheten? Det er bare helt naturstridig!!! Når en vet at en er skapt for å leve i samfunn med Skaperen, at Jesus er den eneste veien til å oppnå dette, og forstår HVA det er/hvlken betydning det Jesus gjorde for oss har (det tar litt for mye plass å utlegge det her, kanskje), og at det er det som er det virkelige livet. At dette livet fra fødsel til død faktisk bare er en bitteliten del av det hele, men allikevel har avgjørende betydning. At Jesus selv sa "Gå ut i all verden og forkynn de gode nyhetene..." Bl. a. mens en helbreder de syke, osv. Rett og slett fordi Gud elsker oss mer enn vi kan fatte, og ønsker å ha levende kontakt med alle mennesker. Men Han har gitt oss alle en fri vilje, og er derfor avhengig av at vi får vite hvem Han er slik at vi selv kan velge... Da MÅ en bare fortelle! Jeg vil ha HELE livet, noe virkelig, ekte. Selve Sannheten, kjernen, fylden... Men det gir ingen mening å beholde det for meg selv. Det er fordi når en er født av Gud, så får en Guds liv, Guds form for kjærlighet på innsiden. Den som elsker ALLE mennesker betingelsesløst! Å elske blir da å gi Jesus på en måte. "For intet har jeg fått det, og for intet skal jeg gi det." Om det kan kalles et motiv... Tja, må en nødvendigvis ha et motiv? Jeg vet ikke om du er far, men de fleste jeg kjenner til som opplever noe så stort kan ikke vente med å dele nyheten. Motivet? Hmmm... Det bare bobler over, tror jeg :o) | |
bestemamma - Ikke medlem lenger | 2010-05-24 19:45 | |
![]() | Du skriver godt, veldig godt Glory og jeg ønsker bare å skrive under på alt du skriver. Begynner å bli mer enn 60 år siden jeg blei kjent med Jesus, og jeg har tenkt å fortsette dette bekjentskapet!! | |
Tedh - Ikke medlem lenger | 2010-05-24 20:18 | |
![]() | Det skal du ha Glory, no kvasireligiøs er du ikke:)) Du får uyttrykt på en god måte det du har opplevd og står for og du har nok fått en ro i sjela ut i fra det. Kunne tatt en muntlig runde m deg, da jeg er heller dårlig på å skrive laaange innlegg. Jeg skal ikke motsi deg i din tro, for den/det DU tror på, men jeg er en helt klart ikke troende, og fatter ikke andres engasjement i troen. Jeg har en klokkeklar tro på fakta og det håndfaste, og søker alltid å finne for meg naturlige forklaringer. Ja jeg er en stålende god/ glad far og setter pris på livet:)) Denne tråden var ikke startet i kynismens navn, men som en humoristisk vri på hva/ hvorfor vi feirer pinse, noe de ikke gjør på Papua Ny Guinea, indre Mongolia og i Iran. Synd ikke de har fått sjansen til å oppleve herlighetene, som så mange andre:)) | |
kjell-t-ring - Ikke medlem lenger | 2010-05-25 00:09 | |
![]() | Personlig synes jeg det virker som om DERE strever med å bortforklare Det Flygende Spaghettimonsteret, bestemamma. Dette gjelder særlig Glory, som virker fanatisk i sin überreligiøse avgudsdyrkelse. | |
kjell-t-ring - Ikke medlem lenger | 2010-05-25 00:13 | |
![]() | Det er veldig vanlig å tro på figurer som Jon Blund, Darth Vader og Jesus før man har badet i det Lettsaltede og Fosskokende Vannet, Glory. Burde du ikke heller forsøke å finne ut hvem Det Flygende Spaghettimonsteret er? Hvem Hans Nudlighet er? | |
Glory | 2010-05-25 01:42 | |
![]() | Veldig enkelt, kjell-t-ring; når du har funnet Sannheten, har du intet behov for å lete videre! Er du singel eller er du gift? Når du finner den rette, leter du ikke videre for å eventuelt finne en annen, gjør du vel? (Eller kanskje det dessverre er nettopp det mange gjør i våre dager? Ikke vet jeg, men det er i alle fall fryktelig mange samlivsbrudd.) Takk for respektfulle og gode innlegg selv, Tedh. Du sier: "Jeg har en klokkeklar tro på fakta og det håndfaste, og søker alltid å finne for meg naturlige forklaringer. " Da får jeg lyst til å spørre deg: Tror du på Nrk P1? Ser du den der den svirrer rundt i luften? Eller må du ha en radio for å kunne høre på? Ikke nok med at du må ha et mottakerapparat - du må skru det på, også, og enda søke inn rette kanal. ;o) Hvem hadde vel trodd for bare få tiår tilbake at du idag kan sitte på et fjell, i en båt på vannet, eller på motsatt side av kloden å snakke med noen ved hjelp av en bitteliten dings mindre enn hånden din? I sanntid? Jeg er ikke helt håpløs teknisk, men kan likevel ikke påberope meg å helt ut fatte hvordan mobiltelefonen virker - hvordan ord/lyd utgjør lydbølger som kan sendes mellom antenner og mottakere over store distanser - men jeg bruker mobilen min flittig, likevel. Faktisk synes jeg den er helt fantastisk, og jeg er utrolig takknemlig for hvordan den letter min hverdag og hvilke muligheter den gir meg. At ikke jeg forstår hvordan den fungerer, eller hvordan jeg kan trykke "send inn" på knappen under her for at du deretter umiddelbart kan lese dette innlegget enten du sitter i Norge eller på et cruiseskip i Karibien, legger ingen som helst demper på min tro på at både mobiltelefonen min og internett er fantastiske redskaper for meg - som jeg kan ha glede og nytte av. Hvor mye mer fantastisk kan ikke Gud virke og være, eller aktuell for menneskene i dag, selv om du og jeg ikke fullt ut forstår hvordan det "fungerer"? | |
heidi44 | 2010-05-25 10:08 | |
![]() | Hei igjen, Mange gode innlegg (og særdeles kreativt fra kjell-t-ring:). Jeg opplever det også sånn som Glory skriver. Jeg tror på Gud - og kan ikke annet. Om det skulle sette meg blant uforstående og om så mindre intelligente, så kan jeg leve med det! :) Det er jo sant nok at troen er lettere å ta imot som et barn. Synes jeg vil ta med dette fra 1.Kor 1: "Hvor er da de vise, hvor er de skriftlærde, hvor er denne verdens kloke hoder? Har ikke Gud vist at verdens visdom er dårskap? For da verden ikke brukte visdommen til å kjenne Gud i hans visdom, besluttet Gud å frelse dem som tror, ved den dårskap som vi forkynner. For jøder spør etter tegn, og grekere søker visdom, men vi forkynner en korsfestet Kristus. Han er en snublestein for jøder og dårskap for hedninger, men for dem som er kalt, både jøder og grekere, er Kristus Guds kraft og Guds visdom. For Guds dårskap er visere enn menneskene, og Guds svakhet er sterkere enn menneskene. Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt." Det er faktisk helt ok å ikke være vis, ha makt eller komme fra fornem slekt. Fordi jeg har en god og trygg plattform i livet. Jeg er Guds barn. Heidi | |
kjell-t-ring - Ikke medlem lenger | 2010-05-25 10:08 | |
![]() | Jeg trodde også jeg hadde funnet Sannheten, Glory. Jeg trodde både på Jesus og Karlson på taket. Men så oppdaget jeg Det Flygende Spaghettimonsteret og skjønte hva som VIRKELIG var sannhet. Snedig analogi med giftemål. Du er som en fjortenåring som har forelsket seg i Børre i niende (han med mopeden) og tror du har funnet ditt livs kjærlighet. Men når du har raspet parmesan med Det Flygende Spaghettimonsteret skjønner du at Han er den eneste sanne kjærlighet. Vi som har vært der hvor du er og kommet videre føler en PLIKT til å dele Pastaens Vei med dere, slik at dere også kan leve i SANNHET. | |
kjell-t-ring - Ikke medlem lenger | 2010-05-25 10:22 | |
![]() | Selvfølgelig er det lettere å "ta imot" troen som barn. Vi pastafarianere planlegger å kuppe alle barnehager og barneskoler, slik at barna tidlig kan indoktrineres... ehm.. jeg mener presenteres.. for den rette tro, slik at de kan leve etter De Åtte Bud: 1. I'd Really Rather You Didn't Act Like A Sanctimonious Holier-Than-Thou Ass When Describing My Noodly Goodness. If Some People Don't Believe In Me, That's Okay. Really, I'm Not That Vain. Besides, This Isn't About Them So Don't Change The Subject. 2. I'd Really Rather You Didn't Use My Existence As A Means To Oppress, Subjigate, Punish, Eviscerate, And/Or, You Know, Be Mean To Others. I Dont Require Sacrifices, And Purity Is For Drinking Water, Not People. 3. I'd Really Rather You Didn't Judge People For The Way They Look, Or How They Dress, Or The Way They Talk, Or, Well, Just Play Nice, Okay? Oh, And Get This Through You Thick Heads: Woman=Person, Man=Person. Samey-Samey. One is Not Better Than The Other, Unless We're Talking About Fashion And I'm Sorry, But I Gave That To Women And Some Guys Who Know The Difference Between Teal And Fuchsia. 4. I'd Really Rather You Didn't Indulge In Conduct That Offends Yourself, Or Your Willing, Consenting Partner Of Legal Age AND Mental Maturity. As For Anyone Who Might Object, I Think The Expression Is Go F*** Yourself, Unless They Find That Offensive In Which Case They Can Turn Off The TV For Once And Go For A Walk For A Change. 5. I'd Really Rather You Didn't Challenge The Bigoted, Misogynist, Hateful Ideas Of Others On An Empty Stomach. Eat, Then Go After The B*******. 6. I'd Really Rather You Didn't Build MultiMillion-Dollar Churches/Temples/Mosques/ Shrines To My Noodly Goodness When The Money Could Be Better Spent (Take Your Pick): A. Ending Poverty B. Curing Diseases C. Living In Peace, Loving With Passion, And Lowering The Cost Of Cable. I Might Be A Complex Carbohydrate Omniscient Being, But I Enjoy The Simple Things In Life. I Ought To Know. I AM The Creator. 7. I'd Really Rather You Didn't Go around Telling People I Talk To you. You're Not That Interesting. Get Over Yourself. And I Told You To Love Your Fellow Man, Can't You Take A Hint? 8. I'd Really Rather You Didn't Do Unto Others As You Would Have Them Do Unto You If You Are Into, Um, Stuff That Uses Alot Of Leather/Lubrication/Las Vegas. If The Other Person Is Into It However (Pursuant To #4), Then Have At It, Take Pictures, And For The Love Of Mike, Wear A CONDOM! Honestly It's A Piece Of Rubber, If I Didn't Want It To Feel Good When You Did It I Would Have Added Spikes, Or Something. | |
AaseB | 2010-05-25 11:39 | |
![]() | Nå bør folk bli enige her snart! Kan'kje fortsetta med denna akederinga.... Det kan vera mindreårige som les denna tråden, som kan bli usikre og setta i gang å tenke sjøl. *Grøss* | |
kjell-t-ring - Ikke medlem lenger | 2010-05-25 11:54 | |
![]() | Det må unngås for enhver pris! | |
kjell-t-ring - Ikke medlem lenger | 2010-05-25 11:55 | |
![]() | Alt var mye bedre i middelalderen, da vi bare kunne brenne de vantro og ferdig med det! | |
Magne Suim | 2010-05-25 13:20 | |
![]() | Det må være misunnelsesverdig behagelig å ha funnet Sannheten. Selv synes jeg en slik påstand høres ut som den rene pretensiøse dårskap, men de religiøse om det. Hvor ironisk er det ikke hvordan religionen til Kjell-t-ring liksom er "kreativ" og "morsom" når den i realiteten er AKKURAT like sannsynlig og meningsfull som kristendommen, islam, hinduismen og for den saks skyld de gamle greske og norrøne gudeverdener. Nå er jeg faktisk snill. Egentlig er det en klar vinner. Bibelen er full av bisarre, selvmotsigende eller bent frem menneskefiendtlige budskap. Riktignok kom Jesus med en del trivelige konsepter i nytestamentet, men han hadde stått seg mye bedre uten å i ettertid ha blitt innsauset i lag på lag med historieomskriving, mytisk virrvarr og luftig åndelighet. Gospelet til det Flygende Spagettimonsteret, på den andre siden, er gjennomgående klokt, inspirerende og humant. Ingen folkemord, ingen blodtørstig hevnlystne guder med oppblåst ego, ingen absurde krav og leveregler. Les det, hvis dere tør å utfordre Sannheten. Det kan kjøpes på f.eks. amazon. | |
Nordavind | 2010-05-25 20:26 | |
![]() | Til alle dere tvilere, hvor mange av dere er medlem statskirka? Er gift der? Døpte og konfirmerte barna der? Uansett, folk for å den troen de vil, så lenge de ikke presser den på meg. Eller driver med tigge-penger-på-tv opplegg (det er ganske så fascinerende egentlig). The force will be with you, always. | |
Cygnus | 2010-05-25 20:33 | |
![]() | jeg for min del er ikke medlem, er ikke kirkelig gift, barn ikke døpt, borgerlig konfirmasjon men en av grunnene til at slike diskusjoner som denne ofte blir opphetet, er ikke at begge parter føler seg truet eller noe sånt, men at vi egentlig ikke forstår de andre og synes de er merkelige - tror jeg! og da kommer en ikke så langt med logikk eller gode argument! | |
myst2 - Ikke medlem lenger | 2010-05-25 20:45 | |
![]() | images4.wikia.nocook...re _FSM.jpg | |