Spillrom
Sjiraffen | 0 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 0 |
Mobilspill
Pågående | 8 443 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
meisa | 2010-06-01 21:13 | |
![]() | "Lærere er selvsagt viktige, men når folk kan bli lærere med middelmådige karakter, sier jo det også litt..." Det vrierer veldig hvor gode karakterer man må ha for å bli lærer. Noen år kommer "alle" inn, andre år må man ha toppkarakterer. Men det er vel evnen til å lære fra seg som teller. Hjelper ikke å være professor i f.eks. matte, om man ikke har evne til å formidle det til andre, og aller minst til barn. | |
ajnor | 2010-06-01 21:20 | |
![]() | Hva anser dere forresten som en grei årslønn? | |
May Lene - Ikke medlem lenger | 2010-06-01 21:34 | |
![]() | Mi årslønn var på 220 000 i fjor, og jeg har aldri opplevd å ha så mye penger før! Jeg levde i sus og dus, og klarte å spare 50 000 av de i tillegg.. Det var ei mer enn grei årslønn for min del. Er nokk de som er bortskjemte fra fødselen av som klager som verst. | |
nalo | 2010-06-01 21:37 | |
![]() | Det som kanskje er problemet, er at "alle" vil ha lønsvekst samstundes. Skal alle sjukepleiarane/lærarane ha like mykje auke på ein gong, seier det seg sjølv at det vert ikkje mykje til kvar. Me må akseptera at einskilde grupper får auke det eine året, og så kan me bruka det som brekkstang det neste, og vips, der fekk me jammen auke me og! Me må ikkje la misunninga ta heilt overhand.....seier eg, som korkje er lærar eller sjukepleiar. | |
improservice | 2010-06-01 21:37 | |
![]() | Ja, enig med deg meisa. Har møtt mange som har gått ut av VGS med elendige karakterer, men som kommuniserer veldig godt med barn og unge, og bruker sine egne læreproblemer til å hjelpe andre å forstå det enn selv ikke forstod. Det er ikke alle sivilingenører jeg har møtt som ville fungert som lærere, mye på grunn av manglende emne til kommunikasjon. Og sånn er det i livet. Noen fungerer bedre enn andre til å lære bort, noen fungerer bedre til å lage skisser over bygg og broer. Men man er ikke mindre verdt som mennesker av den grunn. Stå på folkens. Om det ikke er mange kroner og ørene dere klarer å hoste opp i år, er det dere oppnår viktig for de som kommer etter dere! | |
Inmari - Ikke medlem lenger | 2010-06-01 21:41 | |
![]() | Mulig du kan leve i sus og dus på 220 000 brutto,May Lene...men da bor du nærmest gratis vil jeg tro,samt at du ikke har et par unger å forsørge.. | |
May Lene - Ikke medlem lenger | 2010-06-01 21:51 | |
![]() | Nei jeg bodde ikke gratis eller tilnærmet, jeg betalte like under 4000 + strøm og internett, busskort til 1000-lappen en gang i mnd og alle andre regninger som mobil osv. Unger er noe dere selv bestemmer å skaffe dere da, så har dere ikke råd burde dere heller ikke få unger. Det kommer ann på hva hver enkelt ser på som luksus. Jeg er vokst opp i en familie på 6. Og det har vært hardt til tider når kun far i huset jobber. Nå lever jeg på rundt 70k i året, funker det også, med husleie på 3500 og strøm attpåtil.Når alt er betalt en mnd sitter jeg igjenn med en hel 500 lapp jeg kan bruke som jeg vil! | |
Inmari - Ikke medlem lenger | 2010-06-01 22:00 | |
![]() | For noe visvas..."unger er noe dere selv bestemmer å skaffe dere"...hvordan kan du i det hele tatt argumentere slik? Det er som surmulende å si at jeg ikke bad om å bli født hver gang livet butter imot... Og lever du på 70k i året...vel jeg undrer...går det an??? | |
May Lene - Ikke medlem lenger | 2010-06-01 22:02 | |
![]() | Du vet vell at 90% av norges studenter lever på 80 000 eller mindre ja? Og ja, du får det til å høres ut selv om om unger er noe helvetesfordømt ting du selv ikke ønsker men må leve med. Desverre. "samt at du ikke har et par unger å forsørge.." ... skulle nesten tro du forventa at de var gratis.. | |
Lene T | 2010-06-01 22:38 | |
![]() | Å få barn=nødvendig for samfunnet. Fint at mange gjør den "jobben" for samfunnet. Å ta utdanning=nødvendig for samfunnet. Bør belønnes. Velge yrke selv= så klart. Så flott den dagen lønna og andre forhold gjør at ingen velger å være lærere og sjukepleiere. | |
innocenta | 2010-06-01 22:41 | |
![]() | Logikken din angående det å skaffe seg barn fordrer at man har en krystallkule, May Lene. Det ikke gitt at forhold funker i all evighet, det er ikke gitt at man får beholde jobben i økonomisk vanskelig tider i hele verden, det er ikke gitt at man alltid er frisk og kan jobbe 100%, osv. Kommentaren om å ha unger å forsørge var vel heller at det også er en utgiftspost som må inn i regnestykket når man har barn. Noe du ikke trenger å tenke på heldigvis. | |
Scrabla | 2010-06-01 22:45 | |
![]() | Ingen har sagt at lønna skal ganges med antall utdanningsår. Det er snakk om sammenlignbart arbeid og sammenlignbar utdanning hvor de tradisjonelle kvinneyrkene oftest kommer dårligst ut. Og hvis vi først snakker om lønn i forhold til ansvar: Jeg hadde vært glad hvis de som skal ha ansvar for våre barn var lønnet såpass høyt at hadde vært lettere å rekruttere de best egnede til å velge disse yrkene. Jeg synes også at de som gjør renholdjobbene fortjener å bli satt høyere pris på selv om utdanningen er kortere. | |
Lene T | 2010-06-01 22:48 | |
![]() | Veldig enig med dere, innocenta og Scrabla:) | |
improservice | 2010-06-01 22:54 | |
![]() | May Lene: Det er ingen studenter som jeg kjenner som klarer seg kun på studielånet. Det blir plusset på enten gjennom en jobb ved siden av studiene, sommerjobb og/eller massiv støtte fra foreldre. Så det hadde vært spennende å høre hvordan du klarer det. Kanskje en ny tråd? Alle mennesker og alle yrker i Norge er verdt masse. Men streiken består! | |
Holger | 2010-06-01 22:54 | |
![]() | Hvorfor snakkes bare om grupper som helhet? Det finnes sikkert sykepleiere som fortjener 100 000 mer i lønn, men hva med de som fortjener 50 000 mindre? Skal de ha samme lønnshopp? Hva med å rydde opp internt først slik at det går an å sammenligne seg med andre? | |
improservice | 2010-06-01 22:59 | |
![]() | Nei, det var litt tullete sagt, Holger. Selv om at det sikkert finnes sorte får i alle yrker, blir det nok mer administrativ tull å gjøre det på den måten, enn å ha det slik det er nå. | |
May Lene - Ikke medlem lenger | 2010-06-01 23:10 | |
![]() | Raskt regnestykke: Jeg får 6100 i mnd. 6100 - 3500 i husleie = 2600 igjenn 2600 - 500 i strøm = 2100 igjenn 2100- 500 for busskort = 1600kr Det er de FASTE utgiftene.. Og klarer du ikke leve på 1600 kr er det noe feil ett sted, for det er trossalt over 50 kr dagen. Jeg sitter ofte igjenn med en hundrelapp eller to også ved neste utbetaling... Jeg har bodd for 4000 kr i mnd + strøm også, så det er ikke noe problem. Går du på fylla 5 ganger i uka og røyker 2 pakker om dagen ser jeg at det blir ett problem derimot. Greit nokk, jeg kan ikke gå å kjøpe meg en jakke til 1500, og jeg kan heller ikke bestille pizza fra peppes 3 ganger i mnd. Men det er fult levelig uten det gitt.. Og jeg lever fint, og kjøper det jeg vil egentlig. Jeg har tilogmed medlemskap på 3t-treningssentret for 500kr i mnd nå, så jeg har egentlig "kun" 1100 å bruke fritt. | |
Holger | 2010-06-01 23:12 | |
![]() | Er det ikke litt defensivt å si at alle skal ha likt, improservice? | |
Scrabla | 2010-06-01 23:16 | |
![]() | Hva med mat, forsikring, klær, internett May Lene? | |
Lene T | 2010-06-01 23:18 | |
![]() | Regner med at May Lene går inn for å provosere og sprite opp debatten, men likevel: når du blir voksen vil du oppdage at faste utgifter er mer enn husleie strøm og busskort. Studenttilværelsen/økonom ien kan knappest brukes som argument - dette er en FASE som mange av oss har overlevd som - ja en FASE av livet hvor forpliktelsene forøvrig kanskje ikke er all verden. | |