Spillrom
Sjiraffen4
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede4
Mobilspill
Pågående8 527

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
bearo2010-06-27 19:49
Antall innlegg: 888

1 av 7 missar veit ikkje kven som er i regjeringa. Antar at resten visste det sidan dei ikkje vart vist. Sannsynligvis er det langt bedre enn landsgjennomsnittet. Og i tillegg så søte då!

Stigende2010-06-27 23:24
Antall innlegg: 285

Jeg tror jo også at de fleste kan disse tingene, i hvertfall sånn omtrentlig og hvis de får tenkt seg om. Men det betyr da ikke at de som ikke gjør det er verdiløse. Heller ikke at "dumme" folk er verdiløse.

Begrepet allmenkunnskap er en annen sak, litt på siden av det med smart og dum. Det dreier seg om akademisk kunnskap, bare nivået varierer med hvilket miljø man spør. Norske fylker og regjeringsmedlemmer er nå en ting, men det er påfallende lite om gjæring av lister og pussing av mur som går under begrepet allmenkunnskap. Eller?

Jeg mener vi har blitt litt i overkant akademiker-fiksert i Norge. Det er liksom ikke godt nok å utdanne seg til rørlegger eller gravemaskinkjører, det må være teoretisk og helst universitet for å kalles utdannelse, samtidig som vi selv etterspør dyktige håndtverkere. Og da bryr vi oss ikke det minste om hvorvidt håndtverkeren kan fylkene, elvene, gangetabellen eller katekismen, bare om han kan yrket sitt.
Jeg skulle gjerne sett feks elektrikere eller hjelpepleiere svare på disse spørsmålene på tv. Kanskje de ikke imponerer med allmenkunnskapen, alle de heller? Og hvorfor skulle de nå det?

Magne Suim2010-06-27 23:39
Antall innlegg: 190

Her koser vi oss med å hovere og harselere over misser som bekrefter alle stereotyper og klisjeer (ørlite tendensiøs klipping fra VGs side er da ikke noe å bry seg om engang) og så er det noen som kommer og sier at hovering er meningsløst og at sosiale antenner kan kompensere for manglende allmenkunnskap!

Fysj og føy, for noen påstander.

Misseguriene hadde helt sikkert en utmerket helg sammen, så da tåler de nok fint at deres offentlige opptredener gir en gjeng ordspillere sjansen til å få utløp for de høyst menneskelige nesepekerinstinktene sine.

Galois2010-06-27 23:42
Antall innlegg: 86

Man kan vel utdanne seg til maskinkjører og likevel vite hva de tre nordligste fylkene i Norge heter uten at det blir plagsomt akademisk.

Hvilke land Norge grenser til eller hvilke partier som sitter i regjering er også mulig å ha kjennskap til uten at det krever akademisk utdannelse.

Men kanskje ikke i Norge ?

mymlen2010-06-28 09:11
Antall innlegg: 701

Trøsteord til Tedh: jenter idag må nok se på noen av disse seriene for ikke å falle helt utenfor sosialt. Dessverre, forsåvidt - men noen sånne "må-gjøre" hadde vi også i den alderen vel?
Så fatt mot, vær en god pappa og god motvekt så får de hvertfall både-og! Og kan etterhvert foreta egne (verdi)valg. Det kommer sånn mellom 14 og 17 år engang, etter min erfaring med egne døtre. Og det gledelig er at datteren din har lært seg å gjenkjenne intriger og psykologisk spill. Du skal ikke se bort fra at det kan være nyttig å kunne!

mysteria - Ikke medlem lenger2010-06-28 15:17
Antall innlegg: 1124

galois: du sier noe der. Det er vel knapt akademiske ferdigheter å vite hvor man bor og hvem som sitter i regjeringen i landet man bor i.

Det man burde reflektere over (kanskje, om man orker) er at det er kult å være uvitende.

Stigende2010-06-29 20:29
Antall innlegg: 285

Det er vel ikke så kult å være uvitende, men det er heller ikke noe å dømme folk etter. Dersom det er slik at folk snur seg bort idet værmeldingen kommer på tv for å unngå å få med seg detaljer, er det selvsagt trist for dem. En annen ting er om folk ikke bryr seg om å memorere det som ikke er viktig i deres liv.

Disse kan ha andre talenter, ferdigheter og kunnskap som er like viktig for dem, og også for samfunnet.

Vi har kanskje lett for å sette grensen for hva som er normal, nyttig, respektabel, moralsk riktig (allmen)kunnskapsnivå nøyaktig der vårt eget er.

Alfa932010-06-29 20:59
Antall innlegg: 7771

Om det er kult å være dum, er det noe som har gått meg hus forbi...

mysteria - Ikke medlem lenger2010-06-29 21:01

Det er ikke til å komme forbi at det er ganske nyttig å ha en del basiskunnskaper: kunne enkle regnemåter, ha grunnleggende kunnskap om sitt eget land og ha leseferdigheter nok til å fikse det man trenger av informasjon.
Dermed _ikke_ sagt at det er mer høyverdig å kunne sitere Platon enn å kunne reparere en bil. Samfunnet har behov for både tenkeren og praktikeren, selvfølgelig. De utfyller hverandre.

Hvem har skrevet/sagt at noen er verdiløse? Og vi sorterer da alle hva vil vil huske?
Og til slutt: det er en naturlig del av pubertetsopposisjonen i Norge at visse ungdomsskolemiljøer dyrker uvitenhet som et pre.

Alfa932010-06-29 21:41

Jeg kjenner meg ikke igjen av det om at det er kult å være uvitende. Kanskje jeg bare lever i et sært ungdomsmiljø :P

mysteria - Ikke medlem lenger2010-06-29 22:09

Du tilhører neppe den gjengen, alfa :)

Alfa932010-06-29 22:24

Om jeg ikke hører til gjengen, har jeg faktisk mye med dem å gjøre. Poenget var forøvrig ikke hvilken gjeng jeg tilhører, men at det er ikke slik at det nødvendigvis er kult å være uvitende, selv om det kan virke slik på missene (som dessuten ikke akkurat er representative for en så stor gruppe som "ungdommen").

Tror heller ikke skolesystemet har noe med saken å gjøre. Lærerne gjør tross alt sitt beste, men de får bare lært bort det elevene faktisk gidder å fange opp.

Ungdom er vel like forskjellige som andre dyr, det er ikke èn sammenhengende masse som mener det samme og tenker det samme :)

mysteria - Ikke medlem lenger2010-06-29 22:27

Kan hende dette ikke er så utbredt der du vanker. Jeg ser dessverre at det er sant. i noen miljøer.

mymlen2010-06-30 23:12
Antall innlegg: 701

Visst er ungdom like forskjellige som andre dyr - men det er vel i tenårene at flokkinstinktet er sterkeste hos disse "dyra"! Det kan være tøft å skille seg for mye ut, og det krever mye integritet.

Men jeg undres: hvordan hadde det sett ut om det var en håndfull halvnakne unge menn som sto og kroppet seg foran kameraet mens de serverte de samme platthetene? Ville de presentert seg selv på samme måte overfor VG og det norske folk, eller ville de sett det penible i situasjonen?
"No brain - no pain" heter det jo...

indolent2010-07-01 07:58
Antall innlegg: 116

foreldre og lærere er sikkert kjempestolte.. fikk meg til å tenke på gulostreklamen til norvegia.... "men, jeg skal bli supermodell......" ;)

Viser siden: 1 2 3
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?