Spillrom
Sjiraffen22
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede22
Mobilspill
Pågående8 845

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Stig_752010-07-22 21:52
Antall innlegg: 218

Følte meg ikke truffet - er ikke på langt nær kommet dithen at jeg har kjøpt veldig mye fancy utstyr. Eller fancy sykkel, for den saks skyld. Og om jeg er middelaldrende kommer vel litt an på øyet som ser... :)

Men jeg foretrekker ofte å sykle i veien fremfor å sykle i sikksakk mellom hunder, barn og andre som bruker gang- og sykkelstien.

slaktern2010-07-22 23:45
Antall innlegg: 19

Sqz, å bli forbikjøringspedagog er noe mopedister blir lært, hvorfor skal det være annerledes for syklister? Selv sykler jeg alltid alene (og for å komme meg fram ikke trimme), men skjønner godt at folk velger å sykle flere i bredden en del steder.

Galois2010-07-22 23:51
Antall innlegg: 86

Bearo, du har feilsitert meg. Dermed kan det se ut som om argumentasjonen din henger sammen. Slik kan vi ikke ha det. Prøv igjen!

søtestian2010-07-22 23:54
Antall innlegg: 128

forleden dag da jeg ruslet ned gaten, ble jeg tatt bakfra av en svensk syklist. Han gav ingen varsling og plutselig, bakfra, kom han.

Sqz2010-07-23 11:57
Antall innlegg: 73

slakteren - jeg har ennå ikke forstått det med å sykle flere i bredden... Kan du være så snill å oppklare dette for undertegnede sykkelsinke? Har nok myyye å se fram til å lære:) Og så er det jo dette med å få muligheten til å se saker fra flere sider. Slikt bør man kanskje unne seg?

Sqz2010-07-23 12:15
Antall innlegg: 73

Ok mysteria - da har jeg to muligheter: titte på mannerumper når jeg kjører bil og spre glede med egen bakdel når jeg sykler:D Dette ser ut til å bli en vinn-vinn-situasjon! Her er det med andre ord bare å ta for seg av gleder hele veien:D

gompedyret2010-07-23 13:13
Antall innlegg: 4381

Siden det er en alt for fin sommerdag til å sitte inne og velformulere seg skal jeg bare slenge inn et par stikkord:

-jeg burde definitivt tatt med et punkt a la "idiotiske bilister" som motvekt til syklistpunktet. Det hadde vært en interessant vri på syklist-debatten som tyter fram hver bidige sommer. Selvkritikk tatt.

-mange gode innlegg her! og mange mindre reflekterte. Syklist-debattene har en tendens til å bringe fram det verste i folk, så jeg hadde i grunnen forventet mer gruff og aggresjon her.

-så vidt jeg vet har selveste Trygg Trafikk anbefalt syklister å sykle flere i bredden, nettopp for å forhindre at uvettige bilister forsøker på uvettige forbikjøringer, som i verste fall presser syklisten ut av veien og inn i gapet på en sulten bjørn som tilfeldigvis står der.

-vips, der stopper jeg.

Alternativet er å begynne å skrive om hvordan mangelen på sykkelkultur i Norge først og fremst gjør norge til et uland når det gjelder å tilrettelegge for denne fantastiske aktiviteten. Et kjapt blikk i gatebildet til en hvilken som helst større europeisk by (gøteborg, amsterdam og københavn, f.eks.) burde gjøre de ansvarlige i Oslo sprutrøde av skam.

Hvor skal egentlig syklister kjøre gjennom det nyanlagte veistykket med tilhørende rundkjøring på Carl Berner? Den usle veiskulderen forbeholdt syklister på ring 2 forsvinner og dukkler opp igjen etter eget forgodtbefinnende. Hvorfor? Hvilke andre trafikantgrupper hadde funnet seg i å bli behandlet slik? Det er sjelden jeg bruker ordet "skandale" på måten det egentlig skal gjøres, men

Oi! Fin sol ute. Morna, Jens.

bearo2010-07-24 00:50
Antall innlegg: 888

Galois: Eg har ikkje sitert deg, og eg har ikkje argumentert. Tosk.

Eg er uansett spent på kva U-lands byar på størrelse med norske byar som slår oss så voldsomt på vegstandard.

mysteria - Ikke medlem lenger2010-07-24 02:41
Antall innlegg: 1124

Bearo: du må gjerne sperre veien for meg.Når som helst.

bearo2010-07-25 01:31
Antall innlegg: 888

Forsiktig med kva du ønsker.

mannmann2010-07-29 12:57
Antall innlegg: 14

Folk som sykler i veien er det værste som finnes. Måtte de gå en snarlig ende i møte.

gompedyret2010-07-29 17:57

mannmann:
For et nusselig innlegg.

Det er bare det at syklister regnes som kjørende og _skal_ dermed befinne seg "i veien". Iallefall så lenge man sykler (og er interessert i å sykle) adskillig fortere enn gangfart og det ikke befinner seg skikkelige sykkelfelt i nærheten.

Har du et problem med det foreslår jeg at du tar kontakt med de som kan gjøre noe med det, nemlig ansvarlige veimyndigheter. Inntil skikkelige sykkefelt eller -filer har kommet på plass må du nok leve med at syklister holder til der det er mest hensiktsmessig.

gompedyret2010-09-03 14:41

En interessant artikkel i sakens anledning: www.dagbladet.no/201.../1 3244150/

jafalch2010-09-03 14:49
Antall innlegg: 35

Som syklist og bilist kan jeg forstå irritasjonen på begge sider. Der er imidlertid ikke til å komme bort fra at menn i alderen 35-55, i BMW eller Audi, kommer til kort også når det gjelder trafikkforståelse.

Stig_752010-09-03 15:54
Antall innlegg: 218

Og jeg registrerer at debatten på Dagbladet.no får frem det verste i folk. Men etter å ha syklet og kjørt både langs små og store landeveier og i Oslo sentrum er det vel bare en ting å si:

Det finnes idioter på sykkel, det finnes idioter til fots og det finnes idioter bak rattet. Forskjellen er bare konsekvensene av handlingene i de forskjellige situasjonene.

De siste dagene har idioter til fots nesten irritert meg like mye som andre idioter - kombinasjonen "jeg trenger ikke bry meg om en syklist og kan gå på rødt lys" og musikk i øret er ikke en bra kombinasjon.

Wordman2010-09-04 00:52
Antall innlegg: 12

Oslo er ikke et trafikalt utstillingsvindu. Dere Oslo-folk er stresset, det er et konstant lemenår. Hvorfor har dere det så travelt?

Torill2010-09-04 01:12
Antall innlegg: 3668

Det verste med sommeren er sykkelbukser! Men å sykle er jo stas....

Duppedingser2010-09-07 16:35
Antall innlegg: 467

Torill, du har rett. Debatten burde ha dreid seg om sykkelbukser...

gompedyret2010-09-07 19:57

Wordman: Når jeg har det ravelt er det gjerne fordi jeg skal rekke et eller annet. Om jeg ikke skal rekke et eller annet, har jeg det ikke travelt.

Kan det hende du forveksler det å sykle eller gå fort med det å være stresset? Det er en vanlig feiltakelse.

Wordman2010-09-07 23:35
Antall innlegg: 12

Kan du gi eksempler på hva du må rekke, og hvorfor det må gå så fort?
Hvis du ikke skal rekke noe så har du gjerne det travelt likevel, er ikke det stress? Eller, det kalles trening.

Viser siden: 1 2 3 4
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?