Spillrom
Sjiraffen | 0 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 0 |
Mobilspill
Pågående | 8 492 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
Glory | 2010-07-28 00:54 | |
![]() | VeldiGlad: Hvem i all verden har innbilt deg at Gud ikke kan erfares og etterprøves? Det å diskutere tro er nettopp slik som dette; et "evighetsprosjekt". Nettopp fordi det er slik at det som hører troen til vil være uforståelig/dårskap for en ikke-troende. Kun Gud selv ved Den Hellige Ånd kan åpenbare sannheten for mennesket. Diskusjon er altså ikke egentlig nyttig alene for å forstå. Mysteria: Hvorfor er det "arrogant og lite "medmenneskelig" å predike slikt."? Det finnes faktisk ikke noe mer ydmykt og medmenneskelig enn nettopp å peke på Gud for enhver som ikke tror! | |
ave - Administrator | 2010-07-28 01:05 | |
![]() | Hmmm, en annen måte å oppleve denne ydmykheten på er at den som ønsker å formidle sin overbevisning har lite respekt overfor den som utsettes for dette "angrepet". For den som ikke har religiøse tilbøyeligheter så er det meningsløst å bli påtvunget andres ekstase for det lyset de tror de har sett.... For å si det sånn, det gir ingen mening i tilværelsen å tolke livet og verden med religiøse briller. | |
VeldiGlad | 2010-07-28 01:12 | |
![]() | Det er noe vi vantro innbiller oss. Ingenting varer evig :) (Se der - to helt ubegripelige begreper i samme ordtak!) Jeg er helt enig i at vi kan diskutere oss grønn på dette uten å nødvendigvis bli verken klokere eller dummere. Foreløpig håper jeg for vår del at den hellige ånd blir hos deg, og heller lar meg være i fred :) | |
wstine - Ikke medlem lenger | 2010-07-28 01:18 | |
![]() | Hvor mange av ordspillerne opplever å bli påtvunget andres religiøsitet i hverdagen? Hvilket forum snakker vi om da? I jobbsammenheng? Fritida? Nøyaktig hvor og når skjer disse påtrengende religiøse "angrepene"? For min del skjer det sjelden/aldri, sett bort fra et par besøk av Jehovas vitner en gang i blant. Men da sier jeg bare pent nei-takk og så ser jeg ikke noe mer til dem på ei god stund. Kan ikke si at jeg tar skade av det, ikke irritererer de meg heller........ Skulle tro jeg bodde langt ute i periferien. Men neida, bor sentralt til. Jeg undres, jeg undres: hva er det jeg går glipp av? Hvorfor er jeg utelatt? Hvorfor er det ingen som vil påtvinge meg sin ekstase?? | |
mysteria - Ikke medlem lenger | 2010-07-28 01:19 | |
![]() | Et medmenneske er et sidestilt/likeverdig individ. Derfor blir det aldeles galt og ganske så arrogant å skulle påstå at "Faktisk er det Gud og den åndelige verden som er den VIRKELIGE "virkeligheten" ;o)" Med et slikt utsagn påstås det at man har rett (uansett) og at alle andre har feil. Tenk om det er den religiøse som tar feil? Hm? Og til den som spør om de kristne lar meg være i fred: nei, det gjør de ikke. Det er stadig noen som presenterer sin metafysiske virkelighet som den eneste rette og dømmer meg til et liv i helvete etter døden. Hørt på makan. _Etter_ døden? Men nå skal jeg ikke si mer. Over og slutt. | |
Glory | 2010-07-28 01:22 | |
![]() | Har dere aldri tenkt at det er ganske utrolig å komme med slike uttalelser ("For å si det sånn, det gir ingen mening i tilværelsen å tolke livet og verden med religiøse briller.")("Foreløpig håper jeg for vår del at den hellige ånd blir hos deg, og heller lar meg være i fred") uten å ha kjent verden med "religiøse" briller eller Den Hellige Ånd selv? Uten sammenligning forøvrig var det sikkert en periode det syntes meningsløst å gå på skolen, også? | |
VeldiGlad | 2010-07-28 01:36 | |
![]() | Uten sammenlikning i det hele tatt. For det første har du ingen anelse om jeg har sett verden med "religiøse" briller. For det andre står jeg så vidt jeg kan skjønne fritt til å uttale meg om hva jeg håper på angående mitt syn på tro. Jeg sier altså at jeg håper å ikke bli religiøs, og er i tillegg så frekk å håpe på dine vegne at du også beholder din tro fordi den virker svært viktig for deg. | |
ave - Administrator | 2010-07-28 01:39 | |
![]() | Hvorfor er det utrolig å si at man ikke kjenner at religiøsitet gir mening? Jeg har kontakt med meg selv, vet hvem jeg er og hva jeg står for her i livet, og trenger ingen krykker for å klare det. For å si det med REMA1000; det enkle er ofte det beste..... | |
mysteria - Ikke medlem lenger | 2010-07-28 01:46 | |
![]() | Det finnes faktisk noen som kan "erte på seg en stein"... Her er det jeg som er steinen og lar meg erte selv om jeg for lenge siden har sagt jeg ikke skal si noe. Makan til selvgod arroganse (fra de religiøse) skal man lete lenge etter. Men nå bør jeg virkelig ikke la meg provosere mer. | |
rbm | 2010-07-28 02:14 | |
![]() | Hm Glory..jeg må nok si at av kjærlighet til meg og fordi at de kjenner meg aksepterer de mitt valg og min vei i livet....akkurat som jeg aksepterer alle andres valg av tro og jeg ville aldri påstå at jeg VET bedre enn noen andre..vi snakker vel om TRO ? | |
BassBjørn | 2010-07-28 03:06 | |
![]() | Jeg blir så hoppende glad for at det finnes "nysgjerrige" mennesker her i livet. Slik som mysteria, som ikke klarer å stoppe sine kommentarer selv om hun blir irritert og vil la være.... Mysteria, dette er IKKE mobbing, men mer en slags beundring over at du tør være deg !!! Og glad for at det finnes mennesker med meninger og mot. Mot til å være seg selv, mot til å mene noe, men ikke minst MOT til å lytte til andre, UTEN å fordømme dem for hva de mener. Uansett hvilken retning meningene måtte gå. | |
BassBjørn | 2010-07-28 03:27 | |
![]() | VeldiGlad. Jeg lurer på hva slags "religiøse briller" du egentlig snakker om. Å ha en levende tro, har vel ingen ting med verken religiøsitet eller briller å gjøre, eller? rbm: Hva er kjærlighet? Hva slags kjærlighet snakker du om når du nevner "kjærlighet til meg..." ??? Og hva er det egentlig Bibelen prater om, når den snakker om Guds kjærlighet til oss? (For så høyt ELSKET Gud verden..... Joh. 3.16) Vi leser stadig om brudd mellom mennesker fordi "kjærligheta tok slutt" mellom dem. Noen som kan forklare meg forskjellen på disse typene kjærlighet? | |
BassBjørn | 2010-07-28 03:32 | |
![]() | Mysteria bruker ord som metafysiske forklaringer..... Litt om dette her: no.wikipedia.org/wik...Me tafysikk | |
USA - Ikke medlem lenger | 2010-07-28 07:44 | |
![]() | Man kan spørre seg. Hvorfor vil de troende påvirke de ikke-troende. Og. Hvorfor vil de ikke-troende påvirke de troende. Et vikig svat her er ofte det samme. Begge parter mener verden vil bli et bedre sted om flere trodde eller motsatt. | |
VeldiGlad | 2010-07-28 16:03 | |
![]() | BassBjørn: Nå var det vel egentlig Glory som først introduserte dette uttrykket "religiøse" briller. Min tolkning av det er hvordan man ser verden på en annen måte når man er religiøs. Det var altså et språklig bilde. Hjalp det? | |
bearo | 2010-07-28 16:52 | |
![]() | Hirrhirr, kongetråd. www.spareroom.co.nz/...te rnet.jpg Kan nokon av hedningane svare på wstine sitt spørsmål? Kvar og når dei vert påpressa andre sin religion slik? | |
bygdaas | 2010-07-28 17:04 | |
![]() | Det var litt for mange tilbakemeldinger på denne tråden til at jeg orker å lese alle og enhver sine innlegg. Jeg velger derfor bare å svare på et av de mange spørsmålene som blir stilt i det første innlegget. Det å tro på Jesus er ikke idiotisk. Det er ingen ting som tyder på at menneskets IQ / EQ har betydning for hva en tror på. Jeg registrerte at Seierherre sier at det er en påfallende sammenheng med at de som er oppvokst i Norge er kristne, de Iran som muslimer og etc.. Men vi blir alle formet av våre foreldre under oppveksten, venner, skole og samfunnet ellers. Det er ikke bare ved reiligion at vi tilknyttes det familien / venner hører til. Det er ved alle aspekter i livet. Det å være kristen er ikke å være ukritisk. Det er et valg som tas, i likhet med det å bestemme seg for å ikke tro. Det handler om å stille spørsmål ved hva kristendommen innebærer, kan det være en mulighet for at det er noen sannhet i det, hva med vitenskapen i møte med kristendommen og etc.... | |
VeldiGlad | 2010-07-28 18:43 | |
![]() | bearo og wstine: Jehovas vitner kan være påtrengende og irriterende nok. Men værre syns jeg det er når press kommer fra de nærmeste. En spesiel del av familien for eksempel. Man kan sikkert finne ganske mange personlige historier om akkurat det. | |
bearo | 2010-07-28 19:16 | |
![]() | Jehovas vitner blir jo brukt som skrekkeksempel i aust og vest. Sjølv har eg aldri møtt nokon som ikkje har respektert at eg ikkje vil snakke med dei. Familie er eit bedre poeng, utan at eg veit noko som helst om det. Men ein kan jo registrere at det er fleire fra kristne familiar som stadfestar eit ukristent livssyn enn omvendt. | |
Cygnus | 2010-07-28 19:35 | |
![]() | Er det egentlig noen som har hørt om ateistisk (evt agnostisk) misjon? (misjonsmark?) men dette er en fantastisk interessant tråd - fenger tydeligvis! | |