Spillrom
Sjiraffen11
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede11
Mobilspill
Pågående8 540

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
JamesO - Ikke medlem lenger2010-10-10 17:21
Antall innlegg: 2649

Sorry folkens, jeg står på mitt. Ordet neger er norsk og har aldri vært rasistisk ment brukt på normal måte, og jeg er temmelig sikker på at jeg har det store flertallet med meg på dette i befolkningen og at jeg har omtrent 100% av befolkningen bak meg av "i eldre generasjon"

Folk som kommer til Norge og bosetter seg her bør sette seg inn i ordenes betydning. Det er helt tåpelig å forandre betydningen av ord viss betydning på forhånd er så innprentet.

JamesO - Ikke medlem lenger2010-10-10 17:22

Rabiaz, det er jo helt tullete at man skal slutte å bruke et ord man har brukt hele livet, med sin bestemte betydning, bare fordi ordet ligner på et ord fra et annet språk der det liknende ordet har en annen betydning. Det er jo helt uakseptabelt og latterlig.

Vintermor79 - Ikke medlem lenger2010-10-10 17:35
Antall innlegg: 18

Jeg synes det er mye lettere å bruke ordet "svart" enn;

Neger. Jeg kaller deg neger fordi jeg ikke anser det som et stygt ord. At du blir såret driter jeg i, jeg brukte dette ordet før du kom til Norge derfor bryr jeg meg ikke om hva du måtte tenke og føle når jeg kaller deg det.

Litt nyskjerrig; JamesO,- hvor i landet bor du? Og hva jobber du med? Og hvordan har mørkhudene reagert på at du kaller dem negre?

JamesO - Ikke medlem lenger2010-10-10 17:45

En kjenning av meg kaller mørkhudede for svartinger også fremfor disse, han er en svært hyggelig person og mener aldri noe vondt med det han sier.

JamesO - Ikke medlem lenger2010-10-10 17:48

Det er trist at folk reagerer negativt bare på ordbruk. Det er jo situasjonen og med hvilken intensjon ordene fremsettes som har betydning.

Rabiaz2010-10-10 17:48
Antall innlegg: 897

Uff....
Profeten Mohammed sa en gang at de som liker å kverrulere, skal man bare si hei til, og deretter gå videre.

Hei James....vi prates :)

Vintermor79 - Ikke medlem lenger2010-10-10 17:54
Antall innlegg: 18

Rabiaz; Slår følge med deg!;-)

Rabiaz2010-10-10 17:58

Takk Vintermor :)
Forresten, navnet ditt gir meg en god følelse...får meg til å glede meg til vintern (Er ikke ofte en får høre det fra meg).

GreteSB2010-10-10 18:01
Antall innlegg: 7777

Lurt sagt, Rabiaz..

tombola2010-10-10 18:07
Antall innlegg: 232

Pent og lurt å kalle en som er uenig for kverulant?

Kirsti2010-10-10 18:09
Antall innlegg: 1946

JamesO, det er mulig du hadde kjempegode karakterer på videregående, men hvis du tror at "neger" er et ord som har oppstått her i landet og bare helt tilfeldig ligner på ord på andre språk, bør du jaggu kreve skolepengene tilbake.

Ordet er kommet til oss gjennom tysk og fransk fra det spanske og portugisiske ordet "negro", som betyr "svart". Og det er ikke bare på norsk ordet har kommet til å endre betydning. Det engelske "negro" var akkurat like stuerent for en del år tilbake som "neger" var her. I dag regnes det som et rasistisk ladet ord, fordi det som andre har har påpekt har konnotasjoner til slavehandel og et menneskesyn som gikk ut på at noen mennesker var mer verdt enn andre. Den samme utviklingen har funnet sted i de fleste andre land som har varianter av dette ordet.

Og alvorlig talt - slutt å ta tall ut av løse luften. Du regner med at du har 100 % av befolkningen bak deg? Basert på dem du kjenner, da? For hvis utgangspunktet er dem jeg kjenner, har du 0 % av befolkningen bak deg. Din virkelighet er ikke målestokk for verden, like lite som min virkelighet er det.

mysteria - Ikke medlem lenger2010-10-10 18:11
Antall innlegg: 1124

*applaus*

Rabiaz2010-10-10 18:15

Flott innlegg, Kirsti!

Tombola, legg merke til at James er ikke bare uenig med meg og de fleste andre, men han fortsetter stadig å påstå ting som ikke har no saklig grunnlag og han nekter å forstå bakgrunnen for ordets forbud, til tross for flere av våre medspillernes forsøk på å forklare han.
Dette er, for meg, typiske tegn på en som liker å kverulere.
Så...om det er pent eller lurt, det vet jeg ikke. Men jeg tror absolutt jeg har klart å definere en stor side ved James.

Rikard23 - Ikke medlem lenger2010-10-10 18:18
Antall innlegg: 115

Nå får du rulle inn her Kirsti! Du kjenner jo meg, så 0 % er nok umulig!

Kirsti2010-10-10 18:26
Antall innlegg: 1946

En svale gjør ingen sommer.

Vattnisse2010-10-10 18:53
Antall innlegg: 83

Hiskorisk brukte jeg neger og det er ikke uvanlig på bygdene i Norge slik jeg kjenner det. Jeg bruker det derimot meget selektivt og i mye mindre grad enn tidligere. Jeg briuker det ikke blandt andre enn de som er trygge på min definisjon av ordet. For meg er det ikke rasistisk eller negativt ment. Jeg respekterer at andre er av en annen opfatning og lar være i størst mulig grad å bruke det.

Rabiaz2010-10-10 18:59

Vattnisse, vi trenger flere med din tankegang og argumenteringsmåte.
Du legger frem genuine fakta, du følger med i tiden, du viser forståelse og du tenker og handler fornuftig.

Alfa932010-10-10 19:08
Antall innlegg: 7771

James, det ER en forholdsvis stor forskjell på hva folk mente med ordet da du vokste opp, og hva folk mener med det i dag.
Jeg, som omgås ungdom daglig, både lyshudede og mørkhudede, er vant til at ordet brukes nedsettende, og at man er veldig forsiktig med å bruke det med mindre man kjenner vedkommende svært godt.

Altså har, som en eller annen har sagt før, konnotasjonen åpenbart endret seg de siste årene. Når ungdom(men jeg omgår) bruker ordet negativt, vil jeg faktisk påstå at det ER ment rasistisk, selv om du hardnakket påstår det motsatte. Og da vil det også bli oppfattet som rasistisk av mottakeren, selv om DU ikke mener det slik.
Og poenget er vel hvordan mottakeren oppfatter det, og neppe hva du mener med det?

vgs-snittet ditt har vel heller ikke noe som helst med saken å gjøre??

wstine - Ikke medlem lenger2010-10-10 19:11
Antall innlegg: 2369

Jo, vgs-snittet er viktig i enhver diskusjon, særlig denne.
Og rankingen! Regner med støtte fra blåbæra.

mymlen2010-10-10 21:06
Antall innlegg: 701

Om ting var sånn eller slik da du (og jeg, for den saks skyld) vokste opp, JamesO, er et dårlig argument for at det må forbli sånn, vel?
Verden er i bevegelse, og som regel går den framover.
For 50-60 år siden averterte folk i avisen: "Hybel til leie. Nordlendinger uønsket" En av de mange tingene som har endra seg til det bedre!
Og jeg vil tro nordlendingene selv var sterke pådrivere for å få endret ordlyden i boligannonsene....

Viser siden: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?