Spillrom
| Sjiraffen | 0 |
| Krokodillen | 1 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 1 |
Mobilspill
| Pågående | 8 841 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| JamesO - Ikke medlem lenger | 2010-11-19 23:13 | |
![]() | En gang i fremtiden vil nok menneskeheten se på dagens religioner som noe historisk som hører fortiden til. Det som på en måte erstatter de tidligere religionene vil være vitenskapen som bekrefter en åndelig eksistens på mange ulike plan der selvfølgelig bevisstheten fungerer uten noen fysisk kropp. Utfra denne nye kunnskapen vil der selvfølgelig springe ut nye religioner, men med helt andre kjennetegn enn de gamle religioner som kristendom, jødedom, islam, hinduisme og buddhisme. | |
| Marten | 2010-11-19 23:47 | |
![]() | Rabiaz: Jeg synes det er ordentlig forfriskende å lese dine innlegg. Det er sjelden "innvandrerdebatter" på nettfora blir balanserte, og som oftest blir det mye unødvendig aggresjon fra begge sider. Du er "alene mot røkla" og klarer på imponerende vis å svare både høflig, informativt og avvæpnende. Dette trenger vi mer av. Tusen takk! | |
| Fiskekroken | 2010-11-20 01:39 | |
![]() | Henger meg på Marten: Takk Rabiaz! For dine lærerike og tålmodige innlegg! | |
| BassBjørn | 2010-11-20 03:44 | |
![]() | VeldiGlad - Hvis du siterer Bibelen, så kan du ikke være så grei å sjekke HVA som står der, og ikke hva du TROR står der? Hvis du ikke skjønner hva jeg sikter til, så sjekk noe du skrev om kvinnen kontra mannen......... :-) | |
| bearo | 2010-11-20 04:16 | |
![]() | Fra Bibelen får ein vertfall at homoseksualitet (til forskjell fra homofili) skal straffast med døden. Det er altså knappast ei særislamsk holdning, særlig dersom det ikkje ein gang stammer fra religionen. Når ein ikkje evner å skille religion og kultur, og heller ikkje evner å sjå religiøs litteratur i lys av si tid, så er kanskje ikkje tråden om religiøs samfunnsinnflytelse den rette å plapre i. | |
| wstine - Ikke medlem lenger | 2010-11-20 10:28 | |
![]() | kan ikke se at noen av innleggene her har vært aggressive, tvert i mot. | |
| Rabiaz | 2010-11-20 11:29 | |
![]() | Tusen takk Marten og Fiskekroken :) Det varmer med slike ord! Bearo, vi kan jo ta vår egen lille klassetur nå. Men da må vi nok følge reglene ;) Er helt enig i at den norske skolegangen er et ganske så ukjent system for mange nye innvandrere. Kommunikasjon kan løse utrolig mange problemer. Jeg husker at begge mine foreldre deltok i et informasjonsmøte rett før leirskolen. Der var både represetantene fra leirskolen, lærere og alle andre foreldre. Dette førte til at foreldrene mine forsto hva dette konkret gikk ut på, og dermed lot meg være med uten å nøle. Det at hovedtema på kveldene var klining og smugdrikking, er en annen sak. Det er vanskelig å hindre ungdommer i å eksperimentere, så da gjelder det kun å vise barna sine den "rette veien", så får de stole på at de tar den rette avgjørelsen. En ekstra kommentar til diskusjonen: Kjønnsdiskriminering skjer den dag idag, selv i norske familier. Noe jeg har bevitnet selv, opptil FLERE ganger. Så dette er nok miljø- og kulturavhengig. Ikke direkte linket til religion. Igjen, sysn det er svært viktig å skille mellom disse to aspektene, kultur og religion. | |
| Sunshiine77 | 2010-11-20 11:31 | |
![]() | Må si meg enig med Marten her...detter var en flott tråd å lese gjennom. Herlig med en balansert diskusjon rundt dette temaet. Veldig bra, Rabiaz :D | |
| Assistenten - Ikke medlem lenger | 2010-11-20 11:47 | |
![]() | Hei Rabiaz: )likte det siste innlegget ditt veldig godt,var også en del av det som jeg prøvde å formidle. Jeg er en fan av Abid Rajas dialogmøter. Man kan mene hva man vil om han,jeg vet at han er omdiskutert, men jeg liker at man kommer sammen for å prøve å forstå hverandre, og kanskje også oppklare en del misforståelser som kommer av at man ikke har nok kunnskap om hverandre, Viktig når man skal leve i samme land. Er litt uenig med deg når det gjelder det skarpe skillet du setter mellom religion og kultur. Begge tingene er godt forankret i hverandre, og det er vanskelig å sette et klart skille når man for eksempel diskuterer kjønn. Når det er sagt,er det heller ikke nødvendig å fokusere bare på Islam. I Norge har vi hatt og har ennå flere religiøse retninger som forskjellsbehandler kvinner og menn. Og det er denne forskjellbehandlingen jeg vil fokusere på,uavhengig av hvilken religion som utøver den. Det var det det første innlegget mitt skulle illustrere. Dette ble for resten en fin tråd: ) | |
| Rabiaz | 2010-11-20 11:55 | |
![]() | Hjertelig takk Sunshine og Assistenten! Jeg føler genuin lykke når noen verdesetter mine ord :) Grunnen til at jeg setter et skarpt skille mellom relg og kultur, er nettopp fordi folk har klart å flette de så godt sammen. Det plager meg. Som en praktiserende muslim og med røtter fra et kulturbetynget land, klarer jeg fint å se hvor grensen går mellom disse to. Det finnes mye ukultur fra det landet jeg opprinnelig stammer fra. Og jeg sysn derfor det er trist at den ukulturen hele tiden blir linket opp mot religionen. Jeg personlig har gått bevisst bort fra mange av de negative sidene av kulturen, men de islamske verdiene prøver jeg å beholde:) | |
| bearo | 2010-11-20 12:05 | |
![]() | Jippi! Eg følger alltid reglane eg. | |
| Assistenten - Ikke medlem lenger | 2010-11-20 12:19 | |
![]() | Dette blir bare bedre og bedre: )Jeg og du er faktisk helt enige...: ) Men jeg mener fremdeles at de kulturelle forskjellene bunner i tolkning av religion; )Gir meg ikke der. Dette gjelder også kristendommen. Kan man si at ditt syn på kulturforskjellene innenfor di religion også er preget av at du er norsk og oppvokst i Norge? Når du avviser forskjeller,som du selv sier er negative, fra dine foreldres opphavsland? Jeg synes det er flott at du beholder islamske verdier,vi lever i et land med religionsfrihet. Det er det landet jeg ønsker å bo i. Det er når de negative sidene,de mer ekstreme fortolkningene blir så tydelige at jeg skulle ønske at jeg hørte en like klar stemme som din. Og pst:jeg tror ikke bearo følger reglene ,men det er bare min magefølelse....; ) | |
| Rabiaz | 2010-11-20 12:33 | |
![]() | Hehe...vel ut ifra bildet til Bearo blir jeg også litt skeptisk, men jeg velger å stole på han ;) Joda, det skal ikke legges skjul på at jeg har blitt farget av den norske kulturen i meget høy grad. Men jeg vet at kulturen i Pakistan, India, Bangladesh osv, slik den er idag, var sånn for flere hundre år sien også. Kvinnediskriminering fantes sted lenge før Islam ble innført i disse landene. Det er vel de tradisjonene som henger igjen den dag idag. Forskjellen er at nå kan Imamene "skylde" på religion, for å få viljen sin. (Som du forstår er jeg sterkt imot de fleste Imamenes tolkning). Hvis vi besøker de største byene i de ovenfornevnte lendene, der utdannelse og likestilling verdsettes, vil vi se selvstendige kvinner i alle mulige slags klær og i alle mulige slags arbeidsstillinger. Problemene forkommer nok hovedsaklig i små isolerte landsbygder, hvor oppfattelsen av utdannelse er unødvendig og kanskje til og med ukjent. De aller fleste innvandrere her i Norge, er opprinnelig fra landsbyer i hjemlandet sitt. Og derfor er det dessverre kun den delen av befolkningen vi får se. Jeg har sterk tro på utdannelse. Og da mener jeg ikke nødvendigvis på et akademisk nivå. Det å bare snakke og lytte til mennesker som er annerledes enn deg selv, gir den utdannelse. Utrolig deilig at vi klarer å diskutere oss frem til enigheter. Er ikke ofte man ser det :) | |
| peren - Ikke medlem lenger | 2010-11-20 13:30 | |
![]() | Helt enig Rabias,det er fint at vi kan diskutere oss fram til enighet,men problemene er med selv utnevnte jesuser og allaher og maktsyke personer | |
| BassBjørn | 2010-11-20 13:48 | |
![]() | Peren, nå finnes det vel strengt tatt bare EN Jesus, EN Allah og så videre.... Maktsyke personer er det nok flere av, dessverre. Men likevel: Det ballesparket der kunne vi kanskje vært foruten, eller? | |
| Rabiaz | 2010-11-20 14:06 | |
![]() | Det er godt jeg ikke har baller. Er enig i at formuleringen til peren kunne ha vært annerledes. Ingen kan bli selvutnevnt helt av seg selv. Hjelper lite hvis jeg utnevner meg selv som Norges nye kronprinsesse hvis Haakon ikke er mannen min... Altså Jesus var Jesus fordi han hadde tilhengere. Allah er Allah fordi muslimene tror på han. Maktsyke personer får makten, fordi folk gir dem makten. Hadde hjulpet lite hvis Hitler hadde utnevnt seg selv som diktator, men ingen hadde hørt på han. Skjønner...?? Ingen er selvutnevnte. | |
| peren - Ikke medlem lenger | 2010-11-20 15:44 | |
![]() | BassBjørn ;hvem mener du jeg retter ballesparket mot? | |
| BassBjørn | 2010-11-20 16:44 | |
![]() | Peren, FEIL problemstilling! HVEM rettet DU egentlig det ballesparket mot? Er det ikke viktigere å få avklart hvem du sikta til, enn å lure på hvem jeg lurte på hvem du sikta til? Det var da DU som kom med det om Jesuser og Allaher og maktsyke personer, var det ikke? | |
| peren - Ikke medlem lenger | 2010-11-20 17:01 | |
![]() | retter sparket mot de som oppfører seg reserve jesuser allaher ,og de er det jaggu mange av | |
| BassBjørn | 2010-11-20 18:05 | |
![]() | og de finner du her inne? | |