Spillrom
Sjiraffen10
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede10
Mobilspill
Pågående8 838

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Jerry1 - Ikke medlem lenger2010-12-15 23:17
Antall innlegg: 710

Synes faktisk det er modig av dere som står frem og forteller at dere ikke tror på paranormale fenomener. Tydelig tegn på at dere ikke tar dere selv så høytidelige. Minner meg på en jeg kjente som skrøt noe uhemmet av hvor dårlig karakter han fikk i et fag ......

seierherren- - Ikke medlem lenger2010-12-16 19:20
Antall innlegg: 168

"Paranormale fenomener" er bare et uttrykk.

Så fort et fenomen er ekte så er det ikke paranormalt lenger. Ferdig med den saken.

Du klarer ikke svare på spørsmålet mitt heller.

skrabbelbabb2010-12-17 06:23
Antall innlegg: 4

Jeg tipper at Jerry1 og JamesO kjøper sko med borrelås....anyhow ...

Den britiske illusjonist/mentalist/hyp notisøren Derren Brown tar et oppgjør med såkalte "medium" i flere av sine programmer. Der demonstrerer han teknikkene som blir brukt, både på selverklærte medium og andre. Søk opp "Derren Brown cold reading" på youtube.

Til alle andre som har skrevet inn i denne tråden. Det er en vesentlig forskjell på "å tro på" kontra "å ikke utelukke" . Å velge en ting å tro på uten noen form for objektiv grunn blir rett og slett for dumt, spesielt når det kommer til eksistensielle spørsmål som dette.

skrabbelbabb2010-12-17 06:30
Antall innlegg: 4

elki:ingen her som har uttalt at virkeligheten bestemmes/begrenses av vår fatteevne. Det som imidlertid er påpekt er hvor tåpelig det er å velge seg noe å tro på når man som du sier selv, ikke har muligheten til verken å erfare eller forstå det man tilfeldigvis velger å tro på.

Magne Suim2010-12-18 07:39
Antall innlegg: 190

Jerry1: Du tar helt feil.

Det har nemlig jegt fått beskjed om via tankekraft fra det usynlige, men allvitende vesenet som svever over oppvaskmaskinen vår og ligner på en krysning mellom vaniljesaus og et nebbdyr.

JamesO - Ikke medlem lenger2010-12-18 18:03
Antall innlegg: 2649

seireherren: Tror nok de fleste, også de som opplever slikt daglig/ofte og som synes det paranormale er normalt, forbinder ordet paranormalt med ting som telepati, klarsyn, åndesyn, healing osv :-)

Men for all del, du kan for min del bare ha din egen definisjon på ordet...

seierherren- - Ikke medlem lenger2010-12-20 13:51

Tror ikke du tar poenget, JamesO.

Det du ramser opp er bare en rekke forskjellige påståtte fenomener. Dersom et eller flere av disse viser seg å være reelle i den grad at de kan manifestere seg i vår fysiske virkellighet, så vil de også ha sin rasjonelle fysiske forklaring. Ergo blir uttrykket "paranormalt" kun et uttrykk.

Du har enda ikke svart på spørsmålet mitt om Jesper.

JamesO - Ikke medlem lenger2010-12-20 19:07
Antall innlegg: 2649

Jesper: Artig historie, men høres svært så usannsynlig ut ja, eller for å si det sånn, kun reelt i fantasiland...

stumpeguri2010-12-20 20:01
Antall innlegg: 366

æ kan ikke tenke mæ at de avdøde syns d er noe særlig artig og reise den lange veien telbake til jorda hver gang en av oss jordboere,holdt på og si i våre mest selvmedlidende øyeblikk skulle føle trang til og snakke med dem....

Jerry1 - Ikke medlem lenger2010-12-21 11:15

Sitat: den lange veien telbake til jorda

stumpeguri , i den neste dimensjon så flytter man seg med tanken og den går mye raskere enn fotonet som har en hastighet på 300.000 km/s., så det er vel neppe avstanden , men det at man kan bli avbrutt i et viktig gjøremål i det hensidige som kan være problematisk om de såkalt levende på jorden skulle kalle på de avdøde . ;-)

Boubou2010-12-22 10:22
Antall innlegg: 1210

Jeg er skeptisk til det meste og de fleste av disse "mediumene" - da spesielt de som tjener godt med penger på evnene sine. Likevel, jeg både tror og vet at det finnes mer enn jeg kan fatte (mye som er bevist - skjønner ikke mye av høyere matematikk og fysikk for eksempel - og sannsynligvis endel som ikke er bevist.

Et meget spennende fagfelt som kalles noetikk er i stor utvikling med b.a. egne universiteter/høyskoler i USA. De har en forskningsmessig tilnærming til fenomener som SKJEL, FORBØNN/POSITIVE VIBRASJONER og mye annet. Dessuten vet vi at det finnes mye innen legevitenskap f.eks som vi ikke kan forklare. Jeg er litt mer der enn med forretningsmenn og kvinner som tjener på andres sorg og elendighet.

MINE døde lever videre "i hjertet mitt" og kan som sådan dukke opp i min bevissthet med "meldinger" like gjerne som med minner. Men jeg er ikke i tvil om at de meldingene er skapt av MEG, på bakgrunn av det den avdøde sto for og ville ha sagt dersom hxn var der.

Forresten; Morsom bok som fikk meg til å revurdere eksistensen til spøkelser: Audrey Niffenegger: "Her Fearful Symmetry".

seierherren- - Ikke medlem lenger2010-12-23 14:18

JamesO: Det samme kan jo jeg si om din Lisa Williams-historie. Og dine motargumenter gjelder like mye for pungrotta Jesper som for henne.

Boubou: Klart det finnes ting vi mennesker ikke har svar på. Men det er ikke det samme som at en forklaring er umulig i seg selv. Menneskets fatteevne og den teknologiske utvikling setter naturligvis sine begrensninger.

Mitt postulat er at alt som er reelt har sin forklaring, uansett om det er utenfor observatørens fatteevne eller ikke.

Sånne som JamesO derimot ville nok forklart et jetfly med magi dersom han hadde levd i middelalderen.

Jerry1 - Ikke medlem lenger2010-12-23 20:45

Seierherren: La oss klargjøre dine sysnpunkter. Hvilke av disse fenomenene mener du eksisterer og oppleves/utføres av enkelte:
A. -Telepati
B.- Klarsyn
C.- Eksistens etter den fysiske kroppens død.

Et klart og enkelt svar er ønskelig om din mening og tro på disse 3 punkter.

seierherren- - Ikke medlem lenger2010-12-23 23:48

Jeg har ikke grunnlag for å kunne uttale meg med sikkerhet om noen av disse fenomenene, Jerry1. Jeg har også til gode å oppleve at noen andre har kunnet vise til et slikt grunnlag, annet enn at de personlig er troende eller det motsatte. Om du sier du har opplevd et slikt fenomen gjør det ikke noen forskjell for min del. Det finnes folk som "har opplevd" å få sitte på med Jesper til månen også.

Her er likevel noen raske tanker:
A. Ikke umulig. Selv om audiell, visuell og taktil kommunikasjon er mest utbredt blant mennesker er det ingen grunn til å påstå at det skulle være umuig å kommunisere direkte via andre metoder. Det er heller ikke umulig at enkelte individer har utviklet alternative former for kommunikasjon mer enn andre.
B. Litt det samme som forrige. Det er ikke umulig at enkelte kan være følsomme for informasjon som ikke er tilgjengelig for alle. Når det er sagt er det teoretisk sett forklarbar informasjon jeg her snakker om. Kommunikasjon med døde eller syn inn i framtida har jeg liten tro på.
C. Dette ser jeg på som meget usannsynlig. All erfaring tilsier at bevisstheten er et produkt av prossesser som foregår i kroppen. Jeg har altså liten tro på en sjel uavhegig av kroppen. Religiøst føleri rokker lite ved dette synet for min egen del. Det jeg synes er interessant er NÅR, HVORDAN og HVORFOR bevissthet oppstår. Her er litt spennende lesning innen temaet: www.scholarpedia.org...sc iousness

Når dette er sagt kan jeg ikke utelukke noe som helst. Men jeg har ikke sett noen informasjon som tyder på at fenomen C har noe for seg. Derimot vil det oppstå en hel rekke absurde, selvmotsigende og paradoksale problemstillinger dersom en skulle gå ut i fra at fenomenet var reelt. Dette umuliggjør naturligvis ikke fenomenet, men det gjør det heller ikke mer sannsynlig i mine øyne.

Jerry1 - Ikke medlem lenger2010-12-23 23:53

Takk for svar.

Jerry1 - Ikke medlem lenger2010-12-24 00:12

Skulle vært interessant å gjort undersøkelser på dette f.eks.

1. Mener du å ha opplevd telepati noen gang og 2. I tilfelle hvor ofte.

Man kan jo bare spekulere på hvordan svarene ville bli.

Har dog lest at ca 3,5% av befolkningen har opplevd ut av kroppen opplevelser der de mener seg adskilt fra fysiske kroppen.

Rikard23 - Ikke medlem lenger2010-12-24 02:42
Antall innlegg: 115

Hyggelig at begge debattanter gjør sitt ytterste for å bevise sin ekstreme mangel på intelligens. Lykke til begge to!

stumpeguri2010-12-24 08:33
Antall innlegg: 366

jerry
d e ingen av oss som vet med sikkerhet korsen noenting fungerer etter døden....alt blir kun spekulasjoner....de døde både vil og bør være i fred....syns æ....

Jerry1 - Ikke medlem lenger2010-12-24 11:30

Synes alle de som bastant fornekter at det er noe mer enn den fysiske verden er utrolig arrogante og barnslige. Man viser jo da bare at man setter seg selv så høyt på strå at man ikke under noen omstendighet kan innbille seg at det skulle eksistere noe annet enn det man selv oppfatter.

Jerry1 - Ikke medlem lenger2010-12-24 11:32

Så er det dette tullet med at de døde vil være i fred. Hvordan kan nå det være så sikkert ? Kanskje mange av de døde synes det er greit og fint at vi tenker på dem på en positiv måte og kanskje av og til tilkaller dem.

Viser siden: 1 2 3 4
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?