Spillrom
Sjiraffen14
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede14
Mobilspill
Pågående8 838

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Bhå2010-12-24 18:23
Antall innlegg: 232

Vet ikke helt om det ble så oppklarende for min del, maranello, men takk for innlegget likevel :-)
Takk til ALLE SAMMEN for tanker og svar på denne tråden.
Jeg vil bare si riktig god jul til alle sammen, uavhengig av hvorfor du feirer jul og hva du tror på.
Jeg har ganske nettopp kommet fra julegudstjeneste, der presten faktisk pekte på at vi feirer fødselen til Jesus-barnet, uavhengig av at det fant sted på tidligere tiders ett-eller-annet-historisk noe. Men det er ved at vi våger å tro på Jesus som vokste opp, tok straffen vår på seg, og så videre. Ved å våge å tro på Ham, skal vi ha evig liv.
Ikke så verst, den julepreika der, synes nå jeg.
Så: Takk til Josef og Maria som rota seg inn på en stall i Betlehem, fødte en gutt midt blandt dyrene i stallen, og oppdaga at det var stor oppstandelse utenfor da noen gjetere nokså forundret ropte: Er det her det har skjedd noe rart? Vi så et sånn rart lys over dette stedet. Har det hendt noe her? Mens verten sikkert forsikret gjeterne om at her har det ikke skjedd noe annet enn en fødsel. En gutt var kommet til verden, med navlestreng og heftige skrik, slik alle barn gjør når de blir født inn i en rar verden uten vann rundt seg hele tida.
RIKTIG GOD JUL, alle dyktige ORDSPILLERE.
KLEM !

mathis2010-12-24 18:27
Antall innlegg: 3

God moral baset på en etisk plattform bør være kjørereglene for alle, uansett livsyn. Forresten, dette fungerer jo som livsyn.

Se på naturen; strukturet kaos. Utviklet gjennom millioner av år med prøving og feiling.

Du skal vite, ikke tro.

Bhå2010-12-24 18:43

matis... om en absolutt skal vite og ikke tro, mener jeg forskerne bare kunne satt seg ned på sine respektive bakender og gjort ingen ting.
Hadde de ikke gått ut fra at de TROR det er slik og slik, ville det mest sannsynligvis ikke vært noe grunnlag for verken forskninga eller "vitenskapen". Vitenskapen utvikler seg den også, nettopp fordi vi ennå ikke har funnet det fulle og hele svaret.
Så jeg sier: Du MÅ tro, selv om du tror du VET!

mathis2010-12-24 18:56
Antall innlegg: 3

Bhå
jeg mener vitenskap starter med hypoteser og deretter teori. Noen vil kalle det tro. Min eventuelle religøsitet er tuftet på hva naturen forteller oss, overleveringer i form av bibelske beretninger er for meg kun historiske skildringer med tvilsomt innhold.

NÅ har jeg drukket formye akevitt, mente ikke å jamme ned forumet med mine personlige betraktninger

god jul, ordspill er moro .

Bhå2010-12-24 19:49

Jeg synes egentlig den her danske forklaringen er flott dekkende for det jeg mener........... Hypotese, slik jeg leser det, har sitt utspring av at de TROR det kan - eller bør - være slik de tenker...
da.wikipedia.org/wik...i/ Hypotese

Bareblåbær - Ikke medlem lenger2010-12-24 23:38
Antall innlegg: 13

Jesus har ingenting med jula å gjøre -eller?
Siden solen "snur" i disse tider er det nokså naturlig å feire Jesu bursdag (om man vil). Han ble sendt til jorden som menneskenes lys - for jøder og hedninger - fra det Høye, altså fra Gud. Han skulle lyse for de som satt i mørket. Gi oss håp, ett nytt liv, helbredelse til ånd sjel og legeme. Når vanskelighetene i livet kommer, har vi noen som bryr seg, Jesus.
Akkurat som sola får mer å mer "makt" for hver dag fremover nå, så vil livet ditt bli lysere, jo mer tid du tilbringer i bønn (samtale) med Jesus/Gud og leser i Nytestamentet i Bibelen. "Bibelen sier så mye rart." Vel, det står :"Bokstaven slår i hjel, men Ånden gjør levende" altså Guds Ånd.

Merry Xmas, fellows.

seierherren- - Ikke medlem lenger2010-12-24 23:48
Antall innlegg: 168

Ja, du må da bare tro på dette, Bareblåbær. Bare ikke krev at andre skal tro det samme som deg.

Jeg feirer jul av helt andre årsaker enn din eller andres religion, det får du bare respektere.

bearo2010-12-25 01:20
Antall innlegg: 888

Nu virke det vel stort sett som det er både forståelse og respekt for ulike syn på saken, men feirar du virkelig at sola snur? Sånn heilt seriøst?

Hildr - Ikke medlem lenger2010-12-25 12:25
Antall innlegg: 47

Er vel omtrent ingen som tror på annet enn budskapet i kristendommen. Vi vet julenissen ikke bor på nordpolen men det er mer sannsynlig enn at gud og himmel skulle eksistere. Vi feirer jol for det er midt i mørketiden. Familie, venner og landsbyer samlet seg og feiret at det gikk mot lysere tider med kjøtt og alkohol. Når disse bibelreligionene spredte seg så de nok helst at vi sluttet med denne festingen, men det gikk ikke så da kuppa de alt sammen med å late som om det var jesu fødsel vi feiret.

potet2010-12-25 12:31
Antall innlegg: 131

Historien om Jesus liv og virke er skrevet og omskrevet mange ganger.
Han levde i en tid da bare et fåtall kunne skrive, så det som ble skrevet var det få som kunne kontrollere riktigheten av.

Om totusen år har kanskje vår egen Åge Samuelsen oppnådd samme status som det Jesus har idag. Hvem vet? Den som lever får se!

Hildr - Ikke medlem lenger2010-12-25 12:55

Vi var overtroiske før bibelreligionene ble funnet på, men det ble værre etter kristningen fant sted. Men munkene var viktige kunnskaps spredere, ikke de "religiøse" som var knyttet direkte til statsmakten. Munkene lærte oss flere måter å lage alkohol, dyrke jord, kom med krydder og medisinsk kunnskap. De fikk oss blant annet til å spise potet, religionen som var her mente at alt under jorda var underjordisk derfor farlig så vi spiste kun planten som vi ble syke av. Mennesket kommer nok aldri til å slutte å tro på guder, til det er vi alt for enkle, men med kunnskap kommer nok flere og flere ta til fornuft. Religioner i dag dør ut og nye kommer. Men hyllest til livet, lyset, gjøre sitt beste og at man koser seg sammen gjør kanskje at mennesket forener seg så vi klare å bosette oss på andre planeter. God Jol og skål!

Hildr - Ikke medlem lenger2010-12-25 13:46

Nordboere nektet faktisk spise potet helt til munkene viste oss at det gikk an å lage sprit av den. Så de hadde på en måte litt rett, lol man kan bli troillat av det som vokser under jorden. Moralen må være, drikk med måte da blir man salig.

Hildr - Ikke medlem lenger2010-12-25 14:46

Var sikkert mange jesus figurer da som nå. Og kulturer som mener at man ikke at man må være snille med hverandre for det er best for alle i lengden, og at å se på livet og mangfoldet som "hellig" er best for alle i lengden. Samt å gjøre sitt beste er det beste for hver enkelt, og alle i lengden. En løve spiser en antilope, men fostrer opp barnet. Vi er programert til å ta vare på livet, og syns noe er vakker mens noe ikke. Underlig og fantastisk som fllotte mennesker og kulturer prøver å formidle med ord gjerning. Også har dette blitt kuppet for å danne hærer, nasjoner, bestemme over andre og slippe å arbeide. Blitt nøyaktig det motsatte, skremmer mennesker med gudefigurer, himmel og hellvette og alskens tøv. Definerer hva livet skal være istedenfor hva det kan være. Så mens det dør tusenvis av arter i Europa bare i året er feks homofili problemet. Vi må være i harmoni med det store altet for at livet skal bestå. Dette enkle budskap er blitt maktmisbruk og visvas om guder og liv etter døden, for at folk er redde for døden og noen vil bestemme over andre. Mange Disney eller Islam eller hva det måtte være vet dette og liker krig, selfølgelig, det er sikkert kjempe arti å ha masse makt og komfort.

Bareblåbær - Ikke medlem lenger2010-12-25 15:40
Antall innlegg: 13

Seierherren-, Klart jeg respekterer at du feirer av andre årsaker.

Men det er jo artig å lese om hva folk legger i dette med jula.
Er overbevist om at mange mener det samme som meg, selv om det kanskje ikke er så mange her på ordspill.

Min Seier-Herre setter jeg min lit til, men ha en God jul, uansett.

Bhå2010-12-25 19:07

Seier-Herre, venn, bror, trøster......
www.youtube.com/watc...M2 kbogwgBM
Fortsatt riktig GOD JUL!

kjase-guri2010-12-25 20:23
Antall innlegg: 5

Jesus lever, og han elsker oss alle! Velsignet god jul til dere alle!

seierherren- - Ikke medlem lenger2010-12-25 20:50
Antall innlegg: 168

Blåbær: Jepp, er nok mange som feirer av religiøse årsaker også. Men færre og færre kan det se ut som. Fint at du respekterer dette.

Bearo: Hva ellers? De fleste feirer jul fordi det er en tradisjon. Denne tradisjonen har utspring i at sola snur.

At noen har bringt relgiøse motiver fra Midt-Østen inn i dette er helt greit for meg, men ikke særlig relevant for min feiring.

USA - Ikke medlem lenger2010-12-25 20:56
Antall innlegg: 1252

Ærlig talt seierherren: Hva er egentlig ditt forhold til bedehusmiljøet på Sørlandet ????

Bhå2010-12-25 21:24

Om seierherren- bor på sørlandet, bor han ikke bare midt i bibel-beltet, men befinner seg midt i beltespenna..... en er nødt til å bli påvirket av sånn. Enten positivt eller negativt.
Det utrolige er at de som krever at folk skal respektere alle andre og spesielt deres livssyn, er de som MINST av alle respekterer f.eks. at folk tror på Jesus.
Hva er galt med at Jesus ble født på den tida her? At sola snur i disse dager, burde være en koselig ting for alle, ikke noe en burde bruke til å spy ut gørr mot de som tror på noe som kanskje ikke du gjør?
De som tror på Jesus ble kalt for Kristne for å sette et skille mot de andre jødene som ikke gjorde det. De ble også forfulgt for nettopp dette, å tro på Jesus, og spre den livsfarlige troa de hadde.
Det ble også stor oppstandelse da troen på Jesus ble delt med andre enn Jødene. Altså oss hedninger.
Jesus ville oss GODT, at når vi tror på ham, skal vi ha evig liv.
Er det rart vi feirer Jesu fødsel? Den gutten skulle forandre en hel verden. Den samme gutten vokste opp. Han ble vel ca. 33 år, om historia ikke lyver. Hele grunnlaget for evigheta er jo snudd totalt rundt med den NÅDEN Jesus viste oss, ved å ta straffa for våre synder på Korset...(beklager, men vi feirer PÅSKE også).

harry2010-12-25 21:34
Antall innlegg: 126

Det er uttalt at hvis dyrkingen av Elvis fortsetter i samme takt, tar det maks 50 år før han har større religiøs betydning enn Jesusen. Men det skal han ha, Jiizes: Han var nok en av de første som skjønte det med PR!
Uansett: Jeg slutter meg til Elvis!

Viser siden: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?