Spillrom
Sjiraffen9
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede9
Mobilspill
Pågående8 635

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
wstine - Ikke medlem lenger2011-08-08 00:57
Antall innlegg: 2369

Du har vel kanskje ikke særlig mange med religiøsbaserte "sære" matvaner i kretsen din heller?

USA - Ikke medlem lenger2011-08-08 01:06
Antall innlegg: 1252

Ja i likhet med ca 90 % av den etnisk norske befolkningen. Og. Tviler på at du har noen selv med religiøse matvaner wstine.

wstine - Ikke medlem lenger2011-08-08 01:13

Allikevel strever du med dem?

bearo2011-08-08 01:17
Antall innlegg: 888

Skulle vore spanande å vite kvi du skiller mellom ein vegeterianers overbevisning og ein muslims overbevisning når du disker opp middag til dine gjestar USA?

wstine - Ikke medlem lenger2011-08-08 01:19

hehe :-). Du skulle ha sett! Den så jeg ikke komme!

Ja, hva har fjordman med muslimer å gjøre?. Du kan spørre du......

USA - Ikke medlem lenger2011-08-08 01:19

Ja w jeg det er strevsomt fordi om jeg treffer på en søt muslimkvinne jeg kunne tenke be med hjem så må jeg også tenke på matserveringen, og det er strevsomt, tror nok du selv w i motsetning til meg kanskje forakter muslimer egentlig, men at du bare prøver gjennom kverulering her på forum å pådytte andre såkalte upopulære meninger og du prøver å påføre deg selv en form for moralsk skinnhellighet, ekkelt er det spør du meg...

USA - Ikke medlem lenger2011-08-08 01:20

jasså bearo, du prøver å joine gjengen med selvpåført moralsk skinnhellighet ?

BeeJay2011-08-08 01:24
Antall innlegg: 968

Denne diskusjonen skal jeg ikke gå inn i , har jeg lovet meg selv.

Bare si at det er da forskjell på muslimer også? Synes det er veldig gruppetenkning ute og går, både i media og på diskusjonsforum. Man skulle såmenn tro at alle muslimer er like, alle etniske nordmenn er like osv. Blant de muslimer jeg har kjent - det skal medgis at det ikke er veldig mange - , er det himmelvid forskjell. Enkelte er ikke religiøse i det hele tatt, men kommer fra land hvor religionen er islam, og er preget av kulturen der. Jeg for min del kommer fra et land hvor kristendommen er statsreligion, men jeg er ikke kristen . Et av mine "muslimske" bekjentskaper sa nettopp det til meg, nokså oppgitt: " Jeg praktiserer ikke islam mer enn du praktiserer kristendommen, vi er like lite religiøse. Men jeg er oppvokst med at man spiser ikke svinekjøtt, f.eks., for meg har det ikke noe med tro å gjøre...., det var bare sånn det var." Osv.

Selv har jeg drukket både te og annet med folk som har så mang slags bakgrunn, iblant har det vært hyggelig, iblant ikke. Men jeg hadde en ung nabo fra Midt-Østen , selskaps-og pratesyk, og heldig for meg: en racer til å lage mat!! Som jeg ble invitert på. Den ble servert med schvære tekopper til! :) Jeg inviterte tilbake. Han respekterte at jeg helst ikke spiste særlig mye kjøtt i det hele tatt, og jeg serverte ikke ham svinekjøtt.
Jeg serverer ikke glutenholdig mat til min venninne som ikke tåler gluten, og heldigvis er det ingen som kjenner meg, som ville finne på å servere meg sild.....

bearo2011-08-08 01:26

Eg trur du skal gi opp håpet om å få Rabiaz på middagsbesøk USA. Den båten (Amerikabåten?) er gått for lengst.

Ellers syns eg du er ufin i innlegget ditt. Men det gir meg også ny undring. Kvifor er det skinnhellig å servere religiøse mat dei kan ete, medan det ikkje er hyklersk å ikkje ville innrette seg etter religiøse sine matønsker når ein etterkjem vegeterianske ønsker?

wstine - Ikke medlem lenger2011-08-08 01:28

jasså USA, du sliter med tanken på å treffe en søt muslimkvinne, for hva i all verden skulle du servere henne??

jo, det må være strevsomt...... Bare tanken, liksom. Men slapp helt av, sjansen for at du kommer i den situasjonen er vel på minussida, ikke sant?

Når sant skal sies, liksom....

Og kanskje jeg forakter muslimer egentlig, tror du. DET er en ekkelt.

USA - Ikke medlem lenger2011-08-08 01:35

Egentlig så tenkte jeg generelt at det er strevsom for folk flest å bruke mye tid på å skaffe spesieltillaget mat til besøkende pga deres religions matpåbud, jeg tenkte egentlig ikke på min egen situasjon, men jeg svarte derutifra.

Du misforstår meg (med vilje?) bearo. Med selvpåført skinnhellighet så mener jeg den innstilling man tar i debatten ikke hva man praktisk gjør i forhold til f.eks. besøkende muslimer.

Generelt mener jeg at religioners påbud som medfører innskrenket og mindre fri positiv livsførsel er en uting, og slikt støtter ikke jeg. Og å svare på flere missforståelser angående mine innlegg har jeg ikke lyst til fordi jeg må legge meg nå og er trøtt ...

wstine - Ikke medlem lenger2011-08-08 01:35

DET er ekkelt (skulle det stå)

bearo2011-08-08 01:40

Du svarer jo aldri på spørsmåla mine USA :(

Men du meiner altså at eg serverer mine muslimske middagsgjestar (dette vakre, mytiske vesen) mat som ikkje er halal? Veit ikkje heilt om eg føler du er i posisjon til å uttale deg så sikkert vedrørande akkurat det.

BeeJay2011-08-08 02:32
Antall innlegg: 968

Enig med USA i siste avsnitt om det generelle. Uansett religion. Ellers så har jeg selv den innstillingen at jeg interesserer meg ikke så mye for hva folk tror på, men hvordan troen påvirker dem som medmennesker og samfunnsborgere. Hva det gjør dem til.
Dermed sier jeg god natt etter å ha blitt banka sønder og sammen i siste spill.

MyRuin2011-08-08 08:36
Antall innlegg: 201

hvorfor er det vanskligere å skaffe mat som muslimer kan spise, enn det en med matallergi kan spise??
Jeg synes nemlig det siste er vanskelig, da jeg har en nevø som ikke kan ha mat med gluten eller melk i...

Emmas2011-08-08 08:40
Antall innlegg: 1671

Har to muslimske familier som venner. Familien fra Iran er muslimer på samme måte som de fleste nordmenn er kristne: Troen er ikke fremtedende, de spiser og drikker det samme som meg, årstidshendelser markeres på samme måte som de gjorde i hjemlandet. Vi diskuterer politikk og daglige hendelser i våre liv. Den andre familien har bakgrunn fra Tyrkia. Bønnetid og faste er en del av deres liv. Jeg avtaler med dem hva jeg skal servere når de er hos meg, hos dem får jeg servert verdens beste mat (halal). Alkohol hører ikke til i denne sammenheng. Helt uproblematisk! Vi diskuterer politikk og hendelser i våre liv.
Men TE er en god fellesnevner! En kopp te er på sin plass når som helst! Et første møte med te er en god start! Lykke til med det til alle som har lyst, men er tilbakeholdne med å prøve!

kuami2011-08-08 16:14
Antall innlegg: 586

Hvis mat er vanskelig, så hold deg til å servere te! Er selv diabetiker og vet hva jeg ikke bør spise/drikke. Fint hvis kjente tar hensyn til det, men ellers sier jeg bare nei takk. Tror ikke muslimer/jøder etc er vanskeligere enn det. Iallefall har jeg hatt muslimer hjemme uten å tenke så mye på det. Men som Emmas sier, de er jo også forskjellige. Så enkelt, så vanskelig. La ikke maten bli til hinder for å bli kjent med folk, uansett. Nå er det Ramadan, så da skal man ikke spise/drikke før solnedgang, da trenger du ikke by på noe! Men du kan jo selv unngå å spise rett opp i ansiktet på dem.

mymlen2011-08-08 18:08
Antall innlegg: 701

Har i et par års tid nå hatt en datter som er vegetarianer, og en som hadde en muslimsk kjæreste. Allikevel var det ikke spesielt vanskelig å lage mat til felles måltider, USA - tro det eller ei.
Det er ingen risiko-sport å utvide horisonten - eller oppskriftsboken -sin.
Derimot: den som står med begge beina på jorda står stille...

USA - Ikke medlem lenger2011-08-08 19:30

skal sare deg sa mer konkret bearo om hva jeg mener, denne gang mere presist.

Jeg mener skinnhellighet er en mulig tilstand i en person uavhengig av handling.

Vegetarianere kontra religiøs kostetterfølgelse. Her har jeg som den kostholdsserverende større respekt for vegetarianerne da de etter egen overbevisning ikke spiser kjøtt pga at de mener drap på dyr skal unngås. Derfor ville jeg nok yte litt ekstra med matlagingen om jeg fikk en vegetarianer på besøk. Når det gjelder religionens innflytelse over ha folk skal spise så er det min oppfatning at man skal bidra til på en positi måte at folk ikke skal la seg influere kostholdsmessig a deres religion.

Ellers setter jeg stor pris på flere som forteller om at muslimer flest etter ha jeg forstår ikke er så nøye med å følge kostholdspåbudene i islam.

Marten2011-08-08 20:01
Antall innlegg: 46

Så akkurat en dokumentar om japanprodusert delfin-kjøtt. Det er mye rart der ute jeg ikke ville spist pga min kulturbakgrunn som nordmann. Katter, hunder, delfiner, slanger.. Amerikanere jeg kjenner nekter å spise reinkjøtt og hvalkjøtt av moralske grunner. Moren min synes det aller meste er skummelt som hun ikke har prøvd før.

Matvanene våre er influert av mye rart - religion, kultur, tradisjon, tilgang på råvarer etc. Grensene er alltid i bevegelse etterhvert som kulturer møtes og utvikler hverandre. Kosher og Halal har vel utspring fra en tid der man så at disse matvarene gjorde folk syke pga manglende oppbevaringsmuligheter. At dette fremdeles lever i dag kan virke litt tullete på oss fra sidelinja. Jeg tenker at i dag er dette like mye en måte å opprettholde og feire sin egen kultur på, på lik linje med at nordmenn som flytter utenlands ofte beholder sine vaner med julaften, bursdagsfeiring og 17. mai-tog. Noen er ivrigere enn andre. Jeg kjenner muslimer som kjøper pølse på narvesen. Jeg kjenner også unger hvor foreldrene sender med eget kjøtt på skolen når det er skolekjøkken.

I bunn og grunn tror jeg dette er et konstruert problem. Om du serverer noe med svinekjøtt i, USA, tipper jeg de fleste muslimer hadde diskret unnlatt å spise eller skjøvet vekk kjøttet. Dette handler vel om å være sivilisert og ha respekt begge veier.

Viser siden: 1 2 3 4 5
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?