Spillrom
Sjiraffen0
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede0
Mobilspill
Pågående8 764

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
wstine - Ikke medlem lenger2011-10-31 23:11
Antall innlegg: 2369

Jmf pause-tråden.

Er Halloweenere god nok forklaring på å pause spillet?

Nei nei nei!

Men spring gjerne ut og gi dem en bingo, om ikke annet.

heidihv2011-11-01 09:06
Antall innlegg: 90

Da vi flyttet til stedet vi nå bor syntes vi det var kjempemorsomt med utkledde monster og delte ut gpdisporsjoner til alle og hver, MEN så fikk jeg øynene opp da min nevø på fire vettskremt sto og gråt og tviholdt i farens buksebein! Fra da av slukket vi utelyset og satte lapp opp med teksten "Beklager, vi feirer ikke Halloween" - ikke alle respekterte det, men i år ble det respektert. :)
MEN i nabolaget var vi flere foreldre som syntes det var vondt at ungene våre skulle komme på skola dagen derpå med "får ikke lov å feire Halloween" når andre forteller om skumle kostymer og all godisen de har spist, SÅ vi feiret "HalloVenn" istedetfor. :)
I siste liten ble det bestemt at vi skulle samle nabolagets unger hjemme hos oss, med fargerike plakater på døra, masse stearinlys i hagen, ballonger, blomster (papp), leirbål (juks) på stuegulvet, masse godis, sang, fortalte hva Halloween er og hvor det kommer fra, hvorfor heller "HalloVenn" og morsomme Pixar-filmer feiret tjue unger kvelden sammen med noen av oss foreldrene i går kveld.
Vi ønsket en feiring uten dødssymbolikken og alt det som er skremmende, vi feirer livet og vennskapet og for oss som familie er det siste dag med snop før julaften. Ungene var kjempefornøyde og foreldrene slappa av i trygg forvissning om at også våre unger fikk en gøyal høstkveld.
Jeg nytta anledninga og malte trynet om til en "Avatar" og koste meg med alle reaksjonene på den ellers så A4-husmora som fikk overraske alle :)

bestemormor2011-11-01 12:08
Antall innlegg: 66

Vi har latt oss sjarmere av en liten søskenføokk fra vegg-i.vegg som bruker kle seg ut og ringe på, selv om vi synes skikken er en uting. "GI meg noe ELLERS SÅ...!!" Hva slags måte er det å hedre våre døde på?? Vel, de små spøkelsenes godteri lå likevel klart i gangen da vi kom hjem etter et ærend ute. På vei over parkeringsplassen møtte vi en stor gjeng med nesten voksne gutter- uten andre kostymer enn de bedritne dumme trynene sine- de var av typen "pule-morradi-ass". "Gi oss noe, helst penger!" sa de. Vi låste oss kjapt inne med lyset av i hele huset resten av kvelden, de små ungenes godteposer går nå i søpla. Vi åpnet ikke når det hverken ringte på eller døndra i døra. DRITTSKIKK!! Julebukk med snag og glede er vår tradisjon, hva skal vi med trusler og ran som minnestund for de vi har mistet? Ikke er vi amerikanske katolikker heller.

bestemormor2011-11-01 12:13

Det skulle være søskenflokk, og snag er naturligvis sang. Got carried away you know! Why do it the Norwegian way when we can adopt american catolic ways and doings combined with pakisatinan gang robbing?

HanneIL2011-11-01 13:49
Antall innlegg: 201

Sommerfugl: Jeg sa ikke at det er noe galt i å holde fast ved egne tradisjoner. Jeg sa at det ene utelukker ikke det andre. Man må kunne tilpasse seg endringene i samfunnet, spesielt nå når de går så fort. Men om man vil ha en polarisering mellom mennesker fra ulike kulturer, så kan man jo sette opp tydelige skiller på hva som er "vårt" og hva som er "deres". I halloweens tilfelle, så er den kanskje innført av handelsstanden som Kirsti sier, men jeg trekker parallellene ganske enkelt over til andre tradisjoner og andre skikker som er fremmede for oss. Og da liker jeg ikke at holdningen er "dette er ikke norsk, så da kan vi ikke befatte oss med det. vårt er bedre, vi må bevare det".

Og bestemormor: hva fanken har pakistansk gjengkriminalitet med dette å gjøre? jeez.

mymlen2011-11-01 18:03
Antall innlegg: 701

Folk i Norge er nå engang mistenksomme mot alt som ikke er hjemmesnekra. Men hva er egentlig en norsk tradisjon? Kommer bare på 17.mai jeg. DEN har vi laga helt på egen hånd med tradisjoner rundt barnetog, hornmusikk, pølser og bløtkake. Ja - også russen da. Kjekk, solid norsk ungdom som følger en lang norsk tradisjon med å drikke seg snydens når noe skal feires. Og gjerne begår en haug med hærverk under feiringen, svir av titusenvis av kroner og ødelegger mai-nettene for oss som prøver å sove....
Mange av de andre "norske" tradisjonene våre er faktisk importert et eller annet sted på veien. Julegrana vår, f.eks. Fra Tyskland. Eller den gavmilde (amerikanske) nissen. Vår norske fjøsnisse er jo en surpomp som lager jubalong og utøver hærverk om ikke han får grøten sin - litt på Halloween-vis faktisk...
Påskelam? Jødisk tradisjon. Lucia? Katolsk skikk litt omarbeidet i Sverige. Fastelavn og karneval? Romersk-katolsk skikk.
...og sånn går nu dagan....

Boubou2011-11-01 18:05
Antall innlegg: 1210

Jeg synes kanskje at det i Norge er litt vel mye gørr og blod - I USA har de vitterlig kostymer som er mer forseggjorte, og ofte ikke like skrekkelige som her.
Men en må bare ta ting for det d er - Halloween i Norge er bloddrypende, og da legger jeg opp til å skremme de som ringer på skkkelig. Igår med svart sminke og litt gull/brun/grønn neglelakk på utvalgte tenner (Chanels høstkolleksjon er super til formålet :-). Det endte opp med at jeg ble skremt likevel - naboen som jobber på en institusjon hadde besøk av en gutt (voksen) med Downs. Da han banket på satte jeg i med hekselatteren i det jeg åpnet - og han fikk et VEELDIG rart uttrykk i ansiktet før han løp bortover gata og hylte...Jeg fikk jo helt panikk - heldigvis kom naboen min ut og ropte "det er bare skuespill" - TIL MEG!!! - og det var det - gutten kom tilbake og fikk godteri og ga meg klem, opptil flere ganger.

Cygnus2011-11-01 18:06
Antall innlegg: 44845

så får vi huske at heller ikke julen er vel norsk! dvs ORDET er det!

lenep2011-11-01 18:15
Antall innlegg: 97

Synes Halloween, hallo venn, hallo! Vin? og Øl eller bøll er artige bidrag alle sammen. Det skjer alt for lite i dette gudsforlatte, langstrakte landet, så jeg omfavner alle initiativ til sosial omgang og moro :)

mymlen2011-11-01 18:19

lenep: Tiltredes!

bestemormor2011-11-01 20:07

Til HanneIL`s spørsmål " Hva har pakistansk gjengrobbing med dette å gjøre";
Prøvd å bo et sted der politiet leter etter kastede våpen i din putekasse inntil stueveggen? Ikke det? Opplevd "Hold-up" mellom parkeringsplassen og døra di? Ikke det? Nei, da er det ikke å vente at du skjønner.. og det burde heller IKKE ha noen med barnas feiring å gjøre, det er jeg helt enig med deg i. Men det har det altså tydeligvis, når en gjeng pakistanske unge voksne menn går rundt i nabolaget under påskudd av "Halloween"- og opptrer truende. regner med at det forblir en skikk her i Oslo, ettersom vi opplevde akkurat det samme i fjor i et annet hjem i nærheten.

HanneIL2011-11-01 21:04
Antall innlegg: 201

bestemormor: så fint at du svarer på spørsmålene du stiller selv. Du vet lite om hvor jeg har bodd eller hve jeg har opplevd. Men boforholdene sine høres uansett ikke så hyggelige ut. Ei heller opplevelsen på halloween. Men jeg er likevel DRITlei av at alt skal etnitiseres. Hvorfor er det relevant at de er pakistanske?

Kirsti2011-11-01 22:04
Antall innlegg: 1946

Vel talt, HanneIL. Det er noe pussig med det – ti lyse gutter er en kameratflokk, ti mørke er en gjeng. Også dersom de bare står på gatehjørnet og prater sammen.

Jeg trodde ellers retningslinjene for rasistiske ytringer i dette forumet var nokså klare.

wstine - Ikke medlem lenger2011-11-01 22:13

når ble "gjeng" negativt ladet?

Kirsti2011-11-01 22:28

Det er ikke alltid negativt ladet, wstine. Poenget mitt var at "gjeng" i mange sammenhenger assosieres med noe organisert. En slik gjeng har en leder, og de har et formål. Det har ikke en kameratflokk.

wstine - Ikke medlem lenger2011-11-01 22:43

skjønner hva du mener, men generalisering - slik du gjør nå, er vel ikke særlig bedre det?

Kirsti2011-11-01 22:54

Kanskje ikke. Jeg synes imidlertid (uten at det er noen unnskyldning for å generalisere selv) at det rasistiske grumset til bestemormor var mer generaliserende. Med mindre hun kan dokumentere at guttene hun snakker om faktisk _er_ en organisert kriminell gjeng, slik hun hevder at de er, eller forklare hvorfor det var nødvendig å understreke at de var pakistanske, selvsagt.

Beklager, jeg bidrar til å avspore tråden fullstendig. Dette har lite med halloween å gjøre. Skjønt jeg har kanskje fått en utkledningsidé til neste år ...

Bhå2011-11-02 03:17
Antall innlegg: 232

Jeg er med stor sannsynlighet en grinebiter i noens øyne.... men våger likevel spørsmålet: Hva i all verden er GALT med foreldre som på død og liv skal kle ungene sine ut slik at de ser ut som smådjevler og demoner? Er det ikke nok ondskap bak de maskene og påkledningene som originalt ofte var brukt som effekter i skrekkfilmer for voksne? Finnes det overhodet ikke etikk og moral nok til å la være? Det lefles med en type ondskap - ja, det er nettopp det det er - som umulig kan være spesielt sunt for ungene, og pakkes inn i "ufarlige" kostymer som ungene må bære enten de vil eller ikke. Er vi blitt så forblindet av "moroa" at vi ikke evner å utgjøre en forskjell? Hvorfor er djevel-ting kult? Jeg tror jeg vet om minst EN som fryder seg over vår naivitet og dumskap!

mymlen2011-11-02 07:49

Eh - djevelen?

terø2011-11-02 08:31
Antall innlegg: 1916

Jeg liker ikke Halloveen - rett og slett. Punktum.

Viser siden: 1 2 3 4 5 6 7
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?