Spillrom
Sjiraffen7
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede7
Mobilspill
Pågående8 702

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
kihe2012-03-01 18:37
Antall innlegg: 60

bearo:
Du bagatelliserer jødeparagrafens betydning, både i tidsrom og i historisk perspektiv. La det være slått fast: Jødeparagrafen er en skamplett i norsk historie, og er en del av den forfølgelsen jødene har vært utsatt for i 2000 år.

At "jøde" ble et skjellsord, er altså ingen tilfeldighet, men en historisk befestet tradisjon.

kihe2012-03-01 18:39

Jødeparagrafen "forsvant" heller ikke av seg selv, men ble fjernet etter hard politisk kamp.

rustung2012-03-01 19:58
Antall innlegg: 48

jeg synes forsåvidt det er stor forskjell på bannskap og skjellsord. Bannskap må være i nærheten av å bryte tabuer for å være effektivt for banneren, men det trenger ikke være noen andre til stede. Jeg kan godt bruke banneord, når jeg er alene, som jeg aldri ville brukt som skjellsord.

GrandPrix2012-03-01 21:54

Skjellsord med bakrunn i rase og etnisitet er da ikke noe nytt: Både trøndere,nordlendinger, mørkhudede, samer - og jøder har erfaringer her.
Skjellsord tilknyttet sex og seksuell legning likeså: Det vet både horer,homofile, transer og kjønnsorganfokuserte skjellsordskomponister.
Kombineres disse, gjerne med bannskap, forsterkes effekten, f.eks: Jævla Trønderhore, et skjellsord som svir (og et skjellsord skal svi!). Hvem vil være både trønder og hore? Og samtidig være jævlig!! En forferdelig livsskjebne...
Hva med ordspillhore? Et vakkert, men lite brukt skjellsord. Kan brukes i slutten av et spill i stedet for eller i tillegg til tfs om spillere av begge kjønn som har hatt en kjappis med brikkemajoren.
Østlandsk furthenhet og puritansk nærtakenhet over god bannskap og frodige skjellsord preger deler av denne tråden.
Med unntak av barn og sårbare ungdomssjeler bør vi normalt sett takle både bannskap og skjellsord på en voksen måte: Å svare med samme mynt!

Glory2012-03-01 22:46
Antall innlegg: 388

Skjellsord er da ikke noe noen burde benytte — uansett? Å sette et stempel på noen, eller å bryte ned kan aldri forsvares. Har man ikke noe godt å si: Hold munn!

bearo2012-03-01 22:48
Antall innlegg: 888

kihe: Med tanke på at eg ikkje har ytra noko som helst om betydninga av jødeparagrafen ser eg ikkje heilt korleis eg skal ha bagatellisert den. Eg har bagatellisert tidslengda den var gjeldande, og peika på at det er lenge sidan den eksisterte.

GrandPrix2012-03-02 11:00

Til Glory: Jeg tar ett av ett av flere tusen relevante eksemper opp av sekken: Besøk Auschwitz eller Birkenau.....
Jeg nekter å holde munn! Og jeg bruker akkurat de skjellsordene som er nødvendig for å beskrive personene, handlingene og ugjerningene til despoter, undertrykkere, terrorister, mordere og mishandlere.
Og takk for at vi har en flora av skjellsord å ta av!

Lillemis2012-03-02 14:29
Antall innlegg: 153

Glimrende epos, kihe - dagens høydare! :-)

Boubou2012-03-02 16:53
Antall innlegg: 1210

Kihe, Bearo og dere andre... Istedet for å krangle om fortiden... har dere NOÈN SOM HELST slags ide om hvorfor JØDE nå dukker opp som et skjellsord? NÅ? I Vestfold? For jeg fatter det ikke.
Hørte Aslak Sira Myhre på p2 her om dagen, snakke om stigmatisering av grupper og hvordan symboler og talemåter snek seg inn og forandret tankesett. Har vanligvis ikke så mye sans for den mannen, men synes det var mye klokt - og skummelt - i det han sa..

Viser siden: 1 2 3
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?