Spillrom
Sjiraffen0
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede0
Mobilspill
Pågående8 354

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
ave - Administrator2012-06-13 12:50
Antall innlegg: 4986

@anbjørg - takk for et godt innlegg som bringer oss mer til realitetene når det gjelder tilfeldighetenes spill :)

anbjørg752012-06-13 13:28
Antall innlegg: 36

.. kom forresten på et par ting til :)
Spiller man mot riktig gode spillere som er kjipe på vokalene, men samtidig gode på å legge ut det ene flotte ordet etter det andre - stappfulle av vanskelige konsonanter, så kjennes muligens eget bortfall av konsonanter enda sterkere - for da er det jo ingen ledige vokaler på "bordet", og man husker disse som uvanlige. Spiller man mot andre som legger flere åpne vokaler, får man lagt ord likevel og man husker ofte ikke disse omgangene så lett, selv om de er akkurat like vokalløse.

Det ligger mye psykologi i opplevelse av tilfeldighet:)
.. men man kan alltids skylde på Brikkemajoren, Skjebnen eller stjernenes posisjoner :)

anbjørg752012-06-13 13:37

.....bortfall av vokaler, naturligvis...

jeykz2012-06-13 13:46
Antall innlegg: 346

Taper mye for tiden..... Skjønner ikke hva som skjer :-(

gompedyret2012-06-13 16:32
Antall innlegg: 4381

Bravo, Anbjørg!

Jeg har skrevet bortimot det samme innlegget (bare mindre elegant) i tilsvarende tråder før, og gadd rett og slett ikke sveive med fingeren rundt det åpenbare på nytt. Men siden det nå allerede er skrevet kan jeg oppsummere i stedet! Det kan jeg nemlig til nød ta meg tid til.

1. Selektiv hukommelse*: Man ser (og husker) det man vil se (og huske).

2. De "uønskede" bokstavene** blir oftere byttet bort eller ikke brukt, derfor vil man særlig mot slutten av spillet oppleve en større konsentrasjon av dem.

3. Jo flinkere og mer gjerrig motstander du har, jo mer problematisk vil disse brikkene oppleves.

Men vent! Nå har jeg fått vann på mølla, så da benytter jeg anledningen til å dra en strofe eller to om tilfeldighetsgreia.

Grunnen til at vi bruker ordet pseudotilfeldighet, eller simulert tilfeldighet, er rett og slett at datamaskinen, full av ordnede rekker av nuller og enere som den er, rett og slett ikke er i stand til å gi oss "ekte" tilfeldighet.

Dagens*** algoritmer for generering av tilfeldighet**** er imidlertid så gode at selv dårlige forsøk til forveksling vil ligne originalen. Bestrider du dette vil jeg påstå at du har urealistiske forventninger til hva tilfeldighet egentlig er og hvordan det vil fremstå i et spill som scrabble.

Obs: Jeg er ingen programmerer, så sådan kompetente ordspillere må gjerne korrigere meg om fremstillingen er upresis.
----

*Det er ingen skam å være offer for dette psykologiske fenomenet. Tvertimot er ethvert menneskes liv og laden fullt av denslags. Enkelte hevder at dette rett og slett er en historisk livsnødvendig egenskap som har gjort oss potensielt mer lojale, mer sosialt tilpasningsdyktige og blablabla.*****

**Disse kalles gjerne kråker. Vokaler og andre "snille" bokstaver kalles kattunger. I enkelte kretser, altså.

***For 25 år siden, DA var imidlertid situasjonen en annen! På datidens teknolgogiske under, commodore 64, fantes det et spill kalt Fotball-ligaen som var skrevet i programmeringsspråket BASIC. I begynnelsen av spillet fikk vi generert spillere med et ferdighetsnivå uttrykt som et tall, en etter en. Denne tallrekken var _alltid_ den samme. So much for datagenererte tilfeldige tallrekker a la BASIC.

****for ikke å snakke om dagens datakraft.

*****Dette temaet kunne lett hatt en egen tråd som kunne blitt Ordspills mest interessante gjennom tidene. Psykologi og observasjoner rundt den menneskelige natur, virkelighetsoppfatning, objektiv kontra subjektiv, denslags. Det er saker, det. For ikke å snakke om******

******Nå ramlet tilogmed jeg av. Har du lest helt ned hit uten å hoppe over noe skal jeg personlig riste handa di på neste scrabbletreff.

Lullen12012-06-13 20:42
Antall innlegg: 38

Dette var jo skikkelig interessant og det stemmer nok det dere skriver, både, anbjørg75 og gompedyret. Det var en tankevekker som jeg setter pris på. Da er egentlig mye klarert. Takk for det og da spiller vi igjen og gir ikke opp, hehe!

Maloh2012-06-13 20:57
Antall innlegg: 136

jeg tar heller et spill til, i stedet for å gruble på dette!

herr_strert2012-06-14 01:33
Antall innlegg: 232

26 bokstaver - Z er heller ikke med som standard. Videre fornuftige synspunkter Anbjørg! :)

anbjørg752012-06-14 06:50

Takk for rettingen- godt jeg ikke hadde startet sansynighetsberegningene :)

Jeg kan jo late som om jeg regnet med de blanke.....

anbjørg752012-06-14 06:54

.. og enda bedre at jeg ikke skal opp i norsk skriftlig .. :
*sannsynlighetsberegning

.. sånn, nå er jeg godt på vei mot medalje i antall foruminnlegg.. :)

USA - Ikke medlem lenger2012-06-14 08:04
Antall innlegg: 1252

Ja selvsagt spille psykologi inn dere, interessante innlegg av gompedyret og anbjørg75.Men dere tar som sagt ikke i betraktning menneskets behov for penger, (les inntekter fra ordspill>) og herved ønsket om å styre ordspilleres brikkeutdeling basert på deres skriftlige innlegg. I så måte vil jo gompedyret og anbjørg i fremtiden få så mange E-er de har behov for for å kunne legge den ene bingoen etter den andre, mens dem som bare vet at brikkemajoren finnes, ja de får JWGHLSS og slike fine bokstavutdelinger , slik at folk tror at deres klager er et uttrykk for paranoia, mens det er en dyp og mørk realitet bak det hele ....

Imdilertid når jeg finner ut ut hvem denne brikkemajoren er in person him self, så skal sende han en råtten banan i posten

gerdmarie2012-06-14 12:22
Antall innlegg: 265

Ja, ett eller annet skjer når jeg passerer 2000 poeng. Hva det er vet jeg ikke, men da kommer tapene som perler på en snor. Av 30 spill har jeg tapt 12 + ett ble avrutt fordi jeg ikke kom inn igjen før jeg hadde startet. Jeg fikk hele tiden melding om at "ordspill svarer ikke", så da så.

steant2012-06-14 13:20
Antall innlegg: 3

Uff gerdmarie, da har du jo bare vunnet 17 av de siste 30 da...

anbjørg752012-06-14 14:09

Det du USA ikke tar i betraktning er at det er ikke TILFELDIG at jeg skriver disse innleggene om tilfeldighet ... ;)

anbjørg752012-06-14 14:20

.. jeg har ikke spilt så mye her (enda.. ) men jeg ser jo at jo høyere ranking jeg får, jo høyere ranking har motspilleren som regel.. Jo bedre motstand, jo oftere tap.....

Vet ikke om det stemmer for deg, gerdmarie:)

Mon tro om jeg har fått sagt mitt om tilfeldighet nå?

USA - Ikke medlem lenger2012-06-14 14:46
Antall innlegg: 1252

Jo det har jeg tatt i betraktning anbjørg75, men det er jo nettopp ikke tilfeldig at du skriver det du skriver fordi du tror det du tror, og det man tror, tror man bare, man vet ikke helt sikkert, og selv det man påstår man vet helt sikkert, ja det er ikke sikkert at dette påståtte sikre er sikkert....

Cygnus2012-06-14 14:46
Antall innlegg: 44845

tiltredes, USA!

anbjørg752012-06-14 14:58

Hvis du har tatt det i betraktning er jeg ikke sikker på om jeg er enig i konklusjonen din i det første innlegget ! :p

Min konklusjon til slutt er:
Ingenting er sikkert - det er iallfall sikkert.

Viser siden: 1 2 3
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?