Spillrom
Sjiraffen | 21 |
Krokodillen | 2 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 23 |
Mobilspill
Pågående | 8 459 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
Krepsefrua | 2024-07-27 08:50 | |
![]() | Aldri hørt det før, men det var originalt! | |
London Rose | 2024-07-27 09:01 | |
![]() | Da skal vi frem til noe som Norge har, men ikke Finland, som England har, men ikke Frankrike. Spania har, men ikke Italia …. Fordelt rundt hele verden, var mange mane flere opp gjennom tidene… | |
Kanarifuglen | 2024-07-27 10:28 | |
![]() | Kongedømme! | |
London Rose | 2024-07-27 12:17 | |
![]() | Ja!!! Den var kanskje litt for lett ;-) Din tur | |
Kanarifuglen | 2024-07-27 14:10 | |
![]() | Ok. her kommer en litt dustete oppgave... Jeg gikk skikkelig på tryne nå i dag. Gjørmete var det, og jeg så ikke ut. Og så presterte jeg å holde høyrehånda knytta, og selvfølgelig skulle denne hånda være øverst på brystet... I det hele tatt! Kneet fikk seg også en skikkelig dunk, og er nå litt stivt i noen dager. MEN; jeg klaga ikke til han som kom løpende å ville hjelpe meg. Han var på en måte "innblanda" i episoden. Men, det var ikke han som gjorde at jeg falt. Så det store spørsmålet er hvorfor jeg falt? | |
Kanarifuglen | 2024-07-27 18:24 | |
![]() | Og hvis ingen gidder å svare på denne litt dustete oppgaven, så skjønner jeg det! Kan ikke grave nå, men en ordentlig oppgave kan jeg forhåpentligvis komme med, Jepp. | |
Kanarifuglen | 2024-07-27 23:32 | |
![]() | Ok. En oppgave: Dette er et veldig spesielt sted. Eksisterte visstnok i Norge før også, men det er lenge siden. Sikkert minst 100 år. Nå er det vel mest i bruk nedover i varmere strøk. Hadde på en måte sin misjon her før i tiden, men synes det er litt makabert. Andre steder blir det faktisk brukt som en for for dekorasjon. Og er da turistmål. Fascinerende og litt makabert. | |
auau | 2024-07-28 14:41 | |
![]() | Gapestokk. Men den forsvant fra Norge lenge før jeg var født - som snart er 100 år siden, gitt. | |
Kanarifuglen | 2024-07-28 20:18 | |
![]() | Vel, noen år igjen til 100 auau. Men det er heftig å bli hundre. Min mormor mangla bare noen måneder på 100. Nei, gapestokk er det ikke. Dette "stedet" er mer lukka. På norsk er navnet veldig spesielt, men forteller konkret hva det er. På latin er navnet mer "hyggelig". | |
auau | 2024-07-30 09:47 | |
![]() | Ha det noe med tidligere tiders straffemetoder å gjøre? | |
Kanarifuglen | 2024-07-30 10:18 | |
![]() | Nei, ingenting med straff. Jeg la dette ordet som Bingo, og visste ikke helt hva det var. De fleste av oss (godt voksne) har nok hørt det. På norsk er ordet delt i 2. På en måte er det et "arbeid" som blir gjort. Kan se for meg at arbeiderne legger første del av ordet inni andre del av ordet... hehe, for å si det litt rart. Men det er noe om legges inni noe. Og på norsk er ordet ikke så "hyggelig" vil jeg si. Ville helst ikke ha jobba med dette. Det var nok mange grunner til at det ble avvikla. Det er en del av utviklinga. | |
Krepsefrua | 2024-07-30 11:18 | |
![]() | Dette var forvirrende Kanarifuglen, er det slik at et menneske blir lagt inn i noe for å utføre en jobb? | |
Kanarifuglen | 2024-07-30 15:19 | |
![]() | Hehe, litt forvirrende ja! Jeg kan lage mer forvirring... Altså for ganske lenge siden så var det visstnok vanlig praksis her i Norge å "samle opp" dette som legges inni et slags hus. Og det måtte samles opp, for plassen det lå skulle brukes på nytt. Godt at vi har slutta med det. Men ennå, heldigvis svært sjelden, så kan man oppleve å måtte samle opp "dette" (som er første del av ordet); da står det som regel i avisa at noe gikk feil; og det er ikke artig. Står ikke da hvor de gjør av "dette". Antar at det blir brent. | |
London Rose | 2024-07-30 17:41 | |
![]() | Utifra din første hint, så er det et sted vi leter etter… Har jeg rett i det? | |
Kanarifuglen | 2024-07-30 19:46 | |
![]() | Jeg skrev "sted". Og "hus". Kan vel si oppbevaringsplass. Dette som da legges inni denne oppbevaringsplassen er ikke noe vi omgir oss med til daglig, kan man si... Vi vet alle hva det er, og for å forvirre enda mer, kanskje, så kan jeg si at dette som legges inni "oppbevaringsplassen"; puh, er en del av alle levende skapninger. | |
Kanarifuglen | 2024-07-30 20:54 | |
![]() | Kanskje med noen få unntak. Men greit å si at det er en del av alle mennesker. | |
Kanarifuglen | 2024-07-30 21:19 | |
![]() | Andre del av ordet begynner på H. Tre bokstaver. Første del begynner på B. 4 bokstaver. | |
Spar - Administrator | 2024-07-30 22:33 | |
![]() | Bårehus? | |
Kanarifuglen | 2024-07-30 23:05 | |
![]() | Nei, men innenfor samme område. Og, som sagt, så er det lenge siden Norge hadde dette. Vi er jo siviliserte blitt... så denne ordningen opphørte for over 100 år siden. Ikke sikker på akkurat når det opphørte, men omkring 100 år siden. Noen andre land har det fremdeles, men da mest i en litt annen form. Og faktisk også som dekorasjoner! Fascinerende og litt grotesk. | |
Krepsefrua | 2024-07-31 11:02 | |
![]() | Beinhus? | |