Spillrom
Sjiraffen13
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede13
Mobilspill
Pågående8 749

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Alfa932009-06-07 15:56
Antall innlegg: 7771

Har menneskene større rett til å leve enn dyr (f.eks. ulv?)
Ulven truer ikke akkurat menneskene så mye at vi er nær utryddelse, det er vel relativt sjelden at ulv dreper mennesker, og mange av de sauene ulven tar, ville sikkert dødd av andre årsaker om vi utryddet ulven. Bonden får erstatning når han mister sauen sin, det ville han neppe fått om ulven var blitt utryddet og sauen døde av drukning istedenfor.

Jeg er enig med en eller annen ovenfor her - utrydd heller bilene, som tross alt dreper mennesker stadig vekk

Alfa932009-06-07 15:58
Antall innlegg: 7771

Hm, Gompen kom meg visst i forkjøpet...

Må legge til at bilene sikkert også dreper massevis av sauer;)

May Lene - Ikke medlem lenger2009-06-07 15:58
Antall innlegg: 614

Men hvorfor får rovdyra skylden for all frykten?

Viss jeg hadde vært ute i skogen, og møtt på en mann, hadde jeg vært redd , for man vet aldri hva slags type man møter på.. Det kan være en pedofil, en voldtektsmann, en seriemorder eller en av jehovas vitner.. Og da er d ikke bare å klatre opp i nærmeste tre man ser.

Møter man derimot på en ulv, vet man hva man har med å gjøre.
Og da er d bare å finne nærmeste tre!

Heller utrydde alle mannfolk fra norsk landjord, i stede for ulven.
Har jo ikke bruk for mannfolka heller.

mysteria - Ikke medlem lenger2009-06-07 16:09
Antall innlegg: 1124

Hm...
May Lene og Alfa er definitivt inne på noe.
Dersom jeg hadde bodd et sted langt ute på landet, hatt små barn og det var rovdyr i skogen, - hadde jeg likevel vært langt mer engstelig for trafikken og menn med skumle hensikter.

JamesO - Ikke medlem lenger2009-06-07 16:18
Antall innlegg: 2649

Seriøsiteten varierer i innleggene.

Virker som om mange lett flyter forbi det at mange mennesker får redusert livskvalitet pga, innførte rovdyr og for mange rovdyr.

Videre mener jeg at en ulvs (eller annet større rovdyrs liv) liv ikke har større verdi enn en saus liv. Og at siden et rovdyr kan gjøre skade på mange sau, mens en sau aldri vil skade et rovdyr, så, om vi vil oppretholde bygdesamfunnene og livskvalitet til folk som faktisk er i nærkontakt med rovdyra hver dag, så sier det seg selv, at da er det rovdyra som må vike.

mysteria, det at du skriver dette, viser for meg at du ikke har brukt tid til å sette deg inn i menneskers følelser.

Ellers ser jeg ikke noe stort poeng i å føre en seriøs debatt da enkelte kommer med uttrykk som:

Heller utrydde alle mannfolk fra norsk landjord, i stede for ulven.
Har jo ikke bruk for mannfolka heller.

og :

Jeg er enig med en eller annen ovenfor her - utrydd heller bilene, som tross alt dreper mennesker stadig vekk

May Lene - Ikke medlem lenger2009-06-07 16:21

Like særiøst som de tåpelige forslagene med å fjerne rovdyra.

JamesO - Ikke medlem lenger2009-06-07 16:27

May Lene. Du snakker om hva som er seriøst, vel... Om det ble holdt folkeavstemning:

A. Utrydd alle norske menn

B: Fjerne alle store rovdyr fra norsk fauna.

Så sier resultatet seg selv:

Stemmeresultat

A: 3 (may lene og to fra feministorganisasjonen Ottar)

B : 3.258.459

Ø N2009-06-07 16:28
Antall innlegg: 725

Det er to ting du kan forklare meg JamesO som jeg ikke vet.

1. Hva brukes sau produsert i Norge til i dag der sauen
har godt på utmarksbeite ?

2. Er det Norsk rovdyrforvaltning som er årsaken til
at rovdyrbestanden i Norge øker ?

JamesO - Ikke medlem lenger2009-06-07 16:31

Sorry ØN, orker ikke. har 5 jobber og mye annet å gjøre.

Ø N2009-06-07 16:52

Det er greit det JamesO for da skal jeg forklare deg det
siden tema ikke var av interesse for deg.

1. Norsk sau på utmarksbeite har ikke vært menneskemat
siden 1986 og vil heller ikke bli det
på overskuelig fremtid.

2. Økningen i Norge av store rovdyr har ingen ting med Norsk rovdyrforvaltning og gjøre da økningen ligger i trekkdyr fra
våre naboland etter hvert som bestanden øker i Europa.

Til slutt så vil jeg anbefale deg at hvis du ønsker debatt på
slike temaer som dette og ikke tåler motargumenter
så er det lurt og ta debatten lukket sammen
med andre sausebønder...... ;(:)>

gompedyret2009-06-07 16:59
Antall innlegg: 4381

Slettet personfokusert innlegg fra May Lene. Kutt ut det der, spis en gulrot i stedet når det koker over.

MyRuin2009-06-07 17:26
Antall innlegg: 201

Virker som om mange lett flyter forbi det at mange mennesker får redusert livskvalitet pga, innførte rovdyr og for mange rovdyr.

Hvem snakker om innførte rovdyr, var det ikke snakk om ulv, djerv, gaupe og bjørn?? Er de innførte?

Og JA til gjeting av sauene!! ypperlig jobb for de arbeidsløse (ev narkomane). Setter folk i arbeid og bevarer rovdyrbestanden!!
Og hvorfor skal egentlig sau ferdes fritt overalt??

JamesO - Ikke medlem lenger2009-06-07 17:34

Kunnskapsnivået i innleggene til ØN og MyRuin må da være en spøk.

baltez - Ikke medlem lenger2009-06-07 17:42
Antall innlegg: 1398

Narkomane gjetere er et meget godt forslag, MyRuin!! Hver ops på høy sauetrafikk i sentrumsnære områder!

gompedyret2009-06-07 17:44

May Lene sa i slettet innlegg:

"det kokte ikke over, jeg bare sa det alle har tenkt på siden lillegullet begynte sine diskusjoner, vet det er himla mange som er enig i meg når jeg sier <snip personkarakteristikk>
Og ettersom jeg ikke spiller noe særlig lengre, og ikke er redd for utestengelse, så tør jeg også si det.
Jeg kan mene det, når han mener ørten hundre ting om meg.
Bare sunn fornuft det."

May Lene: du må gjerne mene akkurat det du vil, men du kan ikke skrive akkurat det du vil. Forøvrig synes jeg det er dårlig gjort av deg å gi spillvertene mer arbeid bare fordi _du_ ikke er redd for sanksjoner akkurat nå.

JamesO: Da burde det være lett å argumentere imot, istedenfor å komme med negative karakteristikker.

May Lene - Ikke medlem lenger2009-06-07 17:47

hjelper jo ikke slette innlegget mitt viss du skal sitere det i ditt eget.. like før du havner på samme nivå som frk JamesO nå

Maisen2009-06-07 18:02
Antall innlegg: 177

Enig med May Lene.

Kan forøvrig ikke se at hun kommer med værre personkarakteristikker end JamesO til tider bedriver. Både i denne tråd og i tråden om hvilke diskussioner vi ønsker her.

gompedyret2009-06-07 18:23

Maisen og May Lene: Dere må gjerne være enige med hverandre, men man kaller fortsatt ikke folk idioter. Jeg kopierte innlegget minus personfokuseringen fordi det innebar en kontekst for det jeg skrev.

Har dere fortsatt innsigelser eller eksempler på andre innlegg som er "verre", vær vennlig å ta det på mail til meg, ikke i denne tråden.

www.ordspill.no/user...sa ges/new/ ----->gompedyret

Maisen2009-06-07 18:46
Antall innlegg: 177

Gompedyret, hvorfor?

Ø N2009-06-07 18:46

Kunnskapsnivået i innleggene til ØN
og MyRuin må da være en spøk.
------------------------- ----------------------

Oki... Hva spøker jeg med da JamesO ?

Viser siden: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Innlogging