Spillrom
Sjiraffen | 2 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 2 |
Mobilspill
Pågående | 8 206 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
roannima | 2010-02-04 01:13 | |
![]() | er DU snill da gompis?? :-) | |
gompedyret | 2010-02-04 01:17 | |
![]() | Næsj. Slem så det holder. Jeg knabber gladelig slikkepinnen fra småbarn om de ikke ser for truende ut. | |
roannima | 2010-02-04 01:22 | |
![]() | hadd e å gjort hadd e likt ta klisset der...... | |
AaseB | 2010-02-04 09:01 | |
![]() | Ærleg talt: Valget mellom å vere snill eller slem, er ikkje et dilemma for ville dyr. Å si at dyr alle dyr egentlig er snille, visar at barne-tv programma dei siste tiåra, er i ferd med å få fatale følger. Eddie Izzard er genial:-D, Gompedyret! Håpar du har sett han som lego-Darth Vader i kantina:-) Anbefalas! | |
rattata70 | 2010-02-04 11:00 | |
![]() | er iallefall glad jeg ikke har den tankerekken til de som mener ulven får bli, altså de som mener dyreplageri er okei! å da det er slutt på å finne leketøyet i skogen ....ja hvor kommer dem da? jeg bare spør......men har sagt det før og sier det igjen kjør ulven til nordmarka dit folk vil ha den, er nok veldig lett for byfolk å si at ulven skal leve da dem vet dem slipper å ha den hengende rundt hushjørnene...... å kan noen svare meg på hvilken nytte har vi av den??????? men pipa får sikkert en annen låt den dagen, det blir slutt på norskt sauekjøtt, elg kjøtt, rådyrkjøtt, og da folk må ut i skogen for å rydde utmarka for den gror fullstendig igjen..... takk for meg! | |
Maisen | 2010-02-04 12:19 | |
![]() | Hvad med at mennesker som ikke er så glad i naturen flytter til byen i stedet for ulven? Dyreplageriet er menneskers ansvar. Hvis jeg havde skaffet mig 200 hunde og sluppet dem løs i skogen med lidt sporadisk tilsyn fordi " det er for dyrt og for vanskeligt" at passe ordentligt på dem, så havde jeg fået problemer med myndighederne. Jeg aner ikke hvorfor det skal være tilladt med andre dyr. | |
Cygnus | 2010-02-04 13:41 | |
![]() | lurer på hvordan vi skal definere 'nytte'! Ja hva slags nytte har vi egentlig av deg, rattata, eller meg - skal vi argumentere ut fra nytte, tror jeg det kunne bli tynt i rekkene her og der! | |
rattata70 | 2010-02-04 13:45 | |
![]() | det første der ....no coment! det er en lov som sier at dyrene skal være i utmark en periode av sommeren! og det er vel en viss forskjell på hund og sau eller???? i sommer fikk de ikke lov å slippe sauen her i distiktet til skogs, de gikk hjemme, hva skjedde ? jo ulven kom hjem til folk.... dette er en debatt som aldri vil ta slutt, men jeg må innrømme det at kommer ulven på tunet mitt......jeg skyter! ;O) | |
rattata70 | 2010-02-04 13:52 | |
![]() | føler meg veldig nyttig jeg da :O) har mange som trenger meg, gjør egentlig noe veldig nyttig hver dag jeg iallefall:O) du må ikke føle deg unyttig cygnus, det er alltids noen som setter pris på deg og det du gjør, å det er nyttig:O) | |
Cygnus | 2010-02-04 14:08 | |
![]() | vel, vel - men hvis det er nyttedefinisjonen, så er det nok alltid noen som setter pris på ulver og elger og alle mulige levende vesener! (også sauer!!!) | |
Sydsklie | 2010-02-04 14:24 | |
![]() | Hva gjør du hvis det kommer en hund inn på tunet ditt rattata70? | |
rattata70 | 2010-02-04 22:21 | |
![]() | var det ikke ulv det var snakk om da??? | |
Stigende | 2010-02-04 22:23 | |
![]() | Det er ikke sånn at bøndene kan velge å ikke la sau og annet bufe gå ute om sommeren. Dyrene har rett til å gå ute, fordi de ikke har godt av å stå på fjøs hele livet. Og her er en inkonsekvens: Minken skal vi slippe ut fordi det er for galt at den skal være innesperret, men sauene, de skal vi låse inn? For det er ikke sånn at det hjelper om de står i gjerde på tunet. Både ulv og bjørn har drept bufe mellom husene til folk, i gjerder. Mange ganger. Det er heller ikke sånn at vi skal utrydde alt vi ikke har nytte av. Vi har lite eller ingen nytte av alt fra hare til måker til rur til hveps. Det er bare det at ulven er til skade for folk, på akkurat samme måte som lus, influensavirus, malariamygg, floghavre, meslingvirus osv. De artene har vi ingen problemer med å utrydde, verken på nasjonal eller global basis. Fordi de er skadelige/plagsomme for mennesker. Forskjellen er bare de store, pene øynene. Ulven i Norge er innavlet, fra dyr ulovlig utsatt fra dyrehager i sverige og streifulv fra russland. Altså er denne utrydningstruede norske ulven nøyaktig samme genmateriale som den svære russiske ulvestammen. Vi kan mao ikke snakke om utrydningstruet art i det hele tatt. At vi nå har ulv i Norge er nøyaktig samme sak som at vi i dag har villsvin i Norge, men villsvin er det altså OK å utrydde i Norge? "Hvad med at mennesker som ikke er så glad i naturen flytter til byen i stedet for ulven? " skrev Maisen. Hva med om nordmenn som er så dømrade glad i ulven flytter sitt legeme fra behagelig trygghet i byene og ut i grisgrenda, sånn at de kan nyte denne ulven? Det KAN tenkes at det er en annen grunn til at bygdefolk flest ikke er så glad i ulven enn at vi er dumme og slemme. Kanskje vi er redde, plaget, bekymret, eller bare vet hva vi snakker om? | |
margra | 2010-02-04 22:56 | |
![]() | www.ulv.no www.sau.no www.elg.no | |
Maisen | 2010-02-05 10:41 | |
![]() | Stigende skrev: "Hvad med at mennesker som ikke er så glad i naturen flytter til byen i stedet for ulven? " skrev Maisen. Hva med om nordmenn som er så dømrade glad i ulven flytter sitt legeme fra behagelig trygghet i byene og ut i grisgrenda, sånn at de kan nyte denne ulven? Jeg er ikke "dømrade" glad i ulven. Jeg er ikke engang specielt glad i naturen. Derfor bor jeg i byen, og synes det er logisk. Så kan naturen få lov til at være natur. For mig er det ren idioti at bosætte sig et sted som gør mig bange, plaget eller bekymret som du skriver. Hvorfor skulle man gøre det? Der har vel heller aldrig været snak om at sau skal holdes inde men at der skal passes godt på de dyr, man har ansvar for. | |
JamesO - Ikke medlem lenger | 2010-02-05 11:00 | |
![]() | Maisen har du lest innlegget mitt der jeg skriver at 350 sauer deler seg opp i 50 ulike flokker over 80 kvadratkilometer kupert terreng, fjell og skog. Maisen jeg tviler sterkt på at du ville greie å passe på et lite lam en gang på fjellet, du ville miste det etter noen timer, og hva med de 349 andre dyra ? Les andres innlegg før du kommer med nye selv. beklageligvis så er det noen slike som deg som ender opp som byråkrater relatert til saunæringen. | |
Maisen | 2010-02-05 11:21 | |
![]() | Aiaiai, der blev jeg nok sat på plads! Jeg tror ikke jeg har sagt at jeg kan passe på noget som helst andet end mig selv, derfor tager jeg heller ikke på mig ansvaret. Det synes jeg er et eksempel til efterfølgelse. Så havde vi sluppet alle disse groteske dyredødsfald. Sådan nogen som mig, altså! | |
JamesO - Ikke medlem lenger | 2010-02-05 11:29 | |
![]() | Men du liker å spise sauekjøtt med smak av fjell, vidde og ville urter, eller er du vegetarianer Maisen ?? :-) | |
Maisen | 2010-02-05 14:22 | |
![]() | Det handler egentlig allermest om etik, JamesO :-D | |
Hantralla | 2010-02-05 16:31 | |
![]() | James O.... Ka er problemet... da er ikkje enten eller - det ER begge deler. Det å være bonde med sauehold er IKKJE en 9 - 16 jobb med beina på bordet og ferie når det passer. Te bondestanden generelt: Passa på so ikkje da kjem folk fra andre plassar utanlands og tek jorda. Det er mange som får te å passa på dyra sine. Og te alle bønder som ikkje kan passa på buskapen: Selg garden og finn dykk noko anna å gjera. Join the army... nok sauer der og. Bonderomantiske dagdrømmere som tror vi trenger et samfunn uten vilt av alle slag og et stort mangfold har tapt før de har begynt... | |