Spillrom
Sjiraffen | 0 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 0 |
Mobilspill
Pågående | 8 492 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
Torill | 2010-05-25 20:45 | |
![]() | Jeg synes det kulturelle og rituelle ved Kristendommen kan være litt stas, og tropper stadig opp i barnedåper, bryllup, begravelser og konfirmasjoner. Det er fine bygninger om ikke annet. Og man deler en opplevelse med andre mennesker. Noe som er litt stas med kirka er at man kan gå dit om man er aldri så mye ateist. Man kan sitte der og høre på musikken og studere bygget og utsmykningen og de frammøtte uten å føle noe som helst samkvem med gud. Man trenger ikke si et eneste ord under bønn og trosbekjennlse og man trenger ikke synge en eneste salme. Man trenger ikke høre etter engang. Det er ingen eksamen å avlegge ved ugangsdøra. | |
Cygnus | 2010-05-25 20:56 | |
![]() | Helt enig, Torill - jeg synes jo det er litt ironisk at mine musikkinteresser er i stor grad kirkemusikk, rekviemer, osv. Og selve kirkene, som jo ofte er kunstverk! Så de er selvsagte sightseeing mål hvor en enn går. men er vel ikke så begeistret for de lutherske ritualene - da er det mer schwung over katolske! Når det gjelder salmer kan jeg jo bare si at jeg synes det er stor stas å synge salmer - iallefall i de land hvor en STÅR og synger - det er virkelig ulogisk å sitte når en skal bruke lungene! | |
Tedh - Ikke medlem lenger | 2010-05-25 21:17 | |
![]() | Og takk for det Cy og Torill. Som jeg påpekte tidligere i tråden, er det noen som beriker seg på guds navn. De fineste tomtene i Norge eies av kirken. Det er storbutikk, og har vært det i århundrer. Så nyt synet av det:)) Jeg er ikke døpt, komf borgelig og ikke døpt min sønn. Han får tenke sjæl, og skulle han se lyset en dag, må han gjerne ta valg ut i fra det. De som oppfatter at Glory, bestemamma, kjelltringen og meg krangler, tar vel grulig feil. Vi ytrer oss om et tema som har fenga menneskene siden tidenes morgen. Dette med ånder, guder osv. Dvs for ca 200 000 år sia på savannen i Etiopia. For det klarer ikke selv du å vri deg unna Glory, at vi stammer fra Afrika alle mann. Det er bevist gjennom DNA. Så menneskeheten er hakket eldre enn det bibelen sier. | |
gompedyret | 2010-05-25 21:23 | |
![]() | Men Glory er jo ikke kristen, så hun trenger ikke forsvare bibelen. ;) | |
bastet | 2010-05-25 21:30 | |
![]() | Jeg synes dette er en veldig interessant tråd, men oppfattet ikke at noen kranglet - vel, kanskje kjelltringen, litt??? - men det er utrolig hvor sterkt religiøse mennesker krever 'respekt' - men ofte ikke gir det!! | |
Tedh - Ikke medlem lenger | 2010-05-25 21:34 | |
![]() | Er vel strengt tatt det, når det er Kristus hun har opplevd så nært:) Tross alt Guds sønn vi snakker om da. Og bibelen, som riktignok er skrevet av enkle mennesker, er jo en fortelling om bla. en som fikk en beskjed fra gud, men Glory kan vel svare på den og det forrige innlegget:)) | |
Nordavind | 2010-05-25 21:54 | |
![]() | personlig er jeg overrasket over at vi er på side 5 og ingen skittkasting har begynt. Noe sarkasme har vel vært observert, men men. På sider jeg modererer dreper jeg religiøse diskusjoner tvert, de utvikler seg ALLTID til drittkastefester (dog det er live chat og snittalderen vil jeg tro er litt mindre). | |
bastet | 2010-05-25 21:55 | |
![]() | Jeg forstår ikke hva det vil si å være kristen hvis en som Glory ikke er det - hun erklærer jo at hun anser Jesus som offerlam, dvs som verdens frelser, og det er vel kristendommen i et nøtteskall (for så har Gud elsket verden, osv). Men som Tedh sier, hun kan sikkert svare på dette selv. | |
Glory | 2010-05-25 22:59 | |
![]() | Det er utrolig trist at det er en slags presedens, Nordavind. At det å snakke om Gud liksom skal være forutbestemt til å ende i "drittkastefester". Dersom noen skulle oppfatte dene tråden som krangling synes jeg det er trist. Jeg ser i likhet med Tedh ikke på det som det. Kristen? Ja, jeg vil absolutt kalle meg kristen! Hvorfor Gompedyret mener noe annet må han står for. Riktignok kjenner jeg til flere som ikke liker å kalle seg kristne på tross av deres tro, nettopp pga negative og feilaktige assosiasjoner, men jeg velger altså ikke å avstå fra den betegnelsen. Jeg er kristen og stolt av det! "Kristen" ble brukt om de første kristne og betyr egentlig "små Kristuser" fordi de lignet på Kristus. En ære, spør du meg :o) Bibelen forsvarer jeg gjerne :o) Og jeg er enig i det Torill sier om kirken, selvom jeg heller ikke ser på den som annet enn en vakker bygning. Selvsagt kan en finne Gud der, også - Han er jo allesteds nærværende. Han er der du kaller på Ham. Men det er de troende som er kirken. Kirken er ikke et dødt bygg - den er satt sammen av levende byggesteiner. For alle som måtte lure: Jeg er barnedøpt og konfirmert, jeg er ikke medl. i statskirken, barna mine er ikke barnedøpt (det er et valg de selv må ta), jeg står helst når jeg synger, jeg har vært gift i 22 år og ser gladelig for meg 22 til (nei, ikke Børre med mopeden, kjell-t-ring). Jeg synes Bestemamma er heldig som har kjent Jesus så lenge. Selv har jeg alltid trodd på Gud, men jeg ble ikke kjent med Ham før jeg var 19. Mannen min var agnostiker før han ble en kristen. Da var vi allerede gift. Å berike seg på Guds navn har vel Jesus ganske klar tale om... | |
Nordavind | 2010-05-25 23:10 | |
![]() | Glory, jeg snakker bare av erfaring som moderator på en av verdens største flash-spill sider. Når tenåringer med fler fra verden rundt begynner å diskutere dette temaet ender det *alltid* med en ban eller ti. Derfor er jeg preemtiv, og sier bare "Nei, dette diskuterer vi ikke." Mulig mange bare er ute etter bråk, men dette kommer fra alle leire (trosretninger). Jeg ønsker personlig diskusjoner rundt dette teamet velkommen, så lenge det er saklig. Sånn som her :) | |
kjell-t-ring - Ikke medlem lenger | 2010-05-25 23:20 | |
![]() | Dette høres da bare hyggelig ut, Glory. Fint at du er lykkelig med ditt livssyn. Men det øyeblikket du gir uttrykk for å kunne å ta hevd på den objektive sannheten er det bare å rulle inn berlinerkransen. Din Gud er ikke mer sann enn mitt Spaghettimonster for oss andre, selv om du opplever det slik selv. Fra nå av kan du jo gjøre det til en regel å legge til prefikset "jeg tror..." foran utsagn av trosmessig karakter når du uttaler deg i offentligheten. Så skal du se at du tråkker på litt færre tær. Eksempel: "Jeg tror selvsagt at en kan finne Gud der, også - Han er jo allesteds nærværende. Jeg tror han er der du kaller på Ham." Ser du? Enkelt. | |
Tedh - Ikke medlem lenger | 2010-05-25 23:23 | |
![]() | Synes du personlig har god orden på dine følelser og tanker om temaet Glory. Men du hopper glatt over mine sp. mål og kommentarer. Hvorfor har ikke Gud og jesus lagt til rette for at mennesker på Papua ny Guinea, Iran, Indre Mongolia, Labradorhalvøya og aztekere i Mexico s jungel fått sjansen til å oppleve det du selv beskriver? Siden du selv er av ekte afrikansk avstamming, m kanskje noe bleket hud, der dine forfedre er beviselig over 100 000 år gamle. Akkurat det synes ikke å være noe bibelen helt har fått med seg. Hva mener du om det? Det er flott du tar avstand fra det de KYNISKE menneskene har gjort opp igjennom årene for å berike seg selv og sine i guds navn, men ser du ikke at det som forkynnes og har gjort at du har sett lyset, er ett resultat av alt dette? Sett at du for hundre år sia vokste opp på valdres vidda med ei mor og 10 geiter, og aldri møtte folk eller gikk på skole. Da har jeg Jævlig vondt for å tru at du hadde sett lyset og blitt en troende. Skulle du bli det, er du prisgitt hva andre sa/sier til deg, og de kan ha motiver som er langt utenfor din fatte evne:) | |
Glory | 2010-05-25 23:59 | |
![]() | Oi, skal se om jeg kan klare å svare på det relativt kortfattet, Tedh... Men først til kjell-t-ring: Enkelt for deg, kanskje, men ikke for meg. Tro i denne sammenheng er ikke det samme som slik vi benytter ordet tro i vaår dagligtale. Som at "Jeg tror det blir fint vær i morgen", eller "Jeg tror bilen var grønn". Tro i denne forstand er full overbevisning, visshet. Det du foreslår blir for meg det samme som å fornekte min tro på et vis. For Gud er like levende, reell og tilstedeværende i mitt liv som min mann og mine barn, mine venner og bekjente. Jeg ville unektelig likt dårlig om min mann uttalte til sin venn "Jeg tror jeg elsker kona mi"! Da ville jeg tolket det til at han på en måte slett ikke var helt sikker på at han gjorde nettopp det. På samme måte klarer ikke jeg å si "Jeg tror at Jesus er Sannheten" på den måten du ønsker. Jeg vet at jeg vet at jeg vet at jeg vet... Du kan like lite få meg til å tvile på Guds eksistens som du kan få meg til å tvile på at jeg har født tre barn. Tedh: Jeg beklager virkelig om du synes jeg hopper over dine spørsmål. Det er ikke bevisst. Bare blir så mye å svare på og skrive etterhvert her. Jeg vet ikke om jeg kan si meg enig i at Bibelen fornekter det du sier om hvor lenge menneskene har eksistert, eller hvor de opprinnelig stammer fra. Dette er sikkert viktige og interessante spørsmål å finne ut av, jeg har bare kanskje ikke lagt så mye vekt på disse i mitt liv så langt. Det er ikke kjernen i det jeg søker å lære om livet, meningen med livet, osv. Men det står vel ikke noe konkret om hvor Adam og Eva ble skapt, eller hvor Paradis befant seg? Hverken at det var i Afrika eller ikke var det? Ja, du kan godt si at jeg kan "takke" mange av de kyniske menneskene for at jeg kan se lyset. Men jeg tror ikke på at alt mennesker gjør er enten bare bra eller håpløst. Gud kan endog vende grusomme ting til noe positivt. Mange av disse "kyniske" menneskene har kanskje også hatt et reellt kall, et riktig og kjærlig utgangspunkt, men på veien falt i menneskelig uforstand, ondhet, maktbegjær, osv, osv. Det betyr ikke dermed at alt bare er ondt. Når det gjelder å legge til rette for at alle skal få oppleve det samme... Jesus ga sine etterfølgere en helt klar befaling før Han forlot denne jorden: Å gå ut i all verden å forkynne evangeliet om Ham. Jorden ble gitt til gave, skapt til menneskene. Vi fikk råderett over den. Og fri vilje. Det er VI mennesker som er kalt til å være Guds redskap, hender, føtter og munn, her på jorden, slik at folk kan få kjenne Ham. Og, ja - vi er utrolig trege! Vi har sporet av på mange måter. Eller vi har latt andre som (du har aldri hørt det før) sier "Hold troen din for deg selv og kom ikke her" ta frimodigheten fra dem, holde dem tilbake og være fornøyd med å ha forsøkt. I Norge har vi vel på mange måter dessverre blitt vaksinert mot "kristendom" på mange måter. Man har tatt det ekte virkestoffet, mikset det med masse menneskelig, religiøst, og ugudelig. Akkurat nok til at folk tror de har fått vite hva troen er, men for lite til at de fikk kjenne og smake den virkelige Gud. Vet ikke om det var særlig godt forklart eller svart, men jeg pleier selv ikke synes noe særlig om kjempelange foruminnlegg, så blir litt selvmotstridende det her ;o) | |
bestemamma - Ikke medlem lenger | 2010-05-26 00:30 | |
![]() | Kjempeinteressant lesning for en 70-åring som har vært troende hele mitt liv - faktisk. Og trivelig at det går an å utveksle tro og tvil og alt derimellom uten å gå varm! Skulle egentlig bare mangle! Har nok mange ganger lurt på litt av hvert i bibelen, men egentlig aldri lurt på om Gud eksisterer selv om tanken streifer når jeg ser elendighet og urettferdighet. Men dere, jeg tror at Jesus er eneste veien til Gud. Og jeg tror at Guds problem er at han har bedt meg være et vitne om hva jeg har sett og hørt... og så har jeg vel ikke vært like tøff til alle tider. Akkurat nå føles det veldig greit at dere kloke hodene sveiper gjennom mine enkle skriverier. Jeg opplever at jeg har funnet noe dere ennå mangler. | |
gompedyret | 2010-05-26 00:42 | |
![]() | Jeg mener da ingenting om ditt livsyn, Glory. Jeg bare så det du skrev: "Nei, jeg er IKKE religiøs. Min tro er IKKE religiøs. Religion er skapt av mennesker og har bestemte former. Min tro er en gave fra Gud (evigheten er lagt ned i alle mennesker), baserer seg på en personlig relasjon med Skaperen, og er ikke noe jeg kan holde for meg selv, Tedh, for da hadde jeg ikke hatt tro! " Det ledet meg til å anta at du hadde et eget åndelig forhold med ditt private overnaturlige vesen som ikke hadde noe med kristendommen å gjøre. Men jeg ser jo nå at det fortsatt er god, gammeldags kristendom. Dermed trekker jeg selvsagt det tilbake. | |
Glory | 2010-05-26 00:43 | |
![]() | Gud gjør ingen religiøs, gompedyret! Det å være en kristen (en Jesu etterfølger) er ikke det samme som å være reliiøs. | |
myst2 - Ikke medlem lenger | 2010-05-26 01:08 | |
![]() | Litt undring: er man ikke religiøs når man følger en religion? Er ikke kristendom en religion? Det å være religiøs, er det ensbetydende med utøvelsen av for eksempel kristne ritualer i kirkesammenheng men ikke Bibellesning? Blir litt forvirret av begrepene har. (religiøs -t 1 som angår religion: religiøse skrifter / religiøs overbevisning / være religiøst interessert 2 troende: han er dypt religiøs) ordnett (religiøs, from, gudfryktig; religions-.) snl.no | |
gompedyret | 2010-05-26 01:09 | |
![]() | Jeg har ikke nevnt ordet "religiøs". Hva er så forskjellen på å være religiøs og på å være kristen? Det skillet du prøver å legge opp til høres unødig komplisert ut. | |
ave - Administrator | 2010-05-26 01:14 | |
![]() | En allmenngyldig definisjon på å være religøs er å være noe som har med religion å gjøre , alternativt; være from, troende, være dypt religiøs. Det er med dere her som med alle andre som bekjenner seg til en religion; en gudstro, at dere faktisk er RELIGIØSE pr def. Mulig at dere har et behov for å forfine deres gudstro med at det er noe bedre enn det som i vanlig dagligtale beskrives som religion. Det skjønner jeg godt all den tid at religioner med sine praktiserende religiøse i både små og store sammenhenger representerer både inhumane, intolerante, bedrevitende holdninger og handlinger som rammer dem som ikke tilhører flertallet. Det er mulig dere ikke har fått det med dere, men religiøse mennesker, organisasjoner, menigheter m.v har en lei tendens til å mene at de vet og tror best. Og siden alle religøse retninger gjør det så blir det nødvendigvis konflikter. Jens Bjørneboe har et fantastisk utsagn i "Frihetens Øyeblikk" som sier at før kristningen av Kongo startet bestod befolkningen av 22 millioner hedninger. Da kristningen av Kongo var ferdig bestod landet av 8 millioner kristne...... En kjempeillustrasjon på hva en "systematisk" religion dreier seg om; makt og kontroll. Altså ikke ulikt det andre politiske, økonomiske organiseringer driver med. Formen er bare tilsynelatende mer "verdig". Så til basic, det handler om å overleve og å gjøre det slik man, eller kanskje de andre rundt en, syns er den beste måten. Jeg kan for eksempel se "lyset" når jeg hører glad barnelatter og kjenner at det er godt å leve og få oppleve det..... | |
Glory | 2010-05-26 01:34 | |
![]() | Tja, jeg tror faktisk religion heller er en styggedom for Gud. Fariseerne var vel religiøse? Religion er skapt av mennesker og begrenser den enkeltes frihet ved å putte gudstroen inn i bestemte former og ritualer. Jesus, derimot - Sannheten - setter folk virkelig fri! Det å være kristen handler om en personlig relasjon - ikke en form. Det handler ikke om noen "forfining" av troen, ave! Men du blir ikke en hest om du går inn i en stall, like lite som du blir en fisk om du kastes i vannet! | |