Spillrom
Sjiraffen | 13 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 13 |
Mobilspill
Pågående | 8 540 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
Bratland | 2010-07-28 12:11 | |
![]() | Statskirken er, fra et politisk ukorrekt ståsted, det eneste som reduserer Islam fra å befeste seg ytterligere i Norge. Felles for de _aller fleste_ muslimer i Norge, er at de kommer fra land der fortolkninger av religion og guds ord brukes til å rettferdiggjøre oppsiktsvekkende politiske og maktorienterte handlinger. Hvorfor skal vi, som - forsiktig sagt - har et samfunn som fungerer, avvikle vårt offisielle religionsståsted? Å ha en offisiell statsreligion er særdeles viktig når mennesker med andre lands ufungerende skikker tar seg til rette. Kall det gjerne en religionspolitisk handling, men den er passiv, og rettferdiggjør ikke urett. www.vg.no/nyheter/in...ti d=587371 ...med fare for å tråkke på sosialdemokratiske tær her inne. | |
Torill | 2010-07-28 12:19 | |
![]() | Det at man kommer fra et land "der fortolkninger av religion og guds ord brukes til å rettferdiggjøre oppsiktsvekkende politiske og maktorienterte handlinger" betyr ikke at man støtter disse handlingene. For manges tilfelle - rett og slett tvert i mot! | |
Bratland | 2010-07-28 12:41 | |
![]() | Det har jeg heller ikke sagt. Men det betyr ikke at vi bør stå med åpne armer og bind foran øynene. | |
darksome | 2010-07-28 12:44 | |
![]() | sitat evanma "jeg mener ikke at kirken skal ha enerett til noe som helst, jeg bare undrer meg over at humanetisk livssy så til forveksling likner på en religion med bestemte ritualer og meninger som man må ha for å få tillhøre - akkurat som en annen hvilken som helst menighet. " jeg kan stille samme spørsmålet ;) hvorfor har kirken så mange seremonier som (etter)ligner gamle hedniske ritualer? og hvilke meninger er det du snakker om? tror du ikke at disse meningene (verdiene) fantes allerede før norge ble et kristent land? | |
evanma | 2010-07-28 22:23 | |
![]() | Hedendom eller kristendom...det er vel religioner begge? | |
seierherren- - Ikke medlem lenger | 2010-07-28 22:24 | |
![]() | Nei. | |
JamesO - Ikke medlem lenger | 2010-07-28 22:30 | |
![]() | Religion er en fellesbetegnelse for ulike trossystemer som søker å svare på menneskers eksistensielle spørsmål. Religionen regner med at det finnes en virkelighet som går utover hva mennesker umiddelbart kan oppfatte med sine fysiske sanser. Religion inkluderer som oftest tro på Gud eller andre overnaturlige vesener. Dette skiller det norske begrepet: «religion» fra det norske begrepet: «livssyn» som ikke nødvendigvis inneholder tro på noe overnaturlig. En ganske dekkende definisjon er derfor: Religion er troen på en overnaturlig makt og/eller et overnaturlig vesen, som en føler seg avhengig av og som fyller en med vissheten om at noen eller noe er hellig. Dette viser seg i bestemte religiøse handlinger, for eksempel bønn, offer, sang, dans, en bestemt livsførsel og moral, myter, dogmer og lære. Mange mennesker regner seg selv som religiøse, fordi de tror på en Gud eller overnaturlige vesener, selv om de ikke er tilknyttet noen spesifikk religion. Forskning på religion kalles for religionsvitenskap. | |
bearo | 2010-07-28 22:42 | |
![]() | Kanskje sigerherren skal lese seg opp på hedenskap? Det er altså ikkje ateisme. | |
Kanutten61 | 2010-07-28 23:02 | |
![]() | Jeg mener at alle trosretninger gjør seg best når de utøves i det private og ikke i fellesskap. Et fellesskap har som hensikt å støtte og utvikle felles ideer, dermed skapes Oss og Dem. Og Vi (Oss) har jo alltid rett, eller? Men felles kultur har utgangspunkt i landets eller området religion og preger våre verdier enten vi vil eller ikke. Apropos de skumle muslimene: de fleste "islamske" land er sekulære og de islamistiske partiene står utenfor regjeringene eller er forbudte. Tror det kun er Iran og Saudi Arabia som ikke er sekulære. Og viss jeg ikke tar feil, er Tunisia det eneste av de sekulære landene som har sluppet islamistene i regjeringen. Og Tunisia blir ansett for å være et moderne land med sterke rettigheter blant annet for enslige mødre.. | |
Scrabla | 2010-07-28 23:22 | |
![]() | Bratand; Jeg tror du tar feil og at det er tvert i mot. Statskirke legitimerer alle religioner som oppdragende og kontrollerende organer. Den legitimerer også nedarvet tro og lydighet fremfor selvstendig og kritisk tenking. Støtter du statskirken, støtter du nok samtidig religioner du ikke liker like godt. | |
seierherren- - Ikke medlem lenger | 2010-07-28 23:43 | |
![]() | Takk, Bearo. Du har rett. Var litt kjapp og tolket det dit hen at evanma siktet til fravær av religion kontra religion. Men det kan selvfølgelig godt være hun tenkte på hedenske religioner her. | |
evanma | 2010-07-29 00:43 | |
![]() | Ja jeg siktet til hedenske religioner. Har ikke norsk som morsmå, så jeg bruker noenganger svenske uttrykk som kanskje blir litt uklare. Prøver hele tide å lære bedre norsk, men når det ikke er stavekontroll blir det av og til feil. Det var i grunn for å lære bedre norsk som jeg en gang begynte å spille ordspill | |
evanma | 2010-07-29 00:43 | |
![]() | *morsmål.... | |
seierherren- - Ikke medlem lenger | 2010-07-29 09:30 | |
![]() | Og poenget ditt er da altså at hedenske religioner og monoteistiske religioner begge er religioner! Wow! | |
evanma | 2010-07-31 00:51 | |
![]() | Jeg ville bare bemøte det darksome skrev om at kirken overtatt hedniske ritualer. Jeg spør jo bare hvorfor humanetikere overtar seromonier enten de stammer fra mono elle polyteistiske? religioner. | |
seierherren- - Ikke medlem lenger | 2010-07-31 00:59 | |
![]() | Seremonier er ikke religiøse i sitt vesen, evanma. De er natrulige bestanddeler i enhver kultur, og har vært viktige for menneskesamfunnene siden tidenes morgen, uansett om det er snakk om panteistiske religioner, monoteistiske religioner eller ateistiske åndsfelleskap. | |
seierherren- - Ikke medlem lenger | 2010-07-31 01:02 | |
![]() | Jeg tør påstå at det neppe finnes en eneste kultur her på jorda som ikke har seremonier for livets viktigste milepæler: fødsel, pubertet, samlivspakt og død. | |
ave - Administrator | 2010-07-31 01:04 | |
![]() | Som om jeg skulle ha sagt det selv! eller, jeg har kanskje nevnt det? ;-) | |
gompedyret | 2010-07-31 01:37 | |
![]() | Evanma: Jeg begynner å tro at du ikke egentlig undrer deg i det hele tatt. Ekte undring for meg ledsages av et genuint ønske om å oppnå ny innsikt og forståelse for spørsmålet. Opptil flere har kommet deg i møte med plausible (synes jeg) forsøk på forklaringer, men alt du har fått ut av det er tydeligvis "mon tro om jeg ikke har irritert noen humanetikere nå". Jeg regner med at du ikke kan mene at kristendommen har noen slags copyright som oppfinner av disse ritualene, så da gjenstår bare at det er _formen_ du undrer deg over. Derav mitt spørsmål tidligere: Hvordan ser du for deg at et humanistisk overgangsrituale burde se ut hvis det ikke skal ligne for mye på kristendommens alternativer? Denne gangen skal jeg ikke foreslå klovner, du skal få bestemme heeeeelt selv. PS: lurt å skrive i forum, det er veldig god norsktrening! | |
evanma | 2010-07-31 01:41 | |
![]() | Det har jeg heller ikke påstått. Jeg har bare spurt hvorfor det er mange seremonier i humanetisk regi i Norge. I Sverige kjenner jeg flere som hverken har giftet seg,hatt navnefest eller konfirmajon og det har gått veldig bra likevel, Selv en borgelig begravelse har jeg vært i som ikke lignet noe særlig på kristen begravelse i det heletatt. Jeg mener det går an å leve uten organiserte ritualer hvis man ikke tror på noen høyere makt. Men ateistisk åndsfellesskap var et nytt begrep for meg. | |