Spillrom
Sjiraffen22
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede22
Mobilspill
Pågående8 845

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
scapegoat - Ikke medlem lenger2010-09-08 00:32
Antall innlegg: 225

Ha ha ha :)
Oslofolk trenger jo ikke rekke noe som helst. Hverken barnehager, avtaler eller jobbmøter. Sånn er det bare.

Tengil2010-09-08 13:46
Antall innlegg: 106

Verste med sommern er hundeiere som lar bikkja springe løs overalt og lar den ture frem akkurat som den vil!

kness - Ikke medlem lenger2010-09-08 16:26
Antall innlegg: 1134

Det verste med sommeren er hundehatere som ser det som sin plikt å forsure hverdagen til alle hundeeiere. De ser gjerne ikke forskjell på jaktbikkjer og skjødehunder, men har et årvåkent blikk for hundebæsj (og skriver jevnlig om sine funn i lokalavisen). De tar ikke fem øre for å skjelle ut vilt fremmede med henvisning til hundeloven, mens de selv snyter på skatten, bryter trafikkreglene, tollbestemmelsene, åndsverksloven osv. osv. med største selvfølgelighet.

Disse selvutnevnte hundelovens håndhevere mener som regel at alle hunder skal tilbringe livet i bånd eller bur, og naturligvis ikke bæsje, bjeffe eller på annet vis oppføre seg som dyr.

gompedyret2010-09-08 23:37
Antall innlegg: 4381

Wordman:

Her er et eksempel på kvikkhet uten stress: Jeg skal rekke en forelesning som begynner 0830. Siden jeg elsker å purke og late meg i senga lengst mulig tar jeg gjerne fem minutter ekstra på øret og kompenserer i stedet ved å bevege meg fortere når jeg er i transportmodus.

Stress? Næh. Det er rett og slett bare raskere bevegelse.

Hadde jeg transportert legemet gjennom spesielt vakre, interessante eller ukjente omgivelser hadde incentivet vært mye større for å tusle langsomt gjennom verden og bedrive den lokale ekvivalensen til å lukte på blomstene.

Det er ikke egentlig sånn at det er _du_som lar deg stresse av at andre beveger seg fort? Det er nok ikke noe unikt tilfelle, i så fall. Byens puls kan virke oppjagende på noen og enhver, spesielt om man ikke er bevisst.

Forresten, enkelte ganger når man beveger seg fort, da ikke bare kalles det trening, men da _er_ det trening. Slikt noe kan være ytterst tilfredstillende og handler i bunn og grunn om det motsatte av stress. Jeg tror dog vi begge er enige i at de beste treningsturene foregår i rurale omgivelser.

Wordman2010-09-09 22:55
Antall innlegg: 12

Takker for ditt utfyllende svar!
Tror jeg gjør som deg, bevege meg så raskt at det kan kalles trening. Først da legger man lokk på følelsen av stress.

Transportmodus i kjøretøy er for det meste negativt stress.

cammie2010-09-10 01:44
Antall innlegg: 189

Enig med deg, Kness :)

gompedyret2010-10-02 03:06

Sykkelartikkel: www.aftenposten.no/n...83 6542.ece

stabur - Ikke medlem lenger2010-10-02 04:43
Antall innlegg: 423

Sagt før, gompen. Og sies igjen: Det er en fornøyelse å lese innleggene dine.

Uten forkleinelse for Kness

Junisol2010-10-02 05:22
Antall innlegg: 146

I forbindelse med at Hamar er selvutnevnt "sykkelby" ble jeg oppringt av en person med spørreskjema for "vegmyndighetene". De var heldige som traff meg for jeg har ca 100 mil denne sykkelsesongen og hadde sterke meninger om hvordan vi vil ha det, vi som sykler mye. Vi vil ha egne sykkelfelt uten fotgjengere som i Danmark, med forkjørsrett!!

Når en sykler mye på de samme vegene rundt Hamar, lærer en seg hvor det går an å bruke sykkelstiene, og hvor en må til pers i vegbanene. Men uansett så blir jeg alltid utsatt for nestenulykker, det er bilistene som må stresse ned og ta hensyn til de myke trafikantene!!! Om de sykler flere i bredden eller ikke, er uvesentlig.

Per M2010-10-02 14:48
Antall innlegg: 125

Er man på veien må en forholde seg til trafikkreglene.

Jeg selv heller forstår ikke syklister som buser frem akkurat som de vil, strekker ut armen som det passer dem - for jeg skal frem - og presser bilistene, hvis bilistene hadde oppført seg slik som syklistene gjør hadde vi hatt en anarki situasjon på veiene og mye farligere veier, noe som vi kanskje hadde før alle reglene kom, noe kanskje syklistene understreker at de vil ha, anarki på veiene eller veiene for seg selv, men det er en grunn til at veinettverket er regulert med regler og en grunn til at vi har veier... Infrastrukturen i Norge er bygget slik at man skal kunne kjøre bilen helt hjem til huset/jobben, og for å transportere varer til butikkene... Det er på gangveiskiltet sykkelen er avbildet...

Jeg mener så lenge man er på veien gjelder trafikk reglene. Rødt lys, vikeplikt ja alt som måtte følge med. Staten burde kanskje satt igang et kurs eller sertifikat for syklister for å kunne få lov til å ferdes i trafikken på en forsvarlig og sikker måte, det gjelder for alle andre som skal ferdes i trafikken med motorkjøretøy. Det krever faktisk et sertifikat for å kunne ferdes i trafikken.
Like mye som jeg er enig i at staten burde bygge ny infrastruktur slik at syklister ferdes trygt i trafikken. Eneste drawback med dette blir at det kommer til å være mange bilister som vil måtte lære å se bakover før de svinger til høyre, hvis Norge får ny infrastruktur vil vi få syklistene på vår høyre side og bak oss, istedet for foran oss, dette vil som jeg nevnte by på nye problemer og kanskje enda fler skadde syklister som flyr over panserene til folk fordi de ikke er vandt med å se bakover etter syklister eller flinke nok til å se i speilet, når vi nå har kontroll over dem og muligheten til å gjøre en sikker forbi kjøring fordi vi har dem foran oss...

Det er like stor angst for mange når de også får en moped foran seg - som ikke klarer mer en 40 - 60 km/t - å kjøre forbi dem, men det er ikke så vanskelig å kjøre forbi noen som det folk skal ha det til. Jeg regner nok med at de fleste som eier en bil tror at bilen er mye større en det den faktisk er. Veien er tross alt 3 meter bred og bilen er kanskje halvparten av dette og litt mer opp til 2 meter, fordi som ikke eier en suv eller en annen type amerikansk bil. Jeg selv har kjørt vogntog og semitrailer og da har man kun 25 cm klaring på hver side, og enda da klarte jeg lett å kjøre forbi en syklist. Det sies at det trengs 1 meter avstand fra syklisten når en kjører forbi, ja mulig det, men mener selv at det er mange som legger over mye mer enn dette, og helt over i motsatt kjøreretning, dette er ikke nødvendig for å kjøre forbi en syklist... Et sårt tema dette her i Norge, og et dilemma likeså, men jeg sier på nytt at å få ny infrastruktur i Norge er ikke risikofritt, da bilistene får enda et nytt kjøremønster å forholde seg til. Jeg ville ikke vært billist da eller syklist...

gompedyret2010-10-03 12:53

Stabur: takk i like måte!

Per M: 25 cm klaring på forbikjøring med semitrailer? Hadde et sånt stunt rammet en syklist jeg kjenner veldig godt hadde du nok fått servert en svær, kjøttfull langfinger som velfortjent belønning. Hva er det som lett kan skje dersom en syklist kommer i klemme mellom en trailer og en asfaltkant som presses nærmere og nærmere?

De bilistene som ikke klarer å forholde seg til at infrastrukturen forandres og forbedres, burde strengt tatt vurdere sin karriere som kjørende i det hele og det store.

Per M2010-10-04 03:03

jeg sa aldri forbikjøring. Det er til vanlig når man kjører stor bil. Hvis du legger deg på linja har du 50! lol

Per M2010-10-04 03:08

Også en annen ting. Jeg snakker ikke om at bilistene ikke forholder seg til infrastruktur, det gjør de alltid, men gjennomsnittsbilisten kjører knapt 1 time hver dag på veien og har kanskje ikke like mye trafikkerfaring som en yrkessjåfør som er ute på veien i 8-10t, så når sykkelveiene kommer, bare vent å se på overskriftene i avisen. Flyvende syklister blir det nye problemet....

Regner med at svaret på spm ditt blir Kebab...

Viser siden: 1 2 3 4
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?