Spillrom
Sjiraffen0
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede0
Mobilspill
Pågående8 492

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Glory2010-07-28 20:58
Antall innlegg: 388

Gode spørsmål trådstarter reiser is sin kommentar. Hva er egentlig kjærlighet?

rbms oppfatning av hva kjærlighet til henne er samfatter åpenbart ikke med min. Er kjærlighet å la din venn være i fred? Eller å si ifra når de begår en feil i livet?

Kan kjærligheten til et annet menneske egentlig ta slutt? Nei, vil jeg si; da var det aldri snakk om kjærlighet i utgangspunktet. Eller kanskje en opplevde ekte kjærlighet, men lot den forsvinne ubemerket mens en hang seg på f.eks. følelser. Kjærligheten er et valg. Den er konstant, kan aldri ta slutt, men du kan jage den eller la være å ta den imot...

Guds kjærlighet -agape - er fullstendig betingelsesløs. Han elsker på tross av, ikke på grunn av. Han er faktisk kjærlighet. Uforanderlig, evig, konstant, bare god...

(VeldiGlad: ave innførte begrepet religiøse briller i tråden -ikke jeg. Troen er ikke en tro om du kun kan "iføre deg" den.)

Cygnus2010-07-28 21:35
Antall innlegg: 44845

Glory - hvordan vet du at troen ikke er en tro dersom en kun kan 'iføre' seg den - du har visst definisjonsmakt for alt?

seierherren- - Ikke medlem lenger2010-07-28 22:23
Antall innlegg: 168

Glory skrev:
"Og til rbm: om du har en venn/et familiemedlem f. eks. som er troende og som ikke "aksepterer ditt valg uten protester!!"; sett i lys av at de kanskje har opplevd noe som er så betydningsfullt for dem (ingenting er større eller har større betydning/verdi i en troendes liv enn nettopp troen) at de ikke kan ønske noe bedre for deg enn å oppleve det samme? Sett at de vet at om du ikke mottar Guds frelse så er du faktisk fortapt og må tilbringe hele evigheten (livet på jorden er en ganske kort affære i forhold) i helvetet? Forstår du virkelig ikke at de av nettopp kjærlighet til deg ikke "aksepterer ditt valg uten protester!!"?"

Da blir mitt spørsmål til deg, Glory:

Er det da også greit å brenne noen på bålet for å gi dem den samme frelsen, hvis man tror det er det som skal til? Og hvis ikke: Hvor går da grensen mellom kurante og ukurante måter å "protestere" på? Hvor påtrengende kan man eller kan man ikke være i sin misjonering?

wstine - Ikke medlem lenger2010-07-28 22:51
Antall innlegg: 2369

Norge/Skandinavia må vel være blant de landene hvor religion nærmest er fraværende i hverdagen, et ikke-tema. Særlig sammenlignet med USA (som er tidligere nevnt i tråden) og katolske land.
Gudene (!) må vite hvor dere treffer alle disse påtrengende predikantene.

Et apropos også til tråden om jobb og syting. Kanskje nettopp fordi nordmenn flest har det svært så godt, gjør sitt til at religion og tro blir overflødig?

Sitat: Det er ikke mye Gud kan få gitt til de mektige. Men mye til de avmektige. Ikke mye Gud kan få gitt de sterke, men til de svake. Ikke til de egenrådige, men til de rådville. Ikke til de selvsikre, men til de usikre. Ikke til de store, men til de små.

Når en har kontroll på det meste, og som Ave - ikke har behov for krykker, blir behovet for en Gud mindre. Tror jeg.

VeldiGlad2010-07-28 23:56
Antall innlegg: 1077

wstine: Det er noen som opplever religionspress fra nærmere hold enn vilt fremmede på gaten. Tror ikke det er så helt uvanlig å føle seg presset av f.eks familie, og dette kan bli et problem.

Glory: Jeg syns det er merkelig at du kan påberope deg å vite hva som er feil for noen andre. Forstår jeg deg rett hvis jeg sier du mener at en person som meg (for å ta et eksempel) som ikke er religiøs gjør en feil i livet, OG du mener det er din plikt å informere meg om dette? Eller er jeg helt på villspor?
(ps. så nå det var ave som innførte uttrykket, beklager - fulgte visst ikke med ;) )

BassBjørn2010-07-29 04:17
Antall innlegg: 55

Seierherren: er alt så ekstremt vridd hos deg, alltid? Noen av argumentene dine blir omtrent som dette: En sytråd kan en sy med, om en ikke bruker det til å drepe noen med.... Teit sammenligning, men likevel....
Ta deg tid til å lese det som står der, ikke bland det med det første som flyr rundt i hodet ditt hele tida.

seierherren- - Ikke medlem lenger2010-07-29 09:37
Antall innlegg: 168

Vridd? Prøv heller å svar på det spørsmålet du, Bassbjørn, så skal vi se hvem som er vridd.

MisterX - Ikke medlem lenger2010-07-29 09:57
Antall innlegg: 39

Herregud- man får lyst til ----- nei jeg gir opp !

Viser siden: 1 2 3 4
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?