Spillrom
Sjiraffen0
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede0
Mobilspill
Pågående8 729

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Hildr - Ikke medlem lenger2011-01-06 15:07
Antall innlegg: 47

En nordlending er ikke en fra Nordland fylke. En nordlending er en fra nord i landet. Er du fra Nordland Troms eller Finnmark er du nordlending.

spurven2011-01-06 15:41
Antall innlegg: 103

Hildr - det er derom det strides - Noen ganger møter en finnmarkinger som blir litt irritert - de er ikke nordlænninger! Mæn - det er godt å være nordlending nå for tiden - sånn var det ikke i de tider hvor hus til leie hadde Bill mrk - ikke nordlenning. Da var vi litt "spedalske". Vi har vel litt lett for å stikke oss frem - for mye mener noen - se bare på ordspill - - -

Hildr - Ikke medlem lenger2011-01-06 16:06

Nordlending betyr fra nord i landet, så får bare de som syns at Finnmark ikke er nord i landet synes det. Det er nok ikke at Nordlendinger har forandret seg så mye at vi blir sett på som stuereine, men at det er kommet hvitløksduftende utlendinger.

HanneIL2011-01-06 16:07
Antall innlegg: 201

Gompis: NÅ så jeg at du hadde stilt meg et spørsmål ;) Jeg er fra så langt nord i Nordland som du kan komme (nesten). Er fra Langøya i Vesterålen. Så vi har nok ganske lik dialekt :)

Byen er vel ikke så verst, I guess. Den skulle bare ligget litt lengre nord. ;) Men akkurat nå har jeg ferskt saltvann i håret og er såre fornøyd. Yeah!

Hildr - Ikke medlem lenger2011-01-06 16:18

Finnmark er litt spesiell da det alltid har vært og er en multikulturell blanding der. Mer enn meget spennende tider i møte der med mineralforekomster, delelinje mer russerne, olje og tog linjer planlagt gjennom Russland så kineserne får malm derfra. Poenget mitt er at jeg som er fra Nordland fylke ser på finnmarkinger som muligens noe mer enn den klassiske tvadpung nordlending. Det kan være en Kven, Russer, Same, etterkommer av straffedømte sørfra, Finne eller blanding. Det at Nordlendinger er så bra er for at vi er polardegoser heile gjengen.

Hildr - Ikke medlem lenger2011-01-06 16:32

Får spillverter betalt? Tipper det er en som tjener penger, og de andre får glansbilder. Mulig det bare er mitt smålige virkelighetsfjerne hode som trenger skifte luft. Er det aftenposten som drifter siden?

HanneIL2011-01-06 18:23
Antall innlegg: 201

Ja, det er Aftenposten som "drifter" siden. Men sånn som jeg har forstått det, så er det en av spillerne, "utlending", som faktisk tjener penger på at vi spiller. Noen sier han er fra Finnmark, andre mener at han faktisk er en vaskekte utlending.

gerdmarie2011-01-06 18:31
Antall innlegg: 265

Hildr - jeg er født og oppvokst i Finnmark, men har bodd både øst og vest i Norge samt i Troms. Nordland er for meg et fylke lengst sør i Nord Norge og innbyggerne der kalles nordlendinger. Folk fra Troms kaller seg tromsværing, mens vi fra Finnmark, kaller oss finnmarkinger. Jeg synes det er helt på sin plass å bli kalt noring jfr søring, men ikke nordlending. Har ingenting til felles med dem. Jeg tror ikke søringer liker å bli kalt for sørlendinger, og sørlendingene vil neppe akseptere at alle folk sørpå blir kalt for sørlendinger. Jeg blir litt støtt på mansjettene når folk, etter at jeg har korrigert mitt opphav fra nordlending til finnmarking, sier: er det så nøye da, alle nordfra er nordlendinger!
Føler at jeg fratas min identitet som det tydeligvis ikke er så nøye med og tillegges en identitet som jeg ikke har noe forhold til.
Forøvrig: Godt nytt år både i nord og sør, øst og vest

gompedyret2011-01-06 20:25
Antall innlegg: 4381

HanneIL: Saltvann i håret! Gisp. er du en av disse omtalte isbadernordlendingene?

Hildr: Ingen spillverter får lønn. Hvorfor tok du det opp her?

GerdMarie: Jeg har alltid tenkt på nordlendinger som folk nordfra, ikke folk fra Nordland. Med Sørnorge synes jeg ikke det ikke samme sak, for det er delt inn i flere landsdeler. De fra sørlandet kaller jeg skånselløst og uten å nøle sørlendinger, men ikke folk fra Østlandet, for de er østledninger.

mysteria - Ikke medlem lenger2011-01-06 20:33
Antall innlegg: 1124

Gompes nyord var fint :)
Det å være østledning virker dog noe forpliktende.
:D

spurven2011-01-06 21:57
Antall innlegg: 103

Ja ja, jeg skjønner at folk her sørfra kaller hele landsdelen (holdt på å si nord for Sinsenkrysset) nordlendinger. fordi - Svært mange aner ikke størrelsen på dette området fra Nordlandsgrensa og ofte blir folk forbauset over at en må helt til Mosjøen (ca) før en er halvveis til toppen. Norge er langt - og mange mener vel helst nordinger når de sier nordlendinger. Vi som er derfra sier vel nordlending - tromsværing og finnmarking - oftest, men kanskje av og til nordlending for å plassere oss på kartet.

AaseB2011-01-06 22:37
Antall innlegg: 8147

Enda ein digresjon frå meg, men er du sterkstrømselektriker, Mysteria?:-)

mysteria - Ikke medlem lenger2011-01-06 23:11

Neida, Aase, men var ikke "østledning" et bra ord med fine assosiasjoner?

mysteria - Ikke medlem lenger2011-01-06 23:12

Neida, Aase, men var ikke "østledning" et bra ord med fine assosiasjoner?

mysteria - Ikke medlem lenger2011-01-06 23:13

Ah ...
Kanskje du er inne på noe, AaseB. Dobbelpostingene skyldes kanskje ekstra sterke elektriske strømninger?

Kirsti2011-01-06 23:38
Antall innlegg: 1946

Når det gjelder ordet "nordlending": Uansett hvordan man vrir og vender på det, og uansett om man liker det eller ikke, har det faktisk TO betydninger i alle ordbøker som definerer det - 1) person fra Nordland og 2) person fra Nord-Norge. Så det slaget er nok tapt.

Som gompedyret er inne på, vi snakker om Sørlandet, Østlandet og Vestlandet, og kaller folk fra disse områdene sørlendinger, østlendinger og vestlendinger. Det finnes ikke noe område vi kaller Nordlandet, antagelig for å unngå forvekslinger med fylket Nordland. I stedet kaller vi den nordlige delen av landet for Nord-Norge, men folk derfra kaller vi - i tråd med de andre betegnelsene - nordlendinger.

Du sier du ikke har noe felles med folk fra Nordland, gerdmarie, underforstått at man ikke kan bruke samme ord om deg og dem, men du har vel akkurat like mye felles med dem som jeg - som er fra Oslo-området - har felles med hedmarkinger eller haldensere? Både de og jeg er østlendinger, og det har aldri falt meg inn at den samlebetegnelsen kan oppleves som problematisk.

jwpede2011-01-07 04:46
Antall innlegg: 107

Da jeg bodde i Nord-Norge, ble jeg ikke kalt for sørlending, men søring, siden jeg snakka trøndersk. Men verken jeg eller andre søringa følte noen form for diskriminering, da folk nordfra både er rause, gjestfrie og ytterst sosiale. Og oppfinnsomme: På en bingofest på Bjørnskinn på Andøya var de i beit for en skikkelig førstepremie. En ledig dame stilte seg til disposisjon, og flytta straks sammen med enkemannen som vant henne. Noe sånt kunne aldri skje i kjedelige Østfold, der jeg nå bor.

Vennlig hilsen

Bobvar

Bhå2011-01-07 08:19
Antall innlegg: 232

Æ bodde på Eidsvoll og Lillestrøm da æ va liten, å va sjikkelig søring. Men så dro æ nordover te Tromsøya å havna te slutt i Harstad.
Har nok aildri vært nåkka nordlænding, men blei gift med ei fra Bø i Vesterålen, så æ e vel berga likevel ;-)

LaBarca2011-01-07 09:44
Antall innlegg: 644

Nord-Norge er ca 1200 km fra nord til sør, altså halve landets lengde.
10% av Norges befolkning klorer seg fast her oppe.

LaBarca2011-01-07 09:45
Antall innlegg: 644

For de som lurer på hvordan en nordlending ser ut...
www.google.com/imgre...CC cQ9QEwBw

Viser siden: 1 2 3 4 5
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?