Spillrom
Sjiraffen | 4 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 4 |
Mobilspill
Pågående | 8 542 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
seierherren- - Ikke medlem lenger | 2010-10-10 21:09 | |
![]() | Neger er et helt kurant ord. Kjenner flere negre og de kaller da også seg selv for negre. Uten at det skulle være noe galt med det. Kirsti: Jeg tipper JamesO kjenner etymologien til ordet. Som du sier selv, det betyr rett og slett mørk. Og mørkere av utseende er da også en neger. | |
Woland | 2010-10-10 21:20 | |
![]() | Jeg for min del foretrekker det old-nordiske ordet "blåmann"... | |
wstine - Ikke medlem lenger | 2010-10-10 21:23 | |
![]() | Ingen som reagerer på reklamen med teksten: Bjarte, du må vakne! Indianarane kjem! Fy flate! Indianerne skulle bare visst! | |
Riskorn | 2010-10-10 21:39 | |
![]() | Jeg mener at utsagnet "Det er ikke vondt/negativt ment" er en form for hersketeknikk. Det er å indirekte legge ansvaret over den parten som føler seg krenket/såret. Det er det samme som å si "Intensjonen min var ikke negativ. At du føler deg såret/krenket, får du derfor selv ta ansvar for. Du må forandre dine oppfatninger av ting for å ikke føle deg såret/krenket. Det er ikke jeg som har såret/krenket deg, men du selv som gjør det fordi du ikke forstår at det ikke var vondt ment." Uansett hvor god intensjonen er, mener jeg likevel at det går an å la være å si noe noen ganger. Det har ingenting med begrensninger av ytringsfrithet å gjøre, men klokhet. Det kan også spørres om hvem man bør ta mest hensyn til? Den personen som ytrer seg om en gruppe med et "bestemt" utseende, eller er det gruppen som blir omtalt? Selv synes jeg at jeg selv må få lov til å beskrive meg selv med mine egne ord. Du kan ikke komme her og kalle meg feit/gul/neger/invalid etc. bare fordi det ikke var vondt ment. Jeg kjenner faktisk til ungdommer som kaller seg selv og hverandre for "pakkis", "neger", "guling" osv. Men de gjør det med selvironi. (For hvorfor skal bare de "hvite" få patent på disse nedsettende betegnelsene?) Og helt til slutt... Det er også veldig uheldig at saker som berører "etniske minoriter" i Norge fort blir en sak som handler om rasisme. (Man kan være dum uten å være en rasist). Diskusjoner og debatter kommer ofte inn i feil spor, noe som er trist fordi de fleste vil føle seg misforstått/krenket/såret /oppgitt/angrepet etc. og det kommer ikke noe fruktbart ut av det. La oss heller spille ordspill, være venner og slutte å kalle hverandre for neger ;) | |
Lampe | 2010-10-10 21:44 | |
![]() | Selv ordbøkene har med at ordet neger kan oppfattes nedsettende. (F.eks. Bokmålsordboka: kan oppfattes som neds). De pleier ikke å være de første til å bestemme hva ord skal bety. Altså veier disse tungt. Men bruken er jo opp til en selv: Hvis man synes det er i orden at man kan virke nedsettende, kan man selvfølgelig bruke ordet. At ordet har endret betydning på norsk, hvis det har det, kan ha sammenheng med at flere kan engelsk og andre språk, og at betydningen har fått farge derfra. Men jeg tror ikke ordet har vært helt nøytralt. Jeg husker barnesangene og fortellingene med "neger" i, og ikke minst tegningene, og de betegnet afrikanerne med nokså parodiske trekk. Dessuten er det gamle sammensatte ord, som f.eks. "negerarbeid". Heller ikke det er nøytralt. | |
JamesO - Ikke medlem lenger | 2010-10-10 21:52 | |
![]() | Alfa og noen andre er inne på noe vesentlig, det er viktig er hvordan mottakeren oppfatter ord og det må man jo selvsagt ta hensyn til, men bare til en viss grad. På den annen side så har enhver innflytter til et land en slags plikt til å sette seg inn i betydningen av de enkelte ord. Og dette bør folk forholde seg til i kommunikasjonen med hverandre. Jeg mener som sagt at det blir helt feil å unngå å bruke norske ord fordi disse ligner på ord fra andre kulturer og språk der det lignende ordet har en annen betydning. Når det gjelder ordet neger så har dessverre dette ordet pga misforståinger, naivitet og naiv feilaktig hensynstagen blitt tolket som rasistisk og dermed også etterhvert fått en betydning i denne retning blant en del av den yngre generasjon. Min mening er at denne trenden må snus. Vi må beholde ords opprinnelige betydning så godt det lar seg gjøre og ikke la oss bøye ned av et fåtall innflyttere som har sine egne forhåndsoppfatninger om hvilken betydning de enkelte norske ordene skal ha. Er temmelig sikker på at det finnes innflyttede negre som bare ler av det hele og enkelte nordmenns naive infantile hensynstagen. Kirsti: Ordets opprinnelse har mindre betydning i forhold til hvilken betydning ordet har fått i befolkningen de første desennier.. Og om befolkningen lar seg kue av et fåtall innflyttere til å endre betydningen av ordene i sitt språl , så har folket samtidig gått med på å redusere verdien og betydningen av sitt eget språk og kultur. Som sagt:Det er trist at folk reagerer negativt bare på ordbruk. Det er jo situasjonen og med hvilken intensjon ordene fremsettes som har betydning. Jeg vil alltid kalle en mørkhudet person for en neger og har vedkommende problemer med dette så er det bare trist, tragisk og helt åpenbart at problemet ligger hos vedkommende og vedkommendes opplæring i det norske språk, dette så lenge når det er klinkende klart og rimelig at vedkommende burde oppfatte at mine intensjoner når jeg bruker ordet ikke er rasistiske, men positive eller nøytrale. Det burde straks komme inn i alle lærebøker på aktuelle skoletrinn at ordet neger ikke er rasistisk betont ved at man tar hensyn til ordets opprinnelge betydning og dette må dere forstå dere som er født etter ca 1980 og dere som er født etter ca 1970 og dessverre ble påvirket kanskje av naive foreldre som prøvde å få dere til å forstå en forenklet, men noe som skulle vært og må være, en betydningsløs språklig moral. Dette er hva som står i Wikipedia om ordet neger og som dere ser så holder Wikipedia seg mye mer til min standpunkttagen i denne debatten enn de , egentlig få av dere, som mener ordet neger har en rasistisk betydning. : Neger brukes oftest som betegnelse på mennesker med svart eller brun hud som opprinnelig stammer fra Afrika sør for Sahara. Australske urfolk ble tidligere kalt «australnegre», men en har nå gått over til å bruke navnet aboriginere, det latinske uttrykket for «urfolk». På norsk brukes aboriginere alt overveiende om australske urfolk, men på engelsk kan man for eksempel snakke om kanadiske aboriginere og så videre. Det synes som om ordet neger er kommet inn i språket fra portugisisk. Det er avledet av et ord med latinsk rot som portugiserne begynte å benytte på 1500-tallet om befolkningen sør ved Senegal, azenegues. Azenegues stammer igjen fra det latinske niger, som betyr svart. Det ord som romerne i oldtiden benyttet for mørkhudede afrikanere var imidlertid et annet, afer. Ordet neger er kommet til norsk fra fransk négre over tysk og dansk Neger. Ordet og bruken av det er i dag omdiskutert. | |
Riskorn | 2010-10-10 22:16 | |
![]() | JamesO: hvordan kan ordet neger oppfattes som positivt eller nøytralt...? Og hvorfor må det være den personen som omtales som må sette seg inn i DIN oppfatning, og forstå DINE intensjoner? Er det fordi de er "nyinnflyttede" og er annenrangs borgere, og må derfor tilpasse seg dine oppfatninger og meninger om ting? Hvis jeg hadde vært svart, og er født og oppvokst her, hvorfor måtte det være jeg som skal tilpasse meg deg og ikke omvendt? Er det fordi jeg er svart? Og at Norge er opprinnelig hvit, ergo har de "hvite" definisjonsrett? Du syns at det er trist og tragisk at en mørkhudet person kan ta dette ille opp, men selv ser du ikke tragedien i din opprørthet over "endring av det norske språket" som etter din oppfatning også omfatter "endring av den norske kulturen" osv. Norge er ikke et stagnert land, men har hele tiden vært og er fortsatt i endring. | |
Vintermor79 - Ikke medlem lenger | 2010-10-10 22:28 | |
![]() | Riskorn; "Klapper i hendene"! | |
Vintermor79 - Ikke medlem lenger | 2010-10-10 22:30 | |
![]() | JamesO, Du snakker som om vi skal forandre hele vårt ordforråd fordi det har kommet innvandrere til landet! Herlighet! Og er så uffattelig enig i hva Riskorn sier; JamesO: hvordan kan ordet neger oppfattes som positivt eller nøytralt...? Og hvorfor må det være den personen som omtales som må sette seg inn i DIN oppfatning, og forstå DINE intensjoner? Er det fordi de er "nyinnflyttede" og er annenrangs borgere, og må derfor tilpasse seg dine oppfatninger og meninger om ting? | |
JamesO - Ikke medlem lenger | 2010-10-10 22:38 | |
![]() | Det er jo helt utrolig om dere virkelig er serløse her vintermor og riskorn, jeg har jo tydelig forklart hva jeg mener, les teksten. et ord kan oppfattes ulikt alt ettersom hvilke andre ord det er satt sammen med, og hvordan det uttales, og intensjonen bak. riskorn, mener du virkelig at når 1 person med sitt språk A kommer inn i en gruppe med 100000000 personer med språk B , så skal alle disse 100000000 personer endre ord i sitt språk B slik at disse lignenede ordene får samme betydning som de har i språk A. Nå kutter jeg debatten for min del...... hasta la vista baby.... | |
Stig_75 | 2010-10-10 22:55 | |
![]() | @James: Nå har jeg lest hele tråden, og det virker som om du setter et knivskarpt skille og mener at de som kan kalles "negre" er de som er innflyttet til Norge. Du skriver "flyktning", men jeg antar at du også har hjerterom og inkluderer andre som har kommet til landet vårt. Jeg har derfor spørsmål til deg: - Hva med dem som er født, oppvokst og som nå bor i landet - er de nordmenn eller "negre"? | |
Vintermor79 - Ikke medlem lenger | 2010-10-10 22:55 | |
![]() | JamesO, det er ingen ord neger kan settes sammen med, eller noen som helst form for setting der ordet neger kan legitimeres. En dag vil du også være såpass opplyst at du skjønner det. Det er heller ikke snakk om å forandre SPRÅKET men ETT ord! Mennesker som JamesO synes jeg bare synd på. Stakkars stakkars folk. | |
Vintermor79 - Ikke medlem lenger | 2010-10-10 22:57 | |
![]() | @Stig.75,- ypperlig spørsmål! | |
Reet | 2010-10-10 23:02 | |
![]() | Her var det mange og lange innlegg, må innrømme at jeg ikke har lest alt, så mulig noen andre har nevnt dette før. Jeg sier neger og har aldri hatt problemer med det. Der jeg kommer fra er å kalle noen svart en mye verre ting. Betegnelsen svart omfatter også skitten, dyster, ond, etc. Jf. svarte faen. En neger, derimot, er en mann med krusete hår og ansiktsfarge i skiktet fra brun via svart og helt til blå. Med eller uten bein i nesen. Å ikke få lov til å kalle en neger for neger blir for meg like idiotisk som å late som at en som sitter i rullestol ikke gjør det. Men så har jeg heller aldri prøvd å være politisk korrekt. | |
Reet | 2010-10-10 23:04 | |
![]() | Vintermor: negerbolle?! Mmmmmm!!! Deilig. | |
Scrabla | 2010-10-11 00:03 | |
![]() | Det jeg lurer mest på, er hvorfor vi har så stort behov for "å omtale" denne gruppa folk (de med brun hud og sort hår) som en gruppe. Hvor ofte har vi behov for å presisere at en person er den eller den rasen? Jeg forstår at det noen ganger kan være interessant å vite om en person kommer fra et spesielt land, en spesiell by, en spesiell kultur eller snakker et eller flere andre språk. Men hvilken viktig informasjon tilfører en betegnelse som "neger" ? At han eller hun kler bedre sterke farger enn oss "blek-ansikter" ? | |
AaseB | 2010-10-11 00:06 | |
![]() | Gode spørsmål, Stig_75 og Scrabla! | |
cod - Ikke medlem lenger | 2010-10-11 00:31 | |
![]() | Afrika er veldig stort, det er ikke en liten plass med negere. Ordet neger blir brukt nedsettende for å sette alle menneskene som bor i Afrika i bås. Men Afrika er enormt med store forskjeller. Om smålige hvite slutter å bruke det for å føle seg bedre kanskje det blir greit å bruke det igjen. | |
cod - Ikke medlem lenger | 2010-10-11 00:37 | |
![]() | Smålige mennesker bruker ordet i et forsøk på å føle seg bedre burde det kanskje stått. | |
cod - Ikke medlem lenger | 2010-10-11 00:45 | |
![]() | Bedre å si hvilket land man kommer fra, som man man gjør med asiater og europeere.. Det er forskjell på Belgiere og Italienere,,, og Nordlendinger. Europa er knøttlite i forhold til Afrika. Derfor er neger misvisende og nedlatende. | |