Spillrom
| Sjiraffen | 11 |
| Krokodillen | 0 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 11 |
Mobilspill
| Pågående | 8 840 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| Monnor | 2010-10-12 19:23 | |
![]() | www.slutta.no Nettsted for de som ønsker hjelp ved røykelsutt. | |
| Rabiaz | 2010-10-12 19:29 | |
![]() | Karmensita. Jeg husker en gang, for flere år siden, at min far skulle demonstrere for en besøkende røyker, hva røking gjør mot kroppen. Han holdt et hvitt lommetørkle foran røyken og pustet inn. Da dannet det seg en svart liten flekk akkurat der pappa hadde pustet inn. Jeg var ganske liten, så det gjorde skikkelig inntrykk på meg, og jeg kunne se for meg hvordan lungene på den mannen så ut. Kun på grunn av den enkle lille demonstrasjonen har jeg aldri rørt en røyk! :) Takk Pappa! | |
| mysteria - Ikke medlem lenger | 2010-10-12 19:30 | |
![]() | Smart pappa du har, rabiaz :) | |
| Oheidia | 2010-10-12 19:32 | |
![]() | Røyker heldigvis ikke men drikker altfor mye Pepsi Max!!! Vi har vel alle våre laster :=) | |
| Rabiaz | 2010-10-12 19:40 | |
![]() | :) Takk Mysteria, det skal jeg hilse og si! Han tok desverre aldri no triks med PepsiMax, er vel derfor jeg drikker så mye av det selv :) | |
| miamaria | 2010-10-12 19:49 | |
![]() | fint triks pappa'n din hadde, rabiaz. vi brukte det da vi var barn og "alle" voksne røykte. da fikk vi nemlig lov å ta et drag av pappas sigarett! når hosten hadde gitt seg grøste vi vellystig over hvor fæl og svart røyken var. men røyker? det ble jeg aldri. | |
| cod - Ikke medlem lenger | 2010-10-12 20:55 | |
![]() | Må innrømme at det er jeg også syns det er bra med røykfrie plasser. Ble også plaget av for mye røyk på puber og restauranter før. Ønsker heller ikke at min datter skal begynne å røyke, bli usunt tykk eller få i seg for mye apartam osv. Men ingen absolutt ingen steder kan man ta seg en røyk der det er servering. Da er det ikke av hensyn til andre. Det er oveformynderi. Jeg vet hvor usunt det er, men andre har bestemt at jeg ikke skal røyke. | |
| Fidelma | 2010-10-12 20:59 | |
![]() | Hva med uteservering, cod? Jeg kan ikke finne et eneste sted med uteservering hvor det er røykfritt. | |
| ave - Administrator | 2010-10-12 21:05 | |
![]() | Det skal du bare være glad for, cod, og det er det mange andre rundt dere som er også. Jeg var en habil røyker fram til for 19 år siden. Tok heldigvis til vett og kuttet dritten ut. Er veldig glad for det! Noen som har tenkt på hvor vondt det lukter av røykere? Må si at jeg plages av å få røyklukt i nesa, og er så glad for alle reguleringer som fins i så måte. Det gjør det mer levelig å gå ut. Mange røykere har et oppblåst ego som gjør at de tror de er ekstra festlige å være sammen med fordi de røyker. Hallo? Hvor teit er ikke det...... | |
| Per M | 2010-10-12 21:21 | |
![]() | Jeg var i Spania i sommer, da kunne jeg røyke overalt... Til og med på restauranten, i baren, i heisen på hotellet, på cafeen... Ja, overalt... Det var godt å være tilbake igjen.... Pipa gikk varm hele tiden da jeg var der nede... For ikke å snakke om at jeg der nede betalte 30 kroner for en pakke pipetobakk som jeg her hjemme betaler 250 kroner for... | |
| ave - Administrator | 2010-10-12 21:36 | |
![]() | Det er faktisk ikke lov å røtke over alt i Spania lenger, så der har du nok bommet litt, Per, og sjenert andre med ekkel piperøyk... | |
| bris1 | 2010-10-12 21:47 | |
![]() | Jeg røykte fra jeg var 14 til jeg var 42. Da ble jeg sterkt utsatt for "mobbing" av min eldste sønn (som hadde lært trikset av en lærer!), og dette tvang meg til å tenke igjennom både hva røyken gjorde meg selv og hvilket forbilde jeg var for mine barn. Min sønn gikk da på ungdomsskolen. Det hører med til historien at jeg holdt på å kjøre i grøfta 2-3 år senere da jeg passerte ham og noen kompiser og den forbaska gutten gikk og røykte rutinert som få. Han slutta for øvrig da han skulle bli pappa for første gang en del år senere, og det er nå 13 år siden snart. Folk må selv bestemme om de vil røyke eller ikke, men jeg er veldig takknemlig for at de få jeg kjenner som røyker tar hensyn til personer rundt seg. | |
| Tweedygirl | 2010-10-12 21:48 | |
![]() | For en inbitt røyker så var røykeloven tung å svelge.. Men har å kommet dit at det er lissom helt greit nå.. Jeg røyker inne hjemme hos meg selv, men har å såpass vett at kommer det ikkerøykere på besøk så tar jeg hensyn å røyker ute. det gjelder også om det kommer folk med små barn ect.. Vist derimot noen ikke vil komme på besøk til meg fordi det lukter røyk i huset, så sier jeg bare, værså god å la vær.. ;) Det jeg ikke syns er like greit er når andre prøver å bestemme over utearealer. Finnes enkelte fanatikere som kan komme bort til meg vist jeg står ute å røyker å si at det plager dem... Da mener jeg at da får de heller gå ett annet sted å stå. Ave skrev: Mange røykere har et oppblåst ego som gjør at de tror de er ekstra festlige å være sammen med fordi de røyker. Hallo? Hvor teit er ikke det...... Er enig i det du sier, men må bare få si at før røykeloven kom hadde vi en annen røykelov med avstengte røykerom, å guess what... Der var det alltid fullt mens røykfri avdelingen stod tom.. Da satt ikkerøykerne sammen med røykerne av egen fri vilje... Om det er fordi vi er mere festlig eller hva det vet ikke jeg. Men det var ialle fall fakta.... :) Rabiaz skrev: Ingen får røyke i mitt nærvær!! Håper du da mener hjemme hos deg selv eller på serverings steder, for stor ander steder er det nok ikke opp til deg å bestemme.. ;) .. | |
| Apropos | 2010-10-12 22:07 | |
![]() | Jeg røyker ikke, og har aldri gjort det. Røykeloven er sikkert den beste loven dette landet noen gang har vedtatt de senere år. Jeg slår et slag for at det også skal bli ulovlig å røyke på gaten, stranden, i bussskurene, på togperrongen, uterestauranter..... i det hele tatt når det står andre mennesker inærheten. Videre mener jeg det burde innføres en strenge bøter (minst 1000 kr) for og kaste sneiper på bakken, et er skikkelig forsøpling. :) | |
| tante g | 2010-10-12 22:47 | |
![]() | Jeg røyker hjemme hos meg selv, men respekterer det selvfølgelig når jeg er på besøk i et hjem der det ikke røykes inne. Jeg røyker heller ikke hos meg hvis jeg har besøk av små barn, eller når den ene jeg kjenner som er allergisk kommer på besøk. Jeg reagerer veldig allergisk på parfyme. Men jeg har ennå ikke opplevd at noen har tatt hensyn til det. Til og med familie og venner "glemmer" at jeg reagerer.... Å ta buss eller gå på utesteder kan være en plage for meg. Men det kunne ikke falle meg inn å gå bort til et fremmed menneske å be dem vaske av seg dritten? For sånn gjør man bare ikke, det er jo noe alle skjønner. Men det er fullt lovlig å be en røyker stumpe røyken, hvor som helst, når som helst og hvem som helst. Det står her at det lukter vondt av røykere, og at noen vil ha seg frabedt røykere i sin nærhet. Det er "lov" å si. Jeg har mange ganger fått beskjed om at det ikke blir satt pris på at jeg røker, selv om jeg har vært på steder der det er fullt lovlig å røyke. F.eks. utendørs. Det er akseptert i samfunnet. Det er det jeg kaller mobbing av røykere. Samt alle oppslag om hva vi koster helsevesenet, jeg tror faktisk ikke vi koster mer enn skader påført i fylla eller under trening/ idrett. Som mangeårig ansatt i helsevesenet vet jeg hvor mange det er av dem. Jeg kaller det også mobbing når man er på busstur og sjåføren nekter å stoppe for at folk kan ta en røyk. Men stopper 10 ganger på samme turen fordi de som sitter og drikker øl skal få pisse. Vel, mulig jeg er rar, men for meg føles det som mobbing. | |
| mmarii | 2010-10-12 23:08 | |
![]() | Signerer tweedygirl og tante g sine innlegg. For lat til å skrive utfyllende selv, da de sier stort sett det jeg vil ha sagt :) | |
| Stig_75 | 2010-10-12 23:31 | |
![]() | @tanteg: Jeg har all mulig respekt for din allergi. Det må være vanskelig å leve med den. Men samtidig er det en ting som er greit å huske: Røyking dreper faktisk, og en viktig grunn til skjerpelsen av røykeloven var å ta hensyn til dem som jobbet på restaurant/bar. Så er det "mobbingen" du påpeker, altså at: - det blir hevdet at røykere lukter vondt - man kan bli bedt om å slukke sigaretten - det er oppslag i media om hva røykerne koster helsevesenet - en buss nekter å stoppe for røykepauser For å svare på dette med spørsmål tilbake til deg: - mener du røyking fører til at du lukter bedre? - du er selv allergisk og savner at andre tar hensyn - har du forståelse for at andre også er allergiske og ber om at det blir tatt hensyn? - burde pressen la være å skrive om hva det brukes penger på i helsevesenet, eller burde man la være å forske hva det brukes penger på? - på en og samme busstur stopper bussen 10 ganger. Mener du virkelig at du ikke røyker en eneste gang på de stoppene? @tweedygirl: Det at alle klumpet seg inn på røykerommet, kan det kanskje skyldes at røykerne på den tiden var egoistiske? | |
| gompedyret | 2010-10-12 23:53 | |
![]() | Ikkerøyker. Tobakksrøyk er guffent, lukten av gammel røyk aldeles ufyselig. Ellers sparer Stig meg for en del skriving. | |
| Fidelma | 2010-10-12 23:58 | |
![]() | Jeg har problemer med å forstå at det å si fra hvis om at man plages av røyking og at man ønsker å bli tatt hensyn til skal være synonymt med det å mobbe. Hva skal da en person som plages av røyking gjøre for ikke å "mobbe" røykeren? Det er begrenset hvor lenge et menneske kan holde pusten. Alternativet blir dersom røykeren slår seg på brystet og hevder sin rett til å røyke å gå. I min verden er det nærmere mobbing å ekskludere/utfryse ved å ikke ta hensyn til den som sier fra og ber om å bli tatt hensyn til. Å stemple den som sier fra som fanatiker faller sånn sett på sin egen urimelighet. | |
| maranello | 2010-10-13 00:40 | |
![]() | Røyker, men vil slutte..... | |