Spillrom
Sjiraffen4
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede4
Mobilspill
Pågående8 850

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
miamaria2010-10-18 22:59
Antall innlegg: 1002

apropos helsekøer:
i hver fjerde sykehusseng ligger det en pasient med alkoholrelatert skade.

Stig_752010-10-18 23:27
Antall innlegg: 218

@miamaria: Alltid morsomt med faktaopplysninger. Hvor har du den der fra?

Ninaxxx2010-10-19 00:07
Antall innlegg: 1437

Man har kommet frem til at fedme ikke skyldes for lite mosjon og for mye mat. Det skyldes helt enkelt en bygningsfeil: For stor kjeft og for
lite rompehull.
Konklusjon: Jo tynnere du er, jo større rasshøl er du...

No offence :)

budbundy2010-10-19 00:29
Antall innlegg: 47

sykt ekkel å se tykke folk spise usunn mat. Da blir jeg kvalm og orker ikke min egen mat. velvel, det funker i hvert fall som en slanketaktikk, ,,, så takk for det feitinger, dere sørger for at jeg ikke blir en av dere.

kness - Ikke medlem lenger2010-10-19 02:13
Antall innlegg: 1134

Kan ikke Kari Jaquesson kunne la folk være i fred? Er man tjukk, vet man selv hvorfor. Fatter ikke at noen kjøper skiten den dama sprer om seg med-

Stigende: Fint innlegg!

kness - Ikke medlem lenger2010-10-19 02:17

Litt fort skrevet ...
Ruscne o.l.: Vennligst se bort fra det overflødige "kunne", feil tegnsetting osv. ;)

kness - Ikke medlem lenger2010-10-19 02:18

Eller Ruschne. Sukk.

stabur - Ikke medlem lenger2010-10-19 09:00
Antall innlegg: 423

Jeg likte Ninaxxx sin forklaring!

Bortsett fra at jeg er tynn da.

twiver2010-10-19 09:44
Antall innlegg: 3469

@stabur....du er nok unntaket som bekrefter "regelen" til Ninaxxx :)

@miamaria...hvis det er riktig det du skriver, så er altså 75% av sykehussengene opptatt av ikke-alkoholrelaterte skader. Da tror jeg faktisk jeg begynner å drikke alkohol, for da er det jo mindre % sjanse for å havne på sykehus !! Dvs....statistikk kan må tolke på mange måter :o)

wstine - Ikke medlem lenger2010-10-19 10:42
Antall innlegg: 2369

www.fhi.no/eway/defa...3: 16:::0:0

Stoff fra Folkehelseinstitutttet.
Interessant lesing, bla. fokus på sosioøkonomiske forskjeller.

tante g2010-10-19 14:06
Antall innlegg: 94

Bare et par tanker jeg har.....

Ettersom trening og fysisk aktivitet er så viktig for overvektige, hvorfor finnes det da ikke treningstøy/ regntøy/ sportsklær for de over normal størrelse?

Har noen av dere sett en film eller TV-serie der tykke mennesker har andre roller enn enten dumme eller slemme, eller helst begge deler?

Vi har fått utdelt ett kort liv her på jorden. Hvorfor skal noen mennesker gå gjennom det lille livet sultne, uglesett og med konstant dårlig samvittighet?

wstine - Ikke medlem lenger2010-10-19 14:26

www.helsenett.no/ind...It emid=336

tante g: gå sultne gjennom livet??? Seriøst?

Hva synes du om at barn går gjennom barndommen/ungdomsliv sterkt overvektige, som et resultat av foreldres usunne matvaner/livsstil? Og ender opp med ulike livsstilsykdommer pga dette?

tante g2010-10-19 15:51
Antall innlegg: 94

Å gå sulten gjennom livet var ment kanskje ikke helt bokstavelig. Men å gå et helt liv og passe på hva man spiser, ikke unne seg noe godt, det var det jeg mente. Et eksempel: Jeg spiser aldri kaker, selv om jeg ikke lever på en slankekur passer jeg meg. Jeg er så heldig at jeg heller ikke er veldig glad i det som er søtt. Men jeg var i bryllup, det var fantastisk mye fine kaker, og jeg tok et stykke av en som så veldig fristende ut. Da var det 5 måneder siden jeg spiste kake sist - det var i jula. Kaka var god den, og jeg koste meg i hyggelig lag. Så kom det passe halvhøyt fra nabobordet. Tenk å spise kaker når man er så feit, ikke noe rart at man er slik da! Vel, det var å stadig oppleve slike situasjoner jeg mente, å aldri kunne spise noe usunt og godt, ikke en gang i bryllup. Da får det noe med livskvalitet å gjøre mener jeg.

Jeg liker ikke å synse om hvordan andre mennesker lever, for det vet jeg ikke noe om. Men jeg vet hvordan jeg selv har det, og har skrevet et innlegg om det før. Jeg var et overvektig barn tross sunne matvaner og sunn livsstil hos mine foreldre. Hvordan andre overvektige barn har det vet jeg ikke, derfor uttaler jeg meg heller ikke om det.

Stigende2010-10-19 16:16
Antall innlegg: 285

Takk for linken, Wstine. Interessant lesning, ja.

Blaa interessant at dette samfunnsproblemet med fedme blant barn angår ca 3,5% av ungene. Overvekt angår visstnok ca 15-16 %, uten at jeg orker nå å gå inn i definisjonene. Det jeg har lagt merke til gjennom mange år omgitt av unger, er at mange unger vokser i rykk og napp. Omtrent halvparten av dem legger på seg til "god og lubben" før de gjør et rykk på lengden og plutselig er normalt slanke igjen. Den andre halvparten gjør de motsatt, vokser seg lang og skrapen, og bruker tiden fram til neste vokserykk på å legge på seg til omtrent gjennomsnittlig størrelse. Og så forundres man over at så mange som 17% av ungene til enhver tid er overvektige? Mens de vokser!

Også interessant at nå har fedme fått sine egne "følgesykdommer", blaa "stoffskifteproblemer". Jeg har selv personer med stoffskiftesykdom i familien, og for noen år siden var overvekt ett av symptomene på stoffskiftesykdommer. Nå er det altså blitt motsatt. Det er som å si at grønn stær er en følgesykdom til svaksynthet.

De sosioøkonomiske forskjellene er også interessant forklart. Bare setningen ", kan kanskje delvis forklares med at barn og unge fra familier med kort utdanning og/eller lav inntekt ikke har hatt samme nytte av informasjonskampanjer,... "

Kan kanskje delvis forklares med... Den formuleringen kan kanskje delvis oversettes til "Det er politisk korrekt å tro at..." eller "i mangel av noe bedre forklaring foreslår vi..." eller for den del "vi vil ha mer penger til...".

wstine - Ikke medlem lenger2010-10-19 16:34

jøss, nesten som man begynner å lure på om overvekt overhode eksisterer!

I alle fall et fenomen som skal ties i hjel, og vel så det......

wstine - Ikke medlem lenger2010-10-19 16:37

woman.no/article/316...m- overvekt

wstine - Ikke medlem lenger2010-10-19 16:38

artikkelen fra "woman.no...": 14 ting du ikke visste om overvekt

Stigende2010-10-19 16:55
Antall innlegg: 285

Neida, ingen grunn til å tie om overvekt. Det er heller ingen tvil om at overvekt finnes, så lenge noen har påtatt seg å lage en standard for hvilken vekt folk burde ha.

Jeg tviler derimot på at overvekt er slikt et voldsomt problem for folk som ikke er overvektige, at man kan kalle det er samfunnsproblem.

Jeg syns det føyer seg fint inn i rekken av hvilke moralske skillelinjer vi skal sette mellom "oss" og "dem". Før var det religion (foreldre: Sørg for at deres barn blir oppdratt i den rette tukt og formaning, ellers får de ikke delta i samfunnet på lik linje med oss andre, og så kommer de til helvete når de dør), sex (Foreldre: Sørg for at deres barn blir oppdratt til kyske og seksuelt avholdende, ellers får de, i hvertfall jentene, ikke delta i samfunnet på lik linje med oss, og så får de syfilis og dør), og nå vekt. (Foreldre: Sørg for at barna deres blir oppdratt til sunne og slanke mennesker uten glede over mat, ellers blir de et problem for samfunnet, mobbet, og så blir de sikkert syke av det og dør også)

Noe må man jo finne på for å holde folk i tømme.

wstine - Ikke medlem lenger2010-10-19 17:07

Samfunnsproblem: sykdommer som er en følge av overvekten.
Eks: hjerte- og karsykdommer, diabetes, muskel/skjelett, psykiske lidelser.

Stikkord; helsekøer, sykemeldinger, uføre i ung alder. Det er et samfunnsproblem, en følge av overvekt.

Stigende: dette har ingenting med "moralske skillelinjer mellom oss og dem" å gjøre, som du skriver.

Forøvrig har vel sunne og slanke mennesker også glede av mat, tror du ikke? :-)

gompedyret2010-10-19 17:54
Antall innlegg: 4381

Stigende: du skriver mye fornuftig, men idet du kobler "sunnhet og slankhet" med manglende matglede så kræsjer hele innlegget ditt i jorda som en kalkun.

Dessverre er det alt for mange som sliter med den idiotiske fordommen at å "være sunn" innebærer forsakelse og å gi slipp på matgleden. Det er en liten hverdagstragedie just der.

Sannheten er selvsagt tvert om: økt bevissthet rundt og interesse for kosthold og matvarer gir _større_ matglede, som på ingen som helst måte er på kollisjonskurs med et mer eller mindre diffust ønske om å alltid skulle kose seg med maten.

Viser siden: 1 2 3 4 5
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?