Spillrom
Sjiraffen1
Krokodillen1
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede2
Mobilspill
Pågående8 841

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
peren - Ikke medlem lenger2010-11-20 18:11
Antall innlegg: 169

ikke som jeg kjenner til

Rabiaz2010-11-20 20:02
Antall innlegg: 897

Jeg forstår hva du mente, peren. Det finnes folk som liker å ta styringen og så lager de reglene slik det passer dem best. Det er sånne som skaper problemer og uenigheter. Som feks imamene.

Bhå2010-11-20 20:33
Antall innlegg: 232

Men det gjør jo enkelte prester også, gjør de ikke?

Stigende2010-11-20 21:23
Antall innlegg: 285

Beklager at jeg måtte melde meg ut av diskusjonen her, en liten familieting tok meg vekk fra skjermen. Jeg er tilbake nå. :)

Jeg vil også si meg enig med de andre her i at dette var en god diskusjon. Rabiaz fikk svare fra sin side helt alene, håper det ikke ble for mye for deg.

Jeg gjentar at jeg altså ikke prøvde å forklare muslimske foreldre, men min norske reaksjon på disse forbudene vi har snakket om. Manglende forståelse kan være forklaringen på mye, på begge sider av en sånn sak.
Jeg mener altså at når vi ikke-så-veldig-involverte nordmenn kommer ut for en slik sak så reagerer også vi ut fra vår egen manglende forståelse. Ingen virker å ha noe imot feks at muslimske skolebarn ikke kan spise svinekjøtt, fordi vi forstår grunnen. Når de samme ungene ikke får være med på overnattingstur så forstår vi ikke grunnen, og må bruke den grunnen vi kjenner fra vår egen kultur, og det er moral.

Ærlig talt så kjenner jeg ingen muslimer personlig, og vet lite om muslimers forhold til religion, kultur og moral i det hele tatt. Spesielt derfor er det veldig greit at Rabiaz forteller, forklarer og kommenterer. All forståelse er av det gode, og jeg forstår at Rabiaz ikke snakker for alle muslimer, og at det er store forskjeller.

Det jeg kan uttale meg om er nordmenns reaksjon på dette og hint, eller rettere sagt noen nordmenn. Og det er fryktelig mye religiøst og moralsk grums i den norske kulturen! Mye av det vi kritiserer hos muslimene, feks forskjellsbehandling ut fra kjønn, er høyst levende i Norge, som Rabiaz også nevner. Den kampen er så fersk i Norge, at den kanskje oppleves ekstra hårsårt for mange av oss.
Også det med jenters moral er ytterst levende i den norske kulturen, mener jeg. Den muslimske holdningen vi møter i media minner forbausende mye, og fortærende irriterende, på bestemorsstemmen om skjørtelengder og sminke og følge med gutter og dårlig rykte og dårlige jenter.

Viser siden: 1 2 3 4
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?