Spillrom
Sjiraffen13
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede13
Mobilspill
Pågående8 389

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Cygnus2011-05-26 21:04
Antall innlegg: 44845

mening og mening, VeldiGlad!!! Iallefall er jeg ikke så gammel at jeg ikke kan knise!

Torill2011-05-26 21:07
Antall innlegg: 3664

PÅ er et ord som var veldig populært for noen år tilbake. Overhørt på et seminar:

A: Kan du si noe på det, B?
B: Jeg kan si noe på det, men jeg skal være kort på det.

VeldiGlad2011-05-26 21:14
Antall innlegg: 1077

Faktisk kan det være riktig fornøyelig å drive setningsanalyse hvor *rett skrivingen er helt på gjorde* Det gir ofte rom for mange artige tolkninger :)

snubi2011-05-26 21:17
Antall innlegg: 500

Hehe, dette kunne fort ha utartet seg til såkalt "ballongspråk", Torill. Min gamle norsklærer kalte ensidig bruk av enkelte ord for "ballongspråk". Dette fordi han satte en ring rundt ordet alle de stedende det var brukt og bandt de sammen med streker slik at de så ut som en bunt med ballonger ;) Artig type!

Cygnus2011-05-26 21:19
Antall innlegg: 44845

Alle ordspillere burde egentlig lese et debattinnlegg fra Bergens Tidende i går - om testing i barneskolen mht ord og staving osv. Trist, men også litt komisk - finner ikke en nettutgave så kan ikke dele med dere, men tro meg, innlegget sa mye!

Niillas2011-05-26 21:23
Antall innlegg: 6024

Kjære søte snubi - ingenting 'utarter seg' til noe som helst - enten arter det seg slik eller sånn, eller så utarter det - uten den ringeste antydning til 'seg'.

meisa2011-05-26 21:29
Antall innlegg: 443

Jeg irriterer meg mest over orddelingen, spesielt i de tilfeller at meningen forandres. Hvordan klarer mange å øse ut bingoer, men i vanlig skrift deler de lignende lange ord?

snubi2011-05-26 21:36

Herlig Niillas, man lærer så lenge man lever ;D
I yngre dager trodde jeg også det het "overforsvømmelse", men en vakker dag gikk det opp for meg at det heter oversvømmelse. Litt flaut, men ganske morsomt ;D

snubi2011-05-26 21:37

Enig med deg også meisa. Jeg husker programlederen på "Typisk norsk" tok opp en boks med ananasringer i matvarebutikken og hold den til øret fordi det stod "ananas ringer" på boksen ;)

Fiskemann2011-05-26 21:41
Antall innlegg: 135

Stalljenta har helt rett og dette vil tas til etterfølge.

ajnor2011-05-26 21:42
Antall innlegg: 958

Hehe...
Ord deling er min aller største kjepp hest! Dere aner ikke hvor mange rød streker jeg setter mens jeg retter elev arbeider... :-P

Dess uten for teller jeg all tid elevene mine hvor redd jeg blir når ananas ringer eller når tun fisk biter i vann...

snubi2011-05-26 21:54

Fantastisk, ajnor! ;D

AaseB2011-05-26 22:02
Antall innlegg: 8147

Minner om at det fins ein forening for oss som er plaga med særskriving i kvardagen;
AMO - Astronomer Mot Orddeling.
(Heldigvis må ein ikkje vera astronom for å bli med.)

folk.uio.no/tfredvik/amo/

:-)

tonemarie - Ikke medlem lenger2011-05-26 22:21
Antall innlegg: 4

Jeg lar meg ikke irritere over andres hårsveis, selv om de skulle være faglig utdatert, umoderne, skjevt klippet eller stygt farget.

Jeg lar meg ikke irritere over andres snekerarbeid på hytta si, selv om trappa ser helt forjævlig ut, vinduene lekker, malingen flakker eller på annen måte rikke holder et faglig forsvarlig nivå.

Jeg lar meg ikke irritere over måten andre går på, selv om det ser rart ut, medfører slitasjeskader eller sliter skoene på feil måte.

Jeg lar meg ikke irritere over at andre røyker, selv om de påfører seg selv og samfunnet enorme skader og gjør barn foreldreløse altfor tidlig.

Jeg lar meg ikke irritere over melodi grand prix-deltakere som synger surt, danser urytmisk og holder et svært lavt musikalsk nivå.

Jeg lar meg ikke irritere over folk som ikke innordner seg samfunnets forventning om mann og kone med to barn, hund og stasjonsvogn.

Hvorfor bryr jeg meg ikke? Hvorfor hyler jeg ikke opp om all irritasjon og sløvskap folk flest tillater seg? Hvordan kan jeg tillate meg selv å passivt se på at samfunnet går til helv...? Hvordan kan jeg tilate meg selv å være et så dårlig menneske?

Muligens fordi det ikke er viktig, ikke er farlig nok, og fordi det gjør at samfunnet oppleves rikere. Jeg synes tvert imot at det skal være plass til alle, også de som paradoksalt nok ikke kan rettskriving i Ordspill.no (!).

For en tulledebatt!

snubi2011-05-26 22:21

Juhuu! Det hadde jo vært fabelaktig om jeg kunne blitt astronom på kjøpet ved å melde meg inn i den foreningen ;)

ajnor2011-05-26 22:24

Hvorfor er det en tulledebatt, tonemarie?
Er ikke språk, og korrekt bruk av språk, viktig?

bris12011-05-26 22:37
Antall innlegg: 2601

"Til å skrive såpass godt...." osv - snubi, du knekker ikke meg med hersketeknikk. Debatt om språket vårt er viktig, men du sitter vel høyt på hesten, synes jeg.

tonemarie - Ikke medlem lenger2011-05-26 22:48
Antall innlegg: 4

I noen sammenhenger kan det ha betydning, ajonor, for eksempel i lov- og avtaletekster. I utdanningssamenheng, akademiske kretser osv. Men her i forum? Hallo!

Kirsti2011-05-26 22:59
Antall innlegg: 1946

Jeg tilhører dem som synes godt språk og korrekt rettskriving er viktig, og jeg kan også riste litt forbløffet på hodet over mengden skrivefeil og nokså ubegripelige formuleringer en støter på så vel i dette forum som andre steder. Jeg rister imidlertid like forbløffet på hodet når noen bare MÅ kommentere andres skrivefeil. (Da tenker jeg ikke på denne tråden, her ber man nærmest om å bli korrekturlest, men innlegg av den typen i andre tråder.) Kommer budskapet frem, er det tross alt det viktigste i et forum som dette. Ikke dermed sagt at folk ikke kan ta seg bryet med å lese igjennom før de trykker "Send inn".

Men er det egentlig så mye verre nå enn før? Det tviler jeg faktisk på. Husk at vi i dag kommuniserer skriftlig i mye større grad enn vi gjorde før – vi har internettfora, tekstmeldinger, Facebook, e-post ... Jeg tipper det er en vesentlig grunn til at vi ser så mange flere skrivefeil nå enn tidligere. Mange av dem jeg i dag kommuniserer skriftlig med, ville jeg har snakket med for ti år siden. De var antagelig like dårlige i rettskriving da som de er nå, men da oppdaget jeg det ikke.

Og Pettern91, det er du, ikke Reet, som snakker tull når det gjelder forskjellen på tankestrek og bindestrek. Ta en titt her:
www.korrekturavdelin...es trek.htm

ajnor2011-05-26 23:07

tonemarie:
Jeg mener at man bør gjøre så godt man kan, både hva gjelder språkføring og rettskriving i alt man skriver, jeg.

Jeg er nemlig overbevist om at "slurvete" språk, i sms, i ulike nettfora, chat, osv. har smitteeffekt. Det smitter over til f.eks. elevers skolearbeider, til journalisters til tider elendige skriftlige framstillinger og etter hvert videre til andre fora. Ønsker vi det? Jeg mener at vi ikke ønsker det, og at det derfor er viktig å gjøre så godt man kan alltid. Når det gjelder språk og rettskriving, så gjelder den gamle regla om at "øvelse gjør mester"!

Viser siden: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?