Spillrom
Sjiraffen13
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede13
Mobilspill
Pågående8 487

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
LilleLaila2021-10-29 14:08
Antall innlegg: 3144

Hei, Lind, hyggelig å se deg igjen. Tror Trymare var i avisen som yngste ordpillmester en gang i tiden. Han er seg selv han :)

Darrang2021-11-01 18:08
Antall innlegg: 1121

Mye rare nick her siden jeg var her sist. Best å være seg sjøl vel

trymare2021-11-02 00:16
Antall innlegg: 871

Haha! Det bildet du sikter til Lind, er fra avisa Finnmarken. Jeg søkte på en jobb i Vadsø og en journalist ville lage en sak om dette. Er vel ikke ofte søringer søker jobb i Finnmark hehe.

lind2021-11-07 15:31
Antall innlegg: 1325

Okei Trymare,da husket jeg rett, ifinnmark som jeg abbonerer på :) ( Avisen for hele Finnmark) Hehe ,joda er en del sørfra som søker jobber i nord. Iallefall her æ bor :)

Cygnus2021-11-07 15:51
Antall innlegg: 44845

Det er nok tiilfelle over hele Finnmark, tror jeg, Lind - var det i alle fall - særlig lærere og helsepersonell.

lind2021-11-07 16:07

Ja mye av de søkerne til Finnmark,Cygnus. Ja det lokkes jo med finnmarksfradraget og nedbetaling av studielån, men er jo et pluss da.

Spar - Administrator2021-11-07 19:11
Antall innlegg: 1138

Hva har det seg at innbyggerne i Finnmark ikke i større grad klarer å dekke stillingene selv? Hvorfor er det stadig behov for finnmarksfradrag? Slik har det jo vært i flere tiår?

Cygnus2021-11-07 19:29

1) Selv om det sakte men sikkert bedrer seg, var det lenge få - dvs ett - sted med høyere utdanning i Finnmark. Og det er en liten befolkning.
2)Fordi Finnmark er vanskelig å rekruttere til - bl a pga klima, lange distanser. Det gjaldt også Nord-Troms.

Spar - Administrator2021-11-07 19:46

Så enkelt er det vel ikke. Vi er mange som har studert langt, langt borte fra hjemstedet, så nærhet til studieplass er en for tynn forklaring.

Finnmark har derimot liten tradisjon for å utdanne seg, selv på vgs-nivå.
Her ligger noe av forklaringen. Nå er det vel på høy tid at innbyggerne ser det, og griper fatt i det. Snakker opp utdannelse rett og slett.

Cygnus2021-11-07 19:57

Ingenting er enkelt, spar! Ditt punkt 2 er sant uten at det slår bena under mine punkter - der det er få mennesker, vil de som utgjør de prosentene som vil gå videre en svært liten gruppe.
Studert langt borte? Hva med å gå på vg langt borte?
Snakker opp utdannelse - hva mener du, egentlig?

Spar - Administrator2021-11-07 20:06

Finnmark scorer høyest på frafall på vgs, slik er det fortsatt.
Og som allerede sagt, befolkningen der har hatt liten tradisjon for å utdanne seg.
Gjentar, etter flere tiår med divere "lokkeordninger" er det vel på høy tid at befolkningen griper fatt selv - f.eks med å snakke opp utdannelse. Hva mener jeg med det? Jo...viktigheten og nødvendigheten av å ta utdannelse. Fordi utdannelse er en nødvendighet. Er du ikke enig?

Å forklare med utenforliggende årsaker som en ikke kan gjøre noe med, f.eks. klima og distanser.
Og nei, det er ikke slik at hvert lille tettsted kan ha sin egen vgs eller høyskole. Det er ikke liv laga.

Spar - Administrator2021-11-07 20:08

forts; den ene setningen ....

Å forklare med utenforliggende årsaker som en ikke kan gjøre noe med, f.eks. klima og distanser holder jo ikke. Da må en gripe fatt i det en kan gjøre noe med.

lind2021-11-08 00:37

Ja sånn har det vært ,i hele Finnmark og Nord Troms over lang tid. Men har du noe personlig imot det Spar? Virket jo skikkelig irritert i dine innlegg,skal vi innbyggere ta støyten av det?? At folk selv ønsker seg nordover ? Forøvrig er det mange herfra som jeg bor med den utdanningen,sykepleiere,l ærere og t.o.m leger. Og sikkert i resten av Finnmark og Nord Norge.

lind2021-11-08 00:52

Klima får vi gjort lite med,flytt eller la vær å klage er det rette. Er det noen som vet hva avstander er må det være oss i nord. Hvem andre reiser feks 12 timer tur-retur til sykehus uansett vær og vind?

lind2021-11-08 01:25

For å være helt ærlig,må du forklare deg nærmere om å snakke opp utdannelsen?? Forsto ikke bæra av det...

Cygnus2021-11-08 11:18

Jeg synes du argumenterer litt merkelig her, Spar. Selvsagt er utdannelse viktig, men det er mange faktorer involvert her. For det første har det alltid vært slik at landlige/rurale områder har lavere utdannelsesdeltagelse enn urbane- det gjelder ikke bare Finnmark. Da jeg var ung, var andelen som gikk på gymnas/tok artium 25% på landsbasis - der jeg bodde, Oslo og området rundt, var det ca 75% (husker ikke helt presis men kjempeforskjell i alle fall). Tror du endringene siden har noe å gjøre med 'oppsnakking' eller samfunnsendringer? Fir det andre, det er ikke bare viktig med utdannelse, det er andre ting som er viktige og - f eks fiske og reindrift. Apropos det å reise langt for å studere - joda, Haugesund -Oslo er langt, eller Trondheim - Bergen/Oslo. Men du vet inderlig godt at avstander i Norge sør for Troms og Finnmark er noe helt annet enn f eks fra Finnmark.

lind2021-11-10 11:54

Spar,du stiller spørsmål og vi svarer. Svar tilbake på det vi spør om?? Eller er det kun provosering du er ute etter her. En kan jo lurer ,da du er pålogget....Vet du hva Spar? Vet ikke hvem som er bak,men innleggene dine ligner svært mye på Aran sine....

LilleLaila2021-11-10 12:55
Antall innlegg: 3144

Synes du det, lind? Trodde det var Erik, jeg :)

lind2021-11-10 16:29

LL,mulig :) Aran er vel utestengt.Men disse profilene irriterer meg ,særlig når dem ikke svarer,og skjuler seg bak ett TULL Nick!

lind2021-11-11 03:45

Forresten takk LL,hyggelig at du synes, at det var koselig å se meg igjen :)

Ja,sånne profiler med flere fake nick,vet ikke hva dem er ute etter, eller tror om seg selv. :) ...må være slitsomt i lengden...

Viser siden: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?