Spillrom
Sjiraffen | 0 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 0 |
Mobilspill
Pågående | 8 492 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
myst2 - Ikke medlem lenger | 2010-05-26 01:44 | |
![]() | Dette blir bare merkeligere og merkeligere. Hvordan kan religion være en styggedom for Gud? Det å tro at er en gud er jo religion? Eller? Hvorfor mystifesere det mystiske enda mer? | |
myst2 - Ikke medlem lenger | 2010-05-26 01:45 | |
![]() | *mystifisere | |
Glory | 2010-05-26 02:06 | |
![]() | Beklager om du føler det slik, myst2. Jeg forsøker ikke å mystifisere noe som helst. Men så opplever jeg da heller ikke Gud som "mystisk"... Vet ikke helt hvordan jeg kan gjøre det klarere for deg da det virker som du ikke helt leser det jeg skriver. Virker som du sitter litt fast i egne begrep og oppfatninger... | |
innocenta | 2010-05-26 08:20 | |
![]() | Glory: at du fornekter definisjonen på religion og religiøs betyr ikke at andre sitter fast i "egne begrep og oppfatninger". Det er du som prøver å lage egne definisjoner som passer deg bedre, noe som gjør kommunikasjon litt vanskelig, siden andre stort sett forholder seg til de definisjonene som er gjeldende. | |
kjell-t-ring - Ikke medlem lenger | 2010-05-26 08:42 | |
![]() | Hva med minn personlige relasjon til Det Flygende Spaghettimonsteret da, Glory? Mener du at det er religion? | |
Glory | 2010-05-26 08:57 | |
![]() | innocenta: Jeg fornekter jo ikke definisjonen på religion og religiøs, da, bare fordi jeg sier at den levende Gud ikke har noe med religion å gjøre. Det er faktisk ikke jeg som kompliserer, men enkeltes behov for å kunne putte noe i en bås eller under en "merkelapp" de har et forhold til som kompliserer. Og, ja, kjell-t-ring: Alle andre former for gudstro annet enn troen på den levende Gud vil nødvendigvis være religion, da det er oppfunnet og skapt av mennesker fordi det finnes kun én Gud (med Gud som egennavn - avguder kan man selvsagt finne ubegrenset av). | |
kjell-t-ring - Ikke medlem lenger | 2010-05-26 09:20 | |
![]() | Glory: Enten er du det som på god gammeldags nettsjargong kalles "et troll", eller så er du et av de minst reflekterte menneskene jeg har diskutert med. Uansett hvilken av disse du er, så er det neppe noen vits å prøve å snakke fornuft til deg. | |
Glory | 2010-05-26 09:57 | |
![]() | Hehe, kjell-t-ring, lite reflektert har jeg ikke blitt beskyldt for å være tidligere. Kjenner ikke at den hatten passer helt, ei heller troll. Som det har vært nevnt i denne tråden tidligere vil evangeliet alltid være dårskap for den som ikke tror. Guds Ord er levende og blir åpenbart ved Hans ånd. Pretty amazing! Hva er fornuft? Reflektert? Å være enig med deg i at alle guder har samme verdi, og at det kun er den enkeltes opplevelse som kan definere hva som er rett for hver enkelt av oss? At Sannheten er subjektivt? Hva om det ikke er sannhet, da? Kristne har mange ganger blitt beskyldt for å være lite tolerante. At i alle fall VI - som forkynner kjærligheten - burde være en slags ultratolerante mennesker. Men toleranse er ikke å gi alle rett, eller å fire på det at Gud er skaperen og at Jesus er den eneste veien til frelse. Eller å klappe deg på hodet, og si: "Ja, det virker sikkert det, kjell-t-ring". Toleranse er faktisk å vite at Gud elsker ethvert menneske like mye, at vi alle har den samme verdi. At Jesus hadde DEG i tankene der han hang på korset for at DU skulle kunne ha et personlig forhold til din Skaper, frelse og evig liv. Forskjellen ligger i at om du ikke tar imot - eller ønsker - den gaven, da har du faktisk mistet selve Livet. Selvsagt er det vanskelig å vite hva man ikke har før man har det... Har du noengang grublet lenge på en gåte/oppgave el. l. noengang, for så når du har løst den tenkt at "Det var jo så innlysende"? At du ikke tenkte på det med én gang? Slik kjennes det på en måte å bli frelst og finne livet også! Jesus lever - lever du? | |
kness - Ikke medlem lenger | 2010-05-26 10:12 | |
![]() | Og der poppet jamen Epicurus gamle gåte opp i hodet mitt: "Er Gud villig til å forhindre ondskap, men ikke i stand til det? Da er han ikke allmektig. Er han i stand til det, men ikke villig? Da er han ondskapsfull. Er han både i stand til det og villig? Hvor kommer da ondskap fra? Er han verken i stand til det eller villig? Så hvorfor kalle ham Gud?" Hvis Gud er allmektig, kan han da lage en sten som er så tung at han selv ikke klarer å løfte den? The answer, my friend, is blowing in the wind.... | |
Cygnus | 2010-05-26 10:37 | |
![]() | and in the wind it shall keep blowing...! | |
kjell-t-ring - Ikke medlem lenger | 2010-05-26 11:18 | |
![]() | Keep digging, Glory :) | |
Glory | 2010-05-26 11:19 | |
![]() | Tradisjonelle, typiske, men gode spørsmål det der, Kness (Epicurus). Som nevnt tidligere er jorden en gave til menneskene som vi er gitt å råde på. Gud tar ikke tilbake sine gaver, men står urokkelig ved sitt ord. Ondskapen kommer fra menneskene. Selvsagt er Gud i stand til, men det er VI som er gitt å handle. Om menneskene vendte sine hjerter til Gud og omvende seg ville de ikke være i stand til å begå ondskap. Vi har en fri vilje. Ville det ikke vært lettere for Gud å skapt oss som roboter som alltid bare gjorde Hans vilje? Jo, sikkert. Men det var ikke det Han ønsket. Ville jeg foretrukket at mine barn var roboter som alltid gjorde det jeg ba dem om? Ja, ønsket har kanskje poppet opp til tider, og med tre tenåringsjenter i huset kunne det kanskje gjort dagene mine enklere for tiden. Men - nei - jeg ønsker at de skal være selvstendige, tenkende mennesker som tar gode valg - av egen fri vilje. Gud ønsker at vi skal elske Ham av fri vilje, også. Outsmart Gud, liksom? Han kunne nok skapt den steinen, ja. Men jeg vet ikke hvordan den ville fortone seg. Tross alt kan jo enhver av oss, om vi bare har tro så lite som et sennepsfrø, flytte fjell. Kan jeg forstå hvordan alt henger sammen og virker? Nei, selvsagt ikke. Jeg er (heldigvis) bare et menneske. Om jeg kunne forstå alt av Gud, så ville enten jeg være så stor at jeg ikke hadde behov for Gud, eller så ville Gud være så liten at Han ikke kunne hjelpe meg uansett. Det er da også noe av det fantastiske i det hele - jeg kan kaste alle mine bekymringer, plager, smerter, osv på Ham. Skulle jeg forkaste hele Gud - Han som jeg kjenner og elsker - bare fordi det er ting jeg ikke kan forstå? Hvorfor søker vi mennesker hele tiden å skulle forstå alle ting? Jo, Gud har skapt oss nysgjerrige, lærevillige, og i sitt bilde. Det er selvsagt bra å søke kunnskap. Men leter vi etter de rette svarene? Kanskje burde vi, eller Epicuru, spurt seg hva han kunne gjøre med ondskapen i verden? Det å forstå og kunne gir oss en tilfredsstillelse - til vi finner noe nytt vi ikke forstår eller kan. Mine barn har slett ikke alltid forstått ting jeg har pålagt dem eller bedt dem om. Noe alle som oppdrar barn kan kjenne seg igjen i. Jeg kan bare håpe at de etterhvert som de vokser forstår selv at det var til det beste for dem. Eller slå meg til ro med at om de noensinne forstår eller ikke er egentlig likegyldig siden jeg har bedt dem om det ut ifra kjærlighet til dem og et oppriktig ønske om å gjøre dem vel. Ikke for min egen skyld. Gud er vår far. I Ham finnes bare godt. De tanker Han tenker om deg og meg er tanker til fremtid og håp. Han gjør sin del - gjør du din? | |
kjell-t-ring - Ikke medlem lenger | 2010-05-26 12:31 | |
![]() | Hehe, du gir deg liksom ikke heller. "Skulle jeg forkaste hele Gud - Han som jeg kjenner og elsker - bare fordi det er ting jeg ikke kan forstå?" Vel, skulle jeg forkaste hele Det Flygende Spaghettimonsteret - Han som jeg kjenner og elsker - bare fordi det er ting jeg ikke kan forstå? Det Flygende Spaghettimonsteret er vår far. I Ham finnes bare godt. De tanker Han tenker om deg og meg er tanker til fremtid og håp. Han gjør sin del - gjør du din? | |
myst2 - Ikke medlem lenger | 2010-05-26 13:16 | |
![]() | Jo, Glory, jeg har lest alt sammen og gudebegrepet (enten det Spaghettimonsteret eller andre) er myter og mystikk for meg. Jeg er et vestlig barn som lener meg til naturvitenskapen, - selv om den er overveldende og skummel å ta inn over seg; vi er mer eller mindre tilfeldige resultater av en utvikling under heldige omstendigheter. Sett fra sidelinjen blir det litt skummelt når religiøse mennesker hevder at deres tro er den eneste rette. Det er sånt det blir krig av. Enda skumlere er det at man ikke vil innrømme at man er selv religiøs (tror på en gud) fordi religion er menneskeskapt, bare ikke ens egen religion. Man fjerner enhver mulighet til diskusjon, som Cygnus sier (lettere omskrevet). | |
Magne Suim | 2010-05-26 13:43 | |
![]() | Gud er vår far og i ham finnes bare godt? Yeah, right. Det finnes nesten uendelig med eksempler på godheten til den bibelske guden, som her, fra 1. Samuelsbok: Så sier Herren, Allhærs Gud: Jeg vil straffe amalekittene for det de gjorde mot Israel, at de la hindringer i veien for israelittene da de drog opp fra Egypt. 3 Dra nå ut og slå amalekittene. Bannlys alt som hører dem til, og vis ingen barmhjertighet. Drep menn og kvinner, småbarn og spedbarn, okser og sauer, kameler og esler!» Eller da gud slaktet ned alle førstefødte sønner i Egypt fordi farao hade irritert ham. Mens han var i gang drepte han like gjerne alle førstefødte husdyr også. En skikkelig hederskar, altså. Forhåpentligvis nøyer han seg også i fremtiden med å ligge lavt og kun opptre i form av mer eller mindre definerte følelser hos de relig...unnskyld, hos de som tror på ham. Det er nok tryggest for noen og enhver av oss. | |
kjell-t-ring - Ikke medlem lenger | 2010-05-26 14:54 | |
![]() | Magne: Glory TROR ikke heller, hun VET. Akkurat slik jeg VET at dere alle er PEPPERKAKEMENN! Og ordspill er en gammel TUBA fra Hawaii. Internett er ikke et nettverk av datamaskiner, men en muggen rødløk som jeg fant i kjøleskapet i går. Det er da også noe av det fantastiske i det hele - jeg kan kaste alle mine bekymringer, plager, smerter, osv på Han Solo. Dette VET jeg og det er SANT og VIRKELIG og like sikkert som Banken og To pluss To. | |
stalljenta12 - Ikke medlem lenger | 2010-05-26 15:56 | |
![]() | hva er det som er sikkert som banken og 2+2 | |
Cygnus | 2010-05-26 16:03 | |
![]() | kanskje vertene snart skulle stenge denne tråden før det utarter seg? synd, det har vært instruktivt, egentlig. | |
Tedh - Ikke medlem lenger | 2010-05-26 16:52 | |
![]() | Hva er det du prater om Cygnus????? Det finnes ennå ikke noe annet enn meningsutvekslinger så langt i denne tråden. Samtlige her har til nå vært sakelige og funnet vrier på å forklare sitt syn. Ingen personangrep, spotting eller overtramp, knapt et stygt ord er her uttalt:) GLORY glory haleluja.......Du innser vel at ditt lys og det sanne syn du har til deg og din gud er gjenfortalte historier som har tatt mange forskjellige vendinger de siste 1800 år??? Far min og jeg satt på samme lagmøte, så samme kamp og var på samme fisketur, og aldri, ALDRI, stemte hans gjenfortellinger med det jeg opplevde. Mærkelige greier. Er du ei glupsk gjedde som sluker ett hvert agn Glory, vil du havne på kroken før eller sia til de som måtte ønske å fange deg. Ser du den?? | |
Cygnus | 2010-05-26 17:07 | |
![]() | Jeg vet det, tedh, men aner at det går i en annen retning - synes ikke det er noe nytt mer nå. men du har sikkert rett - bare litt konfliktsky jeg, kanskje? | |