Spillrom
Sjiraffen0
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede0
Mobilspill
Pågående8 443

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Holger2010-06-05 15:13
Antall innlegg: 230

Selvfølgelig må man kjempe for egne interesser! Men man må samtidig erkjenne realitetene og ha forståelse for at urimelige krav blir avvist.

Et vesentlig argument for (noen av) de streikende går imidlertid på sammenligning, og da må man gjøre sammenligningen ordentlig. Man har grepet fast i én likhet (utdanningslengde) og glatt hoppet over alle ulikheter. Det blir som å si at en kg granitt og en kg gull burde kunne selges for like mye fordi begge veier en kg. Når saken i tillegg blir tilslørt og gjort til en kamp om likelønn, så blir det hele tvers gjennom uredelig.

Jeg er fullt klar over at man, i større eller mindre grad som resultat av egne valg, kan male seg inn i et hjørne. Men de aller fleste har muligheten til å velge å styre unna. Da burde man også kunne se at man i stor grad er ansvarlig for egne valg.

Nettopp ved at man ikke later til å forstå eget ansvar for egen situasjon, stempler man kvinner som uansvarlige, som ofre som uforskyldt har havnet i nevnte situasjon, og dermed som svake. Når det i tillegg gjøres med uredelighet, regelrett dumskap og fullstendig uten finfølelse, gjør de som kjemper i front hele kvinnesaken en bjørnetjeneste; mye av kampen for å bli kvitt stempelet "det svake kjønn" er forgjeves. Jeg sikter ikke til deg, mymlen, ei heller deg, Lene T, for dere virker å ha noenlunde grep om virkeligheten, og jeg tror vi kan være enige om så mangt. Jeg sikter først og fremst til de som fronter saken i media.

Dompappen - Ikke medlem lenger2010-06-05 17:26
Antall innlegg: 30

Sånn rent historisk sett,Holger,er det nok en gjenganger at krav fremsatt av kvinner,som gagner kvinner,har blitt sett på som urimelige og/eller amoralske( retten til å stemme ved valg,rett til selvbestemt abort....osv).
Det som er vanskelig for en del menn (og kvinner),som tenker tradisjonelt,er å gi slipp på tilvante tankesett....er f.eks. en mannlig ingeniør mer verdt enn en kvinnelig spesialsykepleier...? Sånn rent lønnsmessig? I denne sammenhengen kan utdanningslengde være relevant,det er her tankesett om verdier kommer inn. Kommentar til ditt avsnitt om ansvarlighet og egne valg: Det er en fin tanke dette om ansvarlighet og eget valg,men virkeligheten er ofte i stor grad ikke slik at man kan velge og vrake ut fra egne ønsker og forutsetninger. Det er ikke alltid slik at man selv maler seg inn i sitt eget hjørne,men ofte slik at man -mot sin vilje blir malt inn i dette hjørnet. I politisk argumentasjon blir det ofte -og i mange sammenhenger- lagt vekt på valgfrihet. Det lyder fint-sånn rent verbalt,men det man må se på ,er den REELLE valgfriheten man har. For det er til syvende og sist en del rammevilkår i samfunnet(det være seg økonomiske,sosiale og kjønnspolitiske..) som gjør at valgfrihet ofte bare blir et fint ord og ingen realitet. Da kan du være kvinne og ønske likestilling til krampa tar deg,men det er fremdeles gammeldags tenkesett og rammevilkår ellers som gjelder...

Cygnus2010-06-05 20:36
Antall innlegg: 44845

wibef - nå tuller du! lønnsforskjellene er så absolutt ikke bare 2-3 % når alt annet er tatt hensyn til - bl a tar du her ikke hensyn til alle de mange kategoriene med lik lengde utdannelse osv og likevel forskjeller. Universitetsansatte, for eksempel, viser dette til fulle!

Wibef - Ikke medlem lenger2010-06-05 22:29
Antall innlegg: 39

Cygnus - jeg tuller ikke. Men jeg presiserer det dreier seg om lik stilling; samme stillingskode og samme virksomhet. Noe annet er vanskelig å sammenligne.

Cygnus2010-06-06 02:05
Antall innlegg: 44845

det er akkurat det jeg menr også - samme stillingskode, samme virksomhet! - ulik lønn!

Stig_752010-06-06 11:40
Antall innlegg: 218

Det er helt greit å hevde at man tjener for lite og ville streike ut fra dette. Deri ligger at det også er helt greit å trekke frem grupper som har fått for lite tidligere.

Men når man ser på likelønn som lik lønn for alt arbeid med samme utdanningslengde, bør man i det minste ha gjort seg opp tanker om konsekvenser og om statistikkgrunnlaget er godt nok.

I Norge velger kjønnene ofte yrke ganske tradisjonelt. Det vil si at menn velger tekniske og økonomiske fag, mens kvinner ofte velger humanistiske fag som helse og utdanning. Statistikken som viser at kvinner tjener 85 prosent av det menn gjør bruker den avtalefestede lønnen og en normalarbeidstid som utgangspunkt. Innen både tekniske og økonomiske fag, i det minste i privat næringsliv, er denne lønnen kompensasjon for en stilling som i prosent er over 100. Jeg vil tro mange arbeidskontrakter inneholder klausulen "Overtid må påregnes".

Er det da riktig å betale like mye til en som jobber 7,5 timers dag og en som jobber mer enn det?

Viser siden: 1 2 3 4 5
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?