Spillrom
Sjiraffen | 5 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 5 |
Mobilspill
Pågående | 8 747 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
LaBarca | 2011-01-07 10:19 | |
![]() | ...og her er lyden... www.youtube.com/watc...re =related | |
tommensgirl | 2011-01-07 10:33 | |
![]() | jeg er nordlending jeg:) | |
Gunnha 92 - Ikke medlem lenger | 2011-01-07 12:15 | |
![]() | det ikke æ. æ e drønder æ. :D | |
kness - Ikke medlem lenger | 2011-01-07 13:23 | |
![]() | Da må vi jo ha med denne også, Gunnha: www.youtube.com/watc...44 VJDvtsXU Til ære for deg og alle trøndere, indere og andre glade nordmenn! :) | |
Hildr - Ikke medlem lenger | 2011-01-07 15:48 | |
![]() | Er det en Nordlendingutlending som tjener på dette! Må jo gi seg selv juling når han er ute å flyr da? Kjip leieboer, drikk opp husleia og lage lukt i gangen med all den matlagingen. | |
HanneIL | 2011-01-07 18:04 | |
![]() | Gompedyret: Nei, dessverre. Det er nesten like mye saltvann i lufta som i havet her oppe. Høhø. Hildr: hahahahahaha! | |
LaBarca | 2011-01-07 20:18 | |
![]() | Yepp! Det er ikke for ingenting det heter ramsalt nordlending! Vi bor 75-100meter fra havet (nordnorsk for fjorden, ikke storhavet, altså), og her blir vinduene salte når vinden står på. Som regel når de er nyvaska med vann fra kildevann fra egen brønn. | |
gerdmarie | 2011-01-07 21:51 | |
![]() | Kirsti - østlandet er ikke eget fylke, mens Nordland er det. Jeg har aldri påstått at folk fra østlandet er hedmarkinger, eller at vestlendinger er sogninger...At definisjoner i ulike oppslagsverk opererer med forklaringer som noen har funnet på, uvisst av hvilken grunn, så endrer det ikke det faktum at nordnorge består av 3 ulike fylker og at et av dem heter Nordland og innbygerne der er nordlendinger. Jeg håper imidlertid at vi fra nordnorge kan få aksept for å bli kalt nordinger, det ville passet meg veldig bra. | |
Jerry1 - Ikke medlem lenger | 2011-01-07 21:51 | |
![]() | e e nordlending e e e ikke fostra opp på tørrfesk som dem ved kysten men på elgskav fra skogen ikke e da isbjørna i enga som dem har på svalbard men saue som breka og kyr som rauta og geita på sætra vi handle ikke med trepænga som dåkk trur men med pengan vi fikk for konsulentoppdrag for søringan som treng hjelpa vårres | |
Kirsti | 2011-01-07 22:11 | |
![]() | Gerdmarie, jeg ser poenget ditt, men dette er språklig hevd som har utviklet seg gjennom generasjoner. Det er ikke slik at de som lager ordbøker sitter og finner på definisjoner, de fører inn forklaringer som er i henhold til den faktiske bruken av ordet, og de gjør grundige undersøkelser i forkant. Når det da står i ordbøkene at "nordlending" kan bety "person fra Nord-Norge", er det fordi det er tilstrekkelig mange mennesker som bruker ordet i den betydningen til at man kan si at det faktisk betyr "person fra Nord-Norge". Med andre ord: Hvis du vil at dere fra Nord-Norge skal bli kalt nordinger, må du sørge for at mange, mange mennesker bruker det begrepet konsekvent, slik at ordet etter hvert finner veien inn i hverdagsspråket og dermed også ordbøkene. Det kommer imidlertid ikke til å forandre ordbøkenes definisjon av "nordlending", for et ord mister ikke sin betydning bare fordi vi får et nytt ord som betyr det samme ... | |
kness - Ikke medlem lenger | 2011-01-07 23:44 | |
![]() | Spesielt interesserte vil kanskje ha utbytte av å lese innleggene i Klanens diskusjonsforum fra 2009, forum.klanen.no/show...hp ?t=20905 Noen smakebiter: Osloenser: "Det er noe seriøst feil med lufta der oppe. Alle sør for Mo i Rana kalles søringer enten de er trøndere, rogalendinger eller skikkelige folk. Men kall en kar der oppe fra for Nordlending så får du leksjon i geografi. Grunnen? For dem finnes det ikke annen geografi enn "meg selv" og "alle andre"." Tromsøværing: ""Søring" og "nordlending" er nøyaktig like upresise begreper. Begrepet søring brukes i dag som en nedsettende betegnelse på folk sørfra som oppfører seg som tullinger i møtet med den nordnorske kulturen." Galgeberging: "Snakker vi nå om denne kulturen som er rådende nord for moralsirkelen? Altså dette med gjensidig utroskap og respekt for de ukjente som partneren tar med hjem fra byen?" Helt på høyde med vårt eget kjære ordspillforum på sitt beste! ;) | |
Jerry1 - Ikke medlem lenger | 2011-01-08 14:14 | |
![]() | Nå måtte jeg slutte å spille pga virusoppdatering så pc-en gikk for tregt, så da kan jeg glede leserne med å komme med min definisjon av nordlending som burde ha litt betydning da jeg har bodd, jobbet og gått på skole i 6 ulike kommuner i Nordland og Troms. En nordlending kommer fra Nordland, en tromsværing fra Troms og en finnmarking fra Finnmark. Men forstod jo tidlig at dere søringan synes det blir for innviklet å bruke uttrykk som tromsværing og finnmarking så vi bærer over med dere og synes det er greit at dere kaller alle nord for ca Namsos for nordlendinger.......... | |
Hildr - Ikke medlem lenger | 2011-01-08 14:49 | |
![]() | Finnmark, Troms og Nordland er altså nord i lende, Agder og Kristiansand sør i lende. Kommer man derfra er man nordlending eller sørlending. Men det er lov å føle seg som noe mer. Det fins sørlendinger som banner og ikke utsetter alt til dagen etterpå, og det fins nordlendinger som ikke banner og er dårlig til at arbeide. Når jeg som veldig lat emigrert nordlending ser hvor fint vær det er her sørpå, skjønner jeg godt at de liker å tulle med nordlendinger og er enda ikke kommet dit hen at jeg syns betegnelsen burde forbys. | |
Jerry1 - Ikke medlem lenger | 2011-01-08 15:15 | |
![]() | Ps : Definisjon: Søringer: alt sør for Namsos .... | |
Hildr - Ikke medlem lenger | 2011-01-08 15:55 | |
![]() | Jeg har også bodd flere plasser i nord-norge, og de fleste jeg har møtt der bruker ordene nordlending, vestlending, sørlending, og østlending+ trønder. Nå bor jeg på østlandet og der bruker folk også nord,øst, sør og vest. Noen ganger mer spesifikt, freks fra finnmark , eller møre. Tror ikke det blir slutt på bruken og den generelle forståelsen av nord og sør med det første. Søring blir stort sett brukt humoristisk, hatsk, eller en sjelden gang veldig dumme nordlendinger. | |
Jerry1 - Ikke medlem lenger | 2011-01-08 23:28 | |
![]() | Tror faktisk aldri jeg har brukt ordet søring i tale eller skrift før mine foranliggende innlegg i denne tråd. Kan i allefall ikke huske det i farten. | |
Hildr - Ikke medlem lenger | 2011-01-09 15:44 | |
![]() | Har flere ganger brukt uttrykket søring, og det med smålig tyngde, eller letthet blir kanskje mer riktig. Det selv om jeg har bodd over 20 år østafjells. Foreksempel om lattedrikkende sveklinger. Nå er jeg selv meget lattedrikkende svekling rett som det er. Fordommene mine kommer og går time for time. Jeg kan være galning nordlending, klage nordlending, og helte nordlending, og hårsår nordlending. På tross av dette vil jeg ikke forandre språket på en såppas vesentlig måte at vi som kommer fra nord i lende ikke skal kunne bli kalt nordlendinger bare for veike søringa med god grunn tuller med oss som kommer fra nord i lende. | |
wstine - Ikke medlem lenger | 2011-01-09 16:46 | |
![]() | Prøvde en nordlending et halvt års tid, for lenge lenge siden. Makan til løgnaktig og bedragersk fyr! Men dialekten var ganske så artig da. | |